Contact bij overlijden

31-10-2021 09:55 121 berichten
Ik en mijn ouder hebben geen contact meer met broer. Broer is grof richting ouder door het uiten van allerlei nare verwensingen over de mail.

Negeren helpt goed. We hebben nu beetje contact met zijn ex en kinderen, maar het houdt niet over. Broer heeft veel stuk gemaakt.

Ouder wordt nu kwetsbaar en fysiek een stuk minder. Nu zit ik echt na te denken...wat als ouder overlijdt. Zou ik broer dan moeten inlichten? Na al die nare verwensingen en agressie heb ik helemaal geen behoefte aan inmenging. Maar kun je dat maken...ouder legt de bal bij mij.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk licht je hem in.
Ja, zou ik wel doen.

Zeker tav de afwerking nalatenschap
Is er een testament?
Je stuurt een rouwkaart naar hem.

En alleen als ouder het wil, kan je hem eerder inlichten over de staat van die ouder.
Gizmoreturns schreef:
31-10-2021 09:57
Ja, zou ik wel doen.

Zeker tav de afwerking nalatenschap
Is er een testament?
Als het puur daarvoor is kan je het ook door de notaris laten doen, die moet toch contact hebben.
Inlichten natuurlijk. Dat hoeft niet eens persoonlijk, maar stuur een rouwkaart.
Er is een testament....hij heeft grote schulden bij ouder dus dat is vastgelegd . Ik mag echter beslissen of we het kwijtschelden en de erfenis splitten of dat de schuld wordt weggestreept tegen de erfenis.
Wat een vervelende situatie. Zou het door iemand anders gedaan kunnen worden zoals een neutraal familielid en de rest door de notaris?
Ja..rouwkaart wilde ik wel doen, maar er zit ook nog een traject ervoor.....afscheid nemen voordat de rest het doet, het regelen van de begrafenis enzo.
Dopke191 schreef:
31-10-2021 10:01
Er is een testament....hij heeft grote schulden bij ouder dus dat is vastgelegd . Ik mag echter beslissen of we het kwijtschelden en de erfenis splitten of dat de schuld wordt weggestreept tegen de erfenis.
Dit moet heel erg goed vooraf worden geregeld.
miekemv schreef:
31-10-2021 10:03
Dit moet heel erg goed vooraf worden geregeld.
Vastgelegd bij de notaris.
Dopke191 schreef:
Ik zou het laatste kiezen maar ik ben dan ook een ijskonijn. En dat mag de notaris verder afhandelen ook. Je hoeft daar weinig eigen contact over te hebben.

Ik zou anders deze keuze aan de ouder zelf overlaten, als dat nog kan. Of kan die echt niet meer kiezen omdat hij/zij niet meer aanspreekbaar is?
Dopke191 schreef:

Ik zou aan jouw ouder vragen om vast te leggen hoe hij/zij wil dat hiermee om wordt gegaan. Als het hun beslissing is, kan broer daar iets van vinden, maar hij kan het jou dan niet kwalijk nemen. Jij moet daarna nog verder met de eventuele wrok van jouw broer, terwijl ouder daar geen last meer van heeft.
Dopke191 schreef:
31-10-2021 10:04
Vastgelegd bij de notaris.
Goed zo !
Ouder is wel helder hoor maar is enorm angstig voor zoon.

Wat de schuld betreft...broer heeft denk ik wel een psychisch probleem. Ik heb geld zat...wat mij betreft is het een kwestie van kwijtschelden. Ouder heeft het goed qua inkomen maar geen duizenden euro's op de bank staan. Ik heb het geld niet nodig.

Ik heb alleen geen behoefte aan contact met broer gezien alle ellende. Notaris is een goed idee.
Dopke191 schreef:
31-10-2021 10:13

Wat de schuld betreft...broer heeft denk ik wel een psychisch probleem. Ik heb geld zat...wat mij betreft is het een kwestie van kwijtschelden. Ouder heeft het goed qua inkomen maar geen duizenden euro's op de bank staan. Ik heb het geld niet nodig.

Ik heb alleen geen behoefte aan contact met broer gezien alle ellende. Notaris is een goed idee.
Gaat het alleen om je broer en jou? Geen andere erfgenamen?
Wij zijn de enige
Dopke191 schreef:
Ik zou het laatste doen. Hij heeft zijn erfenis blijkbaar al vooruit gehad, nu is 't jouw beurt.
Ik vind het een beetje lullig dat het aan jou wordt overgelaten of de schulden worden kwijtgescholden of niet.
Jij moet dus een keuze maken die voor de rest van jullie leven bepaalt, hoe de eventuele band tussen jou en je broer zal zijn.
Ik zou mijn kind nooit met zoiets opzadelen en gewoon mijn verantwoordelijkheid pakken in deze.
Wat een naar verhaal. Ik vind het mooi om te lezen dat jij neigt naar kwijtschelden ondanks alles wat er is gebeurd. Persoonlijk zou ik er te rancuneus over zijn en het niet kwijtschelden. Maar zoals jij het schetst, zou jij na de verdeling een vordering op broer krijgen? Dan zou ik het ook laten zitten. Ik zou geen zin hebben in herhaling van zetten en dat jij allerlei nare verwensingen krijgt. Het is maar geld, en niet eens je eigen geld. Ik vond mijn erfenis een soort bonus. Mijn ouders hebben er hard voor gewerkt, was het er niet? Ook prima, ik leefde er niet minder gelukkig om. Maar toen het er wel was, was het mooi meegenomen.

Ik zou toch aan je ouders vragen wat zij willen, de bal bij jou neerleggen vind ik wat makkelijk. Ik zou de notaris om advies vragen, kwijtschelden kan wellicht ook wel belastingtechnisch ingewikkeld zijn.
Ik doe mijn best
Dopke191 schreef:
31-10-2021 10:13

Dat is vervelend voor ouder, maar geen excuus om jou met alle shit-beslissingen op te zadelen. Nu wordt overal de bal bij jou gelegd: of broer te horen krijgt dat ouder dood is, hoe de erfenis wordt verdeeld. Daar zou ik echt voor bedanken, kom nou. Laat zelf maar weten wat je wil en zorg dat dat goed wordt geregeld.
Als er nu bijv 3 ton erfenis is na verkoop huis en broer had al een ton te leen gehad dan gaat de eerste ton naar TO en kan het restant na aftikken belasting gedeeld worden. Lijkt mij. Zou zeker niks kwijtschelden, daar hou je de rest van je leven spijt van.
Kun je een bemiddelaar zoeken die het afscheid tussen ouder en broer organiseert? Dan bescherm je jezelf in een moeilijke periode en sluit je broer toch niet buiten.

Ik ben zo’n kind dat geen afscheid mocht nemen, niet bij de begrafenis van ouder mocht zijn en onterfd is. Dat voelt wel als een trap na.
Nummer*Zoveel schreef:
31-10-2021 10:07
Ik zou aan jouw ouder vragen om vast te leggen hoe hij/zij wil dat hiermee om wordt gegaan. Als het hun beslissing is, kan broer daar iets van vinden, maar hij kan het jou dan niet kwalijk nemen. Jij moet daarna nog verder met de eventuele wrok van jouw broer, terwijl ouder daar geen last meer van heeft.
Inderdaad TO, leg het terug bij de ouder
Maak een plan, zet het op papier. Stuur het eventueel vast naar je broer
FeeLucifer01 schreef:
31-10-2021 10:04
Ik zou het laatste kiezen maar ik ben dan ook een ijskonijn.
Hou er rekening mee, dat als je d schuld kwijtscheldt, je geen dankbaarheid krijgt maar verwijten. Er is niet voor niks geen contact.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven