Bezoek die je kaarten leest: onbeleefd?
woensdag 13 oktober 2021 om 19:53
Afgelopen week kreeg ik een conflict met schoonmoeder. Ik was een week of 2 eerder jarig geweest en er stonden nog kaarten, zij kwam langs, was even met mijn kind weggeweest en bleef eten. Ze ging uitgebreid mijn verjaardagskaarten lezen. Ze stonden niet qua tekst open en bloot: er hingen kaarten die op de koelkast met magneetje, die ze ervan af plukte. En kaarten op een kast die rechtop stonden.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.
Ik vond dat echt ontzettend onbeleefd en zei dat ik het niet fijn vond dat ze mijn kaarten ging lezen. Zij vond mij weer heel raar en was beledigd. Ze denkt volgens mij dat het belangstellend is ofzo.
Daarnaast ben ik vrij zeker dat ik haar dit, een paar jaar terug, ook al eens heb moeten uitleggen.
Leef ik in een raar universum? Er stond niks raars in, maar ik vond het echt niet oké. Ik zou het nooit doen. Je weet immers niet of het alleen een gefeliciteerd is of een persoonlijker bericht. Mijn post is mijn post en ook al heeft het een leuk plaatje, niet iedereen moet het gaan lezen.

maandag 18 oktober 2021 om 13:17
Ik zou er misschien op dat moment niets van zeggen. Dat is ook waarom ik twijfel aan al die mensen die zeggen daar nooit commentaar op te hebben gehad. Veel mensen zullen het tandenknarsend laten gaan, uit beleefdheid.Mevrouw75 schreef: ↑18-10-2021 12:47Maar wat doe jij dan als iemand dat in al haar naïviteit toevallig wel doet? Want in haar omgeving is het de normaalste zaak van de wereld om een kaartje dat uitgestald staat op de piano te bekijken, zien dat ie van tante Jo is en te vragen: goh, tante Jo, hoe gaat het nu met haar?
maandag 18 oktober 2021 om 13:57
Ik zou het gelijk benoemen. Maar ik heb door schade en schande geleerd, dat als je het niet gelijk doet, mensen er echt niet zelf om denken én het alleen maar vervelender wordt, of iets stuk gaat (dat was het in mijn geval).
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 18 oktober 2021 om 14:03
ik zou iets doen als:Mevrouw75 schreef: ↑18-10-2021 12:47Maar wat doe jij dan als iemand dat in al haar naïviteit toevallig wel doet? Want in haar omgeving is het de normaalste zaak van de wereld om een kaartje dat uitgestald staat op de piano te bekijken, zien dat ie van tante Jo is en te vragen: goh, tante Jo, hoe gaat het nu met haar?
De kaart uit haar hand pakken, en zeggen: "oh, ben ik die vergeten op te ruimen?, wat suf"
maandag 18 oktober 2021 om 14:06
ik had van de week nog een enigszins vergelijkbaar voorbeeld, van Grenzen.
In het Kruidvat, pakte een oudere man mij vast (volstrekt overbodig) zogenaamd om langs me te kunnen, maar hij had plek zat
Toen ik hem vroeg van me af te blijven werd hij boos.
Als iemand zijn(/haar) grens aangeeft, dan kan dat toch geen punt van discussie zijn? Laat staan irritataie/boosheid?
In het Kruidvat, pakte een oudere man mij vast (volstrekt overbodig) zogenaamd om langs me te kunnen, maar hij had plek zat
Toen ik hem vroeg van me af te blijven werd hij boos.
Als iemand zijn(/haar) grens aangeeft, dan kan dat toch geen punt van discussie zijn? Laat staan irritataie/boosheid?

maandag 18 oktober 2021 om 14:23
Ik zou misschien bang zijn dat het de sfeer verpest, of dat ik als zeurpiet wordt weggezet. En dan maar mijn conclusies trekken voor de volgende keer dat deze nieuwsgierige aagjes over de vloer zijn.
Maar in mijn familie/omgeving is de kans dat dit gebeurt echt minimaal.
maandag 18 oktober 2021 om 16:18
maandag 18 oktober 2021 om 16:23
Die kans is best groot ja. Want als ik daarna wel elke keer aangaf dat ik iets niet oké vond (kinderen die overal aanzaten), was ik een zeur (het zijn kinderen!!). Toen ik alles had weggezet trouwens ook.cleo schreef: ↑18-10-2021 14:23Ik zou misschien bang zijn dat het de sfeer verpest, of dat ik als zeurpiet wordt weggezet. En dan maar mijn conclusies trekken voor de volgende keer dat deze nieuwsgierige aagjes over de vloer zijn.
Maar in mijn familie/omgeving is de kans dat dit gebeurt echt minimaal.

Maar die mensen komen ook niet meer over de vloer, want was schoonfamilie. En ook toen het nog aan was, kwamen ze niet meer over de vloer. Ex ging maar lekker naar die slopers toe.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 18 oktober 2021 om 16:27
klopt, en nu iedereen dat weet, kan voortaan iedereen even vragen of het oke is
maandag 18 oktober 2021 om 16:58
Wilde al bijna zeggen slotje er op.

Maar dat is weer een andere discussie. Is het oké om een vraag te stellen waarop iemand ook nee op zou kunnen zeggen.
Guess/ask-cultuur.
maandag 18 oktober 2021 om 17:13

maandag 18 oktober 2021 om 21:27
Ik heb dat ook geleerd, maar altijd bij redenen om iets te vragen, niet om gewoon maar iets te doen. “Vraag maar, nee heb je, ja kun je krijgen.”