Cultuurbotsingen ouders en vriendin

07-12-2018 00:23 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve mensen,

Ik heet Simon en ben een jongen van 24 jaar en ik heb een probleempje ofja een issue waar ik inmiddels al een half jaar mee rondloop. Ik heb een superleuke Nederlandse vriendin. Ik ben zo dol op haar en smoorverliefd en zij ook op mij zoals ze dat aangeeft. We hebben een geweldige relatie en al onze kennissen in Amsterdam geven aan dat ze ons een heel leuk stel vinden, alleen speelt er iets wat ik al verwachtte. Ik kom uit een Syrisch gezin waarbij mijn ouders een Nederlandse meid niet echt goedkeuren/accepteren voor mij... ze willen per se dat ik een Syrische meid als vriendin neem omdat het 'makkelijker' en beter is.... vooroordelen tot de max en eigenlijk glasheldere discriminatie maar goed.... ik heb haar ouders ontmoet en ze zijn simpelweg dol op mij, maar zij heeft mijn ouders nog niet ontmoet omdat mijn ouders dit niet willen... ook samen slapen of samen weekenden weg is not done in de Syrische cultuur waarbij men nog niet getrouwd is, ook dit aspect begint te botsen in onze relatie... ik wil ook niet telkens moeten liegen als ik bij mn vriendin wil slapen, dan moet ik weer zeggen dat ik bij een vriend ben ofzo... ik woon helaas nog thuis en denk er al langer over om uit huis te gaan, ik kan niet eens koken of voor mezelf zorgen als 24 jarige, omdat mijn ouders simpelweg alles voor me deden en ik als koning behandeld ben... ik heb een parttime baan en zit in de laatste jaar van de Master op de VU.... als ik zeg van ik ben ongelukkig ik ga et huis uit krijg ik teksten als: is dit jouw bedankje voor alles wat wij 24 jaar voor je gedaan hebben? Ik ben simpelweg bang om uit de comfort zone te stappen en mn familie kwijt te raken maar aan de andere kant, mn vriendin is zo geweldig dat ik haar niet kwijt wil. Los van me vriendin zullen ze dit altijd bij elke meid doen waar ik een relatie mee krijg...

Als ik bij mn vriendin ben ben ik gespannen, want mn vader kan elk moment een appje sturen, als mn vader een appje stuurt stijgt spontaan mijn hartslag en word ik nerveus..

Ik denk dat het leven te kort is om op deze manier te blijven leven. Ik weet het even niet meer en ik denk ik vraag advies aan jullie... super bedankt voor jullie antwoorden!
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ben geen Nederlander zoals jij. Dat hoeft gelukkig ook niet.
Ksenija schreef:
11-12-2018 18:43
Nee, ik ben geen Nederlander zoals jij. Dat hoeft gelukkig ook niet.
Zo te lezen voel jij ook veel afkeer en minachting voor ‘de Nederlander’. Die overigens niet bestaat volgens onze koningin.
Mag ik vragen waarom?
Bebis schreef:
10-12-2018 00:12
Het is inderdaad eigenlijk vette discriminatie, maar ik ken zo veel mensen uit verschillende culturen die liever met hun eigen 'ras' gaan of dit voor hun kinderen wensen. Zo ook Nederlanders. Ik denk dat het met onwetendheid te maken heeft maar vaak ook religie of culturele regels.
Het heeft te maken met trots en eer ook. Dit dragen ze in hun hart en ziel.

TO kan hele preken geven aan zijn ouders. Maar ze hebben al een oordeel/mening , dragen ze al heel hun leven waarschijnlijk .
Je ouders zijn misschien racistisch , maar weet je hoeveel ouders dat zijn.
Dit kun je niet zomaar veranderen.

Je ouders willen niet dat je moeilijkheden krijgt vanwege cultuur verschillen. Ze denken dat je het zwaar gaat krijgen / discussies.
En liefst hebben ze schoondochter en kleinkinderen van zelfde land/cultuur. Dit zou ze nog trotser maken.
Maar helaas deze fantasie bubbel zal barsten.

Maak je school af en zoek eerst een baan. Daarna heb je meer basis en geld om mooi te wonen. Dit ook aan je vriendin vertellen! Hoe verliefd je ook bent! Ik zou niet zomaar weggaan uit huis.
Denk wel na welke “cultuur” dingentjes jij onbewust hebt overgenomen van je ouders? Hopelijk niet de “lelijke”...
wat ga jij bij jou kids anders doen?

En kijk hoe liefde mooi is. Door je vriendin , leer je nu volwassener te worden. Je gaat een kant nu op wat gezond is, ondanks je angst of twijfel.
En zij leert wat van jou kant.
HelloFromTheOtherSide schreef:
07-12-2018 06:36
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je ouders het ok vinden om in Nederland te wonen maar dan geen Nederlandse vriendin voor hun zoon willen. Kom op zeg.

Verder eens met wat hier wordt gezegd, je bent 24 en kunt dus mooi je eigen weg gaan.

Mee eens. Nogal kortzichtig van je ouders.
Alle reacties Link kopieren
Ksenija schreef:
11-12-2018 18:43
Nee, ik ben geen Nederlander zoals jij. Dat hoeft gelukkig ook niet.
Je woont in Nederland, je praat Nederlands en je zit op t Viva forum. Waarom ben jij dan geen Nederlander als ik vragen mag?
appelientjex wijzigde dit bericht op 12-12-2018 20:18
5.81% gewijzigd
Nederlanders hebben inderdaad automatisch een Chinese naam in het buitenland, want een klanktaal. Ik geloof dat ik "goede administratie" heet of zo.

Klopt aardig :-D
Alle reacties Link kopieren
Ksenija. Als je vindt dat je geen Nederlander bent terwijl je er wel woont, moet je een ander land opzoeken waar je wel hoort. Vind ik, als Nederlander met buitenlandse ouders. Wees blij en trots dat je het recht hebt om jezelf Nederlander te noemen ipv met afkeer er over te spreken. Terwijl Nederland jou accepteert als Nederlander ben jij zo arrogant om jezelf beter te voelen. Zouden ze in 'jouw' land moeten doen. En dan ben je zeker ook een zeikerd die vindt dat ze niet gelijk behandeld wordt ;) voel je eerst maar eens gelijk, dan wordt er vanzelf naar gehandeld.
Alle reacties Link kopieren
Ilovefairytales: de nederlandse cultuur is slechter volgens uw moeder en toch blijven ze hier wonen?? of is het geld dat ze ontvangen niet slecht??? komaan he sommige allochtonen verdienen shot onder hun gat!
Alle reacties Link kopieren
Ksenija: geen nederlander maar toch in nederland wonen en mee profiteren... hypocriet much!
Alle reacties Link kopieren
Zhy schreef:
12-12-2018 00:07
Zo te lezen voel jij ook veel afkeer en minachting voor ‘de Nederlander’. Die overigens niet bestaat volgens onze koningin.
Mag ik vragen waarom?
Nee, dat mag jij niet vragen. Weet je waarom? Omdat je mij zonder reden beschuldigd van afkeer.
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
12-12-2018 18:49
Je woont in Nederland, je praat Nederlands en je zit op t Viva forum. Waarom ben jij dan geen Nederlander als ik vragen mag?
Waarom maakt dat mij tot een Nederlander? En waarom hamer jij er altijd zo op dat iedereen Nederlander is?
Alle reacties Link kopieren
Bebis schreef:
12-12-2018 20:47
Ksenija. Als je vindt dat je geen Nederlander bent terwijl je er wel woont, moet je een ander land opzoeken waar je wel hoort. Vind ik, als Nederlander met buitenlandse ouders. Wees blij en trots dat je het recht hebt om jezelf Nederlander te noemen ipv met afkeer er over te spreken. Terwijl Nederland jou accepteert als Nederlander ben jij zo arrogant om jezelf beter te voelen. Zouden ze in 'jouw' land moeten doen. En dan ben je zeker ook een zeikerd die vindt dat ze niet gelijk behandeld wordt ;) voel je eerst maar eens gelijk, dan wordt er vanzelf naar gehandeld.
Van wie moet dat? Als dat zo zou zijn zou het land half leeg staan, bij wijze van.

Ik zit hier prima, hoor. Gelukkig mag je in dit land je eigen identiteit behouden en alles wat daarbij komt kijken. Dat jij daar moeite mee hebt is toch echt jouw probleem. Dat heeft verder echt niets met afkeer te maken. Ik wordt verder overal super behandeld, hoor. Daar hoef je echt je afkomst niet voor te verloochenen, verbergen of je voor te doen als iets wat je niet bent en ook nooit kunt worden. Raar ook dat je dat denkt. Vandaar ook jouw houding, waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
jujuken schreef:
12-12-2018 21:04
Ksenija: geen nederlander maar toch in nederland wonen en mee profiteren... hypocriet much!
Waarom zou ik niet in het land wonen waar ik geboren ben? En waar zou ik van profiteren? Weet je wie profiteert? Die Afrikanen en dergelijke die jullie binnenlaten die de gehele dag op straat rond hangen met een GSM en koffie drinken in de AH. Hou je daar eens mee bezig.
anoniem_106277 wijzigde dit bericht op 13-12-2018 15:12
38.42% gewijzigd
Ik heb ook een buitenlandse ouder. Ik voel me beide: zowel Nederlands als Frans. In Frankrijk kan ik ongegeneerd de francaise zijn, terwijl ik in Nederland me heel Nederlands voel.

Mijn Franse ouder woont hier, maar voelt zich toch echt Frans. Dat neemt niet weg dat ze wel veel van Nederland houdt en de goede zaken hier ziet. Ze viert harder Sinterklaas dan de rest van ons gezin, juicht voor Oranje, dost zich uit tijdens Koningsdag en vindt de Nederlandse geschiedenis interessant. Ze voelt zich dus niet Nederlands, maar voelt zich hier wel thuis.

Ik zie aan beide landen negatieve dingen, maar dat neemt niet weg dat ik me thuis voel in beide landen en me identificeer met beide culturen. Het lijkt me knap waardeloos om in een land te wonen waar je de heersende cultuur van afkeurt.

Ik zou mijn moeder dan ook keihard uitlachen als ze me verplicht te trouwen met een Fransman. Net zoals ik mijn vader keihard uitlach als hij me zou verplichten met een Nederlander te trouwen.
Alle reacties Link kopieren
je bent Syriër maar je heet Simon .. okee
TheMan90 schreef:
13-12-2018 15:10
je bent Syriër maar je heet Simon .. okee
Jij noemt jezelf The men, ben je ook niet bepaald, duss
Alle reacties Link kopieren
Vlinder1963 schreef:
13-12-2018 15:12
Jij noemt jezelf The men, ben je ook niet bepaald, duss
dit is een verzonnen nicknaam, hiermee moet je niet vergelijken
TheMan90 schreef:
13-12-2018 15:13
dit is een verzonnen nicknaam, hiermee moet je niet vergelijken
Joh
Alle reacties Link kopieren
De volgende vragen dien jij je te stellen:
1: Blijf ik de rest van mijn leven in Nederland
2: Blijven mijn ouders de rest van hun leven in Nederland
of is het de bedoeling dat jullie allemaal in Syrie gaan wonen in de komende paar jaar?

Wanneer jij al kan zeggen tegen jouw ouders dat jij de rest van jouw leven in Nederland blijft leven kan jij hen ook zeggen dat jij je dus aan gaat passen aan de Nederlandse culturele gebruiken en jouw kinderen dat nog meer gaan doen. Oftewel, jij kiest voor een leven dat meer Noord-west europees is qua instelling.
Wat dat precies inhoudt, daarvoor raad ik jou aan om daar zelf maar eens onderzoek naar te doen. Maar een gegeven is wel dat het Ego, het Ik, niet het belangrijkste is waardoor men minder moeilijk doet over Eer enzo. Maar juist meer kijkt naar persoonlijke inzet en het besef dat men niet zomer ergens recht op heeft, zelfs al werkt men er hard voor (Calvinisme). Je bent een zelfstandig individu die welsiswaar eerbied voor ouders kan hebben, maar niet het eigendom is van die ouders, dus die eerst voor zichzelf zal moeten kunnen zorgen.

Het is aan jou inderdaad dan om te proberen zelfstandig te gaan leven. Want het is wel zo, in het huis van jouw ouders bepalen zij de regels. Het is hun huis tenslotte. Dus wanneer die niet willen dat jouw vriendin over de vloer komt, dan is het aan jou om de keuze te maken. In jouw huis mag jij bepalen wat mag en daar kan jij jouw ouders aan herinneren.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Ksenija schreef:
13-12-2018 14:55
Nee, dat mag jij niet vragen. Weet je waarom? Omdat je mij zonder reden beschuldigd van afkeer.
Nou ja, jij schreef dat je ‘gelukkig’ geen Nederlander hoeft te zijn. Dat wekt toch wel degelijk de indruk dat je niet zo gek bent op ‘Nederlanders’ en blij bent dat jij er geen bent.

Maar ik snap wel dat je de vraag niet wil beantwoorden als je geen goede argumenten kunt formuleren.
Alle reacties Link kopieren
Ksenija schreef:
13-12-2018 15:08
Waarom zou ik niet in het land wonen waar ik geboren ben? En waar zou ik van profiteren? Weet je wie profiteert? Die Afrikanen en dergelijke die jullie binnenlaten die de gehele dag op straat rond hangen met een GSM en koffie drinken in de AH. Hou je daar eens mee bezig.
Huh nu snap ik er al helemaal niks meer van. Je bent in Nederland geboren en hebt dus een Nederlands paspoort, maar je bent geen Nederlander en je praat over “jullie Nederlanders”? Wie is die “jullie” dan? Je bent daar zelf een onderdeel van want je woont, werkt en leeft hier al je hele leven. Erg bijzonder...
Maar misschien wil je wel geen Nederlander zijn omdat dat iets vreselijks is om te zijn...
appelientjex wijzigde dit bericht op 13-12-2018 21:17
17.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ksenija schreef:
13-12-2018 14:58
Waarom maakt dat mij tot een Nederlander? En waarom hamer jij er altijd zo op dat iedereen Nederlander is?
Waarom maakt dat je NIET tot een Nederlander?
Als ik naar Frankrijk emigreer en mijn kinderen worden daar geboren dan zijn dat toch echt Franse kinderen met Nederlandse roots. En logisch want je woont in dat land, en dan wil je daar onderdeel van worden en zijn, en daar investeer je ook in. Anders kan je net zo goed weer terug gaan naar waar je vandaan komt.
En ik hamer nergens op, en vind ook helemaal niet iedereen Nederlander (asielzoekers en expats bijvoorbeeld). Het duurt een tijd voor je je ergens thuis voelt als je emigreert of vlucht, daar gaat misschien wel een generatie overheen afhankelijk van hoe je daar zelf in staat.
Maar als we allemaal losse individueel gaan worden die toevallig met elkaar op hetzelfde stukje land wonen maar zich absoluut geen onderdeel meer van dat land voelen, dan verdwijnt de onderlinge samenhang totaal en zal een land uit elkaar vallen en zal de onderlinge solidariteit verdwijnen. Dat is waarom veel mensen bang worden van massa immigratie. Als alle immigranten er zo in staan, dan zal de multiculturele samenleving gedoemd zijn te mislukken. Dan halen mensen hier alleen maar wat, maar geven ze niks terug aan het land waar ze wonen.
Dus als jij geen Nederlander “bent” (wat je technisch gezien wel gewoon bent) dan vind ik dat een beetje jammer ja. Dan gun ik jouw plekje liever hier aan iemand die wél Nederlander wil zijn en trots en blij is hier te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Zhy schreef:
13-12-2018 17:34
Nou ja, jij schreef dat je ‘gelukkig’ geen Nederlander hoeft te zijn. Dat wekt toch wel degelijk de indruk dat je niet zo gek bent op ‘Nederlanders’ en blij bent dat jij er geen bent.

Maar ik snap wel dat je de vraag niet wil beantwoorden als je geen goede argumenten kunt formuleren.

Je leest wat je wilt lezen, zodat je kunt aanvallen. Ik bedoelde dat helemaal niet. Ik doelde op het feit dat je in dit land geen Nederlander moet zijn en dat die vrijheid er is.
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
13-12-2018 20:46
Huh nu snap ik er al helemaal niks meer van. Je bent in Nederland geboren en hebt dus een Nederlands paspoort, maar je bent geen Nederlander en je praat over “jullie Nederlanders”? Wie is die “jullie” dan? Je bent daar zelf een onderdeel van want je woont, werkt en leeft hier al je hele leven. Erg bijzonder...
Maar misschien wil je wel geen Nederlander zijn omdat dat iets vreselijks is om te zijn...
Hoe kom je erbij dat je die dan automatisch hebt?!
Los daarvan, snap jij niet wat het is om een andere afkomst te hebben. Je weet niet beter en dat is prima.
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
13-12-2018 21:10
Waarom maakt dat je NIET tot een Nederlander?
Als ik naar Frankrijk emigreer en mijn kinderen worden daar geboren dan zijn dat toch echt Franse kinderen met Nederlandse roots. En logisch want je woont in dat land, en dan wil je daar onderdeel van worden en zijn, en daar investeer je ook in. Anders kan je net zo goed weer terug gaan naar waar je vandaan komt.
En ik hamer nergens op, en vind ook helemaal niet iedereen Nederlander (asielzoekers en expats bijvoorbeeld). Het duurt een tijd voor je je ergens thuis voelt als je emigreert of vlucht, daar gaat misschien wel een generatie overheen afhankelijk van hoe je daar zelf in staat.
Maar als we allemaal losse individueel gaan worden die toevallig met elkaar op hetzelfde stukje land wonen maar zich absoluut geen onderdeel meer van dat land voelen, dan verdwijnt de onderlinge samenhang totaal en zal een land uit elkaar vallen en zal de onderlinge solidariteit verdwijnen. Dat is waarom veel mensen bang worden van massa immigratie. Als alle immigranten er zo in staan, dan zal de multiculturele samenleving gedoemd zijn te mislukken. Dan halen mensen hier alleen maar wat, maar geven ze niks terug aan het land waar ze wonen.
Dus als jij geen Nederlander “bent” (wat je technisch gezien wel gewoon bent) dan vind ik dat een beetje jammer ja. Dan gun ik jouw plekje liever hier aan iemand die wél Nederlander wil zijn en trots en blij is hier te wonen.

Technisu gezien. Ja, hoor. Dat is heel technisch. Ik ben een allochtoon en geen Nederlander volgens het boekje. En verder ook dus bla bla bla bla...
Ben overigens wel blij hier te wonen, heerlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven