Contact bij overlijden
zondag 31 oktober 2021 om 09:55
Ik en mijn ouder hebben geen contact meer met broer. Broer is grof richting ouder door het uiten van allerlei nare verwensingen over de mail.
Negeren helpt goed. We hebben nu beetje contact met zijn ex en kinderen, maar het houdt niet over. Broer heeft veel stuk gemaakt.
Ouder wordt nu kwetsbaar en fysiek een stuk minder. Nu zit ik echt na te denken...wat als ouder overlijdt. Zou ik broer dan moeten inlichten? Na al die nare verwensingen en agressie heb ik helemaal geen behoefte aan inmenging. Maar kun je dat maken...ouder legt de bal bij mij.
Wat zouden jullie doen?
Negeren helpt goed. We hebben nu beetje contact met zijn ex en kinderen, maar het houdt niet over. Broer heeft veel stuk gemaakt.
Ouder wordt nu kwetsbaar en fysiek een stuk minder. Nu zit ik echt na te denken...wat als ouder overlijdt. Zou ik broer dan moeten inlichten? Na al die nare verwensingen en agressie heb ik helemaal geen behoefte aan inmenging. Maar kun je dat maken...ouder legt de bal bij mij.
Wat zouden jullie doen?
zondag 31 oktober 2021 om 10:36
Ik zou ervoor kiezen de zaken rondom overlijden zelf te regelen en hem dan een rouwkaart sturen zoals anderen die ook krijgen. Dus geen "privileges" zoals eerder afscheid nemen. Zo minn mogelijk gelegenheid voor hem om zich daarin te mengen. Zo hou je het voor jezelf het rustigst.
Voor wat betreft de erfenis zou ik ook kiezen voor de optie die mij het minste gedoe oplevert. Dus makkellijk en snel, zonder dat hij de mogelijkheid heeft eea aan te vechten en zonder dat er nog langere tijd contact moet zijn met broer. Daarover kan de notaris het beste adviseren.
Ik zou niet uit racune of boosheid handelen en er daarom voor kiezen hem te benadelen.
In beide situaties zou ik kiezen voor mijn eigen gemoedsrust.
Voor wat betreft de erfenis zou ik ook kiezen voor de optie die mij het minste gedoe oplevert. Dus makkellijk en snel, zonder dat hij de mogelijkheid heeft eea aan te vechten en zonder dat er nog langere tijd contact moet zijn met broer. Daarover kan de notaris het beste adviseren.
Ik zou niet uit racune of boosheid handelen en er daarom voor kiezen hem te benadelen.
In beide situaties zou ik kiezen voor mijn eigen gemoedsrust.
zondag 31 oktober 2021 om 10:43
Ouder regelt dit niet.....ouder heeft eigenlijk nog nooit iets echt zelf gedaan helaas. Ouder heeft altijd anderen nodig gehad om iets te regelen. Gewoon het lef niet hebben om zelf keuzes te maken. Dat ga ik niet veranderen na bijna 75 jaar.
zondag 31 oktober 2021 om 10:54
Is het voor jou ook nog een optie om niet kwijt te schelden maar het bedrag te bewaren voor zijn kinderen? Zodat daar eventueel een opleiding/rijbewijs of wat dan ook van betaald kan worden?
Misschien dat dit vastgelegd kan worden bij de notaris of anders in jouw beheer.
Misschien dat dit vastgelegd kan worden bij de notaris of anders in jouw beheer.
Time doesn't hear if you ask it to wait.
So own all your tears and just roll with the waves
zondag 31 oktober 2021 om 10:54
Ik zou voor je een beslissing gaat nemen de notaris contacteren. Ik neem aan dat broer niet weet dat jij mag beslissen dat hij wordt kwijtgescholden en ik zou dat ook zo houden.
Hij verwacht dat verrekend gaat worden. Het ligt zelfs vast. Notaris regelt dat verder, dus ik zou gaan voor wat jij dan ook echt zelf wil, niet uit angst voor drama.
En gewoon de rouwkaart versturen, ik vind wel dat hij de kans moet hebben om afscheid te nemen, ook al kan dat drama veroorzaken op dat moment.
Hij verwacht dat verrekend gaat worden. Het ligt zelfs vast. Notaris regelt dat verder, dus ik zou gaan voor wat jij dan ook echt zelf wil, niet uit angst voor drama.
En gewoon de rouwkaart versturen, ik vind wel dat hij de kans moet hebben om afscheid te nemen, ook al kan dat drama veroorzaken op dat moment.
zondag 31 oktober 2021 om 10:56
Alsof je mij bent. Hier bijna exact dezelfde situatie. En nee, no way dat ik voor voorlichtingsdienst ga spelen. Daar hoef ik na de bedreigingen per mail echt geen seconde meer over na te denken. Hij hoort het wel van de notaris als er voor hem nog iets overblijft (zo min mogelijk, notarieel vastgelegd). Of niet, het zal me echt jeuken wat hij wel en niet hoort.
zondag 31 oktober 2021 om 10:56
Dit. Ouder is bang van broer, heeft ouder behoefte aan iemand aan het sterfbed waar hij/zij bang voor is?
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
zondag 31 oktober 2021 om 10:58
zondag 31 oktober 2021 om 10:58
Realiseer je dat als je de schuld niet laat verrekenen met de erfenis jij je dus persoonlijk verantwoordelijk maakt voor de helft van de schulden van je broer. Het kost jou het bedrag in geld dat hij al aan andere dingen heeft uitgegeven. Als hij levenslange geldproblemen heeft door slechte beslissingen dan los je waarschijnlijk ook helemaal niks voor hem op door de helft van de schuld bij jullie ouder kwijt te schelden. Als ouder hem het geld had willen geven dan was schenken een optie geweest, maar een openstaande lening wordt bij overlijden een directe schuld bij de erfgenamen. Je kunt de afwikkeling hiervan gewoon bij de notaris laten, je hoeft hier geen persoonlijke discussies over te voeren. En als de schuld lager is dan zijn deel van de erfenis dan hoeft er ook niks verhaald te worden namens jou, Hij krijgt dan nog steeds geld toe, maar minder dan wanneer de schuld er niet was geweest.
Wel lastig allemaal, en vervelende keuzes waar jij buiten jouw toedoen mee geconfronteerd wordt.
zondag 31 oktober 2021 om 11:13
Helemaal eens! Echt niet fair van jouw ouder om dit aan jou over te laten. Kan dat nog veranderd worden?Saivash schreef: ↑31-10-2021 10:18Ik vind het een beetje lullig dat het aan jou wordt overgelaten of de schulden worden kwijtgescholden of niet.
Jij moet dus een keuze maken die voor de rest van jullie leven bepaalt, hoe de eventuele band tussen jou en je broer zal zijn.
Ik zou mijn kind nooit met zoiets opzadelen en gewoon mijn verantwoordelijkheid pakken in deze.
Ik zou verder gewoon een rouwkaart sturen.
zondag 31 oktober 2021 om 11:13
Los van wat wettelijk wel en niet mag of mogelijk is zou ik ervoor kiezen om hem die schuld niet kwijt te schelden. Ik zou 'mijn deel' gewoon nemen en eventueel, als je het echt niet nodig hebt, op een aparte rekening zetten en zijn kinderen later helpen met bijvoorbeeld rijbewijs of studiekosten. Dat zijn namelijk de echte slachtoffers in dit hele verhaal.
Dat je ouder dit bij jou neerlegt, daar vind ik ook wel wat van. Maar ik ken een vergelijkbare situatie dus ergens snap ik het ook wel weer.
Dat je ouder dit bij jou neerlegt, daar vind ik ook wel wat van. Maar ik ken een vergelijkbare situatie dus ergens snap ik het ook wel weer.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 31 oktober 2021 om 11:20
Maak dan een afspraak op papier, waar ouder alleen zijn/haar naam of handtekening onder hoeft te zetten. En verstuur het aan je broer
zondag 31 oktober 2021 om 11:21
zondag 31 oktober 2021 om 11:25
Nee, daarvoor is een testamentair executeur. Misschien is dat dan een optie.truusperenat schreef: ↑31-10-2021 11:21Ook al is er een testament, die notaris gaat echt niet met broer door het huis lopen om te kijken of hij nog iets persoonlijks wil hebben. En ook al is er een notaris heb jij niet het recht dat huis alleen leeg te halen dus ja broer moet wel ingelicht worden.
zondag 31 oktober 2021 om 11:26
zondag 31 oktober 2021 om 11:31
Die rouwkaart kan ook na de uitvaart…Woll*Stone schreef: ↑31-10-2021 10:58Als je verwacht dat hij tijdens de uitvaart vervelend wordt is het handig om de uitvaartverzorgers en eventueel een paar anderen (familie, vrienden) van tevoren in te seinen en af te spreken hoe jullie daarmee omgaan. Dan komt dat niet ad hoc alleen op jouw schouders terecht.
Chocolade, altijd goed!
zondag 31 oktober 2021 om 11:39
Dat kan, daar zou ik niet voor kiezen.
zondag 31 oktober 2021 om 11:41
ik zou hier toch wat duidelijker in zijn
regie bij ouder laten
zondag 31 oktober 2021 om 11:44
Ik vrees dat als de schuld kwijtgescholden wordt, hij zijn erfenis binnen de kortste keren erdoor jaagt.Dopke191 schreef: ↑31-10-2021 10:13Ouder is wel helder hoor maar is enorm angstig voor zoon.
Wat de schuld betreft...broer heeft denk ik wel een psychisch probleem. Ik heb geld zat...wat mij betreft is het een kwestie van kwijtschelden. Ouder heeft het goed qua inkomen maar geen duizenden euro's op de bank staan. Ik heb het geld niet nodig.
Ik heb alleen geen behoefte aan contact met broer gezien alle ellende. Notaris is een goed idee.
Dan kun je het nog beter aan een goed doel schenken.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?