Commentaar op vermindering aantal werkdagen

vrijdag 23 oktober 2020 om 08:29
Beste allen,
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
) maar ik vond het eigenlijk te veel voor het leuke. Ik was eigenlijk elke dag doodmoe, waardoor ik andere dingen, zoals hobby’s, niet meer uitoefende.
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?
Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst
Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.
Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)
Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.
Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)
Wat is jullie mening hierover?

zondag 25 oktober 2020 om 09:50
Ik houd nu ongeveer 1800 netto over trouwens, ik weet niet wat jullie standaarden zijn van wat geen vetpot is, maar ik vind het eerlijk gezegd alles meevallen, helemaal als bijverdienen. Ik werk overigens bijna 0,7, verdeeld over drie lange werkdagen.
En liever lui dan moe vind ik bijna hilarisch, sorry. Ik heb me jarenlang over de kop gewerkt en ik werk nog steeds drie lange dagen. Daarnaast doe ik het huishouden voor 90% (vind ik wel eerlijk nu mijn vriend meer werkt) en ben ik mantelzorger, dus zeker niet liever lui dan moe.
En liever lui dan moe vind ik bijna hilarisch, sorry. Ik heb me jarenlang over de kop gewerkt en ik werk nog steeds drie lange dagen. Daarnaast doe ik het huishouden voor 90% (vind ik wel eerlijk nu mijn vriend meer werkt) en ben ik mantelzorger, dus zeker niet liever lui dan moe.

zondag 25 oktober 2020 om 09:54
Dat is ook wat ik bedoel.CharlotteCcc schreef: ↑25-10-2020 09:47Dat weet ik niet. Ik heb een paar single collega’s die een hypotheek hebben en die toch volledig zelf moeten bekostigen, dus blijven ze fulltime werken. Heb regelmatig van hen vernomen dat als het niet nodig was, ze het ook zeker niet zouden doen.

anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 25-10-2020 09:56
1.43% gewijzigd

zondag 25 oktober 2020 om 09:54
Dus je vult de ene load met de andere load?CharlotteCcc schreef: ↑25-10-2020 09:50Ik houd nu ongeveer 1800 netto over trouwens, ik weet niet wat jullie standaarden zijn van wat geen vetpot is, maar ik vind het eerlijk gezegd alles meevallen, helemaal als bijverdienen. Ik werk overigens bijna 0,7, verdeeld over drie lange werkdagen.
Kan je niet liever de taken thuis beter verdelen/uitbesteden?

zondag 25 oktober 2020 om 09:56
CharlotteCcc schreef: ↑25-10-2020 09:50Ik houd nu ongeveer 1800 netto over trouwens, ik weet niet wat jullie standaarden zijn van wat geen vetpot is, maar ik vind het eerlijk gezegd alles meevallen, helemaal als bijverdienen. Ik werk overigens bijna 0,7, verdeeld over drie lange werkdagen.
Want, hij betaald je ervoor?
Ik snap echt niet waarom dat eerlijk is, of wilde je dit zelf graag gratis de huishouder spelen?
Ik vind helemaal niet eerlijk, vind heel ouderwetse denkwijze ook.

zondag 25 oktober 2020 om 09:57
Ik vind schoonmaken niet zo belastend als lesgeven. Vind het vergeleken daarbij af en toe zelfs ontspannend (en ja, ik vind lesgeven wel echt leuk, alleen 26 lesuren per week gewoon echt te veel). Mijn vriend heeft een rothekel aan het huishouden en gaat liever naar de zaak. Als het andersom was geweest had ik het trouwens prima gevonden om fulltime te werken en hem het huishouden meer te laten doen, maar dit is gewoon bij ons de situatie.
zondag 25 oktober 2020 om 09:59
Ja? Was het ook een ouderwetse denkwijze als de situatie andersom was geweest?Luci_Mster2 schreef: ↑25-10-2020 09:56Want, hij betaald je ervoor?
Ik snap echt niet waarom dat eerlijk is, of wilde je dit zelf graag gratis de huishouder spelen?
Ik vind helemaal niet eerlijk, vind heel ouderwetse denkwijze ook.

zondag 25 oktober 2020 om 10:01

zondag 25 oktober 2020 om 10:01
Je noemt inderdaad wel punten waar ik niet aan denk, ik denk ook dat de klassen gewoon veels te vol zijn. Als je maar 15 kinderen per klas hebt kun je ook eens wat nakijkwerk doen terwijl de kinderen zelfstandig werken, met 30 gaat dat gewoon niet.Mevrouw75 schreef: ↑25-10-2020 09:25Gaat jouw vraag specifiek over het basisonderwijs? Wat ik zie bij de juf van mijn dochter is dat haar werk elke dag is nagekeken. 30 kinderen x 2 minuten (lijkt me niet heel veel gerekend voor een dag werkjes) is een uur. En een uur voorbereiding voor een volledige lesdag lijkt me ook aan de krappe kant, maar dan zijn die 2 uur die overblijven al vol.
Dan komt het binnenlopen van de kinderen erbij, een kwartier per dag, zeg 3 gesprekjes met ouders á 10 minuten per dag erbij, teamoverleg wekelijks? Overleg met de ib’er. Officiële bijscholing is op de studiedagen, maar vakliteratuur enzo gaat zo’n beetje tussendoor? Nou ja, zoiets?
Ik vind trouwens dat je je daar niet door moet laten leiden, maar ik werk in het vo en vind 80-90% aanstelling een prima optie als ik in mijn hoofd fulltime heb.
Ik heb zelf een dochter van 8 en zij is geen hoogvlieger, kan zich slecht concentreren en haar moet je dus actief aan het werk zetten. Je raadt het al: dat kan helemaal niet met 31 (!!!!) andere kinderen in de klas. Toen ze na de lockdown weer voor het eerst naar school mochten, mochten ze om de dag met de halve klas. Toen was het al zoveel effectiever, daar had mijn dochter meer aan dan aan 5 dagen onderwijs.

zondag 25 oktober 2020 om 10:03
Het andersom-scenario is bij ons zeker niet direct uitgesloten en al helemaal niet op basis van wie de man is en wie de vrouw is afgekeurd. Het is gebaseerd op wat wij allebei graag willen. Lijkt me niks verkeerd of ouderwets aan.

zondag 25 oktober 2020 om 10:06
En naast het rijtje dat ze noemde ook nog eens de dingen die niet wekelijks gedaan worden maar wel moeten gebeuren: rapporten schrijven (heel wat meer werk tegenwoordig dan onze 7tjes en 8tjes vroeger), tienminutengesprekken meerdere keren per jaar x 30 stel ouders, klas versieren in herfstkleuren, voor sinterklaas, voor kerst, in winterkleuren, voor pasen, voorjaar, zomer. Sinterklaas- en kerstviering voorbereiden. En vast nog veel meer dingen die ik als iemand zonder kinderen niet eens kan bedenken.

zondag 25 oktober 2020 om 10:07
Ik werkte voorheen vooral in de brugklas en ik had daar vier klassen van 30 of 31 kinderen. 5 minder en het verschil is enorm. En verder al het bovenstaande natuurlijkMarana schreef: ↑25-10-2020 10:06En naast het rijtje dat ze noemde ook nog eens de dingen die niet wekelijks gedaan worden maar wel moeten gebeuren: rapporten schrijven (heel wat meer werk tegenwoordig dan onze 7tjes en 8tjes vroeger), tienminutengesprekken meerdere keren per jaar x 30 stel ouders, klas versieren in herfstkleuren, voor sinterklaas, voor kerst, in winterkleuren, voor pasen, voorjaar, zomer. Sinterklaas- en kerstviering voorbereiden. En vast nog veel meer dingen die ik als iemand zonder kinderen niet eens kan bedenken.

zondag 25 oktober 2020 om 10:10
Mijn kinderen krijgen nog hele ouderwetse 7tjes en 8-jes rapporten. En een “Goed gedaan en succes in de volgende groep.”Marana schreef: ↑25-10-2020 10:06En naast het rijtje dat ze noemde ook nog eens de dingen die niet wekelijks gedaan worden maar wel moeten gebeuren: rapporten schrijven (heel wat meer werk tegenwoordig dan onze 7tjes en 8tjes vroeger), tienminutengesprekken meerdere keren per jaar x 30 stel ouders, klas versieren in herfstkleuren, voor sinterklaas, voor kerst, in winterkleuren, voor pasen, voorjaar, zomer. Sinterklaas- en kerstviering voorbereiden. En vast nog veel meer dingen die ik als iemand zonder kinderen niet eens kan bedenken.
zondag 25 oktober 2020 om 10:11
Dat is een makkelijke stelling. Weinig mannen die vrijwillig hun betaalde baan inruilen voor het huishouden. Ze ontlenen hun waarde en identiteit aan hun baan.CharlotteCcc schreef: ↑25-10-2020 09:57Ik vind schoonmaken niet zo belastend als lesgeven. Vind het vergeleken daarbij af en toe zelfs ontspannend (en ja, ik vind lesgeven wel echt leuk, alleen 26 lesuren per week gewoon echt te veel). Mijn vriend heeft een rothekel aan het huishouden en gaat liever naar de zaak. Als het andersom was geweest had ik het trouwens prima gevonden om fulltime te werken en hem het huishouden meer te laten doen, maar dit is gewoon bij ons de situatie.
Jij krijgt nu gewoon alsnog de dubbele werklast. Drie dagen werken en daarnaast het hele huishouden. Ik weet wel welke rol ik zou kiezen, vijf dagen werken en verder niets regelen of huishouden is echt wel relaxter én je krijgt meer waardering.
zondag 25 oktober 2020 om 10:14
Inderdaad! Wat een ontzettend calvinistisch geleuter hier en bovendien: wat is nuttig? Betaald werk is per definitie nuttig?Cecilie schreef: ↑23-10-2020 20:23Ennuuuuhhh....waarom zou een mens soms niet gewoon lui mogen zijn? Daar is toch niks mis mee, daar zit je toch niemand mee in de weg?
Nou vind ik TO helemaal niet lui, maar gewoon lekker verstandig. Prima keuze, het is voor iedereen plezieriger. Het leven bestaat toch uit veel meer dan werken en perse continu nuttig moeten zijn voor jan en alleman?
zondag 25 oktober 2020 om 10:16
Maar moet ze dan maar perse fulltime werken?KamilleT schreef: ↑25-10-2020 10:11Dat is een makkelijke stelling. Weinig mannen die vrijwillig hun betaalde baan inruilen voor het huishouden. Ze ontlenen hun waarde en identiteit aan hun baan.
Jij krijgt nu gewoon alsnog de dubbele werklast. Drie dagen werken en daarnaast het hele huishouden. Ik weet wel welke rol ik zou kiezen, vijf dagen werken en verder niets regelen of huishouden is echt wel relaxter én je krijgt meer waardering.

zondag 25 oktober 2020 om 10:17
CharlotteCcc schreef: ↑25-10-2020 10:03Het andersom-scenario is bij ons zeker niet direct uitgesloten en al helemaal niet op basis van wie de man is en wie de vrouw is afgekeurd. Het is gebaseerd op wat wij allebei graag willen. Lijkt me niks verkeerd of ouderwets aan.
De vraag is of dat echt jouw keuze is, of dat deze keuze onbewust is ingegeven door jarenlange voorspiegeling van stereotype rolpatronen?
zondag 25 oktober 2020 om 10:18
Erg dat ze hun waarde en identiteit ontlenen aan hun baan...het zou goed zijn als dat eens zou veranderen.KamilleT schreef: ↑25-10-2020 10:11Dat is een makkelijke stelling. Weinig mannen die vrijwillig hun betaalde baan inruilen voor het huishouden. Ze ontlenen hun waarde en identiteit aan hun baan.
zondag 25 oktober 2020 om 10:19
Nee, maar ze mindert nu werkdagen zodat ze meer in het huishouden kan doen, wat die man dus gewoon vertikt. Daar is ze overigens niet uniek in, ik zie dat zo vaak. Of de man werkt wel een dag minder en doet die dag niets in het huishouden. Linksom of rechtsom zijn vrouwen de pineut.
zondag 25 oktober 2020 om 10:21
Het gaat om nu. Als je als man minder gaat werken en [dus logischerwijs een groter deel van het huishouden op je neemt], is dat stuk tussen haken opeens niet een ouderwetse gedachtengang?Luci_Mster2 schreef: ↑25-10-2020 10:01Nee. Of waren de mannen vroeger de onvrijwillige gratis huishouders? Kom op zeg.
Lees dat stuk tussen haken eens zonder vroeger, dan is er opeens helemaal niks aan de hand.

zondag 25 oktober 2020 om 10:22
Ik vind dit ook wel een opmerkelijke plottwist, ja.
Zeker omdat ik hieruit begrijp dat TO nú al 90% van het huishouden doet en ook nog mantelzorgt. Ieder zijn ding, maar echt niet dat ik een dag werken + inkomen zou inleveren om onbetaald huishoudelijk werk te gaan doen voor mijn partner.
anoniem_401281 wijzigde dit bericht op 25-10-2020 10:23
0.43% gewijzigd
zondag 25 oktober 2020 om 10:23
Ze doet andere taken die haar minder stress opleveren, minder energie kosten en zelfs bij tijd en wijlen rustgevend zijn. Zegt ze zelf.KamilleT schreef: ↑25-10-2020 10:19Nee, maar ze mindert nu werkdagen zodat ze meer in het huishouden kan doen, wat die man dus gewoon vertikt. Daar is ze overigens niet uniek in, ik zie dat zo vaak. Of de man werkt wel een dag minder en doet die dag niets in het huishouden. Linksom of rechtsom zijn vrouwen de pineut.

zondag 25 oktober 2020 om 10:23
zondag 25 oktober 2020 om 10:24
Zou je het ok vinden als je partner dat gaat doen?Perlala_Gadeon schreef: ↑25-10-2020 10:22Ik vind dit ook wel een opmerkelijke plottwist, ja.
Zeker omdat ik hieruit begrijp dat TO nú al 90% van het huishouden doet en ook nog mantelzorgt. Ieder zijn ding, maar echt niet dat ik een dag werken + inkomen zou inleveren omonbetaald huishoudelijk werk te gaan doen voor mijn partner.

zondag 25 oktober 2020 om 10:24
Maar wanneer ontstaat zoiets dan? Pas zodra mensen gaan samenwonen? Of leidt een single man die een alleenstaand huishouden runt een smeriger bestaan (of doet zijn moeder dan alles) dan een single vrouw?KamilleT schreef: ↑25-10-2020 10:19Nee, maar ze mindert nu werkdagen zodat ze meer in het huishouden kan doen, wat die man dus gewoon vertikt. Daar is ze overigens niet uniek in, ik zie dat zo vaak. Of de man werkt wel een dag minder en doet die dag niets in het huishouden. Linksom of rechtsom zijn vrouwen de pineut.
Ik vind het toch zo gek dat er gezegd wordt dat vrouwen de pineut zijn, maar ik vraag me af hoe het in zijn werk gaat. En ook: of vrouwen niet te veel willen doen.