dochter 16 met man 27

07-06-2008 10:20 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben nieuw op het forum maar lees al een tijdje mee



Ik heb een serieus probleem en wil graag weten hoe jullie hierover denken.



Bij toeval ben ik erachter gekomen dat mijn dochter van 16 iets heeft met een man van 27. Korte profielschets dochter: ze is dus 16 en klein en te zwaar, erg onzeker (vind ik dan). Ze heeft diverse vriendjes gehad maar het gaat altijd uit omdat ze die jongens te kinderachtig vind en ze ook vlug benauwd raakt als ze te serieus worden. De eerste keer dat ze met een oudere kwam, zij toen 15 hij 20, moest ik al over mijn grens heengaan, maar omdat ze erg volwassenen is voor haar leeftijd en jongetjes van haar leeftijd gewoon kinderachtig vind, ben ik hierover heen gestapt. Maar die jongen was ook weer te serieus. Ze heeft nog iemand van 22 gehad, maar toen die sex wou is ze afgehaakt. Ze is dus nog niet sexueel actief, tenminste niet all the way.



Nu is er die dus van 27! pfffff moeilijk hoor. Ik denk dat als ze 5 jaar ouder was en ze had iemand die dan 11 jaar ouder was, ik er geen probleem mee zou hebben. Maar ze is nu pas 16, vind ik nog wat jong.



Haar vader die hertrouwd is, kent die man goed en hij komt ook bij haar vader en zijn vrouw over de vloer. Zij weten hiervan af, en staan hierachter.



Graag wil ik jullie mening horen......
Alle reacties Link kopieren
Omen schreef op 07 juni 2008 @ 11:35:

Het klinkt alsof je dochter rust en duidelijkheid buitenshuis zoekt.




Die rust heeft ze nu ook thuis. ik heb nu 3 jaar een stabiele relatie met een hele lieve man die haar op handen draagt. Die andere man is totaal uit beeld.



Ik heb het stuk van sprankelend goed gelezen.



Momenteel heeft mijn dochter een probleem met zelfvertrouwen en zelfrespect. Dit alles komt voornamelijk voort uit die vorige relatie. Ik ben altijd positief tegen haar, hemel haar op en wij liggen nooit overhoop. Ze is de liefste puber die je maar wensen kunt. Als ze nors is, bv tijdens haar dagen, en een grote mond heeft, laat ik haar met rust en ga niet met haar in discussie. Later biedt ze dan haar excuses aan.



Mijn dochter loop momenteel bij het MW om die periode met mijn ex te verwerken. Ongeveer een half jaar geleden is namelijk bij haar alles boven gekomen.



Ik moet nu echt gaan, maar wou hier nog even op reageren.
Alle reacties Link kopieren
Wat een moeilijke tijd hebben jullie gehad. Ik kan me voorstellen dat dat een stuk onschuld heeft gekost bij je dochter.



Ik weet niet hoe het nu tussen jullie gaat. Maar ik denk dat ik vooral zou kijken hoe we het leuk kunnen hebben samen, samen genieten. Veel positieve bevestiging. Zodat ze weet dat haar moeder haar de mooiste, de liefste, de leukste vindt van allemaal :) . En stimuleren om bijv vriendinnen mee te nemen naar huis, leuke avonden in het weekend, dat hoeft niet per se uitgaan te betekenen. Dat deed ik ook veel met vriendinnen, op zulke avonden heb je toch weer heel andere gesprekken.



Ik voelde me zelf heel oud in de puberteit, het verleden woog heel zwaar op me. Ik was heel vroeg "volwassen". De contacten met mijn vrienden hebben het wat luchtiger gemaakt in die tijd, mijn ouders konden mij helaas er niet bij helpen. Maar je klinkt betrokken genoeg om nog echt hele mooie dingen toe te voegen aan haar leven, geborgenheid en voor later mooie herinneringen. Dan zal ze vanzelf weer wat onschuld terugkrijgen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
HoiPippiLangkous schreef op 07 juni 2008 @ 11:38:

Ik deed het op mijn 16e ook met mannen die eind 20 waren, ik snap wel dat het voor ouders niet zo leuk is, maar om er nu zo spastisch over te doen.
Nu ja, jij bent in je Pippi-tijd blijven hangen :-)
Alle reacties Link kopieren
HoiPippiLangkous schreef op 07 juni 2008 @ 11:38:

Ik deed het op mijn 16e ook met mannen die eind 20 waren, ik snap wel dat het voor ouders niet zo leuk is, maar om er nu zo spastisch over te doen.
Toen ik 14 was had ik ook een vriendje van 20. Maar 4,5 of 6 jaar is een stuk minder dan 11 jaar!
Alle reacties Link kopieren
Nou dan hoop ik maar dat dochter niet dezelfde verkeerde relatiekeuzes maakt als moeder.
Alle reacties Link kopieren
Hier 14 en 27 (!) Maar nooit helemaal all the way. Oei, het is maar goed dat mijn ouders dat niet wisten. Achteraf denk ik bij mezelf dat ik echt wel geluk heb gehad dat er niets is gebeurd waar ik niet zelf achter stond. En achteraf denk ik ook: Getver, vieze pedo was het eigenlijk!



Wat me opvalt is dat veel mensen reageren op het feit dat dochter afhaakt bij seks. Dat dochter zo volwassen is daarin. Dat dat zomaar wordt aangenomen van een 16-jarige. Weet je wel zeker dat je dochter niet al bezig is met seks?



Verbieden heeft niet zo veel zin, te meer omdat ze wel beiden welkom zijn bij de vader. Dan zoeken ze elkaar daar dus wel op. En ik ga ervan uit dat ze ook mag stappen.



Maar ik zou hier toch echt niet heel erg blij mee zijn. Probeer grip op de situatie te krijgen en zorg in ieder geval dat je jongeman snel leert kennen.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Alle reacties Link kopieren
misschicken schreef op 07 juni 2008 @ 10:55:

Mijn dochter is pas 11, maar ik zou toch even niet weten wat te doen vrees ik als ik in jouw schoenen stond. Ik vind het randje pedofilie, en ik zou er fel op tegen zijn.....Kom over 5 jaar nog maar eens terug zou ik willen zeggen....maar goed......ik sta niet in jouw schoenen.




Ik sluit me volledig aan bij misschicken, mijn dochter is ook pas 11, moet er echt niet aan denken . . . :no:

Vindt het eerlijk gezegd ook niet normaal van een vent van 27 die iets zou willen met een meisje van 16, ik heb daar zo m'n bedenkingen bij. . .
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook niet blind vertrouwen op het feit dat zij de boot afhoudt wat betreft sex.

Ik neem aan dat de desbetreffende man ( die tegen de 30 loopt) wel degelijk sex wil.



Wat Omen ook zegt: ze zoekt misschien rust en stabiliteit buitenshuis.



Ik zou het wat meer cru uidrukken: zij zoekt een vaderfiguur.
Alle reacties Link kopieren
Het is weer maandag



Wat hedde gij gedaan van 't weekend?

Ja, gewoon een bietje zuipen bij 't vrouwtje naast, waar anders

En waar wadde gij eigenlijk?

Ja, ik had huisarrest, maar Ricardo was langsgekomen, dus..

Oh, die heeft je zeker liggen vingeren op de bank

Ja, zeker ja, en niet alleen vingeren

Oh, vuile slet!

Ja, ik had nog wel de rode vlag buiten hangen, maar gut, je kent Ricardo hè

Ja, zeker ja Een echte schipper bevaart ook de rode zee

Ja, dat wou ik zeggen ja



Spaart u ook zegeltjes?

Bonuskaart of airmiles

Wilt u extra geld opnemen

Een tasje kost 35 cent

Houdoe, houdoe, houdoe

(Ja, houdoe)



Het is weer dinsdag



Hee, waarom hadde gij eigenlijk huisarrest?

Nou, vorige had ik me toch laten sandwichen door Jean-Pierre en Ricardo

Komt ons mam net binnenlopen, meteen die grote bek,

Van eh: 't is geen hotel hier, dat doe je maar ergens anders

Wat een bijdehand wijf man!

Je moet gewoon zeggen: of ik me nou door twee of door vijf man laat nemen,

Dat moet ik toch zeker zelf weten, daar heb ik jou toch niet voor nodig

Ik ben markant 16!



Spaart u ook zegeltjes?

Bonuskaart of airmiles

Wilt u extra geld opnemen

Een tasje kost 35 cent

Houdoe, houdoe, houdoe

(Ja, houdoe)



Het is weer woensdag



Hèhè, de week is weer doormidden



Het is weer donderdag



Wat gaat gij morgenavond doen?

Wat denke gij, naar 't vrouwtje naast natuurlijk

Oh, ik ook

Nee, ik niet, ik ga naar de upstairs in ___

De upstairs, in die kelder? Hoezo dat?

Ah, ik heb afgesproken met een zeker iemand

Ah, vuile slet

Met wie dan?

Met Ricardo

Met Ricardo? Die vuile klootzak

Ja, die hoef ik ook nooit meer te zien

Ik heb m'n dekbed al bij het grofvuil moeten zetten



Het is weer vrijdag



Oh, wat duurt dat toch lang man, die vrijdag, er komt geen end aan

Trouwens, ik ga gewoon met jullie mee hoor, naar dat vrouwtje naast

Hè, en Ricardo dan?

Ja die lul heeft net ge-smst dat ie niet kan

Hee, ik denk niet dat ik mee ga hoor, vanavond

Hoezo niet dan?

Najaa goed eh, ik heb ook huisarrest

Oh, balen zeg

Najaa goed, ik krijg wel visite hoor, dusse..

Oh, wie dan?

Twee bepaalde iemanden..

Oh, vuile slet!

Alsof gij de enige bent die uw eigen mag laten dubbeldekken!

Oh, dit is een lekker nummer



Spaart u ook zegeltjes?

Bonuskaart of airmiles

Wilt u extra geld opnemen

Een tasje kost 35 cent

Deze kassa gaat zo sluiten

(We zijn gesloten)



We zijn gesloten



(De vliegende Panters).
Tsja, mijn ouders maakten ook een hoop heisa. Hadden ze dat niet gedaan, dan was ik als 14-jarige waarschijnlijk veel eerder met die 25-jarige gekapt.



Maar ik ben wél superblij dat "mijn eerste keer" niet met een onhandige puistenkop achterin het schoolfietsenhok was, maar gewoon in een fatsoenlijk bed, door iemand met ervaring. Hij had geduld, hij wist wat hij deed, perfect gewoon.



23 jaar later denk ik er met plezier aan terug. :)
Alle reacties Link kopieren
Dat denk ik dus ook als moeder van 3 dochters. Liever met iemand die al wat meer ervaring heeft dan met een 18 jarige die het één en ander te bewijzen heeft ergens in een donker steegje.

Ik praat het gedrag van die 27 jarige niet goed, maar als ouder alleen maar kritiek leveren werkt averechts. In dit geval heeft het al helemaal geen zin omdat van papa alles mag. Ik blijf erbij; zorg dat de relatie met je dochter goed blijft. Het is één van de meest waardevolle dingen in het leven.
Alle reacties Link kopieren
Een kind wordt niet volwassen van vier jaar door een hel gaan. Een kind wordt een beschadigd kind van vier jaar door een hel gaan.



Natuurlijk ontwikkel je als kind mechanismen om overeind te blijven. Maar het feit dat je die mechanismen hebt is niet iets goeds ofzo. Dat zijn geen mechanismen waar je dan ook een beroep op moet blijven doen, dat zijn mechanismen die je juist af moet zien te bouwen (een hele klus).



Door het hebben van een relatie met iemand die zoveel ouder is wordt er een beroep gedaan op die 'volwassen' eigenschappen. Ik vind het een taak van een ouder te (proberen te) sturen op het afbouwen van die mechanismen. Dus net wat TO zegt, het leren genieten, stappen met leeftijdgenootjes etc..



Wat me verrast is dat er mensen zijn die aangeven dat omdat het bij de vader geaccepteerd wordt je hier niets meer tegen kunt doen en het waarschijnlijk ook wel zo'n vaart niet zal lopen met hoe fout het eventueel is. Als ouder, zeker als je uit elkaar bent en dus niet dagelijks de zaken deelt, moet je altijd zelf blijven nadenken en op basis van wat je ziet je eigen opvoedkundige koers bepalen. Daarmee hoeft TO het nog niet te verbieden, maar ik vind wel dat ze, als dit haar gevoel is, gewoon haaks op de houding van de vader kan en mag (en eigenlijk gewoon moet) staan.



:hello: :cheer2: :hello: :cheer2: :hello: :cheer2: :hello: :cheer2:





Off topic: Nee, helaas, niks gezien. En die was me heus niet ontgaan :)





|-)
sprankelend wijzigde dit bericht op 07-06-2008 22:59
Reden: Kijk, hiero dus xxx
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik was nog net geen 16 toen ik ook, onzeker als ik was en blij dat ik eindelijk een vriendje had, een relatie begon met een jongen van 24. Het heeft 2,5 jaar geduurd, verliefd was ik niet. Wel blij dat ik een vriendje had. Mijn ouders waren er ook niet blij mee maar hebben me nooit belemmerd. Ik denk dat het vaak een fase is. 9 van de 10 relaties op die leeftijd gaat uiteindelijk toch uit. Ik snap je wel want als ik nu terug kijk op die periode vraag ik mezelf ook af waar ik mee bezig was en ook waar hij mee bezig was. Want gezond is het natuurlijk niet, ook niet van zijn kant. Ik denk gewoon dat de meeste "normale" twintigers geen relatie beginnen met iemand die zo jong is, het klopt gewoon niet. Ik had achteraf graag mijn eerste seksuele ervaringen gedeeld met een leeftijdsgenoot.
Alle reacties Link kopieren
[quote]siensien schreef op 07 juni 2008 @ 12:47:

Dat denk ik dus ook als moeder van 3 dochters. Liever met iemand die al wat meer ervaring heeft dan met een 18 jarige die het één en ander te bewijzen heeft ergens in een donker steegje./quote]





Wat een aanames weer. Met een 18jarige die het één en ander te bewijzen heeft in een donkersteegje...



Ik zeg toch ook niet; met een gefrustreerde pedo van 27 in een auto, die te licht bevonden wordt door vrouwen van zijn eigen generatie.
Alle reacties Link kopieren
sprankelend schreef op 07 juni 2008 @ 12:56:

Een kind wordt niet volwassen van vier jaar door een hel gaan. Een kind wordt een beschadigd kind van vier jaar door een hel gaan.



Natuurlijk ontwikkel je als kind mechanismen om overeind te blijven. Maar het feit dat je die mechanismen hebt is niet iets goeds ofzo. Dat zijn geen mechanismen waar je dan ook een beroep op moet blijven doen, dat zijn mechanismen die je juist af moet zien te bouwen (een hele klus).



Door het hebben van een relatie met iemand die zoveel ouder is wordt er een beroep gedaan op die 'volwassen' eigenschappen. Ik vind het een taak van een ouder te (proberen te) sturen op het afbouwen van die mechanismen. Dus net wat TO zegt, het leren genieten, stappen met leeftijdgenootjes etc..
Wat een mooie post. Dit is er één om drie keer over te lezen en het alleen nog meer méér mee eens te zijn elke keer dat je het leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit echt met verbazing te lezen. Mijn man is 29, en volgens mij is er écht iets mis met een kerel van 27 als hij iets begint met een meisje van 16. Ik vind dat geen verwantwoord leeftijdsverschil, het zou weleens heel schadelijk voor dat meisje kunnen zijn en ik snap ook niet dat iedereen hier er zo makkelijk over doet van 'ach, moet toch kunnen, je doet er niets aan'. Je hebt op je 16e toch gewoon naar je ouders te luisteren of ben ik nou gek?
Alle reacties Link kopieren
Sprankelend, ten eerste: wat schrijf jij mooi, duidelijk en onderbouwd. Ten tweede, want ben het natuurlijk niet helemaal met je eens :), als vader het goedkeurt en moeder gaat er tegenin dan gaat een kind, immers verliefd, naar haar vader want die 'doet er tenminste niet moeilijk over'. Ik vind niet dat Joldan haar goedkeuring moet geven, verre van dat, maar wél dat ze eerst die jongen moet leren kennen. Daarna kan ze volgens mij ook beter met haar dochter praten en evt. overhalen/ompraten om met die jongen te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Als een kind van 16 en een man van 27 op hetzelfde niveau zitten en een 'gelijkwaardige' relatie hebben is er érgens in de ontwikkeling van 1 van tweeen iets heel grondig misgegaan. Als 16 en 27 jarige hoor je in zulke verschillende ontwikkelingsfases te zitten dat het absoluut niet klopt dat je op hetzelfde niveau zit. Een normale kerel van 27 ziet een meisje van 16 als een kind, niet als een gelijkwaardige partner, hoe volwassen dat meisje ook overkomt.



En als een 16-jarige zo volwassen is dat ze op hetzelfde niveau zit als een 27-jarige is er volgens mij ook ergens iets heel erg misgegaan. Dat wordt je namelijk niet vanzelf en dat is ook absoluut niet gezond. Jammer dat haar ouders dat niet inzien.
Alle reacties Link kopieren
Zamirah, dat is geen aanname, maar gewoon mijn mening en wens voor mijn kinderen. Als mijn dochter het over een paar jaar met een 18 jarige wil doen, dan hoop ik dat ik daarvan op de hoogte ben en dan mogen ze het wat mij betreft hier thuis doen. Liever gezellig in een leuke omgeving dan achteraf in een steegje. Dat is wat ik ermee wilde zeggen. Ideaal is natuurlijk dat het voor allebei de eerste keer is en dat het een romantisch gebeuren wordt, er geen/nauwelijks leeftijdsverschil is en dat alle ouders het ermee eens zijn. Maar vraag me af of dat bestaat. :)
Alle reacties Link kopieren
Of ze krijgt de sleutel ons vakantiehuisje, maakt me ook niet. Het is niet zo dat het onder mijn dak moet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lieve complimenten, bedankt :-$ :)



Siensien, ik snap je punt wel, maar ik ben het er niet mee eens. Wel op de korte termijn, natuurlijk zoekt een kind de route waar het voor elkaar kan krijgen wat hij of zij hebben wil.



Maar een ouder dient een groter doel dan dat. Een dochter kijkt naar haar moeder als belangrijkste rolmodel voor wat ze zelf gaat doen in het leven. Als moeders dit dus 'goedkeurt' omdat het bij vader al mag, of omdat ze bang is haar dochter kwijt te raken dan zal dit op de korte termijn wellicht in haar voordeel uitpakken. Haar dochter leert echter ook dat het voor haar moeder (en dus voor haar) ok is als een man van 27 er een kindvriendinnetje op nahoudt.



Als alles goed uitpakt is er niet of nauwelijks een probleem. Als het misgaat echter (de manier waarop even buiten beschouwing gelaten) staat die dochter met redelijk lege handen. Er is dan niet iemand bij wie ze instinctief terecht kan voor bescherming/geborgenheid, want er is niemand van wie ze weet dat hij of zij het beter had gezien dan zij.



Ik snap wel dat het een dunne lijn is met pubers. Maar kinderen zoeken bij hun ouders (bewust en onbewust) kaders. Kaders om de wereld in te kunnen vatten, kaders om tegenaan te schoppen, kaders om uit te breken, kaders om op terug te vallen, kaders om bescherming te bieden. Dàt is je taak als ouder, niet het zijn van de beste vriend of vriendin. Als je geluk hebt verwerf je die positie tegen de tijd dat ze volwassen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders vonden het ook niet leuk toen ik 17 was verliefd werd op een man van 35 jaar, hij hield de boot af, maar ik liet het er niet bij zitten. Mijn moeder kon het niet waarderen, mijn stiefvader was milder, uiteindelijk ruzie gekregen vanwegen dat hij te oud was, terwijl het voor mij juist zo goed voelde, ik ben het huis uit gegaan vanwegen de ruzie's en bij een vriendin ingetrokken, na een jaar ging ik samenwonen met hem en we hebben 9 jaar een relatie met elkaar gehad, het is nu wel al een aantal jaartjes uit, maar nog steeds mijn beste vriend alleen niet meer als een relatie.



Mijn moeder vind het nu juist erg jammer dat het tussen ons over is, terwijl ze er zo op tegen was !!



Ik heb zelf geen kinderen, maar mocht ik een dochter hebben en ze zou verliefd worden op een oudere man, dan heeft ze mijn zegen, als hij goed voor haar is en ze is echt super verliefd, dan is het toch juist mooi ??



Succes.
Eowynn_ schreef op 07 juni 2008 @ 13:04:

Als een kind van 16 en een man van 27 op hetzelfde niveau zitten en een 'gelijkwaardige' relatie hebben is er érgens in de ontwikkeling van 1 van tweeen iets heel grondig misgegaan..
Helemaal met je eens. Op mijn 17de constateerde ik dat ik véél verder was ontwikkeld dan hij (ito gevolgd, en niet afgemaakt), en me nog steeds ontwikkelde. Dan ontstaat er vanzelf een verwijdering, waar je beiden vrede mee kunt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me dan af: hoe (snel ) weet je of hij "goed" voor haar is? Dat kun je niet beoordelen na een paar weken/maanden.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn 19de had ik een relatie met een man van 30, hij had ook een kind van 2 jaar, en achteraf was het een heel verkeerde keuze.



Het was echt niet voor niks dat zijn ex (moeder van het kind) bij hem weg was gegaan.



Ik was destijds gewoon nog veel te jong om hem op de juiste waarde te schatten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven