Discussies die gevoelig liggen in je persoonlijke omgeving
vrijdag 29 september 2017 om 10:17
Gisteren bezoek van schoonzusje die vertelde met haar zoontje naar een osteopaat was geweest. Het is een discussie die ik destijds met mijn eigen vrouw over onze (baby)zoons heb gevoerd maar die me in het geval van anderen natuurlijk weinig aangaat. Toch merk ik dat ik mijn adem moet inhouden en mij persoonlijke druk maak wanneer iemand in mijn nabije omgeving/schoonfamilie lovend spreekt over alternatieve geneeswijzen die ik persoonlijk allemaal als kwakzalverij beschouw maar waar met geen mogelijkheid een echte discussie over te voeren valt want zo lijkt het, men is lovend/voorstander/ziet het als een serieuze beroepstak of men is kritisch, ziet het als kwakzalverij en niet wetenschappelijk bewezen.
Wat voor discussies hebben jullie met je eigen partner of zeer nabije omgeving, die je eigenlijk nauwelijks kunt voeren omdat men zo overtuigend vasthoudt aan het eigen gelijk?
Wat voor discussies hebben jullie met je eigen partner of zeer nabije omgeving, die je eigenlijk nauwelijks kunt voeren omdat men zo overtuigend vasthoudt aan het eigen gelijk?
vrijdag 29 september 2017 om 10:23
Alternatieve geneeswijzen, niet vaccineren, osteopaat, suiker, allemaal onderwerpen waar mensen een hele uitgesproken mening over hebben. Ik houd maar wijselijk mijn mond als iemand erover begint, al vind ik dat heel moeilijk soms.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
vrijdag 29 september 2017 om 10:28
Dat doe ik zeker, daarom schreef ik ook al dat het discussies zijn die zo gevoelig liggen dat ze nauwelijks een gespreksonderwerp kunnen zijn.redbulletje schreef: ↑29-09-2017 10:25Maar dan hou jij toch ook vast aan je eigen gelijk? Wat is dan 't verschil met die anderen?
Dit soort discussies hebben geen nut.
Ik voer bv ook geen discussies over het geloof. Als mensen er niemand kwaad mee doen gaan ze hun goddelijke gang maar.
Ik heb een familielid die kwakzalver is.
Meestal laat ik haar maar kletsen.
Ze doet weleens uitspraken dat ze meer weet dan de meeste huisartsen en komt met medische adviezen dat gaat mij te ver ik vind dat ronduit gevaarlijk dan krijgt ze toch echt de wind van voren.
Dan maar geen gezellige verjaardag
Ik voer bv ook geen discussies over het geloof. Als mensen er niemand kwaad mee doen gaan ze hun goddelijke gang maar.
Ik heb een familielid die kwakzalver is.
Meestal laat ik haar maar kletsen.
Ze doet weleens uitspraken dat ze meer weet dan de meeste huisartsen en komt met medische adviezen dat gaat mij te ver ik vind dat ronduit gevaarlijk dan krijgt ze toch echt de wind van voren.
Dan maar geen gezellige verjaardag
vrijdag 29 september 2017 om 10:29
Herkenbaar hoor. Zowel mijn zus als schoonzus zijn nogal van de alternatieve, en hebben weinig vertrouwen in echte dokters. Het kind van een van hen had laatst serieuze klachten, 10 kilo afvallen in drie maanden tot zwaar ondergewicht, en in het ziekenhuis duurt het dan gewoon even voordat er een oorzaak is. Eerst gaat natuurlijk de huisarts wat proberen, en je bent zo twee maanden verder voor je bij een internist zit. In de tussentijd was ze al met hem naar een bloesemtherapeut en andere zweefmeneer geweest. Gezien de aard van de klachten heb ik er toen wel wat van gezegd, dat ze moest aandringen op een snellere afspraak bij het ziekenhuis. Kind bleek Crohn te hebben, dus dan red je het niet met je homeopathische druppeltjes.
De osteopaat hebben ze beide ook bezocht. Daar heb ik wel gezegd dat ze zelf goed moesten opletten of die man geen rare dingen zou doen. Eerlijk gezegd heeft het bij de kinderen wel voor verbetering gezorgd, maar ik blijf er terughoudend mee.
Dus ja, ik zeg er wel wat van, maar ik word in het algemeen wel als drammerige betweter gezien
De osteopaat hebben ze beide ook bezocht. Daar heb ik wel gezegd dat ze zelf goed moesten opletten of die man geen rare dingen zou doen. Eerlijk gezegd heeft het bij de kinderen wel voor verbetering gezorgd, maar ik blijf er terughoudend mee.
Dus ja, ik zeg er wel wat van, maar ik word in het algemeen wel als drammerige betweter gezien
vrijdag 29 september 2017 om 10:29
vrijdag 29 september 2017 om 10:30
Waarom ligt 't gevoelig? Lijkt me alleen van belang als je dierbare ernstig ziek is en hij/zij wijst resoluut ofwel regulier ofwel alternatief af.
vrijdag 29 september 2017 om 10:33
Ik lees wel vaker hele felle reacties over osteopaten, maar hoor ook mensen die er helemaal fan van zijn. Zelf ben ik nooit bij een osteopaat geweest, dus kan er niet echt een mening over hebben, maar ik vraag me steeds vaker af waar die felle tegenstand vandaan komt. Ik heb bij alternatieve geneeswijze altijd een beetje het idee van "baat het niet, dan schaadt het niet", maar blijkbaar zie ik dat volgen sommige verkeerd. Wat is er volgens jou zo slecht aan een osteopaat? Dit is overigens echt een oprechte vraag en niet bedoeld als kritiek op jouw tegenstand.
vrijdag 29 september 2017 om 10:35
Tiswa schreef: ↑29-09-2017 10:33Ik lees wel vaker hele felle reacties over osteopaten, maar hoor ook mensen die er helemaal fan van zijn. Zelf ben ik nooit bij een osteopaat geweest, dus kan er niet echt een mening over hebben, maar ik vraag me steeds vaker af waar die felle tegenstand vandaan komt. Ik heb bij alternatieve geneeswijze altijd een beetje het idee van "baat het niet, dan schaadt het niet", maar blijkbaar zie ik dat volgen sommige verkeerd. Wat is er volgens jou zo slecht aan een osteopaat? Dit is overigens echt een oprechte vraag en niet bedoeld als kritiek op jouw tegenstand.
De meeste wrevel komt voort uit het idee dat (als je er niet in gelooft) het geldklopperij is en valse hoop geeft.
vrijdag 29 september 2017 om 10:37
Dat schrijf ik toch ook? Met mij valt hierover geen discussie te voeren omdat ik evengoed (misschien nog wel meer zelfs!) vasthoud aan mijn visie hieromtrent.jeansjacket schreef: ↑29-09-2017 10:29Maar ben jij daar dan ook niet schuldig aan? Hou jij je ook niet vast aan kwakzalverij terwijl iemand anders het ander ziet?
Want dan is discussie van beide kanten toch uitgesloten?
vrijdag 29 september 2017 om 10:37
Oh ik weet er ook nog een, maar die is helemaal lastig. Ik had wel eens bedacht om er een topic over te beginnen maar eigenlijk zijn het mijn zaken niet. Mijn ex heeft sinds een jaar een nieuwe passie, ze zijn met het hele gezin veganistisch gaan eten. Voor mijn kind is dat niet zo'n probleem, die krijgt hier voldoende zuivel, eieren en vlees, maar ze hebben ook twee jonge kinderen. Volgens mij kun je nooit gezond en zonder tekorten opgroeien als je alleen maar granen en groenten krijgt.
vrijdag 29 september 2017 om 10:38
Dat doen mijn kinderen niet. Bijzonder ook dat jij dat toelaat dan.
Als ze heel graag iets willen proberen, valt daar met de oudste 2 ook over te praten. Ze hebben wel eens snoep op bij anderen, maar omdat ze het dus niet gewend zijn vinden ze dat vaak veel te zoet. Scheelt dat school, kdv en bso ook van het suikervrije zijn.
Chipjes vinden ze wel lekker, dus dat krijgen ze gewoon af en toe in het weekend. Maar meestal bakken we zelf allerlei lekkere dingen. Maar dan gezonder dan standaard snoep of cake uit de supermarkt.
anoniem_63a1715f0c4db wijzigde dit bericht op 29-09-2017 10:39
6.08% gewijzigd
Anti? Da's toch niet apart? Zeker niet als ze intelligent is.
redbulletje schreef: ↑29-09-2017 10:30Waarom ligt 't gevoelig? Lijkt me alleen van belang als je dierbare ernstig ziek is en hij/zij wijst resoluut ofwel regulier ofwel alternatief af.
Het ligt gevoelig omdat als iemand zijn of haar hoop vestigt ol een alternatief genezer het meestal niet gewaardeerd wordt als jij daar je afwijzing over uitspreekt. Dat kan gezien worden als bemoeien of bekritiseren.
vrijdag 29 september 2017 om 10:39
Wat vind je kind daar zelf van dat ze daar die veganistische meuk moet eten?MinkeDeWit schreef: ↑29-09-2017 10:37Oh ik weet er ook nog een, maar die is helemaal lastig. Ik had wel eens bedacht om er een topic over te beginnen maar eigenlijk zijn het mijn zaken niet. Mijn ex heeft sinds een jaar een nieuwe passie, ze zijn met het hele gezin veganistisch gaan eten. Voor mijn kind is dat niet zo'n probleem, die krijgt hier voldoende zuivel, eieren en vlees, maar ze hebben ook twee jonge kinderen. Volgens mij kun je nooit gezond en zonder tekorten opgroeien als je alleen maar granen en groenten krijgt.
vrijdag 29 september 2017 om 10:40
Dit was niet bij mij thuis, maar daar gaat hij wel op zoek naar zoete dingen. Dit was op een verjaardagsfeestje waar een aantal zoete dingen op tafel stonden, evenals fruit en groentes, maar hij at dus consequent al het zoet.JulienClerc schreef: ↑29-09-2017 10:38Dat doen mijn kinderen niet. Bijzonder ook dat jij dat toelaat dan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
vrijdag 29 september 2017 om 10:41
Idem natuurlijk als iemand alleen maar voor regulier gaat en zo wellicht kansen laat liggen op het alternatieve vlak. Maar zolang het niet om mijn naaste/dierbare gaat, zal 't me m'n reet roesten waar ze voor kiezen.herfstappeltaart schreef: ↑29-09-2017 10:38Het ligt gevoelig omdat als iemand zijn of haar hoop vestigt ol een alternatief genezer het meestal niet gewaardeerd wordt als jij daar je afwijzing over uitspreekt. Dat kan gezien worden als bemoeien of bekritiseren.
vrijdag 29 september 2017 om 10:41
vrijdag 29 september 2017 om 10:42
Ah oké, dan begreep ik je reactie verkeerd.
Dat vind ik sneu voor het kind. Die heeft dus helemaal niet geleerd om de balans te bewaren. Dat probeer ik bij mijn kinderen wel, want ik snap die aantrekkingskracht echt wel.