Burn out partner
donderdag 16 februari 2017 om 23:18
Hoi allemaal,
6 weken geleden ben ik bevallen van onze 4e kind. Mijn man en ik waren erg verrast door de zwangerschap maar tegelijk ook heel blij. Op her werk van mijn man liep het niet zo goed, veel overwerken en veel stress en een dreigend faillissement. Mijn man veranderde in korte tijd van vrolijk en gezellig maar chagrijnig en moe. Tijdens zwangerschap stond ik er veel alleen voor met onze 3 andere kinderen vanwege het vele werken. In de kraamweek werd mijn man opeens erg ziek. Sindsdien is hij moe, ziek, chagrijnig. Hij denkt dat hij van alles mankeert lichamelijk maar weigert te erkennen een burnout te hebben... ons seksleven staat heel lang op minimaal (moeilijke zwangerschap en nu kraamweken) nu zegt mijn man dat hij zich zo voelt door ons slechte seksleven en wilde hij bij mij weggaan. Ik heb hem overtuigd nog even vol te houden tot we uit de kraamtijd zijn voordat hij een ingrijpende beslissing maakt. Ik ben heel erg verdrietig op het moment. Mijn man en ik hadden een hele leuke relatie met veel liefde en gezelligheid. Ik vermoed dat hij depri is en een burnout heeft. Ik wil er graag voor hem zijn maar hij is zo moeilijk in de omgang geworden, snel geïrriteerd en denkt dat ik hem niet begrijp. Maar mijn gevoelens lijken er niet meer toe te doen maar ik ben wel net bevallen, nog vol hormonen en vermoeidheid met een baby en 3 kindjes. Ik weet niet meer hoe ik hem uit zijn depressie/burnout kan helpen maar ik wil hem ook niet kwijt.
Kan iemand mij advies geven?
6 weken geleden ben ik bevallen van onze 4e kind. Mijn man en ik waren erg verrast door de zwangerschap maar tegelijk ook heel blij. Op her werk van mijn man liep het niet zo goed, veel overwerken en veel stress en een dreigend faillissement. Mijn man veranderde in korte tijd van vrolijk en gezellig maar chagrijnig en moe. Tijdens zwangerschap stond ik er veel alleen voor met onze 3 andere kinderen vanwege het vele werken. In de kraamweek werd mijn man opeens erg ziek. Sindsdien is hij moe, ziek, chagrijnig. Hij denkt dat hij van alles mankeert lichamelijk maar weigert te erkennen een burnout te hebben... ons seksleven staat heel lang op minimaal (moeilijke zwangerschap en nu kraamweken) nu zegt mijn man dat hij zich zo voelt door ons slechte seksleven en wilde hij bij mij weggaan. Ik heb hem overtuigd nog even vol te houden tot we uit de kraamtijd zijn voordat hij een ingrijpende beslissing maakt. Ik ben heel erg verdrietig op het moment. Mijn man en ik hadden een hele leuke relatie met veel liefde en gezelligheid. Ik vermoed dat hij depri is en een burnout heeft. Ik wil er graag voor hem zijn maar hij is zo moeilijk in de omgang geworden, snel geïrriteerd en denkt dat ik hem niet begrijp. Maar mijn gevoelens lijken er niet meer toe te doen maar ik ben wel net bevallen, nog vol hormonen en vermoeidheid met een baby en 3 kindjes. Ik weet niet meer hoe ik hem uit zijn depressie/burnout kan helpen maar ik wil hem ook niet kwijt.
Kan iemand mij advies geven?
vrijdag 17 februari 2017 om 08:33
quote:retrostar schreef op 17 februari 2017 @ 08:32:
Ik kan veel hebben van een partner (vermoeidheid en ziekte) maar zodra hij door laat schemeren dat hij overweegt om weg te gaan dan staan de volgende avond zijn ingepakte koffers bij de deur.
Dat zal zij niet doen...want vier kids.
Zij is afhankelijk van hem...van geld, van zorg.
.
Dus tja....nemen de spanningen nog meer toe.
Ik kan veel hebben van een partner (vermoeidheid en ziekte) maar zodra hij door laat schemeren dat hij overweegt om weg te gaan dan staan de volgende avond zijn ingepakte koffers bij de deur.
.
Dus tja....nemen de spanningen nog meer toe.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
vrijdag 17 februari 2017 om 08:35
quote:elle5460 schreef op 17 februari 2017 @ 08:33:
[...]
.
Dus tja....nemen de spanningen nog meer toe.Ik vrees ook van niet, en dat laat hem de vrijheid om langere tijd met die gedachte van weggaan te spelen.
[...]
.
Dus tja....nemen de spanningen nog meer toe.Ik vrees ook van niet, en dat laat hem de vrijheid om langere tijd met die gedachte van weggaan te spelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
vrijdag 17 februari 2017 om 08:37
vrijdag 17 februari 2017 om 08:38
quote:elle5460 schreef op 17 februari 2017 @ 08:15:
[...]
Kinderen zijn leuk hoor, daar niet van, maar euhh....vier kids zijn er in deze tijd, ..nou laat ik het zachtjes zeggen..dan moet er wel geld zijn, anders krijg je alleen maar spanningen, zorgen..ect ect..
Kids zuigen energie van je op, ongewild hoor...kids weten dat niet, ze zijn maar speels, en zitten vaak boordenvol energie!
.
Bij mannen, die niet aan hun trekken komen, vanwege dit drukke gezin..is dit vaak niet vol te houden.
Ze voelen zich verantwoordelijk, en hier lijkt me de druk te groot...wat ik me goed kan indenken..want ik heb ook kids.
Drie welteverstaan.
.
Maar in deze tijd, waarin je toch echt geld moet hebben, wil je die kids goed, groot brengen...
Dan werkt het je vaak tegen...als je er te weinig van hebt.
.
Hier liggen voordurend spanningen op de loer...ook vanwege..dat zij moet" bijkomen"
Huilende baby...en nog drie, die de nodige aandacht willen....
.
Nou...ik zeg...poe.
.
Waar ik vermoed...die man ook.
Ik kan mij best voorstellen dat ook een groot gezin naast spanningen op het werk bijdragen aan burnout.. maar ipv van weglopen moet ook hij zijn verantwoordelijkheid nemen.
Ze groeien immers niet uit bloemkolen, he
[...]
Kinderen zijn leuk hoor, daar niet van, maar euhh....vier kids zijn er in deze tijd, ..nou laat ik het zachtjes zeggen..dan moet er wel geld zijn, anders krijg je alleen maar spanningen, zorgen..ect ect..
Kids zuigen energie van je op, ongewild hoor...kids weten dat niet, ze zijn maar speels, en zitten vaak boordenvol energie!
.
Bij mannen, die niet aan hun trekken komen, vanwege dit drukke gezin..is dit vaak niet vol te houden.
Ze voelen zich verantwoordelijk, en hier lijkt me de druk te groot...wat ik me goed kan indenken..want ik heb ook kids.
Drie welteverstaan.
.
Maar in deze tijd, waarin je toch echt geld moet hebben, wil je die kids goed, groot brengen...
.
Hier liggen voordurend spanningen op de loer...ook vanwege..dat zij moet" bijkomen"
.
Nou...ik zeg...poe.
.
Waar ik vermoed...die man ook.
Ik kan mij best voorstellen dat ook een groot gezin naast spanningen op het werk bijdragen aan burnout.. maar ipv van weglopen moet ook hij zijn verantwoordelijkheid nemen.
vrijdag 17 februari 2017 om 08:41
Gemak dient de mens.
.
Hier zijn en spelen allerlei ongemakken.
.
En al die ongemakken , ..kun je opheffen...door meer geld te hebben.
Zodat het leven draaglijk word, voor iedereen..inclusief kinderen.
.
Dat vraagt de maatschappij van nu.
.
De lasten...zijn veel te hoog.
En er is in je werk een weg terug.....namelijk die van een baan.
.
Maar kids zijn er , en die blijven er.
.
Hier zijn en spelen allerlei ongemakken.
.
En al die ongemakken , ..kun je opheffen...door meer geld te hebben.
Zodat het leven draaglijk word, voor iedereen..inclusief kinderen.
.
Dat vraagt de maatschappij van nu.
.
De lasten...zijn veel te hoog.
En er is in je werk een weg terug.....namelijk die van een baan.
.
Maar kids zijn er , en die blijven er.
vrijdag 17 februari 2017 om 08:42
quote:levim schreef op 17 februari 2017 @ 08:38:
[...]
Werkt dez moeder ook?
.
Ik denk het niet..gezien haar verhaal.
[...]
Werkt dez moeder ook?
.
Ik denk het niet..gezien haar verhaal.
vrijdag 17 februari 2017 om 08:44
vrijdag 17 februari 2017 om 08:44
Ik kan me best voorstellen dat het niet goed met je partner gaat TO, maar ik vind hem wel erg gemeen tegen jou, en icm het niet serieus nemen van de psychische klachten.. Ik zou hem toch eens dringend aanraden daar iets mee te gaan doen, voordat er dadelijk 2 ouders zijn die er psychisch doorheen zitten..
Heb je net je 4e kind op de wereld gezet, gaat je man opeens het probleem in jullie seksleven zoeken.. Dat klinkt mij nogal egoïstisch in de oren. Iedereen die een beetje na kan denken, bedenkt toch dat dat normaal is in zo'n periode, dat het minder kan zijn. Net als dat scheiden geen oplossing is voor de kosten voor 4 kinderen..
Heb je net je 4e kind op de wereld gezet, gaat je man opeens het probleem in jullie seksleven zoeken.. Dat klinkt mij nogal egoïstisch in de oren. Iedereen die een beetje na kan denken, bedenkt toch dat dat normaal is in zo'n periode, dat het minder kan zijn. Net als dat scheiden geen oplossing is voor de kosten voor 4 kinderen..
vrijdag 17 februari 2017 om 08:46
Haha en of we poe zeggen! Finacieel hebben we geen problemen, beide verdienen we voldoende om netjes rond te komen plus ik krijg veel hulp vanuit mijn ouders en schoonzus wat betreft opvang en ondersteuning. Dat het druk is thuis is geen geheim maar de oudste is 8 en de tweeling is 6, dus niet de allermoeilijkste leeftijd
Jah.. en kindjes maken doe je echt met zn tweetjes! We komen beide uit een groot gezin en we wilden zelf altijd minimaal 3 kindjes en misschien meer.
Ik heb de huisarts gebeld, maandag ga ik op gesprek. In eerste instantie ga ik alleen. Om even het een en ander aan de huisarts uit te leggen.
Vreemdgaan daar maak ik me geen zorgen over, mijn gevoel zegt dat dit niet het geval is. En ja... als t wel zo is dan moet ie maar snel gaan inpakken he
Ik probeer veel aan mezelf te denken omdat ik wil genieten van mijn kinderen en een leuke sfeer in huis te hebben, mijn man leeft beetje in zn eigen deprimerende bubbel op t moment en ik wil soms zo boos op hem worden maar daar bereik ik niets mee.
Postnatale depressie voor mannen klinkt ook niet zo gek! Mijn man zwangerde elke x helemaal mee, maar dit is de 1e x wel dat hij zo veranderd is.
Bedankt voor het meedenken, het lucht wel op dit.
Jah.. en kindjes maken doe je echt met zn tweetjes! We komen beide uit een groot gezin en we wilden zelf altijd minimaal 3 kindjes en misschien meer.
Ik heb de huisarts gebeld, maandag ga ik op gesprek. In eerste instantie ga ik alleen. Om even het een en ander aan de huisarts uit te leggen.
Vreemdgaan daar maak ik me geen zorgen over, mijn gevoel zegt dat dit niet het geval is. En ja... als t wel zo is dan moet ie maar snel gaan inpakken he
Ik probeer veel aan mezelf te denken omdat ik wil genieten van mijn kinderen en een leuke sfeer in huis te hebben, mijn man leeft beetje in zn eigen deprimerende bubbel op t moment en ik wil soms zo boos op hem worden maar daar bereik ik niets mee.
Postnatale depressie voor mannen klinkt ook niet zo gek! Mijn man zwangerde elke x helemaal mee, maar dit is de 1e x wel dat hij zo veranderd is.
vrijdag 17 februari 2017 om 08:46
Hoe oud ben je TO?
.
.
Waar ik maar niet kan begrijpen..dat men in deze tijd nog, vier kids krijgt.
Dat spijt me.
De tijd laat het gewoon weg niet meer toe.
.
Ik waarschuw mijn kids ook vaak...stel kids krijgen zo lang mogelijk uit.
Spaar en bouw wat op samen...zodat je rugdekking hebt.
.
.
Waar ik maar niet kan begrijpen..dat men in deze tijd nog, vier kids krijgt.
Dat spijt me.
De tijd laat het gewoon weg niet meer toe.
.
Ik waarschuw mijn kids ook vaak...stel kids krijgen zo lang mogelijk uit.
Spaar en bouw wat op samen...zodat je rugdekking hebt.
vrijdag 17 februari 2017 om 08:48
Ik heb het idee dat de fysieke klachten een uiting zijn van psychisch niet goed in zn vel zitten. Kan ik me goed voorstellen als de zaak failliet dreigt te gaan en het zakelijk dus op standje "overleven" staat. En met veel overwerken zal er misschien ook minder tijd zijn voor sport en andere uitlaatkleppen, waardoor burnout inderdaad op de loer ligt. Ik weet niet hoe oud hij is, maar kan ook een midlife crisis zijn. Zeker als hij met veel en hard werken een bedrijf failliet ziet gaan, kan hij zomaar de midlife vraag krijgen "is dit nu alles?" en dus ook de nieuwsgierigheid (ook in de liefde) naar wat er nog meer te beleven is.
Succes enneh.....geniet van je kinders!
Succes enneh.....geniet van je kinders!
vrijdag 17 februari 2017 om 08:49
quote:momsie33 schreef op 17 februari 2017 @ 08:46:
Haha en of we poe zeggen! Finacieel hebben we geen problemen, beide verdienen we voldoende om netjes rond te komen plus ik krijg veel hulp vanuit mijn ouders en schoonzus wat betreft opvang en ondersteuning. Dat het druk is thuis is geen geheim maar de oudste is 8 en de tweeling is 6, dus niet de allermoeilijkste leeftijd
Oh......oke.....
.
Nou sterkte dan maar.
Oh......oke.....
.
Nou sterkte dan maar.
vrijdag 17 februari 2017 om 09:00
Ik ben blij voor alle meedenkers, dat ik mijn man nog niet de deur uit geschopt heb is omdat ik heel veel van hem houd en zoals eerder zei we hebben altijd een heerlijke relatie gehad samen. We zijn nu 16 jaar samen en ik geef hem niet zomaar op! Ik heb hem een weekendje winterbergen gestuurd met zijn beste vriend voor zijn verjaardag om bij te tanken maar als hij echt een depressie zal hebben dan is dat niet voldoende zie ik nu in. Ik vind het echt gemeen dat hij op t punt heeft gestaan bij me weg te gaan, helemaal de stomme reden ervoor. Dat heeft wel voor minder begrip van mijn kant gezorgd en ik moet me soms inhouden om hem niet eruit te schoppen. Maar ik wil gewoon dat hij beter wordt en weer net zo lief en vrolijk wordt als altijd. Ik ga over een paar weekjes weer aan t werk en ik wil nu zo veel mogelijk mn best doen om hem weer op de rit te krijgen.
vrijdag 17 februari 2017 om 09:25
Even je topic verhaal, in combinatie met je laatste geschreven stuk.
.
Je geeft aan, ik ben heel erg verdrietig..
En je laatste stuk, schrijf je..dat ik hem er niet uit schop.
.
Zo ook, hem op de rit zien te krijgen.
Maar lijkt me..dat we jou op de rit moeten zien te krijgen..te lezen in je laatste stuk van je topic.
.
Ik kan er nog twee noemen, maar ik wil graag dat jij de tegenstellingen ziet, inziet.
.
Je geeft aan, ik ben heel erg verdrietig..
En je laatste stuk, schrijf je..dat ik hem er niet uit schop.
.
Zo ook, hem op de rit zien te krijgen.
Maar lijkt me..dat we jou op de rit moeten zien te krijgen..te lezen in je laatste stuk van je topic.
.
Ik kan er nog twee noemen, maar ik wil graag dat jij de tegenstellingen ziet, inziet.
vrijdag 17 februari 2017 om 10:04
quote:momsie33 schreef op 17 februari 2017 @ 09:52:
Het is ook eem tegenstrijdige boel in mn hoofd.. wist ik t maar eenvoudig te maken
Ik begrijp het...je hebt veel aan je hoofd, en te veel aan drukte.
.
Probeer de dingen stap voor stap aan te pakken, ...geef je glimlach weg aan je kids, pak zoveel als je kan, aan rust.
Stap voor stap dus.
En laat je man even met rust, vertrouw erop...dat ook hij het juiste zal kiezen.
Dwing niet.
Ook niet aan jezelf.
Maak een prioroteiten lijstje, voor wat er nu belangrijk is..en wat kan blijven liggen.
.
Weet je?..de situatie ligt er..laten we er maar het beste van maken.
.
Ik hoop toch dat jullie de wind in de zeilen zullen krijgen...
Dat gun ik toch maar wat graag een gezin ..zoals jullie.
Het is ook eem tegenstrijdige boel in mn hoofd.. wist ik t maar eenvoudig te maken
Ik begrijp het...je hebt veel aan je hoofd, en te veel aan drukte.
.
Probeer de dingen stap voor stap aan te pakken, ...geef je glimlach weg aan je kids, pak zoveel als je kan, aan rust.
Stap voor stap dus.
En laat je man even met rust, vertrouw erop...dat ook hij het juiste zal kiezen.
Dwing niet.
Ook niet aan jezelf.
Maak een prioroteiten lijstje, voor wat er nu belangrijk is..en wat kan blijven liggen.
.
Weet je?..de situatie ligt er..laten we er maar het beste van maken.
.
Ik hoop toch dat jullie de wind in de zeilen zullen krijgen...
Dat gun ik toch maar wat graag een gezin ..zoals jullie.
vrijdag 17 februari 2017 om 10:07
quote:elle5460 schreef op 17 februari 2017 @ 08:15:
[...]
.
Drie welteverstaan.
.
.
.
Nou...ik zeg...poe.
.
Waar ik vermoed...die man ook.Als meneer vier teveel vindt had hij er tijdig een rubbertje om moeten doen of een knipje in moeten zetten,
[...]
.
Drie welteverstaan.
.
.
.
Nou...ik zeg...poe.
.
Waar ik vermoed...die man ook.Als meneer vier teveel vindt had hij er tijdig een rubbertje om moeten doen of een knipje in moeten zetten,
vrijdag 17 februari 2017 om 10:14
quote:momsie33 schreef op 16 februari 2017 @ 23:56:
Depressief..? Daar heb ik niet bij stil gestaan. Omdat hij lichamelijk zo veel klachten heeft (benauwd, pijn in rug en benen, hardnekkige griepjes etc...) dacht ik aan een burn out, maar het is wel van het lichamelijke nu ook naar geestelijke gegaan dus het kan idd wel eens zo zijn dat hij nu depressief is. De huisarrs heeft nog niks geconcludeert. Die stuurt hem naar huis met een neusspray en advies om rust te nemen..Een burnout is een depressie
Depressief..? Daar heb ik niet bij stil gestaan. Omdat hij lichamelijk zo veel klachten heeft (benauwd, pijn in rug en benen, hardnekkige griepjes etc...) dacht ik aan een burn out, maar het is wel van het lichamelijke nu ook naar geestelijke gegaan dus het kan idd wel eens zo zijn dat hij nu depressief is. De huisarrs heeft nog niks geconcludeert. Die stuurt hem naar huis met een neusspray en advies om rust te nemen..Een burnout is een depressie
vrijdag 17 februari 2017 om 10:19
quote:caribgirl schreef op 17 februari 2017 @ 00:34:
burn-out en depressie hebben heel veel overeenkomsten. Het grootste verschil is dat je vaak bij een burn out nog wel wilt maar het niet lukt, terwijl je bij depressie ook vaak echt niet meer wilt.. En dat burn out vaak idd stress een belangrijke oorzaak is, terwijl depressie ook goed zonder oorzak kan opkomen.
Maar idd lijkt me het beste om dit met de huisarts te bespreken, en idd je man ervan te overtuigen dat dit echt niet het moment is om zulke beslissingen te nemen.Zoals ik het van een psychiater heb begrepen, is een burn out gewoon een depressie. Ik denk dat jij bedoelt overwerkt zijn.
burn-out en depressie hebben heel veel overeenkomsten. Het grootste verschil is dat je vaak bij een burn out nog wel wilt maar het niet lukt, terwijl je bij depressie ook vaak echt niet meer wilt.. En dat burn out vaak idd stress een belangrijke oorzaak is, terwijl depressie ook goed zonder oorzak kan opkomen.
Maar idd lijkt me het beste om dit met de huisarts te bespreken, en idd je man ervan te overtuigen dat dit echt niet het moment is om zulke beslissingen te nemen.Zoals ik het van een psychiater heb begrepen, is een burn out gewoon een depressie. Ik denk dat jij bedoelt overwerkt zijn.
vrijdag 17 februari 2017 om 10:23
quote:Hamer schreef op 17 februari 2017 @ 10:19:
[...]
Zoals ik het van een psychiater heb begrepen, is een burn out gewoon een depressie. Ik denk dat jij bedoelt overwerkt zijn.Een burnout hoeft zeker geen depressie te zijn. Een burnout kan wel zorgen voor depressieve gevoelens maar het is zeker niet 1 op 1 vergelijkbaar.
[...]
