Betalen voor vrije dagen partner

23-11-2020 10:42 212 berichten
Situatieschets:

2 partners in een relatie, samenwonend, geen kinderen, geen studies die nog lopen. Ze verdienen en werken even veel. 1 gaat minder werken: gewoon lekker een dag extra vrij. Diegene vraagt aan fulltime werkende partner dan wel naar rato de financiele vaste lasten te verdelen. Meer huishouden doen om fulltime werkende partner tegemoet te komen is diegene niet van plan. De dag moet echt een dag vrij zijn voor hobbies en rust. Er is geen sprake van overspannenheid of grote werkdruk die als reden ten grondslag ligt. Gewoon een behoefte aan een langer weekend.

Wat vinden jullie hiervan qua hypothetische verdeling van huishouden/vaste lasten? Zou jij akkoord gaan als fulltimer in deze situatie?

TO trapt af: ik weet niet of ik dit wel eerlijk verdeeld vind. Ik zou akkoord gaan als mijn man dan iets qua huishouden overneemt zodat we beiden ervan profiteren. Daar ben je toch geen hele dag mee bezig (even stofzuigen, een was doen).

De reden dat ik dit aan jullie voorleg is dat man en ik bij dit stel op visite waren en zij dit voorlegden. Ze vroegen hoe wij het doen, alleen hebben wij een kind dus is het toch anders. Daarbaast werk ik minder maar verdien meer dan man, die fulltime werkt. Daarom konden we het niet echt vergelijken.

Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop! :koffie:
Alle reacties Link kopieren
Als het inderdaad zo is dat de partner een (fysiek of mentaal) zwaar beroep heeft en de extra vrije tijd dus bijdraagt in het welzijn is het wel een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie nu een bepaalde verdeling hebben die je eerlijk vindt en hij gaat een dag minder werken pas je of zowel de verdeling van de huishoudelijke talen als de financiële verdeling aan, of allebei niet. Dus of hij gaat minder betalen, maar dan wel wat meer doen, of hij blijft hetzelfde doen, maar dan blijft hij ook hetzelfde betalen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Als de salarissen bij voltijds dienstverband ongeveer even hoog zijn, dan zou ik de kostenverdeling 50/50 doen.

Als de salarissen bij een voltijds dienstverband al sterk afwijken, dan zou ik het naar rato doen. Idem als blijkt dat mijn partner parttime moet werken in verband met de zorg voor kinderen of in verband met gezondheidsklachten. Dan zou ik partner prima tegemoet willen komen. Maar niet als ze een dagje me-time wil hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het een zeer onredelijk verzoek vinden. Als jij zin hebt om Dr Phil te kijken en te kantklossen dan is dat helemaal prima. Ik ga er alleen echt niet aan meebetalen. Zou het trouwens ook raar vinden als partner dat aan mij vraagt. Het veronderstelt namelijk ook dat die ander dan niet minder kan gaan werken, al met al een beetje egoïstisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij af, als de fulltimer niet meer gaat betalen, kan de parttimer dan uberhaupt minder gaan werken?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Tadderak30 schreef:
23-11-2020 11:12
Ik zou het een zeer onredelijk verzoek vinden. Als jij zin hebt om Dr Phil te kijken en te kantklossen dan is dat helemaal prima. Ik ga er alleen echt niet aan meebetalen. Zou het trouwens ook raar vinden als partner dat aan mij vraagt. Het veronderstelt namelijk ook dat die ander dan niet minder kan gaan werken, al met al een beetje egoïstisch.

Dat hoeft helemaal niet. En als die ander ook minder wil werken, dan lijkt het me dat je het zo regelt dat je allebei minder gaat werken. Ieder 90% bijvoorbeeld.
Tsja, je weet nooit precies wat er nog meer speelt? Misschien werkt ie al 10 jaar lang fulltime en de partner pas sinds kort, is hij/zij zich aan het oriënteren op een studie, carriereswitch of zzp'erschap etc. Wel klinkt het wat inhalig dat diegene niet alleen meer tijd, maar ook evenveel geld wil overhouden dan de ander. Daar schuurt t flink. Ik zou me er vooral niet mee bemoeien, je kunt alleen delen hoe jullie het zelf doen.
Als je minder wilt werken, heb je minder te besteden naast je vaste lasten. Ik zie niet waarom de ander daarom vervolgens meer zou moeten lappen en dus minder kan uitgeven of sparen. Er zou niet eens in mij opkomen om dat van mijn partner te vragen.
Alle reacties Link kopieren
In dit geval zal ik daar zeker niet aan gaan betalen. Misschien moet de nu fulltime werkende partner voor gaan stellen dat hij 2 dagen minder wilt gaan werken en of partner die besloten heeft 4 dagen te willen werken even gaat compenseren. Denk dat ze dat dan ineens niet meer wil.
Wat mij betreft draag je bij wat je kan en wil je niet, dan zijn dat jouw kosten, niet die van je partner. Met groot loonverschil, of bijv ziekte of afspraken over zorg van kinderen spreek je wat naar rato af.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 20-06-2021 09:07
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
23-11-2020 11:14
Dat hoeft helemaal niet. En als die ander ook minder wil werken, dan lijkt het me dat je het zo regelt dat je allebei minder gaat werken. Ieder 90% bijvoorbeeld.
Maar partner vraagt om minder te betalen namelijk naar rato, zeg 90%. Je kunt niet allebei 90% van de vaste lasten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat het om een vrouw gaat. Dus hij gunt zn vrouw niks?
Gewoon alles op 1 hoop, en allebei zakgeld. Wat een gemekker. En samen verdeel je de taken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Pfff, dit komt hier ook regelmatig langs.
Ik werk parttime, 32 uur p.w.
Nan werkt fulltime.
In heb 5 weken per jaar vakantie, man 12.
Op mijn "vrije dag" haal ik de boodschapoen, kook, doe het hele huishouden, draai was, vouw was, enz.
Oja, in sport ook nog 1 uurtje dan.
Het is ren-je-rot.
Ik breng financieel evenveel in als mijn partber in de gezamelijke vaste lasten.
Van mijn loon blijft weinig over om wat leuks te doen, van zijn loon meer.
Dus hij betaald wel vajer als we uit eten gaan, als ik een nieuwe jas heb gezien enz.

Antwoord op jou vraag: het moet wel een beetje in verhouding staan.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Mijn man zou het me gunnen. De hele dagen dag netflixen, rustig koken, beetje chillen, allemaal op zijn kosten.

Niet dat ik dat zou willen, maar als ik het zou willen, dan maakt hem dat niets uit. Als hij alleen zou zijn , zou er immers ook een hypotheek betaald moeten worden. De kosten worden niet heel anders omdat ik ook in het huis woon.

Ik ben zelf minder gul, en andersom zou ik het niet tof vinden 😉
Tadderak30 schreef:
23-11-2020 11:30
Maar partner vraagt om minder te betalen namelijk naar rato, zeg 90%. Je kunt niet allebei 90% van de vaste lasten betalen.

Die 90% gaat over minder werken, niet over de vaste lasten. Als je allebei minder gaat werken (omdat je dat allebei wil), kan de verdeling van de vaste lasten hetzelfde blijven.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
23-11-2020 11:30
Ik neem aan dat het om een vrouw gaat. Dus hij gunt zn vrouw niks?
Gewoon alles op 1 hoop, en allebei zakgeld. Wat een gemekker. En samen verdeel je de taken.
Waarom zou dat fair zijn?
Dat zou in mijn geval al snel betekenen dat mijn vriend alles zou moeten betalen.

Opvallend dat als men het over gunnen heeft, dat degene die er last van heeft als aso weg wordt gezet...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
23-11-2020 11:37
Waarom zou dat fair zijn?
Dat zou in mijn geval al snel betekenen dat mijn vriend alles zou moeten betalen.

Opvallend dat als men het over gunnen heeft, dat degene die er last van heeft als aso weg wordt gezet...

Als diegene er last van heeft, had diegene dat moeten zeggen toen de ander aangaf minder te willen gaan werken. Zoiets bespreek je toch samen?
Het ligt er ook aan hoe de verdelinging mbt huishoudelijke taken en de regeldingen nu al ligt.

Zeg dat de persoon die minder wil gaan werken al het meeste doet in huis en mbt gezin, verjaardagen, regeldingen, financieen ect en de ander amper, dan snap ik dat verzoek wel.

En vind ik het nog eerlijk ook.


Doen ze alles samen, en is de last buiten het werk echt eerlijk verdeeld dan zou ik de vraag wel een beetje gek vinden. Maar die persoon houd na rato nog steeds minder over als de fulltime werkende... opzich, hoeveel zal het gaan schelen?

Maar het is aan die partner om er wat van te vinden. Of niet.
TO, welke van de 2 ben jij?
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 11:43
34.72% gewijzigd
Ik zou het prima vinden als mijn partner minder zou gaan werken, maar de vaste en variabele lasten zouden dan op dezelfde manier verdeeld worden. Hij zou dan dus gewoon minder overhouden dan ik. En dat is okay. Hij ruilt dan zijn eigen tijd voor zijn eigen geld in.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
23-11-2020 11:39
Als diegene er last van heeft, had diegene dat moeten zeggen toen de ander aangaf minder te willen gaan werken. Zoiets bespreek je toch samen?
Dat gebeurt volgens mij vaak genoeg, maar dan lees ik dat diegene het de andere partij gewoon moet gunnen en niet zo moet zeuren.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezemel over geld. Wie weet brengt de ander op andere vlakken meer in. Ook al is de intentie er niet om de hele dag te gaan schoonmaken zullen veel klusjes toch op die vrije dag gaan plaatsvinden. Ik vind het vreemd dat de een om een andere afspraak vraagt. Ik vind het ook vreemd dat de ander daar moeilijk over doet.

Ik heb zelf in het begin van mijn relatie altijd 4 dagen gewerkt, partner meer dan fulltime. Hij is een carrierebeest. Ik ben dat niet. Wij droegen naar rato bij (nog steeds, maar nu met kinderen is de situatie sowieso anders) omdat zijn salaris heel veel hoger is dan dat van mij. Op mijn vrije dag haalde ik een sopje door het huis, of ik ruilde een broek voor hem weg, of kocht vast cadeaus voor een verjaardag. Het is best makkelijk als beiden niet fulltime werken en je samen ontspannen het weekend in kan.


Ik wil niet het gevoel hebben dat ik van zijn geld ga winkelen. Aan de andere kant is zijn levensstandaard hoger. Als wij 50 50 zouden doen kon hij het huis dat hij wil niet betalen. Of die nieuwe keuken. Ik zou alleen wonend genoegen nemen met een kleiner huis en een lelijke keuken. Dus prima dat hij dat wil, maar dan draagt hij dus veel meer bij. En natuurlijk ben ik er ook blij mee. Maar was het niet zo geweest, dan ook prima.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 20-06-2021 09:07
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja, als ik deze casus zo lees, dan lees ik het als: A wil minder gaan werken en vindt dat B nu meer moet gaan betalen. (salarissen/uren zijn vergelijkbaar, geen kinderen, geen stress/belastingreden)

Ja, je mag het vragen, maar het lijkt mij geen verplichting dat B dan maar moet betalen.
Andersom als de kosten gelijk blijven, mag je niet verwachten dat A dan ook meer in het huishouden gaat doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
23-11-2020 11:49
Tja, als ik deze casus zo lees, dan lees ik het als: A wil minder gaan werken en vindt dat B nu meer moet gaan betalen. (salarissen/uren zijn vergelijkbaar, geen kinderen, geen stress/belastingreden)

Ja, je mag het vragen, maar het lijkt mij geen verplichting dat B dan maar moet betalen.
Andersom als de kosten gelijk blijven, mag je niet verwachten dat A dan ook meer in het huishouden gaat doen.
Sowieso moet je van die verwachting af.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
23-11-2020 11:46
Het ligt er denk ik een beetje aan wat je wensen/kosten zijn en hoe dat in verhouding staat tot de inkomens van beide partners. Zo'n situatie met alles op 1 hoop en een gelijk bedrag aan zakgeld kan bijv. werken wanneer de één (veel) meer dan de ander verdient maar er bijv. wel de wens is voor een duur huis (waarvan degene die het minst te besteden heeft bijv. nooit 50% kan betalen). Maar ik zou persoonlijk als uitgangspunt nooit willen hebben dat je feitelijk duurder woont of anders zou leven qua keuzes dan dat je zou doen als je alleen zou zijn. Of in het geval van "samen-zijn" tot maximaal 50%. Wat ik niet zou willen is gaan wonen in een huis van 1 miljoen euro als je eigenlijk zelf tot 2 ton zou kunnen veroorloven. Dan zou een woning van 4 ton voor mij de max zijn. Vakanties en andere dure uitgaven idem. Al zal het voor iedereen anders werken.
Ik sta er ook zo in hoor. Hier is het uitgangspunt dat er rekening wordt gehouden met de minstverdienende, alhoewel dat in mijn geval ook niet slecht is. Al is het maar voor als er iets met de meestverdienende gebeurd. Hij zou een huis van 3-4 ton prima kunnen betalen, maar ik niet in mijn eentje. Als ik iemand tegen gekomen zou zijn die dat soort dingen wel wil of belangrijk vindt, dan passen we denk ik gewoon niet bij elkaar.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven