Betalen voor vrije dagen partner

23-11-2020 10:42 212 berichten
Situatieschets:

2 partners in een relatie, samenwonend, geen kinderen, geen studies die nog lopen. Ze verdienen en werken even veel. 1 gaat minder werken: gewoon lekker een dag extra vrij. Diegene vraagt aan fulltime werkende partner dan wel naar rato de financiele vaste lasten te verdelen. Meer huishouden doen om fulltime werkende partner tegemoet te komen is diegene niet van plan. De dag moet echt een dag vrij zijn voor hobbies en rust. Er is geen sprake van overspannenheid of grote werkdruk die als reden ten grondslag ligt. Gewoon een behoefte aan een langer weekend.

Wat vinden jullie hiervan qua hypothetische verdeling van huishouden/vaste lasten? Zou jij akkoord gaan als fulltimer in deze situatie?

TO trapt af: ik weet niet of ik dit wel eerlijk verdeeld vind. Ik zou akkoord gaan als mijn man dan iets qua huishouden overneemt zodat we beiden ervan profiteren. Daar ben je toch geen hele dag mee bezig (even stofzuigen, een was doen).

De reden dat ik dit aan jullie voorleg is dat man en ik bij dit stel op visite waren en zij dit voorlegden. Ze vroegen hoe wij het doen, alleen hebben wij een kind dus is het toch anders. Daarbaast werk ik minder maar verdien meer dan man, die fulltime werkt. Daarom konden we het niet echt vergelijken.

Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop! :koffie:
NYC schreef:
23-11-2020 11:46
Het ligt er denk ik een beetje aan wat je wensen/kosten zijn en hoe dat in verhouding staat tot de inkomens van beide partners. Zo'n situatie met alles op 1 hoop en een gelijk bedrag aan zakgeld kan bijv. werken wanneer de één (veel) meer dan de ander verdient maar er bijv. wel de wens is voor een duur huis (waarvan degene die het minst te besteden heeft bijv. nooit 50% kan betalen). Maar ik zou persoonlijk als uitgangspunt nooit willen hebben dat je feitelijk duurder woont of anders zou leven qua keuzes dan dat je zou doen als je alleen zou zijn. Of in het geval van "samen-zijn" tot maximaal 50%. Wat ik niet zou willen is gaan wonen in een huis van 1 miljoen euro als je eigenlijk zelf tot 2 ton zou kunnen veroorloven. Dan zou een woning van 4 ton voor mij de max zijn. Vakanties en andere dure uitgaven idem. Al zal het voor iedereen anders werken.
Dat ook.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
23-11-2020 11:51
Sowieso moet je van die verwachting af.
Eens. Kun je enkel teleurgesteld worden. Laat ik het dan zo zeggen: als de bijdragen van beiden gelijk blijven is het niet fair om af te spreken dat de minder werkende méér gaat doen in het huishouden ed. :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dus het ligt aan hoe de zaken nu al verdeeld zijn, naar de levenstandaard die beiden hebben, komt die overeen of niet. Ook qua wat er verwacht word van het huishouden, die standaard van beiden.

Daarnaast vind ik de koppeling mbt de hoeveelheid uren werken en de uren mbt huishouden sowieso een raar iets.
dianaf schreef:
23-11-2020 11:52
Eens. Kun je enkel teleurgesteld worden. Laat ik het dan zo zeggen: als de bijdragen van beiden gelijk blijven is het niet fair om af te spreken dat de minder werkende méér gaat doen in het huishouden ed. :biggrin:

Niet helemaal precies wat ik bedoelde. Het huishouden is nogal kut en best veel werk, blijft ook terug komen.
Dat dan naast minder inkomen ect ook maar onbetaald moeten gaan doen omdat de ander meer werkt vind ik een raar iets. Die specifieke verwachting is raar.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn gemaakte afspraken tussen de partners. Aangezien de partners financieel onafhankelijk van elkaar zijn? Hoe regelen jullie met de kosten van het kind? Is dat ook sam-sam??
Aangezien jullie samen het kind hebben gemaakt dan gedeelde verantwoordelijkheid lijkt mij?
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
23-11-2020 11:39
Als diegene er last van heeft, had diegene dat moeten zeggen toen de ander aangaf minder te willen gaan werken. Zoiets bespreek je toch samen?
Dat is volgens mij wat er ook nu aan de hand is. Waarbij het klinkt alsof de partner die minder wil werken dat besluit al genomen heeft en vooral wil bespreken dat hij/zij dus ook minder gaat bijdragen. Dus de partner die meer werkt wordt wel een beetje voor een voldongen feit gesteld en nu is er een meningsverschil.

Maar ben benieuwd naar meer info van TO. Op basis van alleen de openingspost klinkt het niet echt gezellig.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
NacB schreef:
23-11-2020 11:58
Wat zijn gemaakte afspraken tussen de partners. Aangezien de partners financieel onafhankelijk van elkaar zijn? Hoe regelen jullie met de kosten van het kind? Is dat ook sam-sam??
Aangezien jullie samen het kind hebben gemaakt dan gedeelde verantwoordelijkheid lijkt mij?
Ze hebben geen kind.
What a nuanced anxiety
Madeliefjees schreef:
23-11-2020 11:30
Ik neem aan dat het om een vrouw gaat. Dus hij gunt zn vrouw niks?
Gewoon alles op 1 hoop, en allebei zakgeld. Wat een gemekker. En samen verdeel je de taken.
En als het een man was, was het dan anders?

Dit gaat niet over gunnen maar over iemand die eenzijdig de regels verandert en dan verwacht dat partner meebetaalt.

En ik zou niet blij zijn als mijn partner zou zeggen: oh ja ik ga minder werken dus minder verdienen. Betaal jij ff wat extra?
NacB schreef:
23-11-2020 11:58
Wat zijn gemaakte afspraken tussen de partners. Aangezien de partners financieel onafhankelijk van elkaar zijn? Hoe regelen jullie met de kosten van het kind? Is dat ook sam-sam??
Aangezien jullie samen het kind hebben gemaakt dan gedeelde verantwoordelijkheid lijkt mij?
Er is helemaal geen kind. Dus geen kosten en geen zorg.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
23-11-2020 10:54
Ik vind het een hoop gezeik om wat geld en het klinkt alsof je elkaar niks gunt. Ga dan lekker alleen wonen.
Het heeft niets met gunnen te maken. Ik vind het juist behoorlijk egoïstisch en liefdeloos als je in een gelijkwaardige relatie op deze manier van je partner probeert te profiteren. Zolang er geen kinderen of ziektes in het spel zijn zou je elkaar evenveel moeten ondersteunen.

Je vraagt namelijk nogal wat van je partner:
  • De werkende partner moet meer betalen
  • De werkende partner moet in de (schaarsere) vrije tijd hetzelfde aandeel in het huishouden doen
  • Minder gezamenlijk inkomen (dus een lagere hypotheek, minder spaargeld, minder reizen...)
  • Minder pensioenopbouw voor de parttime werkende partner (dus een minder zorgeloze oude dag voor samen)
Niets mis met minder werken, maar dan wel in overleg en met een eerlijke verdeling van de lasten en huishoudelijke taken.
captain_hindsight schreef:
23-11-2020 12:01
En als het een man was, was het dan anders?

Dit gaat niet over gunnen maar over iemand die eenzijdig de regels verandert en dan verwacht dat partner meebetaalt.

En ik zou niet blij zijn als mijn partner zou zeggen: oh ja ik ga minder werken dus minder verdienen. Betaal jij ff wat extra?
Erover praten lijkt me wel zo handig en eerlijk ja. Maar over de feitelijke situatie verder kan niemand hier wat zinnigs zeggen zo.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
23-11-2020 11:56
Niet helemaal precies wat ik bedoelde. Het huishouden is nogal kut en best veel werk, blijft ook terug komen.
Dat dan naast minder inkomen ect ook maar onbetaald moeten gaan doen omdat de ander meer werkt vind ik een raar iets. Die specifieke verwachting is raar.
Daar ben ik het sowieso mee eens. Toen ik minder ging werken, kwam bij sommige mensen de verwachting naar boven dat ik dan wel meer in het huishouden zou gaan doen, want dat zou eerlijk zijn. Of zoals iemand zijn: oh, ga je minder werken zodat je meer tijd hebt voor je huishouden?! :O
Niet gedaan, want a. minder inkomen, b. minder pensioen en c. meer huishouden?! En ik vind er al niets aan, dus toedeloe. Maar ik verwachtte ook niet dat mijn partner dan maar meer ging bijdragen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
23-11-2020 12:05
Daar ben ik het sowieso mee eens. Toen ik minder ging werken, kwam bij sommige mensen de verwachting naar boven dat ik dan wel meer in het huishouden zou gaan doen, want dat zou eerlijk zijn. Of zoals iemand zijn: oh, ga je minder werken zodat je meer tijd hebt voor je huishouden?! :O
Niet gedaan, want a. minder inkomen, b. minder pensioen en c. meer huishouden?! En ik vind er al niets aan, dus toedeloe. Maar ik verwachtte ook niet dat mijn partner dan maar meer ging bijdragen.

Precies.

Maar... voor mij ligt het er voor een beetje aan NU alle andere dingen verder geregeld zijn. Hoe is alles naast het werk nu verdeeld?

En welke keuzes mbt wonen en andere luxere zaken, wie maakt die, wiens standaard moet er aan gehouden worden ect.

Het kan zomaar zijn dat zo'n vraag wel eerlijk is in sommige scenario's.
Of niet. Maar misschien komt TO nog licht schijnen zo?
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 12:09
5.95% gewijzigd
tyche schreef:
23-11-2020 11:59
Dat is volgens mij wat er ook nu aan de hand is. Waarbij het klinkt alsof de partner die minder wil werken dat besluit al genomen heeft en vooral wil bespreken dat hij/zij dus ook minder gaat bijdragen. Dus de partner die meer werkt wordt wel een beetje voor een voldongen feit gesteld en nu is er een meningsverschil.

Maar ben benieuwd naar meer info van TO. Op basis van alleen de openingspost klinkt het niet echt gezellig.

Zo lijkt het inderdaad. Al kan het ook nog zo zijn dat dit in het overleg naar voren is gekomen. Ik zou ook wel meer details willen weten. Moet de meer werkende partner een geliefde hobby opgeven? Of klotst het geld tegen de plinten en verandert er eigenlijk niet zoveel (behalve wat minder sparen)?
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
23-11-2020 12:08
Zo lijkt het inderdaad. Al kan het ook nog zo zijn dat dit in het overleg naar voren is gekomen. Ik zou ook wel meer details willen weten. Moet de meer werkende partner een geliefde hobby opgeven? Of klotst het geld tegen de plinten en verandert er eigenlijk niet zoveel (behalve wat minder sparen)?
Maar sowieso verdienen ze ongeveer evenveel. Dus als het geld tegen de plinten klotst, dan dragen ze daar waarschijnlijk beiden evenveel in mee.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Om direct antwoord te geven op de vraag van TO: ik zou akkoord gaan als fulltimer in deze situatie. Vanuit mijn/ons perspectief bekeken dan en die is dat we beide het motto hebben dat we werken om te leven en niet andersom. Maar ook dat we genoeg inkomen willen hebben om geen geldzorgen te hebben. Ik snap namelijk heel goed dat iemand niet mee wil doen aan de rat-race van werken, huishouden, sociale activiteiten enz. Gewoon meer rust in het leven. Ik zou als fulltimer dan wel óók willen meegenieten van de rust en dus niet de druk willen voelen dat ik alles op alles moet zetten om de vaste lasten te kunnen betalen. Een beetje geven en nemen dus.
Alle reacties Link kopieren
Rosla schreef:
23-11-2020 12:04
Het heeft niets met gunnen te maken. Ik vind het juist behoorlijk egoïstisch en liefdeloos als je in een gelijkwaardige relatie op deze manier van je partner probeert te profiteren. Zolang er geen kinderen of ziektes in het spel zijn zou je elkaar evenveel moeten ondersteunen.

Je vraagt namelijk nogal wat van je partner:
  • De werkende partner moet meer betalen
  • De werkende partner moet in de (schaarsere) vrije tijd hetzelfde aandeel in het huishouden doen
  • Minder gezamenlijk inkomen (dus een lagere hypotheek, minder spaargeld, minder reizen...)
  • Minder pensioenopbouw voor de parttime werkende partner (dus een minder zorgeloze oude dag voor samen)
Niets mis met minder werken, maar dan wel in overleg en met een eerlijke verdeling van de lasten en huishoudelijke taken.
Het heeft wel met iets gunnen te maken want oh, oh je zou eens een eurootje meer betalen en niet meer die 'independent woman' zijn. Wat een gezeik.
En natuurlijk gaat het in overleg. Dat lijkt me sowieso nogal logisch.
dianaf schreef:
23-11-2020 12:05
Daar ben ik het sowieso mee eens. Toen ik minder ging werken, kwam bij sommige mensen de verwachting naar boven dat ik dan wel meer in het huishouden zou gaan doen, want dat zou eerlijk zijn. Of zoals iemand zijn: oh, ga je minder werken zodat je meer tijd hebt voor je huishouden?! :O
Niet gedaan, want a. minder inkomen, b. minder pensioen en c. meer huishouden?! En ik vind er al niets aan, dus toedeloe. Maar ik verwachtte ook niet dat mijn partner dan maar meer ging bijdragen.
Ik moest hier erg om lachen. Zo had ik het nog nooit bekeken, maar helemaal waar. Huishouden is natuurlijk ook gewoon werk en nog heel ondankbaar ook nog. Het betaalt niks en blijft maar terugkomen. Dus dan ga je minder betaald werk doen - want meer rust in het leven - ga je die tijd opvullen met meer onbetaald werk...
minnimouse schreef:
23-11-2020 12:25
Het heeft wel met iets gunnen te maken want oh, oh je zou eens een eurootje meer betalen en niet meer die 'independent woman' zijn. Wat een gezeik.
En natuurlijk gaat het in overleg. Dat lijkt me sowieso nogal logisch.
Het lijkt hier alsof het niet in overleg ging. En alsnog, overleg kan betekenen dat de één iets wil en de ander niet.
minnimouse schreef:
23-11-2020 12:25
Het heeft wel met iets gunnen te maken want oh, oh je zou eens een eurootje meer betalen en niet meer die 'independent woman' zijn. Wat een gezeik.
En natuurlijk gaat het in overleg. Dat lijkt me sowieso nogal logisch.
Dat je zoiets in overleg doet lijkt me ook logisch. Dat je samen om de tafel gaat zitten en bespreekt wat de wensen zijn, welke gevolgen dat heeft, wat de ‘nieuwe’ balans samen gaat zijn. Echter, uit de OP lijkt het alsof dat gesprek niet echt heeft plaatsgevonden of dat dat nu plaatsvindt, maar dat ze er niet uitkomen.

Bij ons is de insteek in ieder geval dat de rekeningen betaald moeten kunnen worden én dat er dan ruimte overblijft om lekker te kunnen leven. Maar als partner zou zeggen: Durk, ik ben mijn werk zo zat, ik wil graag schaapsherder worden, dan moet dat wat mij betreft kunnen. Minder inkomen, maar een gelukkiger man. Doen!
Durk schreef:
23-11-2020 12:32
Dat je zoiets in overleg doet lijkt me ook logisch. Dat je samen om de tafel gaat zitten en bespreekt wat de wensen zijn, welke gevolgen dat heeft, wat de ‘nieuwe’ balans samen gaat zijn. Echter, uit de OP lijkt het alsof dat gesprek niet echt heeft plaatsgevonden of dat dat nu plaatsvindt, maar dat ze er niet uitkomen.

Bij ons is de insteek in ieder geval dat de rekeningen betaald moeten kunnen worden én dat er dan ruimte overblijft om lekker te kunnen leven. Maar als partner zou zeggen: Durk, ik ben mijn werk zo zat, ik wil graag schaapsherder worden, dan moet dat wat mij betreft kunnen. Minder inkomen, maar een gelukkiger man. Doen!

Precies. En hoe de verdeling dan is, maakt ons helemaal niets uit.
Alle reacties Link kopieren
Durk schreef:
23-11-2020 12:32
Dat je zoiets in overleg doet lijkt me ook logisch. Dat je samen om de tafel gaat zitten en bespreekt wat de wensen zijn, welke gevolgen dat heeft, wat de ‘nieuwe’ balans samen gaat zijn. Echter, uit de OP lijkt het alsof dat gesprek niet echt heeft plaatsgevonden of dat dat nu plaatsvindt, maar dat ze er niet uitkomen.

Bij ons is de insteek in ieder geval dat de rekeningen betaald moeten kunnen worden én dat er dan ruimte overblijft om lekker te kunnen leven. Maar als partner zou zeggen: Durk, ik ben mijn werk zo zat, ik wil graag schaapsherder worden, dan moet dat wat mij betreft kunnen. Minder inkomen, maar een gelukkiger man. Doen!
Zo denk ik er ook over.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
23-11-2020 11:46
Het ligt er denk ik een beetje aan wat je wensen/kosten zijn en hoe dat in verhouding staat tot de inkomens van beide partners. Zo'n situatie met alles op 1 hoop en een gelijk bedrag aan zakgeld kan bijv. werken wanneer de één (veel) meer dan de ander verdient maar er bijv. wel de wens is voor een duur huis (waarvan degene die het minst te besteden heeft bijv. nooit 50% kan betalen). Maar ik zou persoonlijk als uitgangspunt nooit willen hebben dat je feitelijk duurder woont of anders zou leven qua keuzes dan dat je zou doen als je alleen zou zijn. Of in het geval van "samen-zijn" tot maximaal 50%. Wat ik niet zou willen is gaan wonen in een huis van 1 miljoen euro als je eigenlijk zelf tot 2 ton zou kunnen veroorloven. Dan zou een woning van 4 ton voor mij de max zijn. Vakanties en andere dure uitgaven idem. Al zal het voor iedereen anders werken.
Bij stellen met grote inkomensverschillen kan het niet anders. Als je een partner treft met een zeer groot inkomen, ga je dan eisen dat hij zijn leven minimaliseert zodat jij netjes 50% van de lasten kan betalen? Dan kan je beter stoppen met daten op het moment dat je zijn salaris te horen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
23-11-2020 12:25
Het heeft wel met iets gunnen te maken want oh, oh je zou eens een eurootje meer betalen en niet meer die 'independent woman' zijn. Wat een gezeik.
En natuurlijk gaat het in overleg. Dat lijkt me sowieso nogal logisch.
Zoals ik zei, als het in overleg gebeurt en beide partners zijn akkoord dan is er niks aan de hand.
Dat is hier duidelijk niet het geval. Partner 1 wil minder werken maar daar zelf niks voor laten. Je noemt partner 2 direct een zeikerd die zijn/haar partner niks gunt en dat is onterecht.
Het gaat hier niet om een eurootje maar om de hele gezamenlijke financiële toekomst. Zoiets beslis je samen.
Het stel in kwestie zit niet in schulden, er is geen sprake van een fysiek zwaar beroep of wat dan ook.

Ik kreeg de indruk dat het koppel zelf nog niet alles goed had doorgesproken want de discussie hierover barstte uit aan tafel. Geen ruzie ofzo hoor, maar ze waren het nog niet helemaal eens erover. Er is hard gelachen om elkaar. Maar de ander wil inderdaad niet zomaar meebetalen ervoor omdat ze 50/50 hadden afgesproken en er geen dringende reden is om bij te springen. Ik denk dat dit anders zou liggen -zoals velen aandragen- als de één een zwaar beroep heeft of erdoor heen zit of niet rondkomt etc. Relatie is prima verder. Ze zijn het gewoon nog niet eens in deze kwestie. De partner die minder wil werken gaat hoe dan ook minder werken is er gezegd, of partner nu meebetaalt of niet.

Wat betreft man/vrouw en wie van die 2 minder wil werken: naast dat dat niet ter discussie staat in dit geval gaat het hier ook om een homo koppel :lol:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven