buitenlandse partner

21-02-2018 23:04 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 19 jaar. Mijn vriend is 24. Hij woont al sinds hij 12 is op Gran Canaria maar komt oorspronkelijk uit Peru en heeft alleen een Peruaans paspoort, dus is daar illegaal. Hij heeft middelbare school gedaan op Gran Canaria en verschillende 'courses' (i.p.v. studie) gevolgd. Nu wilt hij de Spaanse residentie krijgen en is hij op zoek naar werk maar dat blijkt vrijwel onmogelijk. Hij moet hiervoor namelijk een 1-jarig contract zien te krijgen, wat echte bewoners van Spanje vaak niet eens voor elkaar krijgen. Vervolgens moet hij 4 jaar in Spanje gaan werken. Zijn opties raken op en hij en ik weten niet wat we moeten doen. We willen het liefst onze relatie niet op het spel zetten, maar het neigt richting het 'teruggaan naar eigen land' te gaan. Daarnaast ben ik tot nu toe altijd naar Gran Canaria gekomen omdat hij i.v.m. zijn illegale identiteit niet zomaar kan reizen (waar we inmiddels niet 100% zeker over zijn) naar Nederland. In de toekomst willen we dit natuurlijk graag veranderen. We kunnen niet voor altijd naar elkaar toe reizen. Ik hoop dat jullie adviezen hebben!

Hij is ook een tijdje legaal geweest in Spanje, maar vanwege omstandigheden was hij dat na 2 jaar niet meer. Het lijkt erop alsof hij nu de residentie krijgt in Spanje en dat betekent dat hij daar kan werken en daar legaal is. Werken kan hij niet in Nederland of in een ander land in de EU. Hij kan dan wel naar Nederland komen reizen maar we willen niet voor altijd zo blijven. Weten jullie of hij dan makkelijker aan een baan kan komen in NL? Tips graag!
anoniem_365007 wijzigde dit bericht op 22-02-2018 13:58
17.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
rosa24 schreef:
21-02-2018 23:18
Tornacense: Ik ben te jong om daar te gaan wonen en een leven op te bouwen. Ook is Nederland veel beter om te leven dan Peru.
En deze meneer is nou juist net verliefd geworden op een Nederlands meisje.
Toevallig hoor :whistle:

Ik ben blij dat er zoveel regels zijn voordat iedereen door huwelijken binnengehaald worden. Dit zowel om naieve meisjes/jongens te beschermen en om ervoor te zorgen dat de samenleving hier straks niet voor hoeft op te draaien.
Alle reacties Link kopieren
Zo te zien zijn er niet heel veel opties. Verblijf bij jou zal waarschijnlijk niet lukken omdat geen voldoende inkomen hebt.

Als hij hier wil komen werken kan dat op basis van de kennismigrantenregeling of bij een bedrijf met een tewerkstellingsvergunning. Uit jouw verhaal blijkt niet dat hij hoogopgeleid is dus dan valt die optie af. Of hij moet werk verrichten waar Nederland behoefte aan heeft. Ik vraag me af of hij een bedrijf kan vinden die geen Nederlanders/ Europeanen kan vinden en daarom hem in dienst neemt. Het is best lastig om een tewerkstellingsvergunning te krijgen.

Kun jij niet in Spanje studeren? Dan kunnen jullie een tijd samen verblijven in Spanje en daarna samen terugkeren naar NL. Hij kan dan in aanmerking komen voor een EU document in NL (de zogenaamde Spanjeroute die al eerder beschreven is door andere forummers). Hij hoeft daar niet per se een vergunning in Spanje gehad te hebben. Je moet alleen wel met voldoende stukken kunnen aantonen dat je minimaal 3 maanden samen in Spanje hebt verbleven.

Of hij komt in NL studeren. Geen idee of dat een optie is voor hem. Hij moet dan eerst naar Peru om een verblijfsvergunning aan te vragen.
anoniem_268355 wijzigde dit bericht op 22-02-2018 20:58
3.35% gewijzigd
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang ben je met hem samen to?

Jij onderhoud hem financieel?
redbulletje schreef:
22-02-2018 19:02
Een EU partner moet wel garant kunnen staan om een illegaal te mogen importeren en denk zomaar dat TO daar de financiele mogelijkheden niet voor heeft.
Nee hoor, dat is juist het grote verschil tussen de EU regels en de Nederlandse regels. Er is gen inkomenseis bij de EU regels, en geen garantstelling.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
rosa24 schreef:
21-02-2018 23:04
[...]Het lijkt erop alsof hij nu de residentie krijgt in Spanje en dat betekent dat hij daar kan werken en daar legaal is. Werken kan hij niet in Nederland of in een ander land in de EU. Hij kan dan wel naar Nederland komen reizen. Weten jullie of hij dan makkelijker aan een baan kan komen in NL? Tips graag!
Huh? Hij mag ook nadat hij in Spanje legaal wordt niet werken in een ander EU land, zeg je. En daarna vraag je om tips of hij dan makkelijker aan een baan kan komen in NL.

Het antwoord op de vraag staat al in je eigen verhaal.

Ik vrees verder voor je dat jij verliefd bent. En dat hij een kans ziet in jou voor een rijker bestaan.
Alles wat je vertelt over zijn mogelijkheden heb je alleen van hem gehoord? Wat weet je zelf van de wetgeving in Spanje en de EU? Hoe vaak heb je hem irl gezien?
https://www.viw-costablanca.com/link04.shtml
"Volgens de Spaanse (fiscale) wet is iedereen die meer dan 183 dagen per jaar in Spanje verblijft resident en dient zich als zodanig in te schrijven."

Dat klinkt niet als een soort verblijfsvergunningen eigenlijk. Hoe weet je dat je uit die inschrijving rechten kunt ontlenen, zoals recht op arbeid?

Verderop lees ik:
"Een NIE nummer (Numero de Identificatión de Extranjeros) is noodzakelijk om te kunnen werken, salaris te ontvangen, een huis of auto ed. te kunnen (ver)kopen, een verzekering af te sluiten etc."

Dat klinkt passender voor wat jouw vriend nodig heeft.

De aanvraag voor een NIE wordt automatisch goedgekeurd als je een EU paspoort bezit. Hoe het werkt als je geen EU paspoort bezit weet ik niet.
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 16:34
37.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lol,

hij liegt gewoon keihard tegen je en wilt gewoon van jou profiteren. Dit is geen liefde.
Kan me ook niet voorstellen dat hij eerst legaal is..dan illegaal en dan weer legaal. Je verhaal is super vaag, omdat het uit zijn duim is gezogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven