Claim ik mijn vriend teveel?

30-04-2011 02:27 1994 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds jaaaren heeft mijn vriend via internet mail/chat contact met andere (vaak jongere) vrouwen, op zich niets mis mee, hij vind het leuk en heeft het wellicht ook nodig voor zijn ego

Ik heb eerder weleens tegen hem gezegd dat ik het niet leuk vind als hij de heeeele avond achter de pc zit, maar verder heb ik er geen problemen mee. Een jaar geleden ongeveer heeft hij, ook via internet, contact gekregen met W. Het verdere verhaal draait om haar.

Na een paar maanden mail/chat-contact zei ze en passant dat ze "even naar de psycholoog" ging, maar uiteindelijk kwam hij erachter dat het allemaal heel wat dieper gaat bij haar. Ik zal daar verder niet over in detail treden, maar ik geloof wat mijn vriend zegt, en dat zij inderdaad serieus hulp nodig heeft. Ze krijgt dit ook, in de vorm van 2 soorten therapie wat volgens mijn vriend niet goed aan slaat.

Een andere vorm van 'therapie' is de vriendschap die hij met haar heeft opgebouwd, door bewust in principe elke dag contact met haar te hebben en te praten. De ene keer over koetjes en kalfjes, maar vaak ook over haar problemen. Het schijnt dat hij het meeste op de hoogte is van haar problemen, bij haar thuis en haar vriendinnen weten niets. Zelfs haar therapeut weet niet zoveel als hij.

Mijn vriend is iemand die graag iemand (vooruit) helpt, die waar nodig letterlijlk een sterke arm wil bieden en/of een schouder om op uit te huilen. Toen hij mij vertelde dat hij dit, hoe zal ik het zeggen, project aan ging, vond ik het wel goed voor hem. Hij is namelijk soms naar mijn mening wat kort door de bocht als het gaat om mensen met psychische problemen en hij zou nu zelf kunnen merken dat een (verbale) "schop onder de kont" echt niet voldoende is voor de ander om een knop te kunnen omzetten.

Hij heeft dit inderdaad gemerkt

Op een gegeven moment had hij zo veel contact met haar, ook bv als we 's morgens samen in bed lagen (via z'n pda), dat ik tegen hem heb gezegd dat ik dit niet prettig vond, "met z'n 3-tjes in bed". Daar heeft hij vervolgens rekening mee gehouden.

Vorig jaar november was ik een weekje in Amerika met hem met en de week erna was ik weer thuis, maar was hij nog in Amerika, waar W. inmiddels ook was gekomen, om haar iets leuks te kunnen laten beleven na alle moeilijke gevoelens die door de therapie naar boven waren gekomen. Daar had ik geen moeite mee.

Hoewel ik het eigenlijk wel irritant vind dat hij praktisch ELKE dag contact met haar heeft, houdt hij er zich aardig aan als ik bv zeg dat ik om 21.30 naar bed wil kunnen (hij chat/belt op onze slaapkamer, er is geen andere mogelijkheid ivm geluidsoverlast anders).

Wat een poosje geleden bij mij de emmer even deed overlopen, was de volgende situatie: we waren uit eten geweest, we waren rond 19.30 weer thuis. Na ongeveer 5 minuten vroeg hij aan me of ik eerder naar bed wilde vanavond? Ik vertelde hem dat ik inderdaad wel eerder IN bed wilde liggen, en dacht in stilte dat we dan bv samen uitzending gemist konden kijken, doen we wel vaker. Alleen begreep ik daarna dat hij het niet om die reden vroeg, maar dat hij z'n "sessie" met W. ging starten. Ik gaf aan dat ik dacht dat de sessie al geweest was, omdat ze elkaar die middag toch ook al hadden gesproken?

Nou ja, blijkbaar was er nog een keer contact nodig. Ik werd vervolgens toch wel wat sjacho, waarop hij reageerde met "of mag ik niet praten dan, dan praat ik niet", wat ik dan ook weer te ver vond gaan, want ik wil geen "martelaar" van hem maken. Hij gaf nog aan "ik vraag toch hoe laat je naar bed wil?", maar ik reageerde met "zie maar hoe lang jullie nodig hebben". Maar jeetje zeg, het was dus zeg maar 19.30 en waarom heeft hij nou altijd zoveel tijd nodig met haar?

Ik weet wel dat hij bang is om er "te weinig" voor haar te zijn, hij is bang dat ze zichzelf dan wat aan doet (ze woont trouwens nog (of weer?) thuis, want heeft geen baan en geld om zelfstandig te wonen), maar zoals ik me toen voelde, is ook niet goed.

Hij heeft het blijkbaar nodig, want heus niet alles komt voort uit plichtsgevoel. En aangezien ik hem sommige andere dingen al "ontzeg" (bv uitgaan of lekker uitgebreid uit eten, daar ben ik geen type voor), vind ik het moeilijk om hier een big issue van te maken. Het is tenslotte geven en nemen in een relatie.

Vandaag hadden we echter weer een clash. Hij woont ivm een project even tijdelijk ergens anders, en W. is nu even op vakantie en zit samen met hem in het appartement. Daar heb ik geen probleem mee. Hij komt dit weekend even 1 dag naar huis sinds 3 weken ivm een afspraak vlakbij.

Wat ik jammer vind, is dat hij ook die avond een "sessie" met W. wil houden. Terwijl ze elkaar nu elke dag al meer zien/spreken dan normaal én ik hem heb gevraagd om een W-loze avond, zodat we meer tijd samen hebben, ook omdat ik niet zo'n enorm avondmens ben en rond 22.00 moe begin te worden. Zijn reactie op mijn vraag was "het hoort erbij".

Ligt het nu echt aan mij, claim ik hem teveel? Ik heb aan de andere kant echter ook het gevoel alsof ik niet leuk genoeg voor hem ben om een hele avond mee door te brengen.
Jeetje... wat laat jij veel toe zeg! Ik zou al uit mijn stekker gaan als mijn vriend zou gaan chatten met andere vrouwen. Laat staan zich aan te gaan bieden als 24/7 therapeut/reisgenoot/huisgenoot!

Ervan uitgaande dan maar dat hij het niet voor de sex doet: waarom dan wel denk je? Hij heeft jou toch al voor de relatie en hij is overduidelijk geen echte hulpverlener omdat hij de grens tussen werk en prive niet kent. Ik ken geen peut die op vakantie met de patient gaat hoor. Voelt hij zich dan echt zoveel beter als hij haar kan helpen op deze manier? Ondanks dat hij zijn eigen relatie verkloot? Want volgens mij ga je dit op een gegeven moment echt niet meer trekken hoor... Iedereen heeft een grens.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Ik sluit me ook aan bij de rest. In jullie relatie ben jij geen prioriteit voor je vriend, maar zij. En dat is niet gezond. Zelfs als het een volstrekt vriendschappelijke relatie zou zijn zonder sex of wat dan ook.

En jouw rol in deze sitautie zit ook niet lekker. Waarom zou jij het goed moeten vinden dat jouw vriend dingen doet waar jij je niet prettig bij voelt? Elkaar iets gunnen is hartstikke goed en niet jaloers zijn is ook helemaal prima. Maar ergens is dit doorgeslagen en nu vraag jij je ook nog af of jij daar wel iets van mag zeggen? Dat lijkt me geen gezonde dynamiek in jullie relatie.
Het is me trouwens niet helemaal duidelijk of je haar al ontmoet hebt een keer, sowieso. Als hij afhoudt,is het ook heel slecht teken.

Weet ze uberhaupt wel dat jij bestaat?

In haar ogen is ze misschien relatie aan het opbouwen, met hem een week op vakantie geweest en "woont ze nu samen".

Sterkte, want ik denk namelijk dat jij de komende dagen dingen gaat horen die je wel wist, maar je je ogen voor gesloten hebt.
Claim jij je vriend? Ik vind dat ZIJ jouw vriend claimt. Je hebt alle gelijk van de wereld als je dat niet meer accepteert. Ik vind het hele verhaal te zot voor woorden.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:calimero1976 schreef op 30 april 2011 @ 02:27:

Toen hij mij vertelde dat hij dit, hoe zal ik het zeggen, project aan ging, vond ik het wel goed voor hem. Hij is namelijk soms naar mijn mening wat kort door de bocht als het gaat om mensen met psychische problemen..quote:calimero1976 schreef op 30 april 2011 @ 02:27:

Hij heeft het blijkbaar nodig, want heus niet alles komt voort uit plichtsgevoel.:

Wat een bizarre situatie..

Daar waar je vriend psycholoogje voor zijn vriendin speelt... speelt/speelde jij psycholoogje voor je vriend

Had je eerst het gevoel dat je op een of andere manier boven de situatie stond?

Jij vond het wel okee dat hij zo'n innig contact had met een vrouw, omdat dat goed zou zijn voor de ontwikkeling van zijn psychologische inzicht en omdat het hij nodig heeft om 'de redder' te spelen.

Dus je hebt dit toegelaten, omdat goed voor die vrouw zijn, goed voor hém was.

Nu is hun contact je boven je hoofd gegroeid en twijfel je of je er nog langer zo barmhartig in kunt staan.

En hoe moet je hier nu dan tegenaan kijken?

Ik heb 't idee dat, zeg maar, 'psychologisch inzicht' wel iets is wat leeft in jullie relatie. Voor elkaar en voor anderen. En dat dit een beetje de boventoon is gaan voeren ten koste van jullie verhouding.. en dat je nu twijfelt over waar de prioriteit nu eigenlijk hoort te liggen.

Nu dit een issue voor je geworden is vraag je je af: hoe ver mag dit gaan?

Ik weet 't niet hoor, jullie lijken me enigszins doorgeslagen hierin en volgens mij is W. niet de enige die psychische hulp nodig heeft.

P.s.:

Ik denk dat er iets moois is opgebloeid tussen W. en je vriend.
Heel scherp, Twinkle
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Nog even los van de situatie tussen jou en je vriend. Dit lijkt me helemaal niet gezond voor dat meisje. Het is de vraag of ze hier daadwerkelijk mee geholpen is. Jouw vriend is geen professionele hulpverlener. Het risico is dat hij meer schade dan goed doet bij dit meisje. Net zoals een slechte therapeut dat kan doen. Maar een therapeut weet dat hij er voor moet waken dat een patiënt afhankelijk van hem wordt. En zij klinkt nu wel heel afhankelijk van hem. Blijkt ook wel uit het feit dat hij bang is dat ze zichzelf iets aan doet als hij het contact zou verbreken (dat is toch niet gezond meer dan!!). En een therapeut weet ook dat hij gepaste afstand moet bewaren. En dat betekent dus niet samen op vakantie of een periode samen in een appartement doorbrengen.

Op mij komt het vooral over als een enorme ego-kwestie van jouw vriend. Hij lijkt namelijk ook afhankelijk te zijn van dit meisje. Voor het opkrikken van zijn ego. Maar ook voor het zin geven aan zijn bestaan. Als hij het echt goed met haar voor zou hebben dan moet hij stoppen haar zo afhankelijk van hem te maken en haar doorverwijzen naar een echte therapeut.

En dan de situatie tussen jou en je vriend. Nee, ik vind je zeker niet te claimerig. Sterker nog, mijn mond valt open als ik lees wat jij allemaal toe laat.
Joehoee koek-koek??? Jíj claimt hem teveel? Dat is je vraag??

Ik zou hem een godsgruwelijke schop onder zijn Moeder Theresa hol geven!!! Je lijkt wel gek!!
quote:Letgo schreef op 30 april 2011 @ 09:22:

Nog even los van de situatie tussen jou en je vriend. Dit lijkt me helemaal niet gezond voor dat meisje. Het is de vraag of ze hier daadwerkelijk mee geholpen is. Jouw vriend is geen professionele hulpverlener. Het risico is dat hij meer schade dan goed doet bij dit meisje. Net zoals een slechte therapeut dat kan doen. Maar een therapeut weet dat hij er voor moet waken dat een patiënt afhankelijk van hem wordt. En zij klinkt nu wel heel afhankelijk van hem. Blijkt ook wel uit het feit dat hij bang is dat ze zichzelf iets aan doet als hij het contact zou verbreken (dat is toch niet gezond meer dan!!). En een therapeut weet ook dat hij gepaste afstand moet bewaren. En dat betekent dus niet samen op vakantie of een periode samen in een appartement doorbrengen.

Op mij komt het vooral over als een enorme ego-kwestie van jouw vriend. Hij lijkt namelijk ook afhankelijk te zijn van dit meisje. Voor het opkrikken van zijn ego. Maar ook voor het zin geven aan zijn bestaan. Als hij het echt goed met haar voor zou hebben dan moet hij stoppen haar zo afhankelijk van hem te maken en haar doorverwijzen naar een echte therapeut.

En dan de situatie tussen jou en je vriend. Nee, ik vind je zeker niet te claimerig. Sterker nog, mijn mond valt open als ik lees wat jij allemaal toe laat.Het is voor mij echt maar de vraag, of W zichzelf echt iets aandoet indien de vriend van TS het contact vermindert/verbreekt of dat de vriend van TS dat argument gebruikt om TS maar mee te laten gaan in deze waanzin....
quote:julia_van_henegouwen schreef op 30 april 2011 @ 09:25:

Joehoee koek-koek??? Jíj claimt hem teveel? Dat is je vraag??

Ik zou hem een godsgruwelijke schop onder zijn Moeder Theresa hol geven!!! Je lijkt wel gek!!

Eens!

Calimero, zet je eierdopje af, plons je gezicht even in het koude water en wrijf je ogen uit!
quote:Leergierig schreef op 30 april 2011 @ 07:41:

Als ik jou was, ging ik vandaag, ONAANGEKONDIGD, naar zijn appartement. Gewoon gezellig dat je hem mist en Koninginnedag met hem wilt doorbrengen. Even duidelijk maken dat jij zijn vriendin bent.Goede tip.
Ik vind dit niet normaal ik zou het niet pikken en al helemaal niet als ze nog samen in appartement zitten 2 slaapkamers houd sex niet tegen hoor.
Mooi verwoord door Twinkle en Letgo. Ik vind het een naar verhaal met name voor W. Calimero, je eierdop is voor je ogen geschoven en je hebt te lang zo doorgelopen. Schuif m terug lees je reacties and move on!!!!!! Hoop grondig dat

je de adviezen ter ore neemt en het heft in eigen handen gaat nemen.
Ik vind dit ook een krankzinnige situatie, maar ik heb het idee dat dit echt niet meer terug te draaien valt, dus ik denk dat je alleen nog voor jezelf kunt kiezen en hier een punt achter kunt zetten.

Ik vind ook dat je vriend zich veel te belangrijk maakt en dat hij wel erg geniet van zijn positie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Echt een heel vreemde situatie.

Wil hij zijn ego een boost geven door psycholoogje te spelen?? Die W lijkt wel erg afhankelijk van hem.

Dat je dit al zo lang pikt. Chatcontact met vrouwen die hij niet kent zou ik op zijn zachts gezegd al niet zo leuk vinden.
quote:naara schreef op 30 april 2011 @ 09:29:

[...]

Het is voor mij echt maar de vraag, of W zichzelf echt iets aandoet indien de vriend van TS het contact vermindert/verbreekt of dat de vriend van TS dat argument gebruikt om TS maar mee te laten gaan in deze waanzin....Dat zou allebei kunnen zijn. In het ene geval geldt dat het niet gezond voor haar is en dat het beter is het contact te verbreken. In het andere geval geldt dat het niet gezond voor hem is en dat het beter is het contact te verbreken. Voor de relatie is het in ieder geval niet gezond, dus het contact verbreken lijkt me voor iedereen beter.
Zelfs al zou er niets tussen hen zijn dan klinkt het nog steeds heel erg raar. Dat hij dit "nodig" heeft. Is echt een slecht uitgangspunt. Het lijkt of het in deze "therapiesessies" vooral om hem gaat. Dat hij er een goed gevoel bij krijgt. Egoboost inderdaad; eens met Letgo.
quote:calimero1976 schreef op 30 april 2011 @ 02:27:

Hij komt dit weekend even 1 dag naar huis sinds 3 weken ivm een afspraak vlakbij.

Wat ik jammer vind, is dat hij ook die avond een "sessie" met W. wil houden.

Werkelijk ongelofelijk.

3 weken zie je hem niet. W en hij zijn samen.

Hij komt 1 dag naar jou en heeft van tevoren gemeld een "sessie" met W. te gaan houden.

Het kán dus niet anders of hij heeft het met W. hier al over gehad. Hoezo? Wat is er voorgevallen dat ze tot deze afspraak gekomen zijn?

Blijkbaar heeft W. (of hebben beiden) het moeilijk met dit ene dagje en hebben ze bedacht dan in ieder geval contact te houden en een zgn. 'sessie' te doen.

Om te zorgen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt, licht hij jou alvast in. Kun je er vast rekening mee houden en er naartoe groeien. Want het is niet de bedoeling dat jij door het verrassingseffect de 'sessie' gaat tegenhouden.

Noemt je vriend het ook daadwerkelijk "sessie"?
Is jouw vriend therapeut?? Zo nee, dan zet hij zichzelf op een stoel waar hij niet behoort te zitten.
Ik heb trouwens ook ooit een goede vriend gehad die mij enorm steunde in een tijd waarin ik het moeilijk had, maar toen het weer beter ging, werd het contact alleen maar minder. Hij heeft toen in een gesprek ooit toegegeven dat hij het nou eenmaal fijn vindt om 'nodig' te zijn maar eerlijk gezegd vond ik dat toen juist van weinig vriendschap getuigen. Dat je iemand steunt in moeilijke tijden is heel mooi, maar je zou toch juist moeten willen dat het weer beter gaat, in plaats van nodig willen zijn om je ego te strelen?

In dit geval vind ik het ook niet echt getuigen van vriendschap. Hij vindt het idee dat ze niet zonder hem kan maar al te fijn, ik vraag me af wat er gebeurt als ze zich er toe zet om haar eigen vriendinnen en familie in vertrouwen te nemen, een deskundige therapeut te zoeken en hem niet meer zo nodig heeft. Is hij dan blij voor haar of baalt hij dat hij zijn voetstuk kwijt is?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het zou mij niks verbazen als zij tweeën een (seksuele) relatie hebben..
Je claimt je vriend niet. Dat doet W. Ik vind het sneu voor jou!

De opmerking over blij worden van kruimels vind ik passend. Overigens, ik zou laaiend zijn als iemand zo met me omging, ik hoop dat dit soort opmerkingen jou doen beseffen dat je wel eens wakker mag worden.

Sterkte met de situatie en kom voor jezelf op!
Meid, dit kun je toch niet over je kant laten gaan? JIJ hebt een relatie met je vriend, hij zou voor jou moeten gaan maar besteedt meer tijd aan W. En dan de benaming voor hun gesprekken, 'sessies'. Hij neemt zichzelf wel erg serieus he.

Heb jij W. wel eens ontmoet? Lees je wel eens mee met hun gesprekken?

Ik het meest gunstige geval heeft jouw vriend een soort messiascomplex, in het minst gunstige eet hij al tijden van twee walletjes en noemt hij dat 'hulpverlenen'. Ik gok op het laatste en jij staat erbij en kijkt ernaar.
Zij hebben een relatie en jij krijgt de kruimels die over blijven.
Hè?

Eens met alles hierboven!

Het komt echt bijna niet voor dat iedereen het eens is in 1 topic..

Geloof me, dat betekent iets!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven