Commentaar op vermindering aantal werkdagen

vrijdag 23 oktober 2020 om 08:29
Beste allen,
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
) maar ik vond het eigenlijk te veel voor het leuke. Ik was eigenlijk elke dag doodmoe, waardoor ik andere dingen, zoals hobby’s, niet meer uitoefende.
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?

vrijdag 23 oktober 2020 om 20:37
Tikatukka schreef: ↑23-10-2020 19:14Tsjonge. Ik was alleenstaande moeder en werkte fulltime. En ik was/ben echt geen powerwoman. Verder hecht ik persoonlijk aan financiële onafhankelijkheid. Afgaande op de verhalen hier van andere vrouwen op het forum die zichzelf niet of nauwelijks financieel kunnen bedruipen als de relatie op knappen staat, lijkt me dat best verstandig. Maar het is de keuze van to en haar vriend vindt het ok. Het zou mijn keuze niet zijn.
Als je op dit moment gaat scheiden en woonruimte moet zoeken als alleenstaande (-moeder), dan mag je trouwens een salaris van 3x modaal meenemen om aan een koophuis te komen, dus het criterium “jezelf kunnen bedruipen” zal voor de meeste mensen sowieso niet op gaan, ook niet als ze full time werken.
Als ik nog een dag minder zou gaan werken dan nu,, dan is mijn salaris laag genoeg om een sociale huurwoning te mogen betrekken (na 20 jaar wachtlijst). Ik zou in zo’n geval dus nog beter minder kunnen gaan werken want koophuizen zijn onhaalbaar.
Welkom in Nederland.

vrijdag 23 oktober 2020 om 20:40
Cecilie schreef: ↑23-10-2020 20:23Ennuuuuhhh....waarom zou een mens soms niet gewoon lui mogen zijn? Daar is toch niks mis mee, daar zit je toch niemand mee in de weg?
Nou vind ik TO helemaal niet lui, maar gewoon lekker verstandig. Prima keuze, het is voor iedereen plezieriger. Het leven bestaat toch uit veel meer dan werken en perse continu nuttig moeten zijn voor jan en alleman?
Heel erg mee eens!
Zolang TO en haar vriend de rekeningen kunnen betalen, zie ik niet wat er mis is met minder werken gewoon omdat ze daar zin in heeft. Dat ze op die manier financieel afhankelijk wordt van haar vriend lijkt me niet erg belangrijk. De rekeningen worden nog steeds betaald, hij staat achter haar keuze en daarnaast is hij net zo afhankelijk van haar als zij van hem.
Ik werk ook in het onderwijs en heb dat twee jaar geleden een jaar full time gedaan. Nooit meer. Echt, nooit meer. Ik liep op mijn tandvlees, was een minder fijne moeder voor mijn kinderen, een minder fijne echtgenote voor mijn man en mijn sociale leven was naar de vaantjes. Nu heb ik even vier dagen gewerkt in de week in verband met docententekort, maar ook dit vond ik onprettig. Aanvankelijk zou ik helemaal stoppen met werken, maar ik blijf toch twee dagen lesgeven per week. Meer wil ik niet.
Ik ben dan ook hartstikke financieel afhankelijk van mijn man. Hij ook van mij, aangezien ik zijn vrouw ben en we samen twee kinderen groot brengen. Ja, hij verdient meer dan ik. Hij heeft een heel andere baan en het onderwijs betaalt sowieso minder dan zijn werkveld. Hij werkt ook niet meer 60 uur in de week en is, buiten Corona om, sowieso een middag per week thuis.
Het was dat het destijds voor ons niet te betalen was om minder te werken voordat we kinderen kregen, maar anders had ik waarschijnlijk ook niet fulltime gewerkt. Zo leuk vind ik werken nou ook weer niet en ik hecht waarde aan een aantal uur helemaal niets doen en hoeven. Overigens vind ik mijn werk blijkbaar te leuk om helemaal op te geven, maar ik zou niet meer vier of dagen per week werken als het niet hoeft.

vrijdag 23 oktober 2020 om 20:44
Even een aanvulling:
Er is niets mis met minder werken om op de bank te kunnen Netflixen zolang je alles kan betalen. Een dag niets doen kan juist zorgen voor minder stress wat voor een aantal mensen goed werkt.
Je hoeft echt geen goede reden te hebben om minder te werken. Onzin vind ik dat. Alsof je altijd maar zinvol bezig moet zijn. Voor wie? Als je daar gelukkig van wordt, dan is dat prima. Als je ongelukkig wordt van elke dag zinvol bezig te zijn, dan moet je dat vooral niet doen.
Er is niets mis met minder werken om op de bank te kunnen Netflixen zolang je alles kan betalen. Een dag niets doen kan juist zorgen voor minder stress wat voor een aantal mensen goed werkt.
Je hoeft echt geen goede reden te hebben om minder te werken. Onzin vind ik dat. Alsof je altijd maar zinvol bezig moet zijn. Voor wie? Als je daar gelukkig van wordt, dan is dat prima. Als je ongelukkig wordt van elke dag zinvol bezig te zijn, dan moet je dat vooral niet doen.

vrijdag 23 oktober 2020 om 20:53
Er zijn tegenwoordig maar weinig mensen die het volhouden fulltime te blijven werken in het onderwijs. Mijn collega's, net zo goed de mannen, houden het bij 0,8 fte omdat meer inderdaad maakt dat je hele sociale leven aan gort draait.
Zeker als je nog jonge kinderen hebt is dat niet te doen.
Misschien zijn er scholen waar de druk wat minder hoog is, maar ik heb dat eigenlijk zelden meegemaakt. Het team waarin ik werk is trouwens een heel prettige groep no-nonsensmensen. Samen de schouders eronder en wanneer iets niet haalbaar is proberen we het op een andere manier. In dit team zou ik 1 fte best vol kunnen houden, maar wat uurtjes voor mezelf is toch ook wel heel fijn.
Zeker als je nog jonge kinderen hebt is dat niet te doen.
Misschien zijn er scholen waar de druk wat minder hoog is, maar ik heb dat eigenlijk zelden meegemaakt. Het team waarin ik werk is trouwens een heel prettige groep no-nonsensmensen. Samen de schouders eronder en wanneer iets niet haalbaar is proberen we het op een andere manier. In dit team zou ik 1 fte best vol kunnen houden, maar wat uurtjes voor mezelf is toch ook wel heel fijn.

vrijdag 23 oktober 2020 om 20:53
*TanteSjaan* schreef: ↑23-10-2020 20:44Even een aanvulling:
Volledig mee eens!

vrijdag 23 oktober 2020 om 22:07
In mijn tijd was 4x9 nog 36.Kittenxx schreef: ↑23-10-2020 20:36ik ben van 5 dagen naar 4 gegaan ( van 40 + uur naar 32 uur ).
Ik had het idee dat ik na een drukke werkweek op vrijdag thuis kwam, zaterdag aan boodschappen en huishouden besteedde ( ik woon alleen ) en afspreken met vrienden en pas op zondag in een ruststand kwam om mij op zondag avond weer op te gaan laden/ omschakelen naar de werkweek .
Na 15 jaar fulltime werken ben ik dus nar 4 dagen gegaan en dat beviel helemaal prima. Vrijdag beschikbaar voor kapper, tandarts, boodschappen, tuin, huishouden enz enz en zaterdag en zondag lekker voor mezelf en vriend en sociaal leven.
Nu heb ik een nieuwe baan, ben weer 40 uur gaan werken maar wel verdeeld over 4 dagen dus 4 x9 uur.
Bij mij op het werk werkte bijna iedereen 4 dagen. Mannen en vrouwen gelijk , om verschillende redenen overigens. Ene keer om kinderen, bij een ander vanwege studie of mantelzorg, eigen bedrijf ernaast of gewoon om dat het kan.
kortom: ik zou mij helemaal niet druk maken over wat anderen zeggen. Gewoon doen waar jij je goed bij voelt. De ene baan vreet overigens meer energie dan een andere baan, men kan zich vaak niet inleven in de drukte/hectiek van een ander.

vrijdag 23 oktober 2020 om 22:49

vrijdag 23 oktober 2020 om 23:11
Geen flauw idee of het een goed boek is, maar wie weet hebben deze schrijvers de reden waarom iedereen zo moe is:
https://www.atlascontact.nl/2020/06/03/ ... ds-minder/
En als je als vrouw de 3e shift er nog bij doet , plus een dosis perfectionisme en schuldgevoel (ik kan dit niet driekwart doen, ik moet me voor 105% inzetten), dan is in aantal uren teruggaan om niet zo moe te zijn, verklaarbaar. Misschien niet verstandig gezien de situatie waarin je terecht kan komen als je gaat scheiden, maar wel verklaarbaar.
En als je als vrouw de 3e shift er nog bij doet , plus een dosis perfectionisme en schuldgevoel (ik kan dit niet driekwart doen, ik moet me voor 105% inzetten), dan is in aantal uren teruggaan om niet zo moe te zijn, verklaarbaar. Misschien niet verstandig gezien de situatie waarin je terecht kan komen als je gaat scheiden, maar wel verklaarbaar.

vrijdag 23 oktober 2020 om 23:32
Ik snap je TO. Ben ook docent en herken wat je zegt. Ik werk 0.8 en vind dat goed te doen, ben ook financieel onafhankelijk hiermee. Krijg nooit opmerkingen erover. De meeste collega's/vrienden/familie werken even veel of minder om uiteenlopende redenen. De weinige fulltimers die ik ken hebben er nooit een oordeel over gegeven. Ik had in jouw situatie wel eerst een jaar getest met 0.8. Ik vind 3 dagen zelf net te weinig met het oog op bijlezen mail etc. En toch die trots om het zelf te kunnen rooien... Ik kan financieel niet eens leunen op mijn man
Voor de rest heb ik er geen oordeel over, leven en laten leven.
Wat wel in me opkomt: wij leraren houden zo wel het probleem werkdruk in stand. We zouden allemaal onze uren moeten bijhouden. Die norm jaartaak en het taak beleid zijn zo krom als wat op de meeste scholen. Ik krijg schrikbarend weinig uren voor eigenlijk alles. Daardoor gaat iedereen massaal minder werken ok ook nog eens op de vrije dagen zitten te werken zodat het te doen is een kwalitatief haalbaar
We zouden dit massaal moeten onderbouwen met logboeken en aankaarten bij MR, leidinggevenden en schoolleiding.

Wat wel in me opkomt: wij leraren houden zo wel het probleem werkdruk in stand. We zouden allemaal onze uren moeten bijhouden. Die norm jaartaak en het taak beleid zijn zo krom als wat op de meeste scholen. Ik krijg schrikbarend weinig uren voor eigenlijk alles. Daardoor gaat iedereen massaal minder werken ok ook nog eens op de vrije dagen zitten te werken zodat het te doen is een kwalitatief haalbaar

zaterdag 24 oktober 2020 om 01:46
zaterdag 24 oktober 2020 om 03:02
Ik denk: 100procent jaloezie.
Want waarom zou je 40 uur mketen werken als je je rekeningen ook kan beralen bij minder uur werk.
Je hebt groot gelijk!
En al ga je netflixen en alles, als je er happy mee bent, je rekeningen betaalt en niemand tot last bent. Helemaal prima.
Je leeft maar een keer en mensen laten zich helemaal gek maken. Goed is goed.
Ik werk al parttine en zodra mn man de kams krijgt ( nog 5 jaar) gaat hij ook parttime werken. Dan zijn we nog geen 45.
Ons kennende ( we kunnen niet niets doen) komen er juist dan weer andere dingen op obs pad.
Je kan ook op andere manieren geld verdienen ipv 40 plus uur voor een baas werken..
Dus to, lekker laten praten, hier ga he geen spijt van krijgen.
Want waarom zou je 40 uur mketen werken als je je rekeningen ook kan beralen bij minder uur werk.
Je hebt groot gelijk!
En al ga je netflixen en alles, als je er happy mee bent, je rekeningen betaalt en niemand tot last bent. Helemaal prima.
Je leeft maar een keer en mensen laten zich helemaal gek maken. Goed is goed.
Ik werk al parttine en zodra mn man de kams krijgt ( nog 5 jaar) gaat hij ook parttime werken. Dan zijn we nog geen 45.
Ons kennende ( we kunnen niet niets doen) komen er juist dan weer andere dingen op obs pad.
Je kan ook op andere manieren geld verdienen ipv 40 plus uur voor een baas werken..
Dus to, lekker laten praten, hier ga he geen spijt van krijgen.
zaterdag 24 oktober 2020 om 03:30
Zelf heb ik altijd 18 tot 22 uur per week gewerkt. Toen wij kinderen kregen heeft mijn man ouderschapsverlof genomen. Dat beviel hem zo goed dat hij sindsdien 4 dagen per week is gaan werken. Dat is zo gebleven toen de kinderen de deur uit gingen. Sinds enige tijd koopt hij er jaarlijks ook nog een maximaal aantal verlof- en roostervrije dagen bij, waardoor hij de ene week 3- en de andere week 4 dagen werkt. Prima voor de balans werk-privé. Van niemand ooit enig commentaar op gekregen.
Love is the meaning of life
zaterdag 24 oktober 2020 om 12:26
Haha dit dus. Ik zou helemaal gek worden als ik mijn leven zo moet invullen dat alles “nut” heeft. Ik werk nu 36 uur en ben om de week een dagje vrij. Die besteed ik graag zo “nutteloos” mogelijk. Lekker uitslapen, ergens lunchen, boekje lezen, Netflix. Heerlijk!*TanteSjaan* schreef: ↑23-10-2020 20:44Even een aanvulling:

zaterdag 24 oktober 2020 om 12:43
Het is wellicht ook een beetje wat je van huis uit hebt meegekregen. Mijn ouders werkten beide fulltime, ook toen ik en mijn zus klein waren.
Dus ik had zelf altijd het idee dat het "zo hoorde/moest".
Mijn zus verkondigde toen ze nog studeerde dat ze never nooit fulltime ging werken als ze met 32 uur ook financieel rond kon komen. Ik vond dat altijd maar een luie instelling.
Zelf heb ik 5 jaar fulltime gewerkt voordat ik zwanger werd en dus na mijn verlof minder ging werken. En nu denk ik: mijn zus heeft altijd gelijk gehad
Zolang het voor mij financieel haalbaar blijft, blijf ik 32 uur werken.
Dus ik had zelf altijd het idee dat het "zo hoorde/moest".
Mijn zus verkondigde toen ze nog studeerde dat ze never nooit fulltime ging werken als ze met 32 uur ook financieel rond kon komen. Ik vond dat altijd maar een luie instelling.
Zelf heb ik 5 jaar fulltime gewerkt voordat ik zwanger werd en dus na mijn verlof minder ging werken. En nu denk ik: mijn zus heeft altijd gelijk gehad

Zolang het voor mij financieel haalbaar blijft, blijf ik 32 uur werken.

zaterdag 24 oktober 2020 om 12:49
aviv_13 schreef: ↑23-10-2020 23:11Geen flauw idee of het een goed boek is, maar wie weet hebben deze schrijvers de reden waarom iedereen zo moe is:
Maar daar ben je zelf bij, je hoeft dat niet in je eentje te doen omdat je een vrouw bent.
No way dat ik minder ga werken omdat mijn man zijn deel niet doet. Dat is toch heel raar?
zaterdag 24 oktober 2020 om 13:07
40 uur onderwijs.. dat is dus gewoon zomaar 60 tot 70 uur.
Een vriendin van me is officieel naar 3 dagen gegaan, 24 uur. En werkt nu structureel 40 uur. Ze rijdt weer paard, heeft het onkruid in de tuin in de smiezen, drinkt weer af en toe thee met een vriendin. Kort gezegd ze is weer iets anders dan een werkende machine.
Haar man werkt de ene week 3 en de andere week 4 dagen. Gewoon omdat het kan.
Heel eerlijk wie gaat het wat aan? Jou. Je partner.. en dan houdt het op.
Ook voor veel mensen die wel 40 uur werken gaat het zelf bedruipen niet op bij een relatiebreuk. En heel eerlijk tegen die tijd kunnen de parttimers waarschijnlijk wel fulltime gaan werken.
Bij mij op het werk is er regelmatig een vacature voor 16-24 uur (structureel overwerk is een extra werknemer). Die mag ook worden ingevuld door meer uren te gaan werken als iemand dat wil.
Een vriendin van me is officieel naar 3 dagen gegaan, 24 uur. En werkt nu structureel 40 uur. Ze rijdt weer paard, heeft het onkruid in de tuin in de smiezen, drinkt weer af en toe thee met een vriendin. Kort gezegd ze is weer iets anders dan een werkende machine.
Haar man werkt de ene week 3 en de andere week 4 dagen. Gewoon omdat het kan.
Heel eerlijk wie gaat het wat aan? Jou. Je partner.. en dan houdt het op.
Ook voor veel mensen die wel 40 uur werken gaat het zelf bedruipen niet op bij een relatiebreuk. En heel eerlijk tegen die tijd kunnen de parttimers waarschijnlijk wel fulltime gaan werken.
Bij mij op het werk is er regelmatig een vacature voor 16-24 uur (structureel overwerk is een extra werknemer). Die mag ook worden ingevuld door meer uren te gaan werken als iemand dat wil.

zaterdag 24 oktober 2020 om 13:55
Perlala_Gadeon schreef: ↑24-10-2020 12:49Maar daar ben je zelf bij, je hoeft dat niet in je eentje te doen omdat je een vrouw bent.
No way dat ik minder ga werken omdat mijn man zijn deel niet doet. Dat is toch heel raar?
Je doet alsof je daar keus en vrijheid in hebt. Dat is natuurlijk niet zo. Zat mannen die die derde shift gewoon niet doen, ongeacht of hun vrouw het wel of niet doet. En met kinderen betekent dat dat zij daar onder lijden, omdat ze dan twee ouders hebben die geen dingen voor ze regelen: die ene die het überhaupt niet doet en die ander die het niet doet in de hoop dat die ene het dan toch doet. Dus dan verliest uiteindelijk de persoon met het meeste verantwoordelijkheidsgevoel.

zaterdag 24 oktober 2020 om 14:08
Ervaring heeft mij (en niet alleen mij) geleerd dat je daar zeker wel keus en vrijheid in hebt, dus wij kijken hier heel anders tegenaan vermoed ik.
De derde shift is zeker niet alleen de verantwoordelijkheid van de persoon met de vagina.

zaterdag 24 oktober 2020 om 14:12
Hopelijk kun je voordat je aan kinderen begint alvast wat verwachtingen uitspreken en inschatten of het ouderschap met deze persoon een succes zal zijn.Lafae schreef: ↑24-10-2020 13:55Je doet alsof je daar keus en vrijheid in hebt. Dat is natuurlijk niet zo. Zat mannen die die derde shift gewoon niet doen, ongeacht of hun vrouw het wel of niet doet. En met kinderen betekent dat dat zij daar onder lijden, omdat ze dan twee ouders hebben die geen dingen voor ze regelen: die ene die het überhaupt niet doet en die ander die het niet doet in de hoop dat die ene het dan toch doet. Dus dan verliest uiteindelijk de persoon met het meeste verantwoordelijkheidsgevoel.

zaterdag 24 oktober 2020 om 14:33
Ik denk altijd: "Manmanman, wat doen ze hier allemaal moeilijk!"
Ik ben een paar jaar bijstandsmoeder geweest, we hadden het niet breed, geen leuke papa meer in beeld, geen alimentatie, ook niet voor de kinderen en ik heb ondanks dat drie leuke, creatieve, vrolijke kinderen.
Soms loopt iets gewoon anders dan je het voor jezelf droomt.
Inmiddels verdien ik alweer jaaaaren boven modaal en ik woon nog steeds in een huurwoning. Anders dan de meesten van jullie, maar we komen hier helemaal niets tekort.
Nederlanders zijn een verwend volkje hoor.
Ik ben een paar jaar bijstandsmoeder geweest, we hadden het niet breed, geen leuke papa meer in beeld, geen alimentatie, ook niet voor de kinderen en ik heb ondanks dat drie leuke, creatieve, vrolijke kinderen.
Soms loopt iets gewoon anders dan je het voor jezelf droomt.
Inmiddels verdien ik alweer jaaaaren boven modaal en ik woon nog steeds in een huurwoning. Anders dan de meesten van jullie, maar we komen hier helemaal niets tekort.
Nederlanders zijn een verwend volkje hoor.