Zoals ik het van een psychiater heb begrepen, is een burn out gewoon een depressie. Ik denk dat jij bedoelt overwerkt zijn.Een burnout hoeft zeker geen depressie te zijn. Een burnout kan wel zorgen voor depressieve gevoelens maar het is zeker niet 1 op 1 vergelijkbaar.
vrijdag 17 februari 2017 om 10:30
quote:quattro-stagioni schreef op 17 februari 2017 @ 10:07:
[...]
Als meneer vier teveel vindt had hij er tijdig een rubbertje om moeten doen of een knipje in moeten zetten,
Deze meneer zat vaak op zijn werk.begreep ik.
.
Dus tja...van kids niet veel meegekregen..mannen staan daar sowieso iets anders in.dan vrouwen.
[...]
Als meneer vier teveel vindt had hij er tijdig een rubbertje om moeten doen of een knipje in moeten zetten,
Deze meneer zat vaak op zijn werk.begreep ik.
.
Dus tja...van kids niet veel meegekregen..mannen staan daar sowieso iets anders in.dan vrouwen.
vrijdag 17 februari 2017 om 11:14
een depressie en burn out lijken qua symptonen heel erg op elkaar maar zijn zeker niet hetzelfde!, een burn out kan wel een depressie worden als het niet tijdig word behandeld!,
To ben je al bij de huisarts geweest?,
Zorg dat je genoeg tijd voor jezelf neemt en de kindjes posietief benaderd, het is zo makkelijk om mee te gaan in de man zijn negatieviteit.
To ben je al bij de huisarts geweest?,
Zorg dat je genoeg tijd voor jezelf neemt en de kindjes posietief benaderd, het is zo makkelijk om mee te gaan in de man zijn negatieviteit.
vrijdag 17 februari 2017 om 16:36
Ik wil jullie allemaal bedanken voor tips en adviezen. Alleen het kunnen delen is al een opluchting, ik ga mijn best doen door positief te blijven en ik hoop dat met hulp van de huisarts en van manlief zelf dat hij weer de oude lieve man wordt zoals ik hem ken. Nog een lange weg te gaan vermoed ik maar waar een wil is...
vrijdag 17 februari 2017 om 17:47
Jouw man is zichzelf kwijt geraakt. Dat heb je met een burn out. Ik herken wat je zegt. Ik wed dat jouw man ook geen energie meer heeft voor sociale contacten, is het wel?
Ik herken het namelijk wel. In mijn vorige relatie had ik dat ook, een vriend die een burn out had. Nergens geen zin meer in had buiten zijn werk, alles te veel. Niet eens zo geirriteerd, dat niet. Maar wel een keer hardop gezegd dat hij twijfelde of we nog bij elkaar pasten, en of hij het uit zou maken. Ik schrok daar toen ook heel erg van.
Weet je dat hij dit achteraf helemaal niet meer wist? Dat ik hem vertelde dat hij het ooit uit wilde maken tussen ons, en dat hij dat zich helemaal niet eens meer herinnerde!
Het punt is dat hij in een patroon zat met zijn werk, waar hij niet meer uit kon komen of dacht niet meer uit te kunnen komen. En dat heeft jouw man waarschijnlijk ook. Hij zal naar een psych moeten. Jij bent namelijk geen expert, en daarnaast sta jij te dichtbij. Van jou wordt daarom niets aangenomen. Jij kunt hem hooguit helpen door naar hem te luisteren als hij ergens mee zit. Maar hij zal professionele hulp nodig hebben.
Ik herken het namelijk wel. In mijn vorige relatie had ik dat ook, een vriend die een burn out had. Nergens geen zin meer in had buiten zijn werk, alles te veel. Niet eens zo geirriteerd, dat niet. Maar wel een keer hardop gezegd dat hij twijfelde of we nog bij elkaar pasten, en of hij het uit zou maken. Ik schrok daar toen ook heel erg van.
Weet je dat hij dit achteraf helemaal niet meer wist? Dat ik hem vertelde dat hij het ooit uit wilde maken tussen ons, en dat hij dat zich helemaal niet eens meer herinnerde!
Het punt is dat hij in een patroon zat met zijn werk, waar hij niet meer uit kon komen of dacht niet meer uit te kunnen komen. En dat heeft jouw man waarschijnlijk ook. Hij zal naar een psych moeten. Jij bent namelijk geen expert, en daarnaast sta jij te dichtbij. Van jou wordt daarom niets aangenomen. Jij kunt hem hooguit helpen door naar hem te luisteren als hij ergens mee zit. Maar hij zal professionele hulp nodig hebben.