Dilemma: vriendin als huisgenoot?

11-09-2009 11:27 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello!

Dilemma, dilemma...

Een vriendin van mij, die ik een jaar ken, wil bij mij komen wonen. Nou ja, ik heb in een impulsieve bui gezegd "ik heb nog wel een kamertje over". Hier zijn we vervolgens serieus over gaan praten. Zij wil graag hier komen wonen, maar ze zei ook dat ik er goed over na moest denken. Dat was goed dat ze dat zei, want al denkend zie ik heel veel voors en tegens... Ik kom er nog niet uit.

Haar situatie is als volgt: haar huisbaas valt haar lastig en ze wil zsm weg. Ze woont er nog niet lang, dus ze zoekt nu iets waar ze niet weer op korte termijn hoeft te verhuizen.

Mijn situatie: ik ben sinds een half jaartje weer single en ik woon dus sinds kort weer alleen, in een groot huis, behoorlijk achteraf.

Voordelen als zij hier komt wonen: gezellig, we hebben een gezamenlijke hobby, samen koken, eten, uitgaan, leuke dingen doen, het is veiliger om hier met z'n tweeen te wonen, goedkoper wonen en als ik een keer een weekje weg ga, kan zij op het huis passen en andersom.

Nadelen: altijd met elkaar rekening houden, zij kan aardig goed haar mening ergens doordrukken (en ik laat nog wel eens makkelijk over me heen walsen), tja, gewoon niet meer alleen wonen, minder vrijheid.

Het is niet iets wat ik even uit kan proberen. Ze wil gewoon verhuizen en daar vanaf zijn. Wat ik goed kan begrijpen. Ik wil het haar ook niet aandoen dat ik na een maand zeg: dit werkt niet.

Hebben jullie ideeën hoe ik hier uit kan komen?

Anouk.
Je kunt voorstellen om een proeftijd aan te houden, bijv. 2 maanden. Als het dan niet werkt, moet ze op zoek naar wat anders.
Cum non tum age
Het grootste nadeel is dat je altijd rekening met elkaar moet houden. En zij zal ook wel 'ns vrienden willen kunnen ontvangen en als jij dan eigenlijk 'n relaxte avond op de bank had willen hangen, dan heb je dikke pech. Sowieso lijkt 't me niets om de huiskamer te moeten delen. Of de badkamer...

De financiele voordelen zouden voor mij niet opwegen tegen het ongemak.
bij zulke twijfel moet je het m.i. niet doen omdat de kans groot is dat het je vriendschap kost. Ik zou haar dit ook eerlijk zeggen.
Ik zou het voorstellen als tijdelijke situatie.

dat ze in ieder geval nu weg is bij de huisbaas want dat lijkt me een naar iets, en vanuit jouw huis een andere kamer gaat zoeken.

Dan hebben jullie allebei profijt van wat op dit moment urgent is in jullie beide leefsituaties.
Stressed is just desserts spelled backwards
Noa: Ja dat is een optie waar ik ook al over na heb gedacht. Het zou kunnen, alleen wil ik het haar niet aandoen dat ze dan weer weg zou moeten. Bovendien ben ik bang dat ik daarvoor niet genoeg overtuigingskracht heb... Dan zouden we het zwart op wit moeten vastleggen of zo.
Ik zou er wel voor kiezen om haar eerst tijdelijk bij je te laten wonen en regelmatig te evalueren hoe het gaat. Dat lijkt me de enige manier om er achter te komen....Ben je wel eens met haar op vakantie geweest? m.a.w. hoe vaak en hoe lang zie je haar nu?

Dingen die mis zouden kunnen lopen

* rommel (hoe netjes ben jij en hoe netjes is zij?

* bezoek/gasten (is zij iemand die elke week een scharrel heeft bijvoorbeeld? Ik kan me voorstellen dat je je daar niet zo prettig bij zou voelen)

* Eten. Wil je samen eten (gezamelijke boodschappen?) en hebben jullie eenzelfde budget voor eten

* leefritme. Hebben jullie allebei een kantoorbaan of werkt de een savonds en de andere overdag en is de een een nachtbraker en de andere niet??

Dat zijn zo een paar dingen waar ik me van kan voorstellen dat het mis kan lopen...
quote:anoukske schreef op 11 september 2009 @ 11:32:

Noa: Ja dat is een optie waar ik ook al over na heb gedacht. Het zou kunnen, alleen wil ik het haar niet aandoen dat ze dan weer weg zou moeten. Bovendien ben ik bang dat ik daarvoor niet genoeg overtuigingskracht heb... Dan zouden we het zwart op wit moeten vastleggen of zo.

Als je op voorhand al bang bent dat ze je ondersneeuwt zou ik er zeker niet aan beginnen, ze woont er nog niet eens.

Maar misschien is het wel een oplossing om te zeggen: We proberen het 2, 3 maanden en kijken dan of het bevalt. Van beide kanten want het kan haar ook tegenvallen natuurlijk. Je kunt toch eerlijk zeggen dat je, zeker nu je net weer single bent, erg gesteld bent op je privacy en dat je de vriendschap te waardevol vindt om irritaties te krijgen als je een woning zou gaan delen. En dat kan de beste vrienden uiteindelijk toch overkomen dus als je haar bij je in laat trekken zou ik zeker een proefperiode voorstellen. Anders niet. Op jouw voorwaarden hoor.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Misschien is het handig om eerst samen te bespreken wat jullie wederzijdse verwachtingen zijn en hoe jullie met verschillende samenwoonsituaties om denken te gaan. Zou alleen gaan samenwonen als beider insteek bij elkaar aansluit.
quote:anoukske schreef op 11 september 2009 @ 11:32:

Noa: Ja dat is een optie waar ik ook al over na heb gedacht. Het zou kunnen, alleen wil ik het haar niet aandoen dat ze dan weer weg zou moeten. Bovendien ben ik bang dat ik daarvoor niet genoeg overtuigingskracht heb... Dan zouden we het zwart op wit moeten vastleggen of zo.Heb het idee dat die vriendin gigantisch over je heen loopt. Niet doen lijkt me.
Ja, we zijn nog niet samen op vakantie geweest, dus dat had een mooie test kunnen zijn. Ik merk met andere vriendinnen dat je elkaar wel op een andere manier leert kennen op vakantie.

Qua rommel , bezoek, eten en leefritme denk ik dat we aardig op een lijn zitten. We zijn allebei redelijk op ons zelf.

Wat ook nog een voordeel in dit huis is, is dat ze in de kamer naast haar slaapkamer een soort huiskamertje zou kunnen maken voor haar bezoek als ik gewoon wil bankhangen. En op die verdieping is ook een badkamer.

Dus we delen m.n. de keuken en natuurlijk meestal de huiskamer.

Ruby, wat jij zei, daar zit ook wel wat in ja. Ik wil die vriendschap echt niet op het spel zetten.
En zet vooral samen de boel op papier zodat je harde afspraken hebt waar jullie je allebei aan kunnen houden.
Als je 'n proeftijd inlast en het bevalt je niet, dan is de kans wel aanwezig dat je haar niet alleen als huisgenoot maar ook als vriendin kwijt raakt.

Ik zou er simpelweg niet aan beginnen, dan hoef je haar ook niet te verzoeken weer weg te gaan als het niet werkt.
lastig pakket.

proeftijd kan, maar als het niet werkt heb je kans dat de vriendschap verwaterd.

geen proeftijd kan je ook doen, en gewoon zeggen als het niet werkt: dat het neit werkt... ook kans dat je vriendschap er aan gaat

in huis halen en je kiezen op mekaar houden, dan heb je ook kans dat de vriendschap verwaterd, aangezien je mekaar dan gaat ontlopen en dan word ze idd echt een huisgenoot ipv vriendin

Je blaast alles af, dan zal ze teleurgesteld zijn.

Waarom doe je het niet zo: je zegt: kom even bij mij o m van die freak af te zijn, zie het als een heel lang logeerpartijtje, tot je wat anders hebt. Als het dan heel leuk is kan je altijd nog aanbieden om samen te blijven wonen. En anders is ze gewoon weg als ze wat anders heeft.
Voor mij zou dit 100% duidelijk zijn: niet doen, want je bent niet tegen deze vriendin opgewassen en zo dadelijk ben je te gast in je eigen huis.

Als je aardig wilt zijn kun je haar natuurlijk wel tijdelijk even een bed aanbieden om van die vervelende huisbaas af te zijn.
Ik zou het niet doen.

Het veranderd je vriendschap hoe dan ook. Misschien begin je je aan haar te ergeren als je haar zoveel ziet, misschien blijkt ze te drammerig, of te rommelig, of wat dan ook.

Mocht je het wel doen: maak goede afspraken. Over wie wanneer waar mag komen/gebruik van mag maken (zodat je toch nog iets van privacy overhoudt), over geld, over poetsen, over de termijn die ze mag blijven (eventueel proeftijd), over het gebruik van elkaars spullen etc.
Eens met elninjoo.

Eerlijk gezegd denk ik dat als je al zo twijfelt dat dat een teken aan de wand is. Kan het zijn dat je het vooral moeilijk vindt om nee te zeggen, omdat je haar graag wilt helpen? Ga dan niet te makkelijk aan je eigen belangen voorbij!
Zou er niet aan beginnen en alle redenen zijn hiervoor al genoemd
Als je het doet, goede afspraken maken en het zo vrijblijvend mogelijk houden, dus níet verplicht samen eten of andere dingen doen, allebei je eigen leven houden, net als 'gewone' huisgenoten. Je moet gewoon vrij zijn om te gaan en te staan waar je wil, het moet niet zo zijn dat je thuiskomt en dat zij kwaad is dat je niet hebt gebeld dat je later was (tenzij je concreet iets had afgesproken). Natuurlijk heb je wel verplichtingen ten opzichte van elkaar om alles zo leefbaar mogelijk te maken, dus wat betreft het schoonhouden van gemeenschappelijke ruimtes, gezamenlijke boodschappen zoals wc-papier, geluidsoverlast, et cetera.

Als je haar meerdere kamers kunt verhuren, zou ik dat in ieder geval doen zodat jouw huiskamer gewoon jouw huiskamer blijft. En ja, dan heb je misschien een stuk meer ruimte dan zij, maar het is in eerste instantie dan ook gewoon jouw huis en zij is huurder.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Als zij een tijdelijke oplossing zou zoeken, kan ik me voorstellen dat je dat wel doet. Maar als zij nu al aangeeft dat ze iets voor langere tijd zoekt, kan ze beter op zoek gaan naar iets voor haarzelf. Bij jou gaan wonen zou immers ook weer een tijdelijke situatie zijn.

Kortom - geef aan dat je haar tijdelijk opvang kan bieden, maar dat het wel echt tijdelijk is en dat het opvang is (en dus geen woonsituatie).

Als je toch de voordelen belangrijker vind - bedenk dan vooraf goed wat je wel en vooral wat je niet zou willen. Als je het inderdaad zo in kan delen dat jullie elk een eigen verdieping hebben en alleen de keuken hoeven te delen wordt het mogelijk alweer een ander verhaal. Dan zou ik daar overigens wel een contract voor afsluiten. Jij hebt dan je eigen (huidige) woonkamer en slaapkamer, zij kan datzelfde op de andere verdieping doen. Kunnen jullie ook nog eens bij elkaar op bezoek
Stel eerst een tijdelijke periode vast, als je beiden vindt dat t echt goed gaat kun je altijd verlengen. dat is beter dan verkorten.

Verder, zij zit in een probleem situatie, dus als je kunt helpen waarom niet. en als dat je insteek is, dan is het zeker tijdelijk. Zij kan dan gewoon door met zoeken, maar voor nu is ze geholpen.

Verder, wie weet leer je juist ook van haar. Iedereen roept maar dat je niet bent op gewassen tegen haar. Zij is sterk en weet wat ze wil, jij bent daar op zn minst van onder de indruk. Maar ipv je klein en onzeker te gaan voelen kun je ook haar als voorbeeld nemen op dit vlak.
Ik zou het niet doen. Je geeft aan dat zij dominant en is en jij niet (wat ongenuanceerd gezegd). Dat gaat niet werken hoor. Je moet je afvragen of je je dan wel thuis voelt in je eigen huis. Ik denk het niet.
quote:lotje__ schreef op 11 september 2009 @ 11:58:

Stel eerst een tijdelijke periode vast, als je beiden vindt dat t echt goed gaat kun je altijd verlengen. dat is beter dan verkorten.

Verder, zij zit in een probleem situatie, dus als je kunt helpen waarom niet. en als dat je insteek is, dan is het zeker tijdelijk. Zij kan dan gewoon door met zoeken, maar voor nu is ze geholpen.

Als ze niet kan kopen en op 'n huurwoning is aangewezen kan 't wel jaren duren voor ze eindelijk aan de beurt is.

Bovendien worden huurders door de wet beschermd dus als je van haar af wil en zij werkt niet mee, dan zit je met de ellende.
Ik heb ooit een kamer gehuurd met een heel eenvoudig keukenblokje, gewoon een koelkast, een electrisch kookplaatje met twee pitjes en een aanrecht met wasbakje. Kun je zoiets niet in een van de kamers creëren, zodat ze ook op haar eigen etage kan koken? Dan verhuur je gewoon een etage inplaats van dat je huisgenoten bent.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
ik vind dat veel mensen hier nogal negatief reageren. Zelf zou ik totaal niet twijfelen (afhankelijk van hoe heftig die huisbaas is) en haar vanavond nog op zn minst een logeer plek bieden.

Maar goed, ik ben niet TO.

Snap alleen niet zo wat het probleem is als uiteindelijk zelfs alleen de keuken gedeeld zou moeten worden, en dat ook nog de gezamenlijke hobby is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven