Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?
woensdag 13 oktober 2021 om 19:53
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
donderdag 14 oktober 2021 om 20:59
Ik vind dit topic best verhelderend over hoe verschillend je ergens in kan staan. Vriendinnen of mijn moeder/schoonmoeder die de sleutel hebben mogen van mij ook het hele huis door hoor. Mensen die ik niet vertrouw met mijn huis geef ik de sleutel immers niet
Krijg ik een appje van Oh ja ik heb je jurk/boek/gezelschapsspel geleend of juist dat ze een plantje of bloemen hebben neergezet. Mijn moeder neemt ook wel eens kleren die te klein zijn geworden voor mijn zoontje mee voor neefje of andersom zet ze een tas neer van grotere neef.

Krijg ik een appje van Oh ja ik heb je jurk/boek/gezelschapsspel geleend of juist dat ze een plantje of bloemen hebben neergezet. Mijn moeder neemt ook wel eens kleren die te klein zijn geworden voor mijn zoontje mee voor neefje of andersom zet ze een tas neer van grotere neef.

donderdag 14 oktober 2021 om 21:07

donderdag 14 oktober 2021 om 21:10
donderdag 14 oktober 2021 om 21:12
post/telefoon van de kinderen, vraag ik ook eerst
Als ze me iets laten zien op het scherm, en ik kan het niet goed zien. Vraag ik: mag ik je telefoon even vasthouden?
Gewoon even vragen of je goed zit. Zo'n kleine moeite.

donderdag 14 oktober 2021 om 21:13

donderdag 14 oktober 2021 om 21:18
Nee hoor, dat staat er echt los van. Hier vindt een snuffelaar niets bijzonders. Maar ik wil het niet hebben.Pinaco schreef: ↑14-10-2021 20:59Ik ben een niet-lezer (niet uit principe, maar uit desinteresse), zou zonder problemen mijn sleutels afgeven. Maar er mag hier dus ook gerust gesnuffeld worden, wij hebben echt niets interessants/geheims in huis. Wel zou ik graag eens snuffelen bij de mensen die absoluut hun sleutel niet af zouden geven, want die hebben dan vast hele spannende geheimen waar ik me geen voorstelling bij kan maken
![]()
donderdag 14 oktober 2021 om 21:20
in mijn telefoon staat ook niks geheims, en toch is hij van mij
Maar het gaat voor mij eigenlijk meer richting mijn vrienden. Ik zou snuffelen van mijzelf erger vinden, dan dat ik het van mijn vrienden vind
Het is mijn waarde, en daar sta ik voor. En als een ander bij mij een kaart oppakt, word ik niet boos. Maar ik zou het zelf niet doen

donderdag 14 oktober 2021 om 21:23
Ik zou er wel wat van zeggen.lilalinda schreef: ↑14-10-2021 21:20in mijn telefoon staat ook niks geheims, en toch is hij van mij
Maar het gaat voor mij eigenlijk meer richting mijn vrienden. Ik zou snuffelen van mijzelf erger vinden, dan dat ik het van mijn vrienden vind
Het is mijn waarde, en daar sta ik voor. En als een ander bij mij een kaart oppakt, word ik niet boos. Maar ik zou het zelf niet doen

donderdag 14 oktober 2021 om 21:28
En ik sta er weer van te kijken dat je voor iedere beweging in het huis van je bloedeigen moeder om toestemming gaat vragen. Of dat mijn zoon mij iets wil laten zien op zijn telefoon en ik dan zou vragen: ‘Ik kan het niet goed zien, is het goed als ik je telefoon even over pak?’
donderdag 14 oktober 2021 om 21:28
als het een echte privekaart is, of iemand pakt mijn telefoon of mijn tas, dan wel.
Maar als ik weet dat er alleen Gefeliciteerd in staat, dan maak ik er geen gedoe van
Ik probeer het dan een volgende keer te voorkomen
Stel er komt een kennis (vriendin-van-een-vriend ofoz), die in mijn keukenkastjes gaat rommelen
Opzoek naar theezakjes bijvoorbeeld. Dan zet ik voortaan de theezakjes klaar op het aanrecht

donderdag 14 oktober 2021 om 21:29
Geen gedoe, maar wel zoiets al ‘je mag het wel lezen hoor’.lilalinda schreef: ↑14-10-2021 21:28als het een echte privekaart is, of iemand pakt mijn telefoon of mijn tas, dan wel.
Maar als ik weet dat er alleen Gefeliciteerd in staat, dan maak ik er geen gedoe van
Stel er komt een kennis (vriendin-van-een-vriend ofoz), die in mijn keukenkastjes gaat rommelen
Opzoek naar theezakjes bijvoorbeeld. Dan zet ik voortaan de theezakjes klaar op het aanrecht
donderdag 14 oktober 2021 om 21:30
mag jouw zoon, wel zonder vragen in al jouw spullen dan?lemoos2 schreef: ↑14-10-2021 21:28En ik sta er weer van te kijken dat je voor iedere beweging in het huis van je bloedeigen moeder om toestemming gaat vragen. Of dat mijn zoon mij iets wil laten zien op zijn telefoon en ik dan zou vragen: ‘Ik kan het niet goed zien, is het goed als ik je telefoon even over pak?’

donderdag 14 oktober 2021 om 21:31
Voor iedere beweging? Nee hoor, de servieskast doe ik gewoon open als ik de tafel dek. Boekje met ww bij de administratie weghalen vraag ik even. Ook toen ik nog/weer thuis woonde.lemoos2 schreef: ↑14-10-2021 21:28En ik sta er weer van te kijken dat je voor iedere beweging in het huis van je bloedeigen moeder om toestemming gaat vragen. Of dat mijn zoon mij iets wil laten zien op zijn telefoon en ik dan zou vragen: ‘Ik kan het niet goed zien, is het goed als ik je telefoon even over pak?’
Kind hier zal ook niet zonder te vragen iets uit de la met administratie of mijn slaapkamer pakken.
Leeftijd van je kind zal ook uitmaken, toen hij 8 was was het toch wel anders dan nu hij 18 is.

donderdag 14 oktober 2021 om 21:34
Ja, behalve aan mijn medicatie (want gevaarlijk), werkspullen (want toetsen van leerlingen of in mei examens) of beurs. Hij mag geld uit mijn beurs pakken maar moet dat wel vragen. Sinds ik een keer dacht nog een paar tientjes in de beurs te hebben en platzak op de markt stond.
donderdag 14 oktober 2021 om 21:37
In mijn geval gaat het inderdaad ook over semi-volwassenenMoiren schreef: ↑14-10-2021 21:31Voor iedere beweging? Nee hoor, de servieskast doe ik gewoon open als ik de tafel dek. Boekje met ww bij de administratie weghalen vraag ik even. Ook toen ik nog/weer thuis woonde.
Kind hier zal ook niet zonder te vragen iets uit de la met administratie of mijn slaapkamer pakken.
Leeftijd van je kind zal ook uitmaken, toen hij 8 was was het toch wel anders dan nu hij 18 is.
donderdag 14 oktober 2021 om 21:43
Een kennis die voor het eerst bij je thuis is, is wat anders dan je moeder die er wekelijks is en standaard de sleutel heeft (bij mij dan). Logisch dat die gewoon een theezakje uit de kast haalt.lilalinda schreef: ↑14-10-2021 21:28als het een echte privekaart is, of iemand pakt mijn telefoon of mijn tas, dan wel.
Andersom zou ik ook nooit bij een vreemde de koelkast even opentrekken. Maar bij mijn moeder pak ik er alles uit zonder te vragen hoor.
donderdag 14 oktober 2021 om 21:45
maar iedereen heeft dus grenzen, niemand vindt het normaal dat iedereen overal snuffeltPositivevibes schreef: ↑14-10-2021 21:43Een kennis die voor het eerst bij je thuis is, is wat anders dan je moeder die er wekelijks is en standaard de sleutel heeft (bij mij dan). Logisch dat die gewoon een theezakje uit de kast haalt.
Andersom zou ik ook nooit bij een vreemde de koelkast even opentrekken. Maar bij mijn moeder pak ik er alles uit zonder te vragen hoor.
en je weet van de ander pas waar zijn/haar grens ligt, als je het vraagt
alleen je moeder hoef je het niet te vragen, daar heb je bij in huis gewoond
donderdag 14 oktober 2021 om 21:53
Ik hoop dat de relatie niet zo is, maar jeetje wat klinkt dit steriel. Ik zou het heel erg vinden als mijn man echt het idee heeft dat hij mijn laptop of telefoon niet kan/mag gebruiken omdat dat betekent dat hij respect voor mij en/of mijn privacy heeft. Dat blijkt voor mij echt uit andere dingen...
donderdag 14 oktober 2021 om 22:00
waar blijkt het dan uit?Pinaco schreef: ↑14-10-2021 21:53Ik hoop dat de relatie niet zo is, maar jeetje wat klinkt dit steriel. Ik zou het heel erg vinden als mijn man echt het idee heeft dat hij mijn laptop of telefoon niet kan/mag gebruiken omdat dat betekent dat hij respect voor mij en/of mijn privacy heeft. Dat blijkt voor mij echt uit andere dingen...
wij gebruiken elkaars laptop wel eens (eigenlijk niet vaak reden toe), maar we vragen het even
en als het om mijn telefoon gaat, ik wil niet dat mijn kinderen daarin mijn apps lezen, want ik app wel met vriendinnen over volwassen-zaken, of met moeders van hun vrienden. Dat gaat hen allemaal geen hol aan. Ik bescherm daarmee ook de privacy van mijn vriendinnen
En ook mijn man heeft niets te zoeken in de apps aan een vriendin, die vriendin appt met mij, niet met ons.
En meestal is het weinig privacygevoelig hoor. Maar ik bepaal gewoon zelf, waar de grens ligt.
donderdag 14 oktober 2021 om 22:05
Mijn zus, broer, beste vriendinnen en mans broer en beste vrienden hoef ik het ook niet te vragen hoor. Toevallig hebben we van die groep ook met de meesten mee in huis gewoond

donderdag 14 oktober 2021 om 22:07
maar dat is nou net het verschil. Jullie WETEN het van elkaar, dan is het primaPositivevibes schreef: ↑14-10-2021 22:05Mijn zus, broer, beste vriendinnen en mans broer en beste vrienden hoef ik het ook niet te vragen hoor. Toevallig hebben we van die groep ook met de meesten mee in huis gewoond![]()
Maar er zijn blijkbaar mensen, die ongevraagd, en zonder enige idee, wat de ander vindt. In spullen kijken