buitenlandse partner
woensdag 21 februari 2018 om 23:04
Ik ben 19 jaar. Mijn vriend is 24. Hij woont al sinds hij 12 is op Gran Canaria maar komt oorspronkelijk uit Peru en heeft alleen een Peruaans paspoort, dus is daar illegaal. Hij heeft middelbare school gedaan op Gran Canaria en verschillende 'courses' (i.p.v. studie) gevolgd. Nu wilt hij de Spaanse residentie krijgen en is hij op zoek naar werk maar dat blijkt vrijwel onmogelijk. Hij moet hiervoor namelijk een 1-jarig contract zien te krijgen, wat echte bewoners van Spanje vaak niet eens voor elkaar krijgen. Vervolgens moet hij 4 jaar in Spanje gaan werken. Zijn opties raken op en hij en ik weten niet wat we moeten doen. We willen het liefst onze relatie niet op het spel zetten, maar het neigt richting het 'teruggaan naar eigen land' te gaan. Daarnaast ben ik tot nu toe altijd naar Gran Canaria gekomen omdat hij i.v.m. zijn illegale identiteit niet zomaar kan reizen (waar we inmiddels niet 100% zeker over zijn) naar Nederland. In de toekomst willen we dit natuurlijk graag veranderen. We kunnen niet voor altijd naar elkaar toe reizen. Ik hoop dat jullie adviezen hebben!
Hij is ook een tijdje legaal geweest in Spanje, maar vanwege omstandigheden was hij dat na 2 jaar niet meer. Het lijkt erop alsof hij nu de residentie krijgt in Spanje en dat betekent dat hij daar kan werken en daar legaal is. Werken kan hij niet in Nederland of in een ander land in de EU. Hij kan dan wel naar Nederland komen reizen maar we willen niet voor altijd zo blijven. Weten jullie of hij dan makkelijker aan een baan kan komen in NL? Tips graag!
Hij is ook een tijdje legaal geweest in Spanje, maar vanwege omstandigheden was hij dat na 2 jaar niet meer. Het lijkt erop alsof hij nu de residentie krijgt in Spanje en dat betekent dat hij daar kan werken en daar legaal is. Werken kan hij niet in Nederland of in een ander land in de EU. Hij kan dan wel naar Nederland komen reizen maar we willen niet voor altijd zo blijven. Weten jullie of hij dan makkelijker aan een baan kan komen in NL? Tips graag!
anoniem_365007 wijzigde dit bericht op 22-02-2018 13:58
17.41% gewijzigd
donderdag 22 februari 2018 om 07:56
Ik denk dat een verblijfsvergunning krijgen niet meer zo makkelijk gaat, want hij is (blijkbaar) al jaren illegaal. Dan zou hij eenvoudigweg een bevel om het grondgebied te verlaten moeten krijgen en zou hij eventueel moeten worden teruggeleid.
De België-route is normaal gesproken dichtgetimmerd en Duitsland wordt ook opnieuw strenger op vlak van migratie.
Ik zou aanraden dat hij terugkeert naar Peru en dan probeert legaal terug te keren naar Europa. Zal ook niet makkelijk zijn, maar dan is hij tenminste van illegaal opnieuwlegaal bezig. Is met het oog op een eventuele toekomst wel het verstandigst.
De België-route is normaal gesproken dichtgetimmerd en Duitsland wordt ook opnieuw strenger op vlak van migratie.
Ik zou aanraden dat hij terugkeert naar Peru en dan probeert legaal terug te keren naar Europa. Zal ook niet makkelijk zijn, maar dan is hij tenminste van illegaal opnieuwlegaal bezig. Is met het oog op een eventuele toekomst wel het verstandigst.
donderdag 22 februari 2018 om 10:07
To ik lees dat jij hem naar Nederland wilt halen. En zoals anderen al schreven, dat is onmogelijk. Dit kan pas als hij terugkeert naar Peru. En jij aan alle eissen voldoet (waaronder de inkomenseis en een jaarcontract). Dan kan je dus niet studeren want studiefinanciering telt niet als eigen inkomen. Een uitkering trouwens ook niet. Jij zult je studie moeten laten gaan en fulltime werken. Is dat wat je wilt?
De enige andere opties is dat jij in het buitenland gaat wonen.
De enige andere opties is dat jij in het buitenland gaat wonen.
donderdag 22 februari 2018 om 10:08
Hoe kom je daar nu bij?
Als je gebruik maakt van die routes, gelden niet de regels van het land waar je je vestigt, maar je valt dan onder de (vaak veel soepelere) EU-wetgeving.
Individuele landen kunnen daar niks aan veranderen, ze kunnen het alleen moeilijker maken voor hun eigen burgers, maar niet voor EU-burgers.
Deze route valt dus ook niet te sluiten, tenzij alle landen gezamenlijk besluiten de EU-wetgeving op dat gebied te veranderen.
donderdag 22 februari 2018 om 12:46
En paps en mams vinden het allemaal prima ? Niet waarschijnlijk. Ik kan me zo voorstellen dat ze het verschrikkelijk vinden, je proberen af te houden van deze onzalige plannen. Vandaar dat je je zo vast bijt in deze letterlijk kansloze kerel. Want je moet en zal natuurlijk je eigen zin doen. Maar goed, iedereen heeft recht op zijn eigen ongelofelijk stomme fouten. Pas als je tot aan je nekharen in de ellende zit en er alleen met de grootste moeite én met hulp van die goeie ouwe paps en mams weer uit de kuil weet te klauteren, snap je hoe stom je bent geweest. Succes met je illegaal !
anoniem_178452 wijzigde dit bericht op 22-02-2018 13:44
2.56% gewijzigd
donderdag 22 februari 2018 om 12:58
Nee hoor.rosa24 schreef: ↑21-02-2018 23:25Een andere optie is trouwen. Op die manier kan hij makkelijk hierheen komen en hier werken.
In september ga ik in Nederland studeren. Misschien kan hij binnenkort de residentie krijgen met werk dat hij heeft gevonden maar wat moeten we dan? Ik kan niet meer vaak naar hem komen als ik studeer en als hij daar gaat werken hij ook niet naar mij.
Ik zou sowieso niet gaan trouwen voor zoiets maar als je dat echt als een optie ziet zou ik me beter inlezen.
Kennis zit al 2 jaar te wachten op zijn vrouw. Komt er niet in en dat is niet eens een illegaal in een ander land.
donderdag 22 februari 2018 om 12:59
Studeren aan een universiteit geen optie? In Duitsland kunnen ook niet-Eu-burgers gratis aan de universiteit studeren. Is zeker de moeite waard om deze opties te bekijken.
Mijn man is ook van buiten de EU en ik ontmoette hem toen ik 20 was en de opmerkingen als "die blijft hier alleen voor een visum" en "hij wil alleen maar profiteren" waren niet van de lucht. Ondertussen is hij Europeaan en zijn we 12 jaar getrouwd en 3 kinderen verder. Overigens deed mijn man wel een PhD en had hij een werkvisum dus dat was dan toch wel makkelijker.
Mijn man is ook van buiten de EU en ik ontmoette hem toen ik 20 was en de opmerkingen als "die blijft hier alleen voor een visum" en "hij wil alleen maar profiteren" waren niet van de lucht. Ondertussen is hij Europeaan en zijn we 12 jaar getrouwd en 3 kinderen verder. Overigens deed mijn man wel een PhD en had hij een werkvisum dus dat was dan toch wel makkelijker.
donderdag 22 februari 2018 om 13:43
Jou man heeft dus keihard gewerkt en zijn best gedaan om op eigen kracht een toekomst te realiseren in Europa.liubi schreef: ↑22-02-2018 12:59Studeren aan een universiteit geen optie? In Duitsland kunnen ook niet-Eu-burgers gratis aan de universiteit studeren. Is zeker de moeite waard om deze opties te bekijken.
De vriend van TO was tot zijn18e de verantwoordelijkheid van zijn ouders die kennelijk niets hebben gedaan om hun status te veranderen, zij kozen voor illegaliteit. Of is vriend op zijn 12e op eigen houtje maar Gran Canaria gegaan ? De vriend van TO heeft echter vanaf zijn 18e kans gehad om werk te vinden, verblijfsstatus proberen te krijgen, te studeren, terug te gaan naar Peru, van daaruit Opnieuw proberen een verblijfsstatus in Europa te krijgen enz. Dat is 6 jaar. Hij heeft 6 jaar de tijd gehad om in actie te komen maar misschien had hij andere prioriteiten. Ik vind het hele verhaal in ieder geval niet getuigen van daadkracht aan de kant van vriend.
donderdag 22 februari 2018 om 14:10
Het lijkt er op dat de Spaanse wetgeving hier nogal relevant in is. Daarnaast heeft hij een hele specifieke situatie van niet illegaal naar wel illegaal. Waarbij je niet vertelt hoe dat zo is gekomen > alleen daarom al is het moeilijk je te adviseren.
Daarom herhaal ik nog maar even mijn vraag:
En mocht dat duur zijn, dan zou dat jou bijdrage kunnen zijn aan het verhaal: geld verdienen voor een goede advocaat.
Daarom herhaal ik nog maar even mijn vraag:
En dat is ook gelijk mijn advies.
En mocht dat duur zijn, dan zou dat jou bijdrage kunnen zijn aan het verhaal: geld verdienen voor een goede advocaat.
donderdag 22 februari 2018 om 15:19
Gaan werken voor een internationaal bedrijf dat hem stationeerd in Spanje, (of Nederland.) Op die manier kan hij dus ongeacht welke nationaliteit hij heeft, een vaste/jaar aanstelling krijgen zolang het bedrijf garant staat voor dat jaar in dienst zijn. Hiermee voldoet hij, in het geval van Spanje, aan de eis van een vaste baan voor de gewenste periode in Spanje.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
donderdag 22 februari 2018 om 17:25
Nu nog een oops, door de pil heen-kind erbij en 't plaatje is compleet.
Hij is dus al 12 jaar in Spanje, maar maar 2 jaar legaal.
Hoe kan dat? Waarom is hij zijn papieren weer kwijtgespeeld?
Lopen zijn ouders of zijn broers en zussen daar dan ook nog illegaal rond?
donderdag 22 februari 2018 om 17:31
Reminder:harissa schreef: ↑22-02-2018 10:08Hoe kom je daar nu bij?
Als je gebruik maakt van die routes, gelden niet de regels van het land waar je je vestigt, maar je valt dan onder de (vaak veel soepelere) EU-wetgeving.
Individuele landen kunnen daar niks aan veranderen, ze kunnen het alleen moeilijker maken voor hun eigen burgers, maar niet voor EU-burgers.
Deze route valt dus ook niet te sluiten, tenzij alle landen gezamenlijk besluiten de EU-wetgeving op dat gebied te veranderen.
Hij is Peruviaan, die illegaal in Spanje verblijft.
Niks te Europeaan dus en niks te langs België binnenkomen of beiden in België gaan wonen.
En de regels voor schijnhuwelijken zijn hier in België toch écht behoorlijk streng geworden.
donderdag 22 februari 2018 om 17:46
Haar ouders zijn blij dat to verliefd is.sinnombre schreef: ↑22-02-2018 00:12Rosa Rosa Rosa, wat doe jij jezelf aan?
Arme ouders van je. Die moeten toekijken hoe hun dochter stomme fouten maakt. Maar ja, je bent gelukkig pas 19. De kans dat deze relatie blijft is zo’n beetje 1%.
Als je gaat studeren dan zie je vast dat het leven anders in elkaar zit dan je denkt.
Ik wens je veel wijsheid toe. En kies een leuke studie uit!
donderdag 22 februari 2018 om 17:54
Kansloosjaw schreef: ↑22-02-2018 15:19Gaan werken voor een internationaal bedrijf dat hem stationeerd in Spanje, (of Nederland.) Op die manier kan hij dus ongeacht welke nationaliteit hij heeft, een vaste/jaar aanstelling krijgen zolang het bedrijf garant staat voor dat jaar in dienst zijn. Hiermee voldoet hij, in het geval van Spanje, aan de eis van een vaste baan voor de gewenste periode in Spanje.
donderdag 22 februari 2018 om 18:35
Nee, je hebt het mis. Hij geniet EU-rechten als partner van iemand uit een Europees land. Hij hoeft zelf dus geen Europeaan te zijn, zolang hij maar samen is met iemand die dat wel is. Als ze zich dan beiden vestigen in een Europees land, gelden de Europese regels.Tornacense schreef: ↑22-02-2018 17:31Reminder:
Hij is Peruviaan, die illegaal in Spanje verblijft.
Niks te Europeaan dus en niks te langs België binnenkomen of beiden in België gaan wonen.
En de regels voor schijnhuwelijken zijn hier in België toch écht behoorlijk streng geworden.
donderdag 22 februari 2018 om 19:02
Een EU partner moet wel garant kunnen staan om een illegaal te mogen importeren en denk zomaar dat TO daar de financiele mogelijkheden niet voor heeft.harissa schreef: ↑22-02-2018 18:35Nee, je hebt het mis. Hij geniet EU-rechten als partner van iemand uit een Europees land. Hij hoeft zelf dus geen Europeaan te zijn, zolang hij maar samen is met iemand die dat wel is. Als ze zich dan beiden vestigen in een Europees land, gelden de Europese regels.