Bij schoonouders in voorhuis

06-12-2017 11:30 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
I
anoniem_360161 wijzigde dit bericht op 09-05-2018 21:33
99.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
T
anoniem_360161 wijzigde dit bericht op 12-12-2018 08:03
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
helpboer schreef:
06-12-2017 17:32
Ik kan het probleem inderdaad niet meer rationeel benaderen daarom helpen deze berichten me zo erg, het zet me heel erg aan het denken.

Ik ben pas een paar dagen alleen weg geweest en ben daar enorm van opgeknapt, maar eenmaal thuis ben ik in twee uur tijd bijv met het auto uitladen of wat andere dingen al vier keer tegen mn schoonvader aangelopen en dus 4 keer een heel gesprek moeten hebben over wat je gedaan hebt en later over bepaalde werkzaken etc etc. Dan ben je gewoon gelijk weer terug bij af
En kan je dan gewoon zeggen, joh, ik ben nu even bezig want net terug - ik kom over 2 uurtjes even een kopje koffie drinken en bijkletsen? Of komt dat niet aan?
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
06-12-2017 12:05
Begin eens om het huis minder gehorig te maken.
Goed idee.

En anders lekker tuinhuisje voor jou en oordoppen in.

Ik zou echt gaan werken aan je privacy. Dat is in ieders belang. En de afvalcontainer een andere plaats geven.

Of delen jullie deze?
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
http://www.anneliesspek.nl/Autisme%20bij%20vrouwen.pdf

Ik heb even een artikel voor je opgezocht waarin je vast iets kan lezen erover :) wie weet kan je het verder helpen in je zoektocht in de hulpverlening!

Verder hoop ik dat je eruit komt, ik zie al een hoop goede tips
voorbij komen!
Ik vind eerlijk gezegd dat de diagnose autisme nogal snel benoemd wordt in deze. Kan, hoeft niet. Kan ook een burn-out zijn. Of add. Of een sociale fobie.
Of een doodnormale mis-match tussen -de levens- van twee personen.

Ik vind het niet echt gek dat je nogal "op" raakt als je dagelijks meerdere keren geacht wordt sociaal te doen met je schoonouders. Denk dat er genóeg mensen zijn die daar echt niet op zitten te wachten. Ten minste, als ik voor mezelf spreek: ik vind het heerlijk om geregeld tussen de mensen te zijn. En dan op een gegeven moment heb ik het ook wel weer gezien en dan ga ik naar huis en wil ik met mijn haar in een knot en joggingbroek op de bank netflixen of een boek lezen. Dag, buitenwereld. En dan moet je niet te veel meer van mij verwachten, maar de dag erna kan ik weer hartstikke sociaal zijn en daar ook behoefte aan hebben.
Ik kan me dus goed voorstellen dat als er hele dag door mensen (je schoonfamilie(!!) die in veel gevallen ook bepaalde verwachtingen van je heeft) tegen het lijf loopt, en dan mogelijk in de ochtend, middag én avond, je op een gegeven moment wel die privacy ergggggg gaat missen en je dus zelf erg gestrest wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met je eens dat het vanalles kan zijn, dat benoem ik in mijn eerdere berichten ook ;) de enige reden dat ik het nu benoem is omdat ik vanuit eigen ervaring en vanuit andere ervaringen weet dat autisme bij vrouwen niet snel herkent word ! Maar ik wil zeker niet daarmee zeggen dat het voor haar ook zo is.... Maar ik kan me voorstellen dat het vreemd overkomt als ik het zo zeg, en dat is ook niet hoe ik dat normaal doe hoor ;). Daarom zeg ik, als ze al langer klachten heeft, ga naar een goede psychiater.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
06-12-2017 14:51
Op de een of andere manier krijg ik de indruk dat het probleem niet zozeer bij je schoonouders ligt, maar bij jou. Je communiceert blijkbaar niet duidelijk genoeg, want in plaats van meer privacy kreeg je juist minder privacy. Daarnaast heb je zoveel sport en werk dat je nauwelijks nog tijd hebt om adem te halen.

Kijk eens heel kritisch naar je agenda. Laat eventueel iemand anders eens naar je agenda kijken. Want ook leuke dingen kunnen uiteindelijk teveel worden. Jij lijkt dicht tegen overspannenheid/burnout aan te zitten en je geeft je schoonouders ´de schuld´. Maar je komt ´s avonds al moe thuis en dat ligt echt niet aan je schoonouders.

Ik haal even wat van je bezigheden uit je teksten;

* dagelijks minimaal 2 uur met mijn sport bezig ben..
* ik 's ochtends altijd vroeg weg ga en in de avond pas weer aankom.
* na een lange werkdag.....
* zijn samen iets aan het opstarten...
* samen melken of samen in de trekker zitten...
En dan neem ik aan dat je nog kookt, boodschappen doet, poetst, shopt, doucht en de post en administratie bijhoudt.


In mijn ogen ziet dit eruit alsof je pakweg 90 uur per week werkt.
Dit.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je - naast al deze bezigheden - nog zo vaak je schoonouders tegen kunt komen dat je daar last van zou kunnen hebben. Dat kan dan alleen 's avonds, na het werk en na al dat sporten.

Eerlijk is eerlijk: in wat ik lees over je schoonouders kan ik niks vreemds vinden. Het lijken mij lieve, betrokken mensen.
Trouwen met een boer, gaan wonen op een boerenbedrijf houdt in dat je dicht op elkaar leeft, samen met die schoonouders het bedrijf runt. Als je daar niet tegen kunt moet je dat simpelweg niet doen.

En sorry hoor, in samenhang met dit alles maakt een opmerking als hoogbegaafd en sensitief mij erg achterdochtig ...... Je kunt dan wel een superhoog IQ hebben, aan je EQ schort toch echt het één en ander.
Alle reacties Link kopieren
Ik begijp niet waarom " hoog begaafd en sensitief " je achterdochtig maakt 😅 Ik vind je berichtje aanvallend overkomen maar dat kan aan mij liggen.
Zonnebloem1996 schreef:
06-12-2017 20:08
Ik begijp niet waarom " hoog begaafd en sensitief " je achterdochtig maakt 😅 Ik vind je berichtje aanvallend overkomen maar dat kan aan mij liggen.
Vind ik ook. Is niet bepaald een reactie waar tips in staan waar TO iets aan heeft.

TO, ik zou gek worden als ik voor en na mijn werk steeds sociaal moet doen. Dus snap je helemaal. Ik heb geen etiketjes, maar ben wel erg op mijn privacy en rust gesteld en zou hier beslist niet tegen kunnen.

Heb je na de reacties al een idee hoe je het gaat aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
R
anoniem_360161 wijzigde dit bericht op 01-09-2018 14:23
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TO, ga met je man en schoonouders aan tafel zitten en maak je problemen bespreekbaar. Benoem je gevoelens, spreek uit dat je het niet absoluut niet fijn vindt dat je om de haverklap aangesproken wordt als je thuiskomt / bent en alles moet toelichten wat je doet, spreek uit dat jij jezelf niet thuis voelt omdat er zo aan je getrokken wordt, spreek uit dat je op je werk al zoveel moet praten / communiceren en dat je het fijn vindt om als je thuis komt / bent RUST te hebben. Spreek uit dat je respect hebt voor je schoonouders maar dat je geen prijs stelt op gezamenlijk ontbijten, het continue bij elkaar binnen lopen waardoor jij je opgejaagd voelt.

Is het mogelijk om de woning te splitsen met eigen voordeur, eigen oprit en eigen achtertuin? Zo niet, hoe staat je man er tegenover om in je woonplaats een woning te huren gedurende de periode dat je schoonouders nog op de boerderij wonen?

Snap dat je veel sport, zeker als er wedstrijden aan komen. Wil niet onbeleefd zijn maar mag ik vragen waarom zo intensief trainen voor een wedstrijd en dat meerdere keren per week? Is dat iets wat van jezelf moet en het jezelf oplegt, of is er sprake van topsport wat zo'n inzet vergt? Ik bedoel daarmee te vragen, kan het zo zijn dat er lichamelijk te veel van je gevraagd wordt en dat je huidige reacties een natuurlijk gevolg daarop zijn?

Wens je veel sterkte maar vooral alle goeds toe.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg hier zo’n beeld bij van Hyacinth Bucket uit Schone Schijn. Met die zenuwachtige buurvrouw;)
Sorry, flauw natuurlijk. Sterkte TO.
TO, volgens mij heb jij gewoon behoefte aan privacy. En dat is heel menselijk. Sommige mensen hebben dat meer dan anderen. Ik krijg ook al de kriebels als ik jouw verhaal lees over samen ontbijten, terwijl je in jouw huis zit allerlei geluiden horen van je schoonouders en zodra je je neus buiten de deur steekt je schoonvader die gezellig een praatje komt maken. En ik ben geen autist, laat je op basis van dit verhaal niks aanpraten hoor. Heb je om je huis heen nergens privacy? En zo nee, kan dat dan ook niet worden gecreëerd? Ik denk dat het tijd wordt voor een goed gesprek met jouw man. Je moet hem duidelijk gaan maken dat dit voor jou onleefbaar is, hoe goedbedoelend iedereen ook is. Of meer privacy in en om jullie woning, of ergens anders gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je deze mensen niet kunt voorschrijven hoe zij zich op hun eigen terrein gedragen. Het is rot dat zij met 'leugens' en smoesjes ook nog extra beslag op jullie leggen. Dit gaat escaleren wanneer je bij elkaar blijft wonen. Welke rol speelt je vriend hierin? Heeft hij zich als volwassene wel echt los gemaakt van zijn ouders? Kan hij nee zeggen en grenzen aan ze stellen? Op mij komt het over alsof dat niet zo is. Daar blijven wonen is geen oplossing. De grote invloed en slechte chemie tussen jullie blijft dan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Voordat je meteen denkt aan therapie, verhuizen, relatie verbreken en dergelijke... ik heb het vermoeden dat jouw standpunt hierin nog niet eens onder jullie vieren besproken is. Ja dat is lastig, maar als je zo dicht op elkaar zit is communicatie belangrijk.
Het kan goed zijn dat je schoonouders niet weten dat je behoefte hebt aan meer ruimte. Dan kunnen ze er ook niets aan doen...

Mijn schoonouders zijn ook de types die onaangekondigd langskomen. Ik heb een keer heel duidelijk gezegd dat ik het leuk vind als ze langs willen komen, maar dat ik graag wil dat ze eerst even bellen of het uitkomt. Geen probleem.

Mijn schoonmoeder bemoeide zich ook heel erg met ons leven. Zo kon ze ons dagenlang bellen of we wel een verjaardagskaart hadden gestuurd naar een neef van mijn man die we nooit zien, en we waren dus ook niet van plan om een kaart te sturen. Maar mijn schoonmoeder durfde dus daar niet meer langs omdat wij zo 'onbeschoft' waren om geen kaartje te sturen.
Tja, dan moet je praten. Heb duidelijk gemaakt dat ik niet wens betutteld te worden, dat dit ook totaal niet nodig is omdat ik mezelf prima kan redden. En dat ik daar dus niet meer op inga...

Het gaat nu een stuk beter.
Alle reacties Link kopieren
wat viva amber zegt, 100 procent
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
helpboer schreef:
06-12-2017 17:08
En zo ben ik dus ook, daarom pas ik me netjes aan maar dat gaat ten koste van mezelf en daarom weet ik niet meer hoe het nu moet want ik hou dit 'toneelstukje' niet vol

Overigens werk ik gratis voor hun omdat de financiële situatie daar momenteel zeer slecht is (en als je mijn 'uurloon' om zou rekenen naar geld zou je er een prima huis van kunnen huren) dus ik ben niet een of andere profiteur als je dat bedoelt
Eh betaal je huur? En als je daar iedere dag kan ontbijten betaal je dan kostgeld? En de boerderij gaat natuurlijk verkocht en niet aan de zoon doorgeven.. en daar bedoel ik mee je werkt voor je man, zijn erfgoed.

Ik vind je een zeur Ze vangen je op, geven je onderdak en eten en jij zeurt over gratis werken.
Alle reacties Link kopieren
helpboer schreef:
06-12-2017 21:06
Het blijft internet dus ik heb uiteraard niet het volle verhaal wat er is voorgevallen neergezet (oa bellen en liegen dat er een koe ziek zou zijn zodat we naar huis moesten komen voor niks, mij erop aanvallen dat mijn man niet meer rookt terwijl dat zijn eigen keuze was en nog veel meer zulke dingen). Dat controle willen houden op deze manier gaat je niet in de koude kleren zitten kan ik je vertellen, maar dit topic is dus niet bedoeld om mijn schoonouders af te zeiken maar om oplossingen te zoeken waar ik zelf wat mee kan en waarmee ik zelf verandering kan maken.

Dat laatste is een persoonlijke aanval en getuigt evenmin van een hoog EQ.

Simpelweg niet doen vind ik een beetje zwak, voor elk probleem moet er een oplossing zijn maar voor mij is het nu puzzelen hoe ik dit voor elkaar ga krijgen. Iedereen heeft goede intenties maar het werkt nog niet.
Eh mijn geloof in dit verhaal begint af te nemen.
Een boer die rookt? In de stal tussen de koeien? Een boer is de hele dag bezig en vaak op plekken waar je niet mág roken Daarom roken de meeste ook niet Heeft geen zin want daar hebben ze geen tijd en plek voor.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt erop dat je het lastig vindt om vriendelijk maar duidelijk je grens aan te geven. Misschien kun je daar nog eens mee aan de slag?

Dan kun je gewoon aangeven dat je te moe bent voor een praatje als je uit je werk komt en dat je dan en dan wel even langskomt voor een kop koffie.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
07-12-2017 09:33
Eh mijn geloof in dit verhaal begint af te nemen.
Een boer die rookt? In de stal tussen de koeien? Een boer is de hele dag bezig en vaak op plekken waar je niet mág roken Daarom roken de meeste ook niet Heeft geen zin want daar hebben ze geen tijd en plek voor.
Tjonge, je zegt het zelf al. De méésten roken niet. Een verhaal ongeloofwaardig vinden, omdat hij kennelijk tot een rokende minderheid behoort... Echt..


Verder eens met dat jullie de situatie eens met zijn vieren moeten bespreken, anders wordt dit steeds erger. Ieder zijn behoeftes uitspreken en kijken waar je elkaar kunt vinden en waar niet en hier afspraken over maken. De meeste problemen ontstaan door invulling. Dus open zijn helpt daarin vaak al
Alle reacties Link kopieren
D
anoniem_360161 wijzigde dit bericht op 01-09-2018 14:24
99.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je veel eerder je grenzen aan had moeten geven.

Ik vind het niet normaal dat van de 4 dat je buiten bent, 4x wordt aangesproken.
Gewoon zeggen sorry ik heb nu even geen tijd en gewoon doorlopen.

Samen ontbijten: aangeven sorry lieve mensen, ik snap dat dit uit het verleden is ontstaan en het is ook echt gezellig, maar helaas kan ik er niet meer bij zijn. (en dan is het de kunst om het niet uit te gaan leggen).

Het feit dat je alles hoort: is er een mogelijkheid om beter te isoleren?
Maar vooral praat erover met je man!
Ik zou zeker niet bang voor ze zijn en als ze iets aan te merken hebben bv over roken, dat zeg je toch; ik snap niet dat u het niet fijn vindt dat hij niet meer rookt...
Je moet wel een beetje tegengas geven hoor, want ze lopen gewoon over je heen!

Grenzen aangeven!
Alle reacties Link kopieren
ben je van plan kinderen te krijgen?

dat word nog wat....
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
helpboer schreef:
07-12-2017 10:26
Je hoeft me niet te geloven Nina, maar waarom besteed je tijd en aandacht aan een verhaal wat je niet gelooft? Hier heeft niemand wat aan.
En mijn man rookt nu dus niet meer, maar mijn schoonvader wil dat hij wel rookt.

Ik schreef "begint af te nemen" Bij deze nog verder afgenomen.
Kom op nou, iemand die WIL dat een ander rookt????
Alle reacties Link kopieren
helpboer schreef:
07-12-2017 10:26
Je hoeft me niet te geloven Nina, maar waarom besteed je tijd en aandacht aan een verhaal wat je niet gelooft? Hier heeft niemand wat aan.
En mijn man rookt nu dus niet meer, maar mijn schoonvader wil dat hij wel rookt. Dat zijn gewoon dingen waar ik me aan erger, vooral als ik erop aangekeken word.

Ik zeur zeker niet dat ik moet werken (ik vraag me af waar je ziet staan dat ik daar over zeur) want dat is tenslotte mijn eigen keuze en ik vind het fijn om samen met mijn man te werken, ik zei dat alleen maar om aan te geven dat ik geen profiteur ben die daar gratis leeft. En waar dat elke dag daar ontbijten vandaan komt vraag ik me af? We doen netjes onze eigen boodschappen en eten gewoon samen. Ik heb als andere voorwaarde dat ik hier kom wonen gesteld dat ik huur wil betalen maar aangezien er sprake is van een gedeelde rekening van mijn man en schoonouders zou dat dus betekenen dat we geld naar onze eigen rekening over maken. Als ik mijn arbeid in geld uit zou moeten drukken zou het op andere bedrijven 1500 euro per maand opleveren. Is dus niet in verhouding tot de huur van het huis en vind jouw reactie daarom niet helemaal gepast.

Ik denk dat dat voor nu inderdaad het grootste probleem is Sunshine, ik wil mijn grenzen aangeven maar ben bang dat ik het alleen maar erger maak.

Bedankt voor de tips weer aan de rest, ik neem ze zeker mee
Een meewerkende echtgenote krijgt over het algemeen geen salaris uitbetaald: de vrouw van de slager, bakker, boer, marktkoopman, ze werken allemaal mee voor nop.
En dan nog vraag ik me af hoeveel uur dat werken van jou betreft: je hebt een baan, bent minstens twee uur per dag met je sport bezig dus overdag plus de avonden ben je meer dan bezet.
Gratis wonen, inclusief de kosten van g/w/l, rioolrechten, geen eigen opstalverzekering, dat is een aanzienlijk bedrag per maand!

Grenzen aangeven is altijd nodig; als mensen hun grenzen niet aangeven kunnen anderen daaroverheen walsen (zoals hier gebeurt), al dan niet bewust, en dan krijg je irritatie.
Irritatie leidt tot problemen en is vele malen erger dan een duidelijk, vriendelijk gesprek, vanuit jezelf dus in de 'ik' vorm en zeker niet verwijtend, dat kan het nooit erger maken. Duidelijkheid is ook voor je schoonouders prettig; uiteindelijk moeten jullie nog jaren met elkaar door en het is voor hen ook fijn als ze weten waarom jij soms kortaf reageert, dat het niet aan hen ligt, maar aan jouw vermoeidheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven