Diepgaande vriendschappen als volwassene?

22-06-2021 21:00 99 berichten
Heb jij nog diepgaande vriendschappen opgebouwd nadat je school/studie-fase voorbij was? En zo ja hoe heb je deze mensen ontmoet?

Vroeger ging dat zo heerlijk vanzelf. Maar ik merk dat nu tijdens het werkende leven de contacten heel vluchtig en oppervlakkig blijven. Ik ben voor een baan naar de andere kant van het land verhuisd en veel contacten met oude vriendinnen zijn verwaterd. Nu de beperkingen van de lockdown grotendeels zijn opgeheven word ik opeens geconfronteerd met mijn beperkte sociale leven. En daar wil ik graag wat aan doen, maar ik weet niet goed waar te beginnen!

Is het überhaupt mogelijk om echt diepe vriendschappen op te doen in de hectiek van het volwassen leven? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk om te ouwehoeren over van alles en nog wat met een glas wijn in de hand. Maar ik zou ook graag tenminste 1 iemand hebben die ik kan bellen als het leven even niet over rozen gaat. En het lijkt me ook fijn om voor iemand anders die steun en toeverlaat te zijn in moeilijke tijden. Via werk vind ik lastig, niet iedereen zit te wachten om ook nog aan collega's herinnerd te worden in hun vrije tijd heb ik het idee. Ik heb geen kinderen, dus kan ook niet "valsspelen" via hun playdates of door op het schoolplein in contact te komen met vrouwen van mijn leeftijd. :(
Ik ben er niet zo goed in. Mijn goeie vrienden zijn eigenlijk allemaal uit mijn studententijd en wonen wat verder weg.

Ik heb behoorlijk geinvesteerd in hobby's, clubjes, vrijwilligerswerk etc en probeer dan ook praatjes aan te knopen en zo, maar ik heb ergens iets geslotens over me waardoor het gauw geforceerd aandoet. Denk ik. Ik heb tenminste best vaak gehoord dat ik afstandelijk overkom, terwijl ik dat helemaal niet bedoel.
In de studententijd kwam er altijd wel een biertje aan te pas, en dan ben ik wat losser :-).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het voor mezelf echt een lastige tijd om vrienden te maken. Ik ben in Limburg opgegroeid maar woon nu in de Randstad, dus al mijn vrienden van de middelbare school wonen te ver weg om echt goed iets te kunnen onderhouden. Nooit lang een studie gevolgd dus daar ook geen langdurige connecties gelegd. In de stad waar ik woon ken ik niemand, en ik weet ook niet goed hoe ik hier mensen kan leren kennen.

Ik heb in de afgelopen jaren een vriendengroep gevonden door een hobby, maar daar heb ik kort geleden ook de banden mee verbroken omdat zij een totaal andere kant uitgingen dan ik, ieder weekend wilde feestjes die steeds leken te escaleren tot op het punt dat iedereen lijntjes cocaine stond te doen van de eettafel. Nou, mij niet gezien.

Ik heb het gevoel alsof ik een beetje tussen levensfases in zit. Ik ben 24 en de meesten die ik ken van mijn leeftijd zitten nog midden in een studie, hebben een onverantwoordelijke levensstijl en geen toekomstplannen. Als ik naar een leuk restaurant met ze wil vinden ze dat te duur, en ongeveer iedere gelegenheid loopt uit op dronken worden. Het lijkt erop alsof ze geen doelen hebben en nergens naartoe gaan. Hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn, maar gaat om de mensen in mijn directe omgeving. Daarnaast kan ik ook geen aansluiting vinden bij mijn collega's die 5-10 jaar ouder zijn dan ik en met niks anders bezig lijken te zijn dan zwanger worden en kinderen hebben.
vampierprinsesje schreef:
23-06-2021 13:22
Ik vind het voor mezelf echt een lastige tijd om vrienden te maken. Ik ben in Limburg opgegroeid maar woon nu in de Randstad, dus al mijn vrienden van de middelbare school wonen te ver weg om echt goed iets te kunnen onderhouden. Nooit lang een studie gevolgd dus daar ook geen langdurige connecties gelegd. In de stad waar ik woon ken ik niemand, en ik weet ook niet goed hoe ik hier mensen kan leren kennen.

Ik heb in de afgelopen jaren een vriendengroep gevonden door een hobby, maar daar heb ik kort geleden ook de banden mee verbroken omdat zij een totaal andere kant uitgingen dan ik, ieder weekend wilde feestjes die steeds leken te escaleren tot op het punt dat iedereen lijntjes cocaine stond te doen van de eettafel. Nou, mij niet gezien.

Ik heb het gevoel alsof ik een beetje tussen levensfases in zit. Ik ben 24 en de meesten die ik ken van mijn leeftijd zitten nog midden in een studie, hebben een onverantwoordelijke levensstijl en geen toekomstplannen. Als ik naar een leuk restaurant met ze wil vinden ze dat te duur, en ongeveer iedere gelegenheid loopt uit op dronken worden. Het lijkt erop alsof ze geen doelen hebben en nergens naartoe gaan. Hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn, maar gaat om de mensen in mijn directe omgeving. Daarnaast kan ik ook geen aansluiting vinden bij mijn collega's die 5-10 jaar ouder zijn dan ik en met niks anders bezig lijken te zijn dan zwanger worden en kinderen hebben.

Ik ben 28 dus maar een paar jaar ouder, maar ik merk het ook. In mijn omgeving ging iedereen tussen de 16 en 23 los, feesten en drinken terwijl ik daar totaal niet van houdt. Toen ging iedereen toen ze rond 24/25 waren settelen/aan kinderen beginnen, ik heb zelf nog nooit een kinderwens gehad. Ik vind de jong volwassen jaren van 18 tot ong 34/35 een zeer lastige fase als je geen feestbeest bent, en ook niet wilt settelen met kinderen.
Een van mijn vriendinnen is 27 en is gescheiden met 3 kinderen, voelt als een totaal andere wereld waar zij in leeft, maar die ken ik al 20 jaar. Een andere is nu zwanger, ik heb ook een stuk oudere vriendin die allang en breed voorbij die fase is omdat ze 2 kinderen onder de18 kreeg.
Ik heb wel redelijk wat vrienden maar toch blijf ik altijd een bepaalde klik missen zoals gemeenschappelijke interesses/hobby.
Maar echt een match in gevoel voor humor/persoonlijkheid is al heel wat vind ik!
Alle reacties Link kopieren
Ja, op werk zijn bij mij best wat vriendschappen ontstaan. Ik vind een goede band met mijn collega's heel belangrijk en ga ook altijd naar werk-uitjes en ben vaak bij borrels. Dus ja, dan klets je met elkaar, je spreekt vervolgens een paar keer af en dan ben je vrienden.

Ik leer ook vrienden van vrienden kennen door bijvoorbeeld samen naar een festival te gaan. Daar zijn wel wat diepe vriendschappen uit ontstaan.

Verder doe ik er nog wat dingen naast, best specifieke dingen waar mensen komen met dezelfde interesses en in hetzelfde veld werken. Zo kom ik trouwens ook weer mensen tegen die ik vroeger uit het studentenleven ken, of mensen die mijn vrienden weer kennen.
Alle reacties Link kopieren
aubreystephanie schreef:
23-06-2021 15:18
Ik ben 28 dus maar een paar jaar ouder, maar ik merk het ook. In mijn omgeving ging iedereen tussen de 16 en 23 los, feesten en drinken terwijl ik daar totaal niet van houdt. Toen ging iedereen toen ze rond 24/25 waren settelen/aan kinderen beginnen, ik heb zelf nog nooit een kinderwens gehad. Ik vind de jong volwassen jaren van 18 tot ong 34/35 een zeer lastige fase als je geen feestbeest bent, en ook niet wilt settelen met kinderen.
Een van mijn vriendinnen is 27 en is gescheiden met 3 kinderen, voelt als een totaal andere wereld waar zij in leeft, maar die ken ik al 20 jaar. Een andere is nu zwanger, ik heb ook een stuk oudere vriendin die allang en breed voorbij die fase is omdat ze 2 kinderen onder de18 kreeg.
Ik heb wel redelijk wat vrienden maar toch blijf ik altijd een bepaalde klik missen zoals gemeenschappelijke interesses/hobby.
Maar echt een match in gevoel voor humor/persoonlijkheid is al heel wat vind ik!
Jeetje ik zou dit zelf geschreven kunnen hebben! Ongelooflijk herkenbaar.
Niet drinken en anti-roken zijn helpt ook echt niet mee als je in de twintig bent. Ik kan wel uitgaan of naar festivals, maar als niet-drinker val je daar toch een beetje buiten de boot.
Voor degenen die moeite hebben met nieuwe mensen ontmoeten kan ik de site/app NMLK (nieuwe mensen leren kennen) wel aanraden. Je kunt dan naar allerlei activiteiten in je omgeving gaan waar bijna iedereen alleen komt én openstaat voor nieuwe vrienden. Naast feestjes zijn er ook spelletjesmiddagen of wandelingen, dus best wel voor elk wat wils.

Ik vond dit zelf erg leuk toen ik een tijdje minder contacten had en lege weekenden had. Zo kon ik toch gezellig dingen doen en een enkele keer spraken we daarna weer los af met een groepje of hielden we app contact.

Edit: dit zijn natuurlijk niet gelijk diepgaande vriendschappen terwijl het topic daar over ging, maar zoiets moet toch altijd groeien.
Alle reacties Link kopieren
kittyfantastico schreef:
24-06-2021 08:20
Voor degenen die moeite hebben met nieuwe mensen ontmoeten kan ik de site/app NMLK (nieuwe mensen leren kennen) wel aanraden. Je kunt dan naar allerlei activiteiten in je omgeving gaan waar bijna iedereen alleen komt én openstaat voor nieuwe vrienden. Naast feestjes zijn er ook spelletjesmiddagen of wandelingen, dus best wel voor elk wat wils.

Ik vond dit zelf erg leuk toen ik een tijdje minder contacten had en lege weekenden had. Zo kon ik toch gezellig dingen doen en een enkele keer spraken we daarna weer los af met een groepje of hielden we app contact.

Edit: dit zijn natuurlijk niet gelijk diepgaande vriendschappen terwijl het topic daar over ging, maar zoiets moet toch altijd groeien.
Prima tip hoor. Je moet toch ergens beginnen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Moon-Alisa schreef:
23-06-2021 10:22
Haha grappig. Ik had in Amsterdam op een gegeven moment een groepje van een theatercursus (wat misschien al iets zegt over het 'slag' mensen). We zouden contact houden, blabla, de theatergroep voortzetten en weet ik veel wat allemaal. Wel met wat drankjes op maar ik neem die dingen heel serieus. Nog diverse pogingen gedaan maar er kwam altijd bij iedereen van alles tussen. Misschien de leeftijd en het feit dat het tijdelijke cursus was, die voor mij heel veel betekende maar voor anderen niet per se.

Ik heb wandelvrienden in de Achterhoek Als ik nu voorstel om begin oktober een weekend weg te gaan met zijn allen krijg ik binnen een dag van iedereen een 'ja' of 'nee' en daar komt ook niks meer tussen. Dan staan ze daar allemaal op de betreffende vrijdag begin oktober.

Maar dan zit er toch een soort overeenkomst dat Amsterdam idd wat meer op het moment is. Nu koffie Ok maar liever niet nu afspreken voor een woensdag in september want dat weet je nog niet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet zo afspraakvast ben als de Achterhoekers. Maar dat is ook door gezondheidsredenen, soms is het idee leuk maar ontbreekt het aan de energie als het zo ver is.


Ik vind dat je vooral totaal andere situaties met elkaar vergelijkt.
Alle reacties Link kopieren
Juist als volwassene krijgen vriendschappen meer diepgang. Niet allemaal, maar dat is niet erg. Na mijn studie ben ik naar een andere stad verhuisd. In het eerste jaar dat ik daar woonde, vlotte het ook niet zo met nieuwe vrienden maken. Ik wist ook niet echt waar ik ze vandaan moest halen. Toch ging het na dat jaar ineens heel goed: ik leerde een goede vriendin de sportschool kennen en zijn vriendin werd een van mijn beste vriendinnen. Daarna deed ik nog een cursus waar ik een leuke vriendin aan overhield. Ik heb ook na een tijdje vrienden op mijn werk gemaakt en ben ook weer bevriend met vrienden van vrienden. Ik heb zelfs een keer iemand op een festival ontmoet; we waren allebei onze vrienden kwijt en werden samen vrienden. Als je er eenmaal een paar hebt gaat het balletje wel rollen en als het klikt komt de diepgang vanzelf. Je hoeft natuurlijk niet meteen een heel netwerk te hebben.
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
24-06-2021 09:39
Juist als volwassene krijgen vriendschappen meer diepgang. Niet allemaal, maar dat is niet erg. Na mijn studie ben ik naar een andere stad verhuisd. In het eerste jaar dat ik daar woonde, vlotte het ook niet zo met nieuwe vrienden maken. Ik wist ook niet echt waar ik ze vandaan moest halen. Toch ging het na dat jaar ineens heel goed: ik leerde een goede vriendin de sportschool kennen en zijn vriendin werd een van mijn beste vriendinnen. Daarna deed ik nog een cursus waar ik een leuke vriendin aan overhield. Ik heb ook na een tijdje vrienden op mijn werk gemaakt en ben ook weer bevriend met vrienden van vrienden. Ik heb zelfs een keer iemand op een festival ontmoet; we waren allebei onze vrienden kwijt en werden samen vrienden. Als je er eenmaal een paar hebt gaat het balletje wel rollen en als het klikt komt de diepgang vanzelf. Je hoeft natuurlijk niet meteen een heel netwerk te hebben.
Inderdaad. Maar sommige gaan heel geforceerd op zoek en verwachten dan direct een diepgaande vriendschap. Zoiets heeft tijd nodig. In je leven kom je op tal van momenten mensen tegen en met een aantal ontwikkel je vanzelf een diepgaande vriendschap. Meer dan genoeg mogelijkheden.
Moon-Alisa schreef:
23-06-2021 10:22
Haha grappig. Ik had in Amsterdam op een gegeven moment een groepje van een theatercursus (wat misschien al iets zegt over het 'slag' mensen). We zouden contact houden, blabla, de theatergroep voortzetten en weet ik veel wat allemaal. Wel met wat drankjes op maar ik neem die dingen heel serieus. Nog diverse pogingen gedaan maar er kwam altijd bij iedereen van alles tussen. Misschien de leeftijd en het feit dat het tijdelijke cursus was, die voor mij heel veel betekende maar voor anderen niet per se.

Ik heb wandelvrienden in de Achterhoek Als ik nu voorstel om begin oktober een weekend weg te gaan met zijn allen krijg ik binnen een dag van iedereen een 'ja' of 'nee' en daar komt ook niks meer tussen. Dan staan ze daar allemaal op de betreffende vrijdag begin oktober.

Maar dan zit er toch een soort overeenkomst dat Amsterdam idd wat meer op het moment is. Nu koffie Ok maar liever niet nu afspreken voor een woensdag in september want dat weet je nog niet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet zo afspraakvast ben als de Achterhoekers. Maar dat is ook door gezondheidsredenen, soms is het idee leuk maar ontbreekt het aan de energie als het zo ver is.
Ik woon ook in Amsterdam en ik houd er ook totaal niet van om me lang van tevoren vast te leggen. Misschien heb ik dan wel helemaal geen zin om de deur uit te gaan. Sowieso houd ik er niet van om m’n agenda nodig te hebben. Ik kijk inderdaad liever spontaan wie er zin heeft om wat te doen. En zeker voor een koffie-afspraak, dat houd ik graag nonchalant, en geen agendapunt.
Zeker, vooral via mijn werk, maar ook via school en ouders van vriendinnetjes. Is niet per direct een diepe vriendschap, maar er zijn in de afgelopen jaren zeker nieuwe vriendschappen ontstaan die me zeer dierbaar zijn. Eerst kom je elkaar tegen op een algemene activiteit, dan klets je de volgende keer wat langer, en nog een keer, dan blijf je een keer koffie drinken, dat wordt een keer een afspraak voor een wijntje, en zo gaat het verder. Niet heel snel. Wel heel leuk. Mijn vriendenkring wordt ook diverser qua leeftijd/man/vrouw/achtergrond etc.
Alle reacties Link kopieren
emmalou schreef:
24-06-2021 14:58
Ik woon ook in Amsterdam en ik houd er ook totaal niet van om me lang van tevoren vast te leggen. Misschien heb ik dan wel helemaal geen zin om de deur uit te gaan. Sowieso houd ik er niet van om m’n agenda nodig te hebben. Ik kijk inderdaad liever spontaan wie er zin heeft om wat te doen. En zeker voor een koffie-afspraak, dat houd ik graag nonchalant, en geen agendapunt.
Dat klopt dus wel met wat ik schrijf. Ik zit er tussenin, wil wel plannen maar soms red ik het niet qua gezondheid/energie. En bijv onze familiedingen worden meestal ongeveer vier weken van tevoren gepland en soms gaat dat wel vóór een losse afspraak met vrienden (niet altijd uiteraard).
Bij de Achterhoekgroep is dat lastiger, die willen op een gegeven moment weten van 'ga je nou mee of niet'. De meesten hebben ook weinig of geen familiedingen. Als iemand jarig is dan is ie jarig maar dat staat dan ook al heel lang in de agenda uiteraard.

Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen in Amsterdam het één is en iedereen in de Achterhoek het ander, maar bij mijn groepen gaat dit wel op.

Inmiddels probeer ik per vriend/vriendin een beetje uit te vinden wat werkt. Datum prikken (maar dan niet een half jaar van tevoren) of juist even appen als je beiden tijd hebt/ het mooi weer is etc.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
aubreystephanie schreef:
23-06-2021 15:18
Ik ben 28 dus maar een paar jaar ouder, maar ik merk het ook. In mijn omgeving ging iedereen tussen de 16 en 23 los, feesten en drinken terwijl ik daar totaal niet van houdt. Toen ging iedereen toen ze rond 24/25 waren settelen/aan kinderen beginnen, ik heb zelf nog nooit een kinderwens gehad. Ik vind de jong volwassen jaren van 18 tot ong 34/35 een zeer lastige fase als je geen feestbeest bent, en ook niet wilt settelen met kinderen.
Ook voor mij herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tussen mijn 25e en 30e vrienden voor het leven gemaakt op mijn werk. Dat was dus allemaal na het beesten en feesten op de universiteit (waar ik ook veel vrienden heb gemaakt)

Het hielp dat we allemaal in een grote groep collega’s tussen de 25 en 35 zaten.
Ik merk wel dat het sindsdien minder wordt qua nieuwe contacten. Dat vind ik soms jammer maar is geen groot issue voor mij omdat ik al een rijk leven heb met veel vrienden en er nu op m’n 34e ook een kind onderweg is.

Mooie nieuwe fase, vriendschappen zijn door de baby ook weer anders geworden, as in: ik ben hecht geworden met vriendinnen die voorheen wat verder weg stonden omdat ze bijv ook net een baby hebben of zwanger zijn.

Ik heb mijn man overigens na mijn 30e ontmoet, dus hij was “de laatste” die erbij kwam in mijn vriendenkring. Maar wel de hoofdprijs haha
Hoe ik hem heb ontmoet? Een old school hobby bij een club hebben hahaha.

Als je bij zoiets zit kun je je bijna niet voorstellen dat je daar iemand ontmoet. Maar als je je jarenlang bij iets aansluit en meedoet met activiteiten kan er ineens iets ontstaan.

Toen ik nog single was ben ik weleens meegeweest naar een vrijgezellen weekend. Ik was toen 28 ofzo. Ik kwam terug zonder man en op liefdesgebied was het enorm niet succesvol. Maar ik heb een topweekend gehad met een meid die ik daar had ontmoet en zij is toen 1 van mijn beste vriendinnen geworden
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het op 'oudere' leeftijd (25+?) leeftijd ook wat afhangt van of je aansluiting vind bij de levensfases van vriendinnen en, als dat niet zo is, hoeveel extra je daarom in de vriendschap wil investeren. Ik merk in ieder geval dat ik als single soms best 'moet' (moet niet, wil ik zelf) investeren in deze vriendschappen door soms wel naar een kinderverjaardag te gaan of bij een speeltuin af te spreken i.p.v. in een kroeg. Maarja ik hou gewoon van die meiden en ik besef me ook dat zij nu in hun tropenjaren zitten.

Ik moet wel zeggen dat ik me op een slechte dag soms weleens klapvee in het leven van anderen voel die telkens anderen cadeautjes geeft en dingen bewondert (vrijgezellenfeest, bruiloft, babyshower, kraamvisite, koophuis met kookeiland etc. etc.), maar dat ligt echt bij mij en niet bij mijn vriendinnen.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft kinderen overigens:
Toen mijn vriendinnen die wel hadden en ik niet had ik daar niet zoveel moeite mee. Af en toe een afspraak kan heus wel. Maar ik heb dan ook niet moeilijk gedaan als we bijv met het kindje gingen wandelen
Het gaat er toch om dat je elkaar ziet?

En nu ik zelf zwanger ben kan ik ook niet zoveel met vriendinnen die niets van mijn kind moeten hebben. Kind hoort gewoon bij mij en mijn lichaam verandert door de zwangerschap dus ik kan niet alles doen wat ik daarvoor wel deed. Het is niet anders. Met mijn kinderloze vriendinnen die daar een niet al te groot punt van maken heb ik nog steeds grote lol en dan gaat het heus niet alleen over mijn zwangerschap. Ik zit nog geregeld met ze in het restaurant
Alle reacties Link kopieren
Het kan zeker, ik ben er een paar jaar bewust mee bezig geweest omdat ik een (groter) sociaal netwerk wilde opbouwen in de stad waar ik woon. Dat werkt, maar je moet durven initiatief nemen en durven investeren in dingen die misschien op niks uitlopen. Beetje aftasten, het is net daten😄.
Ik heb nu een vriendin via salsa dansen, een via werk, een via m'n hardloopgroepje. Verder kennissen via nmlk. Twee platonische vrienden via Tinder (eerst gedate, dat liep op niks uit maar de platonische klik was er wel).
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
24-06-2021 18:33
Ik moet wel zeggen dat ik me op een slechte dag soms weleens klapvee in het leven van anderen voel die telkens anderen cadeautjes geeft en dingen bewondert (vrijgezellenfeest, bruiloft, babyshower, kraamvisite, koophuis met kookeiland etc. etc.), maar dat ligt echt bij mij en niet bij mijn vriendinnen.
Dat is wel een mooie uitdrukking, zo heb ik hem nooit gehoord. Ik heb dat idd ook een tijdje gehad. Vrijgezellenfeest, trouwen, kind geboren, kind gedoopt, kind jarig, nieuw huis, tuin opgeknapt. Promoveren, nog een bruiloft, etc.

Klapvee, haha. Voor mij was het prettig wat mensen te ontmoeten die geen kinderen hebben (en ook niet meer gaan krijgen wegens de leeftijd) en ook niet meer zo in de fase van nieuwe huizen en kookeilanden zaten.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
24-06-2021 19:19
Dat is wel een mooie uitdrukking, zo heb ik hem nooit gehoord. Ik heb dat idd ook een tijdje gehad. Vrijgezellenfeest, trouwen, kind geboren, kind gedoopt, kind jarig, nieuw huis, tuin opgeknapt. Promoveren, nog een bruiloft, etc.

Klapvee, haha. Voor mij was het prettig wat mensen te ontmoeten die geen kinderen hebben (en ook niet meer gaan krijgen wegens de leeftijd) en ook niet meer zo in de fase van nieuwe huizen en kookeilanden zaten.
Haha ik moest hier ook om lachen. En herkenbaar. Is overigens 1 van de redenen dat ik maar 1 feest doe voor mijn vrienden —> mijn bruiloft. Waarbij ik voor ogen heb dat het een gezellige avond wordt waarbij we elkaar allemaal weer eens zien. We nodigen iedereen uit voor een barbecue en iedereen mag eten zoveel hij wil.

Ik ben ook zwanger van ons 1e kind. Daar hebben we geen feestjes voor georganiseerd (en gaan we ook niet doen). Ik stuur een geboortekaartje en thats it.

Ik kan me ergens ook niet voorstellen dat ik m’n vrienden uitnodig voor de verjaardag van mijn kind. Tenzij ze een kindje van dezelfde leeftijd hebben die met ons kind kan spelen. Maar ik zie niets in een “volwassen” feestje voor een baby
Ik heb nog een clubje vriendinnen van de middelbare school waarbij ik een paar keer per jaar afspreek. Ik spreek slechts eentje van hen tussendoor ook nog. Haar beschouw ik wel als een echte vriendin, de anderen niet echt meer omdat we elkaar tussendoor nooit spreken. Tijdens mijn burn out hebben ze bijvoorbeeld ook niet gevraagd hoe het met me ging. Als we bij elkaar zijn gaat het vooral over baby's.

Mijn beste vriendin woont redelijk ver, dus we zien elkaar niet vaak maar appen wel veel. Ik merk echter toch dat het anders is nu zij een aantal jaar getrouwd is en een druk gezinsleven heeft.
Daarnaast nog 1 redelijk hechte vriendin in dezelfde stad, een collega-vriendin en twee vriendinnen/kennissen 'in wording'.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een tijdje gehad dat ik vaak 'de losse' was bij al die vrijgezellenfeesten/housewarmings etc. Net die ene vriendin van vroeger, het nichtje, het vroegere buurmeisje. Het kost best wat energie om dan aansluiting te vinden bij anderen, die elkaar wel vaker zien en voor wie het vooral bijpraten is.

Ik zit nu nog bij iemand in de 'kring' waar ik niet zomaar kan stoppen met de bezoekjes. Maar haar vriendinnen tonen totaal geen interesse en dat is best kut. Wat later komen en wat eerder weggaan is meestal nog de beste oplossing.

Eigenlijk nu pas realiseer ik me dat het me een beetje opgebroken heeft op een gegeven moment. Dat alle houswewarmings en babyshowers teveel werden alleen ik kon er zelf de vinger niet zo goed op leggen. Anders had ik het ook beter kunnen uitleggen denk ik. Het was misschien niet eens dat ik zelf al die dingen niet had... maar vooral al die bijeenkomsten met mensen waar ik zelf niet direct iets mee had en de gastvrouw of feestvarken spreek je vaak niet echt op zo'n dag.

Verhelderend dit topic. En ik weet niet of het na je 40e wat minder 'nodig' is om een bijeenkomst te houden voor het nieuwe kookeiland of dat het bij mijn oudere vrienden nooit in het systeem gezeten heeft (ik denk dat laatste).
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Op het werk inderdaad en tijdens mijn hobby (paardrijden). We heb diepgaandere gesprekken en zien elkaar ook privé. Maar mocht ik echt om 03.00 's nachts iemand nodig hebben dan grijp ik eerder terug op 20+ jaar vriendschappen uit kinder- en studententijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven