Dochter op kamp-vader mee?

29-10-2012 15:11 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja, de titel zegt het al: mijn dochter (13 jaar) gaat binnenkort met haar sportclubje een paar dagen op sportkamp. Super leuk natuurlijk!

Nu heeft een ander team (dus niet het team waar zij in speelt, maar met jongelui van 18-25 jaar) door omstandigheden geen coach tijdens dit kamp/toernooi. Mijn man is daarvoor benaderd om mee te gaan. Hij wil dit wel.

Alleen, mijn dochter vindt het helemaal niet leuk als haar vader mee gaat! 'Dan let hij op haar en gaat gek doen en staat zij voor schut bij haar vriendinnen', zo voelt zij dat tenminste.

Hierover is dus hooglopende ruzie thuis. Ik ben van mening dat het allereerst háár uitje is en als zij het echt niet ziet zitten, mijn man niet mee zou moeten gaan. Mijn man stelt zich op het standpunt dat zij daar niets in te zeggen heeft en hij zich heus wel gewoon zal gedragen.

Ben benieuwd naar jullie mening hierover!
Ik snap jullie reacties zeker en kan me daar ook deels in vinden. Echter, vooraf was afgesproken dat dochterlief op kamp gaat, zonder haar ouders, met andere begeleiders. Nu er een team zonder coach zit en die meiden (18-25 jaar) het wel erg gezellig vinden als haar vader mee gaat, zit zij daardoor ook opeens 'met hem opgescheept'. Dat klinkt negatief en zal ik verklaren.

Mijn man staat graag in het middelpunt, houdt van een biertje (geen alcoholist en hij kent zijn grenzen), heeft op feestjes de lachers op zijn hand, kan lekker gek doen etc. Kortom: een gangmaker op feestjes e.d. Heel gezellig en leuk, maar niet voor dochter omdat ze zich dan schaamt. Dat snap ik wel. Kortom: hij zal zeker beloven zich te gedragen, maar zij en ik weten uit ervaring dat dat niet altijd het geval zal zijn En ik blijf erbij dat dit haar 'feestje' is en hij niet perse mee hoeft.
Dit!

"man heeft natuurlijk gelijk. Zij heeft daar niets in te zeggen, het is zijn agenda/leven en het is hem gevraagd. Geval pech voor haar, maar ook meteen leerzaam dat niet alles in het leven gaat zoals je wilt :-)."
Ik vind het heel erg vreemd dat hij zegt het aan tafel te willen bespreken, dus met dochter erbij.

En dan blijkt dat er helemaal niks te bespreken is, want hij heeft al bepaald dat hij het wel leuk vindt om mee te gaan en daarnaast vindt hij dat dochter geen moer in te brengen heeft over wat hij wel/niet doet.

Ze wordt gewoon voor een fait accompli gesteld. Ik zou ook kwaad zijn geworden!
Tja, het leven is nou eenmaal niet altijd leuk.

Ergens begrijp ik het niet helemaal. Mijn dochter is ook bijna 13 en die zou dat helemaal geen punt vinden. Ik snap beide kanten van het verhaal wel maar je bent niet alleen vader/moeder, maar ook nog Jan/Truus. En Jan wil graag mee en wil dit graag doen. Dat hij toevallig ook nog vader is wil niet zeggen dat hij zich maar moet schikken naar de wensen van een puberdochter.

Dat je je kind een vadervrij kamp gunt, is één ding. Maar dat je je kind haar zin geeft vind ik iets anders. Zij hoeft dat niet leuk te vinden en dat mag ze ook zeggen. Maar de beslissing moet niet bij haar liggen.

Ik zou wel bij man het volgende aankaarten; als je dit jaar meegaat, word je waarschijnlijk voor meerdere jaren gevraagd. Ga je dat doen? Of is het iets van 2-3 keer en dan nooit weer. Als hij dit echt leuk vindt, dan valt het onder vrijwilligerswerk en dat zou ik niet tegenhouden. Als het iets is waarvan hij zegt; neuh, alleen maar voor deze ene keer, dan zou ik kijken of iemand anders het kan doen.

Maar ik zou dochter zeggen; je mag je mening geven maar niet beslissen. Leuk en aardig, die besprekingen, maar als je een kind van 13 laat beslissen heb je de komende jaren nog zware dobbers. Daar zou ik dus niet aan beginnen.
Ik hoop dat je man zijn dochter ook eens haar moment gunt en beleefd bedankt voor de eer.
quote:nessemeisje schreef op 29 oktober 2012 @ 16:03:

En nogmaals vind ik het zeer kwalijk dat jij openlijk de kant van je dochter kiest. Jij had je beter neutraal op kunnen stellen in plaats van je man zo te laten vallen. En dan aangeven dat het zijn eigen schuld is dat het geescaleerd is omdat hij het met jullie dochter wilde bespreken, wat ik een volwassen benadering vind. Waarom was jij in vredesnaam boos?

Waarom ik boos was/ben? Omdat dochterlief al lang hiernaar uitkijkt en nu met dikke tranen van frustratie aan tafel zat. Vader zegt vooraf dat zij haar zegje mag doen en naar haar zal luisteren. Zodra zij haar bezwaren op tafel legt heeft hij echter overal een weerwoord op dat het zo'n vaart niet zal lopen. Kortom: hij luistert niet écht naar haar en dat frustreert haar.

Hij wist voordat we het gesprek ingingen al hoe zij erover dacht, was in de auto al aan de orde geweest. Ook hoe ik erover dacht (hadden we samen al besproken). Hij stond erop om het nu ook gezamenlijk te bespreken. Ik ga dan geen mooi weer spelen om hem niet af te vallen door te zeggen dat ik het er wel mee eens ben, dat lijkt mij een rare situatie.
Het is niet alleen haar feestje, maar ook dat van andere clubgenoten. En die willen je man mee, met zijn "gekke" gedrag. Je dochter moet zich niet zo aanstellen. Ze klinkt op deze manier als een stampvoetende peuter en jij voedt dat gedrag alleen maar.
quote:nessemeisje schreef op 29 oktober 2012 @ 16:03:

En nogmaals vind ik het zeer kwalijk dat jij openlijk de kant van je dochter kiest. Jij had je beter neutraal op kunnen stellen in plaats van je man zo te laten vallen. En dan aangeven dat het zijn eigen schuld is dat het geescaleerd is omdat hij het met jullie dochter wilde bespreken, wat ik een volwassen benadering vind. Waarom was jij in vredesnaam boos?Wat een dikke onzin, als de man het openlijk wil bespreken is dit zijn keus, ik zou mijn vent nooit afvallen waar mijn kinderen bij zijn en dingen apart bespreken echter als hij er voor kiest om alle meningen op tafel te gooien dan doe ik dat ook.
quote:AnnieThePannie schreef op 29 oktober 2012 @ 16:04:

Ik snap jullie reacties zeker en kan me daar ook deels in vinden. Echter, vooraf was afgesproken dat dochterlief op kamp gaat, zonder haar ouders, met andere begeleiders. Nu er een team zonder coach zit en die meiden (18-25 jaar) het wel erg gezellig vinden als haar vader mee gaat, zit zij daardoor ook opeens 'met hem opgescheept'. Dat klinkt negatief en zal ik verklaren.

Mijn man staat graag in het middelpunt, houdt van een biertje (geen alcoholist en hij kent zijn grenzen), heeft op feestjes de lachers op zijn hand, kan lekker gek doen etc. Kortom: een gangmaker op feestjes e.d. Heel gezellig en leuk, maar niet voor dochter omdat ze zich dan schaamt. Dat snap ik wel. Kortom: hij zal zeker beloven zich te gedragen, maar zij en ik weten uit ervaring dat dat niet altijd het geval zal zijn En ik blijf erbij dat dit haar 'feestje' is en hij niet perse mee hoeft.

Klinkt als mijn schoonbroer.

In dat geval moet hij zich echt terug trekken. Voor haar zal het nl veel minder leuk zijn.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
@exces, ben het totaal niet met je eens. Het was HAAR kamp, HAAR weekend.

Vader had meteen nee moeten zeggen. En buiten dat: waarom vragen ze een vader mee als er blijkbaar genoeg anderen zijn?
Het mooiste is dat hij jarenlang niet mee wilde op allerlei kampen (school/sport) omdat de kinderen toen jong waren en hij dat niet leuk vond. Nu zou hij met een groep jongeren (18-25) gaan en opeens wil meneer wel mee.

Hij wil dus niet mee omdat hij graag met zijn dochter mee gaat als begeleiding, hij wil 'gewoon' zelf een leuk weekend met wat jongelui hebben.

Hij is net terug van een weekendje weg met zijn vrienden, is vorig jaar een weekje met vrienden op vakantie geweest, kortom: hij komt wat dat betreft wel aan zijn trekken. Moet hij zich dan nu zo star opstellen alleen voor zijn eigen plezier? Ik kan daar als moeder niet bij, maar zie dat er ook andere meningen zijn
Als het mijn man was zou ik hem zeggen dat ik het heel flauw van hem vond dat hij zijn eigen belang (hij vind het leuk om mee te gaan) boven dat van zijn dochter stelt (die uiteraard haar vader niet mee wil hebben).

Want wat je ook 'los gaan' noemt, je wilt gewoon lekker dom doen of giechelen of achter jongens aanlopen of wat dan ook. En je voelt je geremd als je vader daar bij is.
quote:nessemeisje schreef op 29 oktober 2012 @ 16:07:

Het is niet alleen haar feestje, maar ook dat van andere clubgenoten. En die willen je man mee, met zijn "gekke" gedrag. Je dochter moet zich niet zo aanstellen. Ze klinkt op deze manier als een stampvoetende peuter en jij voedt dat gedrag alleen maar.

Nee, ze klinkt als een boze puber. En dat mag ze best zijn, dat is ze nl ook.

Pa klinkt alsof hij alles in samenspraak wilde oplossen maar hij zal zijn eigen besluit allang hebben genomen. Klopt dat een beetje TO?
Misschien heeft je man gelijk dat zijn dochter zijn leven niet bepaalt maar dan kan hij er toch voor kiezen haar geluk voor het zijne te laten gaan? Het was als eerste haar uitje tenslotte, beetje kleinzerig van hem dat hij geen rekening met haar wil houden.
Ik begrijp helemaal dat je als 13 jarige geen zin hebt in je vader mee op kamp.

En aangezien het geen probleem geeft voor het andere team, zou ik als ouder niet mee gaan. Ik vind dat je dochter gelijk heeft.
quote:Kwabbernoot schreef op 29 oktober 2012 @ 16:08:

[...]

Wat een dikke onzin, als de man het openlijk wil bespreken is dit zijn keus, ik zou mijn vent nooit afvallen waar mijn kinderen bij zijn en dingen apart bespreken echter als hij er voor kiest om alle meningen op tafel te gooien dan doe ik dat ook.Dus kies je partij. En val je je man af. Waarom is de mening van TO in deze zo belangrijk? Het lijkt mij dat het iets is tussen vader en dochter.
quote:MissMartine schreef op 29 oktober 2012 @ 16:11:

Misschien heeft je man gelijk dat zijn dochter zijn leven niet bepaalt maar dan kan hij er toch voor kiezen haar geluk voor het zijne te laten gaan? Het was als eerste haar uitje tenslotte, beetje kleinzerig van hem dat hij geen rekening met haar wil houden.Ja, hij mag er toch ook voor kiezen? De discussie gaat over de vraag of hij ervoor moet kiezen. Nee dus.
@Saar: dat klopt helemaal!
Zou het niet kunnen dat dochter het lastig vindt dat vader heel vaak het middelpunt is en dat dit uitje nou juist iets wat alleen van HAAR zou zijn geweest? In dat geval kan ik het goed begrijpen dat ze er niet blij mee is.
Hoe is de band normaalgesproken tussen vader en dochter?
Ik denk dat moeders het anders zien. Die zien denk ik vaker dochters haar probleem. Vaders zeggen vaker ze heeft niks te vertellen. Ik ga gewoon mee.

Ik kan me de boosheid van je dochter wel voorstellen.
quote:nessemeisje schreef op 29 oktober 2012 @ 16:12:

[...]

Dus kies je partij. En val je je man af. Waarom is de mening van TO in deze zo belangrijk? Het lijkt mij dat het iets is tussen vader en dochter.

Het gaat om haar dochter en haar man die ruzie hebben.

Logisch dat je er als moeder en vrouw een mening over hebt. Zou niet goed zijn wanneer dat niet was.
Ben je niet zelf een beetje jaloers, omdat man met dat leuke jonge, maar volwassen grut weggaat?
ik heb niet alle reacties gelezen maar ook ik vind het niet acceptabel dat jij gewoon de kant van je dochter kiest en dit openlijk laat merken aan haar en hem.

Zo krijg je dus dwarse pubers die weten dat ze papa en mama feilloos tegen elkaar uit kunnen spelen!

Ik vind ook dat jullie dochter niet de boel hoeft te bepalen ,ze is immers geen volwassenen.

Toch snap ik haar ook wel weer,ik zou het zelf ook niet leuk vinden op die leeftijd.

Zolang de dagprogamma's redelijk gescheiden zijn zou ik dus gewoon vader mee laten gaan,als vader leerkracht of wat dan ook op haar school was geweest en deze situatie had zich voorgedaan dan kon je hoog of laag springen maar moest hij gewoon mee
quote:Galadriel schreef op 29 oktober 2012 @ 16:14:

Ben je niet zelf een beetje jaloers, omdat man met dat leuke jonge, maar volwassen grut weggaat?Mmm.... interessante plotwending

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven