Discussies die gevoelig liggen in je persoonlijke omgeving
vrijdag 29 september 2017 om 10:17
Gisteren bezoek van schoonzusje die vertelde met haar zoontje naar een osteopaat was geweest. Het is een discussie die ik destijds met mijn eigen vrouw over onze (baby)zoons heb gevoerd maar die me in het geval van anderen natuurlijk weinig aangaat. Toch merk ik dat ik mijn adem moet inhouden en mij persoonlijke druk maak wanneer iemand in mijn nabije omgeving/schoonfamilie lovend spreekt over alternatieve geneeswijzen die ik persoonlijk allemaal als kwakzalverij beschouw maar waar met geen mogelijkheid een echte discussie over te voeren valt want zo lijkt het, men is lovend/voorstander/ziet het als een serieuze beroepstak of men is kritisch, ziet het als kwakzalverij en niet wetenschappelijk bewezen.
Wat voor discussies hebben jullie met je eigen partner of zeer nabije omgeving, die je eigenlijk nauwelijks kunt voeren omdat men zo overtuigend vasthoudt aan het eigen gelijk?
Wat voor discussies hebben jullie met je eigen partner of zeer nabije omgeving, die je eigenlijk nauwelijks kunt voeren omdat men zo overtuigend vasthoudt aan het eigen gelijk?
vrijdag 29 september 2017 om 13:12
Zij eten geen vis, vlees, zuivelproducten, eieren, en verder alles waarbij een dier gebruikt is. Dat gaat dus wel wat verder dan gewoon vegetarisch eten. Ze leggen haar niets op, maar halen het gewoon niet in huis.JulienClerc schreef: ↑29-09-2017 12:22Ik snap ook niet dat ze het een 18-jarige opleggen. Mijn moeder legde het mij op om vlees te eten toen ik dat als tiener niet wilde. Ik heb haar dat heel lang kwalijk genomen.
Mijn kinderen eten nu 90% vegetarisch, maar op het moment dat mijn dochter zegt dat ze vlees of vis wil eten dan vind ik dat haar goed recht. Ook al is ze pas 6 jaar.
Mijn ex kan nogal ver gaan in zijn overtuigingen (heeft asperger) en niets anders is dan waar. Hij vertelt dus aan een ieder die het wel of niet wil horen hoe erg het is om vlees te eten. Je kunt nog beter een pakje per dag roken, bij wijze van spreken, dan een stukje kip eten. Prima dat hij daar zo over denkt, maar zijn kinderen zijn nog te jong om dat op waarde te schatten en krijgen dus al die rare ideeën voorgeschoteld. Mijn dochter is gelukkig 'volwassen' en heeft nog een andere ouder waar ze mag eten wat ze wil, vlees, vis of vega.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 29-09-2017 13:17
29.99% gewijzigd
vrijdag 29 september 2017 om 13:12
Een andere erkende geneeswijze "kwakzalverij" noemen, indiceert een hele rigide houding van jouw kant. En discussies daaromtrent met jou zijn zinloos. Jij wilt jouw gelijk krijgen, ipv open staan voor de argumenten van een ander.
Zelf vind ik de reguliere geneeskunde ook niet erg efficient. Ze zijn niet in staat om oorzaken te vinden en te erkennen. Het enige wat ze doen is pappen en nathouden. Prednison erin ipv kijken waar het vandaan komt.
vrijdag 29 september 2017 om 13:13
Ik snap hem niet. Gaat het nu om vriendschappen die voor jullie gunstig zijn, of voor je kind?Troeteltje schreef: ↑29-09-2017 13:11Ons discussiepunt waarover wij geen consensus bereiken:
Mijn man is heilig ervan overtuigd (en beticht mij van ernstige tekortkomingen op dat vlak) dat kind”s vriendjestoekomst wordt gestreden op het schoolplein door de moeders. Ik moet mij conformeren aan het feit dat bepaalde vriendschappen tussen moeders bepalen of kinderen wel of niet met elkaar omgaan. En hij vind dat ik mijn eigen voorkeur in vriendschappen overboord moet gooien en moet denken en handelen in belang van kind en me dus bij moeders moet aansluiten waar ik van verwacht dat die in deze iets voor kind kunnen betekenen. Met andere woorden.....kind heeft een kameraadje dat van goede komaf is, echter in andere klas zit én ander geslacht heeft. Is dus in zijn ogen minder relevante en interessant voor ons. En dus daar vooral niet te veel in investeren, en wel investeren in klasgenootje van eigen geslacht.
Ja, ik weet dat ouders een belangrijke rol hebben in speelafspraakjes en contacten van jonge kinderen. Echter deze gedachtengang gaat me toch echt te ver.
vrijdag 29 september 2017 om 13:15
Gezondheid, geloof en politiek zijn wel de top 3. Ergens is het wel vreemd dat je met je naasten niet kan praten over deze onderwerpen zonder dat het in een ruzie uitmondt. Als je goed met elkaar kan, dan zou hierover discussiëren toch ook moeten kunnen? Ik sta altijd wel open voor tegenargumenten, maar als de ander dat niet doet, dan hou ik al snel op en begin ik toch maar weer over de koetjes en kalfjes.
vrijdag 29 september 2017 om 13:20
Als ik me ergens niet tegenaan bemoei is het wel de speelafspraakjes van mijn kinderen. Natuurlijk heb ik ook mijn voorkeuren, maar ik laat mijn kinderen gewoon hun eigen gang gaan. Ik ben er een groot voorstander van om mijn kinderen hun eigen ervaringen op te laten doen, ze komen er vanzelf achter wie er wel of niet hun past.Troeteltje schreef: ↑29-09-2017 13:11Ons discussiepunt waarover wij geen consensus bereiken:
Mijn man is heilig ervan overtuigd (en beticht mij van ernstige tekortkomingen op dat vlak) dat kind”s vriendjestoekomst wordt gestreden op het schoolplein door de moeders. Ik moet mij conformeren aan het feit dat bepaalde vriendschappen tussen moeders bepalen of kinderen wel of niet met elkaar omgaan. En hij vind dat ik mijn eigen voorkeur in vriendschappen overboord moet gooien en moet denken en handelen in belang van kind en me dus bij moeders moet aansluiten waar ik van verwacht dat die in deze iets voor kind kunnen betekenen. Met andere woorden.....kind heeft een kameraadje dat van goede komaf is, echter in andere klas zit én ander geslacht heeft. Is dus in zijn ogen minder relevante en interessant voor ons. En dus daar vooral niet te veel in investeren, en wel investeren in klasgenootje van eigen geslacht.
Ja, ik weet dat ouders een belangrijke rol hebben in speelafspraakjes en contacten van jonge kinderen. Echter deze gedachtengang gaat me toch echt te ver.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
vrijdag 29 september 2017 om 13:22
Vroeg ik me ook af idd. Echter........ik zelf denk dat een combi van regulier en alternatief prima is. Iemand met kanker bijvoorbeeld die enkel alternatieve hulp aanvaard vind ik dan niks. Terwijl......wanneer die een medisch traject ingaat met medicatie etc en daarnaast alternatief oriënteert als aanvulling.....prima.Tiswa schreef: ↑29-09-2017 10:33Ik lees wel vaker hele felle reacties over osteopaten, maar hoor ook mensen die er helemaal fan van zijn. Zelf ben ik nooit bij een osteopaat geweest, dus kan er niet echt een mening over hebben, maar ik vraag me steeds vaker af waar die felle tegenstand vandaan komt. Ik heb bij alternatieve geneeswijze altijd een beetje het idee van "baat het niet, dan schaadt het niet", maar blijkbaar zie ik dat volgen sommige verkeerd. Wat is er volgens jou zo slecht aan een osteopaat? Dit is overigens echt een oprechte vraag en niet bedoeld als kritiek op jouw tegenstand.
iones, dat geef ik toch ook toe? Ik zie het zeker niet als een rigide houding van enkel mijn schoonfamilie, integendeel.
Vind je 'De vereniging tegen de kwakzalverij' dan ook rigide of rigide in naam?
Nee, dat denk ik niet en dat zeg ik ook niet.
Het werkt juist andersom. Als niemand er ooit op reageert wordt zo iemand gesterkt in dat doe ideeen wél normaal zijn. Altijd maar stil zijn is het probleem. Idioten hou je altijd maar die zwijgende meerderheid moet je doorbreken.
Waarom vind je het naïef om racisme niet 'te laten gaan'? Ik denk heus niet dat ik in 1 keer de wereld verander, maar dat betekent nog niet dat ik dus anderen maar volledig over al mijn morele grenzen hoef te laten gaan. Daar wordt het al helemaal niet beter van.
En ik vind het eerder bizar om zulke extreme dingen wel te tolereren. Al zeker onder het mom van 'gezelligheid', want ook al hou ik mijn mond, gezellig is het al niet meer als iemand racistische uitlatingen doet.
anoniem_305255 wijzigde dit bericht op 29-09-2017 13:26
11.37% gewijzigd
vrijdag 29 september 2017 om 13:23
Ik vind het naïef te denken dat een racist van mening verandert omdat jij vertelt dat het niet mag. Erg naïef.MaryCrawley schreef: ↑29-09-2017 13:22Nee, dat denk ik niet en dat zeg ik ook niet.
Het werkt juist andersom. Als niemand er ooit op reageert wordt zo iemand gesterkt in dat doe ideeen wél normaal zijn. Altijd maar stil zijn is het probleem. Idioten hou je altijd maar die zwijgende meerderheid moet je doorbreken.
Waarom vind je het naïef om racisme niet 'te laten gaan'? Ik denk heus niet dat ik in 1 keer de wereld verander, maar dat betekent nog niet dat ik dus anderen maar volledig over al mijn morele grenzen hoef te laten gaan. Daar wordt het al helemaal niet beter van.
vrijdag 29 september 2017 om 13:25
Ten eerste politiek: ik kan niets met uitspraken zoals 'laat ze maar allemaal verdrinken op hun bootjes' of 'dat zwemvest voor de reis terug kan er nog net vanaf' maar ik kan bijvoorbeeld net zo weinig met Sylvana Simons en haar Zwarte Piet drama's.
Ten tweede kinderen. Ik heb ze bewust niet dus sta je automatisch al een rang lager en mag je nergens over mee praten. Wanneer vriendinnen het hebben over opvoeding enzo houd ik mijn kaken dus stijf op elkaar, als ik toevallig in een goede bui ben slijm ik misschien wat mee. Dat is het makkelijkst.
Ten tweede kinderen. Ik heb ze bewust niet dus sta je automatisch al een rang lager en mag je nergens over mee praten. Wanneer vriendinnen het hebben over opvoeding enzo houd ik mijn kaken dus stijf op elkaar, als ik toevallig in een goede bui ben slijm ik misschien wat mee. Dat is het makkelijkst.
vrijdag 29 september 2017 om 13:25
Ik zoek geen discussies op in mijn omgeving, vind het nooit fijn. Maar: voeding. Het is mijn vakgebied en ik weet dondersgoed dat ik het onderwerp in heel veel situaties uit de weg moet gaan. Hoe vaak ik op verjaardagen geen 'preek' aan 'mag' horen over hoe mijn opleiding en master me enkel opleiden om het Voedingscentrum na te leren praten en wat er allemaal wel niet zou schorten aan mijn kennis... Ik begin er heel bewust niet over, maar toch voelen mensen steevast die behoefte.
Andere discussies vermijd ik, behalve met mijn vriend omdat ik met hem prima kan praten zonder dat het fel en Jij Hebt Simpelweg Geen Gelijk wordt.
Andere discussies vermijd ik, behalve met mijn vriend omdat ik met hem prima kan praten zonder dat het fel en Jij Hebt Simpelweg Geen Gelijk wordt.
vrijdag 29 september 2017 om 13:27
Maar sommige alternatieve behandelingen verstoren de werking van reguliere medicijnen. En dat lijkt me dan weer gevaarlijk.Troeteltje schreef: ↑29-09-2017 13:22Vroeg ik me ook af idd. Echter........ik zelf denk dat een combi van regulier en alternatief prima is. Iemand met kanker bijvoorbeeld die enkel alternatieve hulp aanvaard vind ik dan niks. Terwijl......wanneer die een medisch traject ingaat met medicatie etc en daarnaast alternatief oriënteert als aanvulling.....prima.
vrijdag 29 september 2017 om 13:28
Lees je wel? Ik zeg net letterlijk dat ik dat ook niet denk of verwacht. Waarom verdraai je mijn woorden zo?
Dat ik niet verwacht dat een racist van mening verandert, betekent nog niet dat ik het wel hoef te tolereren of onderdeel wil zijn van de zwijgende meerderheid.
Wat je daar bijvoorbeeld ook mee kan bereiken is dat iemand die zelf getint is en zich extreem ongemakkelijk voelt zich misschien gesterkt voelt dat er tenminste iemand laat merken dat dat niet de normale en geldende mening is. Er zijn meer redenen om je uit te spreken dan om de ander te overtuigen.
anoniem_305255 wijzigde dit bericht op 29-09-2017 13:33
28.69% gewijzigd
vrijdag 29 september 2017 om 13:30
Zijn twee verschillende dingen, het gaat niet over iemands mening veranderen, het gaat over dat je rascisme niet accepteert. Bij ons in de familie komt het ook nogal eens voor. Het is inmiddels in elk geval duidelijk dat ik niet gediend ben van rascistische shit. En als ze in mijn huis zijn kunnen ze ook vertrekken.
Ik heb daarbij geen enkele verwachting dat ze hun mening veranderen.
vrijdag 29 september 2017 om 13:31
Omdat je het zomaar mag doen, zonder papieren. Net als voedingsconsulent oid. Er lopen dus waarschijnlijk kwakzalvers rond Maar er zijn osteopaten die gewoon hun paramedische opleiding, en soms meer, hebben. Ik ben fan van osteopathie maar dan wel van de fysio.Tiswa schreef: ↑29-09-2017 10:33Ik lees wel vaker hele felle reacties over osteopaten, maar hoor ook mensen die er helemaal fan van zijn. Zelf ben ik nooit bij een osteopaat geweest, dus kan er niet echt een mening over hebben, maar ik vraag me steeds vaker af waar die felle tegenstand vandaan komt. Ik heb bij alternatieve geneeswijze altijd een beetje het idee van "baat het niet, dan schaadt het niet", maar blijkbaar zie ik dat volgen sommige verkeerd. Wat is er volgens jou zo slecht aan een osteopaat? Dit is overigens echt een oprechte vraag en niet bedoeld als kritiek op jouw tegenstand.
vrijdag 29 september 2017 om 13:34
Niet perse gevoelig, maar een discussie die ik hier bewust vermijd omdat ik er geen zin meer in heb is het gedrag van onze oudste 2 kinderen. Oudste heeft pdd-nos en de 2e adhd. Echter is een aantal mensen een ander mening toebedeeld.
Prima, maar dan ga ik ook niet vertellen hoe het op school gaat of waarom jantje niet mee is/wil naar verjaardag /sinterklaas /logeren ....whatever
Prima, maar dan ga ik ook niet vertellen hoe het op school gaat of waarom jantje niet mee is/wil naar verjaardag /sinterklaas /logeren ....whatever
vrijdag 29 september 2017 om 13:34
En ik word ook nogal lastig als mensen hun kinderen niet vaccineren. Ik zou daarbij denk ik zelfs zover kunnen gaan dat mijn dochter niet mag spelen met een niet gevaccineerd kind. Gewoon om een statement te maken, niet onder mijn paraplu zeg maar. Maar goed, zo'n kind kan daar ook niets aan doen natuurlijk.
vrijdag 29 september 2017 om 13:35
Je hoeft mij niet te vertellen wat veganisme inhoudt hoorMinkeDeWit schreef: ↑29-09-2017 13:12Zij eten geen vis, vlees, zuivelproducten, eieren, en verder alles waarbij een dier gebruikt is. Dat gaat dus wel wat verder dan gewoon vegetarisch eten. Ze leggen haar niets op, maar halen het gewoon niet in huis.
Mijn ex kan nogal ver gaan in zijn overtuigingen (heeft asperger) en niets anders is dan waar. Hij vertelt dus aan een ieder die het wel of niet wil horen hoe erg het is om vlees te eten. Je kunt nog beter een pakje per dag roken, bij wijze van spreken, dan een stukje kip eten. Prima dat hij daar zo over denkt, maar zijn kinderen zijn nog te jong om dat op waarde te schatten en krijgen dus al die rare ideeën voorgeschoteld. Mijn dochter is gelukkig 'volwassen' en heeft nog een andere ouder waar ze mag eten wat ze wil, vlees, vis of vega.
vrijdag 29 september 2017 om 13:37
Ik kan met mijn vrienden over alles praten. Die heb ik dan ook uitgezocht op het feit dat ze bij mij als persoon passen. Je familie kies je niet, die krijg je. En dan moet je maar net geluk hebben of je op een lijn zit en in hoeverre mensen ruimdenkend zijn en open staan voor andere inzichten.Elifantje schreef: ↑29-09-2017 13:15Gezondheid, geloof en politiek zijn wel de top 3. Ergens is het wel vreemd dat je met je naasten niet kan praten over deze onderwerpen zonder dat het in een ruzie uitmondt. Als je goed met elkaar kan, dan zou hierover discussiëren toch ook moeten kunnen? Ik sta altijd wel open voor tegenargumenten, maar als de ander dat niet doet, dan hou ik al snel op en begin ik toch maar weer over de koetjes en kalfjes.
vrijdag 29 september 2017 om 13:40
Ik heb in mijn directe vriendenkring een stel waarvan 1 neefje niet gevaccineerd is en nog een vriendin waarvan het kind niet gevaccineerd is. En dat is niet vanwege het geloof maar omdat ze het ongewenste overheidsbemoeienissen vinden en ook dat een gezond kind helemaal geen vaccins nodig heeft. En als er nou niet over gepraat zou worden, maar het wordt elke keer met een soort trots benoemd en ik moet gewoon echt op mijn handen gaan zitten om niet te reageren.
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 29 september 2017 om 13:44
Ik zou mijn kind mooi weghouden bij zo'n kind. Mijn kind is weliswaar gevaccineerd, maar dat zou ik een te groot risico vinden.Maleficent schreef: ↑29-09-2017 13:40Ik heb in mijn directe vriendenkring een stel waarvan 1 neefje niet gevaccineerd is en nog een vriendin waarvan het kind niet gevaccineerd is. En dat is niet vanwege het geloof maar omdat ze het ongewenste overheidsbemoeienissen vinden en ook dat een gezond kind helemaal geen vaccins nodig heeft. En als er nou niet over gepraat zou worden, maar het wordt elke keer met een soort trots benoemd en ik moet gewoon echt op mijn handen gaan zitten om niet te reageren.
vrijdag 29 september 2017 om 13:44
Je hoeft het natuurlijk ook niet altijd met iemand eens te worden.
"Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat we het niet eens worden in deze discussie" zeg ik nog wel eens, als het ongemakkelijk begint te worden ("I think we'll have to agree to disagree"). Ik ga over het algemeen een discussie niet uit de weg, maar soms vind ik het de energie gewoon niet waard. En ruzie heb ik meestal al helemaal geen zin in. Dus houd ik er dan liever over op. Al geef ik het wel aan als ik vind dat er grenzen worden overschreden, of als er op de persoon gespeeld wordt.
"Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat we het niet eens worden in deze discussie" zeg ik nog wel eens, als het ongemakkelijk begint te worden ("I think we'll have to agree to disagree"). Ik ga over het algemeen een discussie niet uit de weg, maar soms vind ik het de energie gewoon niet waard. En ruzie heb ik meestal al helemaal geen zin in. Dus houd ik er dan liever over op. Al geef ik het wel aan als ik vind dat er grenzen worden overschreden, of als er op de persoon gespeeld wordt.