deurmatje

28-04-2012 22:09 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 4 dagen met een collega in 1 ruimte. Dus enkel wij twee. En mijn collega is erg gevat soms zelf wat bitchy of snauwerig. En ik ben ja en amen en moet echt even nadenken wat ik terug zeg op haar opmerkingen. Ik ben dus niet zo gevat en vooral juist erg onzeker. Wat zij merkt en waar zij dan lol in heeft. Ik baal hiervan want ik vind me baan wel leuk. Ze houd me ook vaak in de gaten. Bel ik op het werk met iemand wil ze het fijne ervan weten. Hoe wie en wat. Maar zelf laat ze niks los. En als ik dan eens vraag naar haar leven dan zegt ze gaat niemand wat aan. Ze liet wel los in 15 jaar huwelijk nooit ruzie te hebben gehad met haar man. Enkel een lullige woordenwisseling maar dan is het toch raar dat ik wel moeite met haar heb. Want echt easy going is ze in mijn ogen absoluut niet en ik heb er echt last van.
Nou, heel veel succes er mee!
quote:vivalaavida schreef op 28 april 2012 @ 22:09:

maar dan is het toch raar dat ik wel moeite met haar heb. Want echt easy going is ze in mijn ogen absoluut niet en ik heb er echt last van.

Misschien is ze thuis wel poeslief omdat ze een hele dominante man heeft en reageert ze zich op het werk af.

Misschien durft haar man wel geen ruzie met haar te maken omdat zij hem de baas is met woorden.

Maar hoe dan ook het maakt niet uit hoe zij en haar man met elkaar omgaan. Als jij problemen hebt met haar op het werk dan is dat iets tussen jullie.

Als ze geen zin heeft om over haar privé leven te praten is dat haar goed recht. Jullie zijn collega's en geen vriendinnen.
Dat begrijp ik helemaal. Maar ik begrijp niet dat als je wel veel vragen stelt aan een ander over vrienden en familie dat je dan andersom abrubt afkapt met: dat gaat niemand wat aan..
Maar dat jij toch ook zeggen: dat gaat je niet aan.

En op je werk heb je toch geen privegesprekken over de telefoon, toch?
Als we pauze hebben eten we welleens op kantoor en dan bel ik welleens mijn gemiste gesprekken na. Zij is dan bezig maar komt letterlijk naast me staan als ik bel en zodra ik opgehangen heb komt er een heel kruisverhoor. Kijk natuurlijk kan ik dat zeggen. Maar 4 dagen met 1 persoon op 1 plek je probeert ook de gezelligheid er een beetje in te houden en ik kan niet goed tegen die spanningen
Bedenk een antwoord dat je op alle vragen gaat geven.

Zij heeft; gaat niemand wat aan. Doe jij; ´wat zou je willen horen?´ Of iets anders natuurlijk.

Je zou best eens tegen je collega kunnen zeggen; als je dat zo zegt is het net alsof je boos bent. Je hoeft zelf niet snauwerig te reageren als dat niet in je aard zit, maar je kunt het wel met een kleine omweg proberen. Of, als ze vraagt naar een privé-gesprek; zal ik de volgende keer de luidspreker aanzetten? Beetje adrem reageren kan vaak veel druk van de ketel halen.

Succes.
dit ligt natuurlijk helemaal aan jou. jij durft niet tegen haar te zeggen dat het haar niks aan gaat en dan vind je het raar als zij lekker geen zin heeft om jou dingen aan je neus te hangen.

De volgende keer als ze vraagt met wie je hebt staan telefoneren zeg je gewoon precies wat zij ook zegt: gaat je echt helemaal niks aan

als je dat niet durft kun je ook gewoon heel nuchter zeggen: oh, die ken je toch niet

en als ze dan doorvraagt dan ben je waarschijnlijk geirriteerder en kun je wel gewoon alsnog zeggen: hou nou eens op, het gaat jou toch niks aan?
Ik heb welleens wat geprobeerd. Ze zei eens dat ze de dag ervoor echt chago was. Toen zei ik ja dat merkte ik. En toen moest ze heel hard lachen. En zei dan was ik gelukkig niet de enige die niet vrolijk was. En daar reageer ik dan weer op met een lullige; nouja. En daar baal ik van. Want het is toch ook mijn werk, ik zit daar vaker dan thuis. En nog wel meer van me zelf. Want ondanks dat ik een hoop alleen doe, huis, kind etc en door diepe dalen ben gegaan en er ook weer boven op ben gekropen, ligt er op dat moment gewoon een steen op me keel wanneer zei zoiets zegt.
Als ik je een tip mag geven, en dan spreek ik uit ervaring: De lieve vrede bewaren kan niet met zo'n collega.

Ze voelt haarfijn aan dat jij haar niet aan kunt. En maakt daar dankbaar misbruik van.

Je moet echt proberen voor jezelf op te komen, je niet laten ondersneeuwen. Anders ga je dit niet volhouden.
Hoe heb jij dit opgelost winkelfanaat. Weetje wat misschien meespeelt. Vroeger zei ik alles wel. Maar ik ben de afgelopen tijd op me ziel getrapt in verschillende situatie waardoor me schil er een beetje vanaf is. Zo voelt het.
Eng mokkel jouw collega. Voor jezelf opkomen en je niet in een hoek laten drukken door haar. Je zult mondiger moeten worden. Uit jouw verhaal kan ik zelfs uithalen dat ze er ook veel plezier van heeft om zo met jou om te gaan.
quote:exces schreef op 28 april 2012 @ 22:34:

Bedenk een antwoord dat je op alle vragen gaat geven.

Zij heeft; gaat niemand wat aan. Doe jij; ´wat zou je willen horen?´ Of iets anders natuurlijk.

Je zou best eens tegen je collega kunnen zeggen; als je dat zo zegt is het net alsof je boos bent. Je hoeft zelf niet snauwerig te reageren als dat niet in je aard zit, maar je kunt het wel met een kleine omweg proberen. Of, als ze vraagt naar een privé-gesprek; zal ik de volgende keer de luidspreker aanzetten? Beetje adrem reageren kan vaak veel druk van de ketel halen.

Succes.

En na haar antwoorden doorvragen:

Waarom wil je dat horen?

Wat voor een belang heb jij bij het weten?

Waarom zou ik jou dat vertellen?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tickel schreef op 28 april 2012 @ 23:08:

[...]

En na haar antwoorden doorvragen:

Waarom wil je dat horen?

Wat voor een belang heb jij bij het weten?

Waarom zou ik jou dat vertellen?En dan eens opletten op haar gezichtsuitdrukking. Ik houd ervan
quote:mivida schreef op 28 april 2012 @ 23:11:

[...]

En dan eens opletten op haar gezichtsuitdrukking. Ik houd ervan

Vragen met een tegenvraag beantwoorden kan heel effectief zijn.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:winkelfanaat schreef op 28 april 2012 @ 22:54:

Als ik je een tip mag geven, en dan spreek ik uit ervaring: De lieve vrede bewaren kan niet met zo'n collega.

Ze voelt haarfijn aan dat jij haar niet aan kunt. En maakt daar dankbaar misbruik van.

Je moet echt proberen voor jezelf op te komen, je niet laten ondersneeuwen. Anders ga je dit niet volhouden.

Helemaal mee eens. En misschien is ze wel op zoek naar jouw zwakke plekken omdat ze je zit uit te horen.

Ik denk dat ze prive een zwaar k** leven heeft en dat op jou afgeeft. Zal haar een heerlijk gevoel geven.

Afstand houden, zakelijk blijven en je niets van haar dominante gedrag proberen aan te trekken. Het is moeilijk maar anders red je het niet.
Bedankt meiden. Het is wel tegen mijn gevoel in. Je wil toch leuke collegas kunnen zijn maar anders red ik het idd niet.
quote:vivalaavida schreef op 28 april 2012 @ 22:57:

Hoe heb jij dit opgelost winkelfanaat. Weetje wat misschien meespeelt. Vroeger zei ik alles wel. Maar ik ben de afgelopen tijd op me ziel getrapt in verschillende situatie waardoor me schil er een beetje vanaf is. Zo voelt het.

oei dit hadden mijn woorden kunnen zijn.

Hoe ik het heb opgelost? De werkgever heeft het opgelost, ik werd ontslagen.

Ik was gelukkig niet de eerste die het niet redde, er waren al dames voor mij gevlucht hoorde ik later. Ik raakte overspannen en depressief.

Daarom dustip. Ik hoop voor jou dat je wel de kracht vindt om er tegenin te gaan. Als je dit niet doet ga je het niet redden denk ik namelijk.
Das heftig winkelfanaat! Heb je nu wel een andere baan kunnen vinden.
Als je collega naast je gaat staan als je belt en je daarna aan een soort kruisverhoor onderwerpt, begrijp ik niet waarom je in haar bijzijn nog privé-telefoontjes pleegt.

In het zeldzame geval dat ik op mijn werk privé moet bellen doe ik dat altijd ergens waar mijn collega's me niet kunnen horen. Niet omdat ze net zo vervelend als jouw collega's of omdat ik dingen te verbergen heb, maar gewoon omdat privé privé is.

En bovendien...zij zegt toch ook doodleuk 'gaat je niks aan' op persoonlijke vragen? Wat let je dan om datzelfde antwoord te geven als zij ernaar vraagt?
Ik begrijp jou reactie wel starshine zo makkelijk zou het ook moeten zijn. Maar dat is het in mijn geval nu niet door gevoelens die jij niet hebt. (geen aanval) en prive gesprekken zijn vaak gewoon van: hee je had gebeld, ja is goed, oh gezellig doei.
Gezien de eerdere post zou ik je aanraden om eens te denken aan het volgen van een assertiviteitstraining.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Zo'n opmerking van haar, van dat ze de dag ervoor chagrijnig was geweest, had je ook kunnen aangrijpen om het eens over haar te hebben. "Ja, wat was er aan de hand, was er iets gebeurd?" (en dan oprecht natuurlijk., Wie weet wat wat er was gekomen, en een keer een leuk gesprek kan de lucht ook opklaren. Misschien wil ze best, maar kan ze jou moeilijk peilen ofzo. Of zou ze dan weer hebben gezegd "gaat je niks aan?"
Dit is een hierargie-kwestie.

Ze vindt dat ze de baas is over jou en dat ze zich daardoor bepaald gedrag kan permitteren.

Zeker als jij je grenzen niet aangeeft.

Misschien is ze wel gewoon op zoek naar jouw grenzen.

Reageer steeds met een ik-boodschap.

Ik voel me nu ... want ....

Ik hou er niet van als ...

Ik voel me nu erg onprettig want ...

Ik voel me niet prettig als iemand zich met mijn zaken bemoeit (vermijd het woordje: 'jij').

Op welke manier hanteer jij conficten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven