co ouderschap ervaring?

30-12-2016 17:36 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar mensen welke ervaring hebben met co-ouderschap. Mijn ex en ik zijn al ruim 7 jaar gescheiden en afgelopen jaren hebben we een ongelukkige constructie gehad waarbij onze dochter (inmiddels 8jaar) afwisselend (afhankelijk van onze beide banen) in mijn of zijn huis woonde. de weekenden over het algemeen bij haar vader (3 van de 4) en door de week bij mij. Het probleem is dat ik onregelmatig werk heb en haar vader meer structuur wil in het leven van onze dochter. Hij wil nu graag een co-ouderschap afspreken. De ene week zal ze bij mij zijn (heb dit overlegd met mijn leidinggevende en zal vaste dag diensten mogen gaan draaien in deze week) de andere week bij hem. Zijn probleem is echter dat hij als militair zijnde zo nu en dan op oefening/ uitzending moet. Mijn inziens is dit niet handig om een co- ouderschap af te spreken. hij gaat er van uit dat wanneer hij weg moet (gemiddeld 3 maanden per jaar) zijn huidige vriendin (nu een jaar een relatie) dan de zorg over onze dochter overneemt. Met dit laatste ben ik het niet helemaal eens. maar misschien ben ik te kortzichtig???
quote:JoostIsAndersGeaard schreef op 30 december 2016 @ 20:06:

[...]

Grappig, ik denk ook vaker aan die uitdrukking. Hoe meer goede banden een kind opbouwt, hoe beter. Gevoel gaat hier alleen doms tegenin .Ik wil niet zeggen dat het niet moeilijk is natuurlijk. Het lijkt me kei lastig. Alleen zie ik het persoonlijk als mijn taak om mijn kind op te voeden tot een fijn, zelfstandig, weldenkend mens. Blootgesteld worden aan meer mensen dan alleen je eigen ouders lijkt mij alleen maar gezond ookal is het soms heeeeel erg moeilijk. Dat heet loslaten geloof ik.
Het lijkt mij niet fijn als kind om 2 huizen te hebben. Vond (ooit) half samenwonen met vriend ook vervelend, heen en weer slepen (inderdaad minder écht je vaste plekje hebben) en dan lag net dat ene kledingstuk nog in het andere huis. Maar het alternatief is de ene ouder een stuk minder zien, tja, ook niet ideaal. Snap dus wel dat mensen ervoor kiezen en zolang alle partijen goed naar het kind blijven kijken is het misschien de beste oplossing onder de omstandigheden. Maar ik zou in het geval van to kind niet continu bij vriendin laten slapen. Wel heel lief van vriendin als ze dat überhaupt zou willen, zegt wel veel over hoe goed ze samen gaat met kind.
quote:JoostIsAndersGeaard schreef op 30 december 2016 @ 20:25:

[...]

Op welk onderzoek is dit gebaseerd? Heb je een link?Laat me dan eerst maar eens een link zien waaruit blijkt dat (jonge) kinderen van gescheiden ouders het helemaal geweldig vinden om elke 3 dagen van huis te verwisselen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 30 december 2016 @ 21:13:

[...]

Laat me dan eerst maar eens een link zien waaruit blijkt dat (jonge) kinderen van gescheiden ouders het helemaal geweldig vinden om elke 3 dagen van huis te verwisselen...

Altijd hetzelfde gelazer met jou.

Dingen beweren, maar als er om onderbouwing gevraagd wordt geef je niet thuis.

Ik geloof niet dat er iemand hier beweerd heeft dat kinderen het het einde vinden om twee huizen te hebben, maar jij beweert wel dingen en dan wordt er om onderbouwing gevraagd.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning

[...]

Laat me dan eerst maar eens een link zien waaruit blijkt dat (jonge) kinderen van gescheiden ouders het helemaal geweldig vinden om elke 3 dagen van huis te verwisselen...

Eigen ervaring ook goed?

Ik vond het geweldig.

En toen mijn vader een tweede huisje kocht had ik, megabofkont, zelfs DRIE (!!!) huizen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:Solomio schreef op 30 december 2016 @ 21:16:

[...]

Altijd hetzelfde gelazer met jou.

Dingen beweren, maar als er om onderbouwing gevraagd wordt geef je niet thuis.

Ik geloof niet dat er iemand hier beweerd heeft dat kinderen het het einde vinden om twee huizen te hebben, maar jij beweert wel dingen en dan wordt er om onderbouwing gevraagd.Met mij is helemaal geen gelazer. Ik zeg bepaalde dingen, en als ik dan vraag of je die ook kan onderbouwen, ben ik een zeikerd. Prima hoor, maar ik zou graag eens een artikel lezen waaruit blijkt dat kinderen (en met name jongere kinderen, zeg, lagere-school-leeftijd) het helemaal leuk vinden om elke week om de zoveel dagen naar een ander huishouden te moeten verkassen. Is dat teveel gevraagd?
quote:feow schreef op 30 december 2016 @ 21:18:

[...]

Eigen ervaring ook goed?

Ik vond het geweldig.

En toen mijn vader een tweede huisje kocht had ik, megabofkont, zelfs DRIE (!!!) huizen.Nou, helemaal leuk! Niks mis mee.
quote:pejeka schreef op 30 december 2016 @ 21:20:

[...]

Met mij is helemaal geen gelazer. Ik zeg bepaalde dingen, en als ik dan vraag of je die ook kan onderbouwen, ben ik een zeikerd. Prima hoor, maar ik zou graag eens een artikel lezen waaruit blijkt dat kinderen (en met name jongere kinderen, zeg, lagere-school-leeftijd) het helemaal leuk vinden om elke week om de zoveel dagen naar een ander huishouden te moeten verkassen. Is dat teveel gevraagd?

Het grappige is dat ze het juist als puber vervelend gaan vinden.

En het argument van mijn zoon: Ik moet eerder opstaan en verder fietsen.

Das echt jammer voor hem
Gewoon co ouderschap en die 3 maanden bij moeder. Stiefmoeders worden niet gepasseerd door het feit dat ze niet de moeder zijn of deze rol ooit kunnen vervangen. Het zegt ook verder niets over een band of het belang van de rol van stiefouder, echter zijn er maar 1 echte vader en moeder.

In onderling overleg kan dat anders als iedereen dat ziet zitten. Kom je er samen niet uit dan is de plek van een ouder in mijn optiek de beste. Ik zou mijn kind ook graag bij me willen hebben. Stief ma wellicht ook, echter is ze officieel geen partij. Ze heeft daarmee ook de minste plichten.
quote:pejeka schreef op 30 december 2016 @ 21:20:

[...]

Met mij is helemaal geen gelazer. Ik zeg bepaalde dingen, en als ik dan vraag of je die ook kan onderbouwen, ben ik een zeikerd. Prima hoor, maar ik zou graag eens een artikel lezen waaruit blijkt dat kinderen (en met name jongere kinderen, zeg, lagere-school-leeftijd) het helemaal leuk vinden om elke week om de zoveel dagen naar een ander huishouden te moeten verkassen. Is dat teveel gevraagd?

Ja, dat is te veel gevraagd, want niemand hier heeft beweerd dat kinderen dat helemaal leuk vinden.

Maar jij beweert wel dingen waarbij dan om onderbouwing gevraagd wordt en dan geef je niet thuis.

Omdat die beweringen helemaal niet te onderbouwen zijn, maar uitsluitend gebaseerd op jouw (daarmee per definitie beperkte) waarneming en daarnaast nog worden uitvergroot omdat je een bepaald beeld wilt neerzetten.

David Dunning

[...]

Laat me dan eerst maar eens een link zien waaruit blijkt dat (jonge) kinderen van gescheiden ouders het helemaal geweldig vinden om elke 3 dagen van huis te verwisselen...Wel onlangs nog een interessant promotieonderzoek verschenen: https://www.uu.nl/agenda/promotie-kind- ... ouderschap

Eenzelfde onderzoek naar de (positieve) effecten van het 'birdnesting' zoals jij voorstelt heb ik nog niet kunnen vinden.
quote:-Nienke- schreef op 30 december 2016 @ 21:26:

[...]

Wel onlangs nog een interessant promotieonderzoek verschenen: https://www.uu.nl/agenda/promotie-kind- ... ouderschap

Eenzelfde onderzoek naar de (positieve) effecten van het 'birdnesting' zoals jij voorstelt heb ik nog niet kunnen vinden.

Het enige dat ik daarin lees, is dat kinderen die in "vrede" (dus met volledige medewerking van beide biologische ouders) in co-ouderschap opgroeien, gelukkiger zijn dan kinderen die (bijv. gedwongen door onenigheid tussen de ouders) bij één van de gescheiden partners opgroeien zonder de andere ouder ooit te zien of erbij te verblijven.

Wat ik interessant zou vinden, is eens het verschil in ervaring te lezen van kinderen die gewoon in een harmonisch gezin opgroeien en dus hun jeugd gewoon thuis bij beide ouders doorbrengen, tegenover kinderen die al bijv. vanaf hun kleuterleeftijd heen en weer geslingerd worden tussen verschillende huishoudens.
quote:pejeka schreef op 30 december 2016 @ 21:32:

[...]

Het enige dat ik daarin lees, is dat kinderen die in "vrede" (dus met volledige medewerking van beide biologische ouders) in co-ouderschap opgroeien, gelukkiger zijn dan kinderen die (bijv. gedwongen door onenigheid tussen de ouders) bij één van de gescheiden partners opgroeien zonder de andere ouder ooit te zien of erbij te verblijven.

Wat ik interessant zou vinden, is eens het verschil in ervaring te lezen van kinderen die gewoon in een harmonisch gezin opgroeien en dus hun jeugd gewoon thuis bij beide ouders doorbrengen, tegenover kinderen die al bijv. vanaf hun kleuterleeftijd heen en weer geslingerd worden tussen verschillende huishoudens.

Daar zijn legio onderzoeken naar gedaan en kinderen die in een harmonisch gezin opgroeien doen het beter dan kinderen die niet in een harmonisch gezin opgroeien. Open deur lijkt me.

Maar als dat harmonische gezin er dan niet inzit, dan is co-ouderschap een heel prima alternatief.

En dat harmonische gezin hoeft ook niet per se uit de beide biologische ouders te bestaan.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 30 december 2016 @ 21:35:

[...]

Daar zijn legio onderzoeken naar gedaan en kinderen die in een harmonisch gezin opgroeien doen het beter dan kinderen die niet in een harmonisch gezin opgroeien. Open deur lijkt me.

Maar als dat harmonische gezin er dan niet inzit, dan is co-ouderschap een heel prima alternatief.

En dat harmonische gezin hoeft ook niet per se uit de beide biologische ouders te bestaan.Maar hebben we dan als volwassenen niet dés te meer verantwoordelijkheid te zorgen voor een harmonische relatie alvórens kinderen te nemen, in plaats van het wel "gewoon" te vinden dat inmiddels ruim 40% van de relaties in een breuk eindigt?
quote:pejeka schreef op 30 december 2016 @ 21:32:

[...]

Jij kunt dat onderzoek niet uitvoeren, want "heen en weer geslingerd" geeft al een waardeoordeel.

Enorm flauw als ik je vraag te onderbouwen waarop je baseert dat iets altijd zo is te pareren met een wedervraag over een stelling die niemand hier bezigt.

Dat harmonieuze gezin was er niet bij ons.
quote:pejeka schreef op 30 december 2016 @ 21:37:

[...]

Maar hebben we dan als volwassenen niet dés te meer verantwoordelijkheid te zorgen voor een harmonische relatie alvórens kinderen te nemen, in plaats van het wel "gewoon" te vinden dat inmiddels ruim 40% van de relaties in een breuk eindigt?Ik denk dat veel ouders daarvoor gezorgd hebben. Helaas loopt het leven nooit zoals je het plant.

[...]

Maar hebben we dan als volwassenen niet dés te meer verantwoordelijkheid te zorgen voor een harmonische relatie alvórens kinderen te nemen, in plaats van het wel "gewoon" te vinden dat inmiddels ruim 40% van de relaties in een breuk eindigt?

Dat stokpaardje kennen we nu wel, maar dat gaat gewoon niet lukken.

Mijn kinderen zijn opgegroeid in een zeer harmonieus gezin, maar wel met 1 ouder.

Ik vind persoonlijk dat we juist moeten zorgen dat scheiden makkelijker wordt, zodat stellen niet veel te lang proberen om er toch nog wat van te maken terwijl het al niet meer werkt. Ik denk dat kinderen daar veel meer schade van ondervinden en o.a. door mensen zoals jij, die maar blijven hameren op hun stokpaardje, blijven veel te veel mensen veel te lang in een slechte relatie zitten. Voor de kinderen.

David Dunning
quote:Phaedra_ schreef op 30 december 2016 @ 21:38:

[...]

Ik denk dat veel ouders daarvoor gezorgd hebben. Helaas loopt het leven nooit zoals je het plant.Precies.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
quote:Solomio schreef op 30 december 2016 @ 21:35:

[...]

En dat harmonische gezin hoeft ook niet per se uit de beide biologische ouders te bestaan.Dat. Er zijn zoveel mogelijkheden.

[...]

Niemand hier beweert dat kinderen dat ge-wel-dig vinden. Niemand beweert daarnaast dat het slecht is voor een kind of vreselijk, behalve jij. Dus niet gek dat aan jou naar bewijzen wordt gevraagd.

Je kunt per specifiek situatie niet concluderen dat de betrokken kinderen gelukkiger zijn in co-ouderschap dan dat ze zouden zijn geweest als de ouders samen waren gebleven. Ook niet vice versa. Je kunt alleen groepen kinderen vergelijken. Opgroeien binnen een slechte situatie richt denk ik altijd meer schade aan.

[...]

Maar hebben we dan als volwassenen niet dés te meer verantwoordelijkheid te zorgen voor een harmonische relatie alvórens kinderen te nemen, in plaats van het wel "gewoon" te vinden dat inmiddels ruim 40% van de relaties in een breuk eindigt?Zoals eerder gezegd: open je eigen topic, dit is compleet off topic.
quote:JoostIsAndersGeaard schreef op 30 december 2016 @ 21:42:

[...]

Zoals eerder gezegd: open je eigen topic, dit is compleet off topic.Dit hoort geheel binnen dit topic. Gebroken relaties, co-ouderschap, of een andere keuze? Geheel binnen het topic.
quote:pejeka schreef op 30 december 2016 @ 21:44:

[...]

Dit hoort geheel binnen dit topic. Gebroken relaties, co-ouderschap, of een andere keuze? Geheel binnen het topic.Dat je je nog niet over de "Ik wil zwanger worden" topics hebt ontfermt.
quote:pejeka schreef op 30 december 2016 @ 21:44:

[...]

Dit hoort geheel binnen dit topic. Gebroken relaties, co-ouderschap, of een andere keuze? Geheel binnen het topic.

Een min of meer praktische vraag over invulling van het co-ouderschap, en jij gaat weer even de moraalridder uithangen m.b.t. scheiding in het algemeen.

Ik vind het toch redelijk offtopic.

David Dunning
quote:Phaedra_ schreef op 30 december 2016 @ 21:51:

[...]

Dat je je nog niet over de "Ik wil zwanger worden" topics hebt ontfermt.Breng haar even op ideeën..............

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven