dochter van 16 heeft verkering

17-07-2010 02:09 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal ik weet niet of ik deze vraag onder de juiste kop heb geplaatst maar dat hoor ik dan wel.

Sinds kort een weekje of 2 heeft mijn dochter verkering, alleen ben ik er eigenlijk niet echt blij mee maar ja je houdt ze toch niet tegen als je het gaat verbieden dan doen ze het juist.

Mijn dochter is 16 en nu is haar vriendje 19 is dat niet een te groot leeftijd verschil en is het niet de kat op het spek binden.

Wat vinden jullie en hoe zouden jullie dit aan pakken?
quote:daffyduck schreef op 17 juli 2010 @ 09:45:

[...]

Niet accepteren maar ze gebeuren wel,en mijn kinderen hebben hele leuke vrienden hoor..niets mis mee..het gaat over je grenzen ontdekken,en dat doet elke puber op die leeftijd.....

Die grenzen krijg je van thuis mee. En als het normaal is dat thuis gedronken of geblowd wordt heb je hele andere grenzen dan wanneer dat niet zo is.

Heel fijn en gelukkig en godzijdank dat je jongens het goed doen, maar dat zal niet door jullie "grenzen" komen.
Ja, dat vind ik echt.
Ik was nog net geen 16 toen ik verkering had met een jongen die 9 jaar ouder was. Mijn ouders vonden het verschrikkelijk (niet alleen zijn leeftijd, de persoon in kwestie ook) maar toch was hij welkom bij ons thuis.

Ze wisten ook wel dat ik het anders nog spannender ging vinden enzo.

Nu ben ik stukken ouder en begrijp precies waarom ze het destijds verschrikkelijk vonden. Is ook een enorm verschil op die leeftijd, toen vond ik het stoer nu vind ik het idioot.
Eens met Mamasaar.

@TO

Je dochter wordt groot. Als het goed is heb jij haar inmiddels goed opgevoed, de juiste normen en waarden geleerd en heb jij haar voldoende meegegeven om de juiste keuzes te kunnen maken. Vertrouw er dus op dat het wel goed met haar komt.
quote:Mamasaar schreef op 17 juli 2010 @ 10:11:

[...]

Die grenzen krijg je van thuis mee. En als het normaal is dat thuis gedronken of geblowd wordt heb je hele andere grenzen dan wanneer dat niet zo is.

Heel fijn en gelukkig en godzijdank dat je jongens het goed doen, maar dat zal niet door jullie "grenzen" komen.

In theorie klinkt dat heel waar maar pubers zijn toch, of ze nou verstandig opgevoed zijn of niet, een beetje ongeleide projectielen en nieuwsgierig. Ik heb hele leuke herinneringen aan die tijd, aan mijn vrienden, aan de idiote dingen die we gedaan hebben. Ik ben zelf juist niet zo goed opgevoed maar was daardoor al vroeg zelfredzaam. Andere vrienden en vriendinnen kwamen uit "normale" gezinnen en die zijn soms net zo verstandig (en soms net zo heel erg niet verstandig) geweest. En dat zijn allemaal mensen met goede opleidingen achter de rug nu, leuke banen enz. Ik zie het net zo als Daffyduck, het gebeurt in veel gevallen toch wel.

En TO, gun je dochter haar verliefdheid en hou een beetje een oogje in het zeil, hoe het gaat, of ze gelukkig is enz. Ik vind het net zoals de anderen geen groot leeftijdsverschil. Ik hoop voor je dochter dat het een leuke, lieve jongen is .
@Knurfje,

toen ik 15 was kreeg ik wat met een jongen van 20, een supervent, echt ontzettend lief was hij voor me. Mijn ouders vonden het in het begin verschrikkelijk, het leeftijdsverschil, dat hij al studeerde etc etc. En toen ik het na anderhalf jaar uitmaakte stond mijn moeder harder te huilen dan ik

Ik denk dat het niet zo zeer gaat om de leeftijd maar om het type jongen. Je hebt jongens van 16 die je geen enkel meisje toewenst, maar ook genoeg jongens van 20 die ontzettend lief zijn...

Ik heb in die anderhalf jaar NOOIT sex gehad met mijn vriendje, omdat ik er niet aan toe was en hij niet aandrong, het bij elkaar slapen was niet eens een vraag..

Het vriendje erna (was toen ong. 17/begin 18, hij 21) werd mijn eerste en toen begreep ik mijn moeder totaaaal niet. Ik mocht aan de pil, maar bij hem slapen of hij bij mij: ho maar. Gevolg: ik ging het stiekem doen..

Hoe dichter je het bij het houdt hoe makkelijker je ook ziet wat er tussen hun gebeurt.
Ik word een beetje nijdig als ik lees dat je vriend het vriendje uitmaakt voor PEDO. Wat hoef je weinig te doen, tegenwoordig om pedofiel te zijn zeg. En dan ook nog dreigen om hem te slaan. Wat een niveau!

Ik was ook 16 toen ik mijn eerste vriendje had. Mijn vriendje was toen 18 en hij had al een eigen auto. Mijn hemel, het idéé dat hij me kwam ophalen met een auto sprak me eigenlijk meer aan dan het hele vriendje zelf. Of mijn ouders er achter stonden? Geen idee...daarover hebben we het nooit gehad. Ze namen het in iedergeval heel serieus. Mijn moeder sprak openlijk met me over de pil, kocht condooms voor me en nodigde het vriendje ook uit om op bezoek te komen. En toen stond er een geweldig diner op tafel, om hem te welkom te heten in de familie. Ik natuurlijk apetrots op het vriendje en een beetje bang dat mijn vader misschien wel superstomme opmerkingen ging maken. Maar dat deed ie niet. En toen mocht vriendje op een gegeven ogenblik ook nog blijven slapen. Meeeeeeeen...ik had een heuse relatie! En ik wíst zeker dat deze ging blijven..mijn ouders praatten gewoon met me mee. En toen het uitging, was mijn moeder er met een doos vol tissues en chocolade om me over de eerste liefdesverdriet heen te helpen. Nu 11 jaar later denk ik nog met veel plezier aan mijn eerste echte verkering. Hoe ontzettend serieus ik die nam, met alle probleempjes en leuke momenten er bij.

Je dochter wordt volwassen en dit hoort er bij. Een leeftijdsverschil van 3 jaar is in deze echt geen probleem. Nodig hem een keer uit, leer de jongen kennen. Misschien is het een heel aardige jongen, weet jij veel (zorg dat je vriend er dan niet is ;)) en ontzettend goed voor je dochter.

Kijk, dat hij blowt...nee daar zou ik ook niet blij mee zijn. Maar wat jij kunt doen is je dochter voorlichten over blowen en drankgebruik. Niet alle pubers zijn hetzelfde om zichzelf te verliezen in drank en drugsgebruik; dat komt door de opvoeding die ze genoten hebben, maar ook wel een beetje hoe ze zelf in elkaar steken.

Geniet van je verliefde dochter en wees er voor haar. Juist dan kun je veel meer openingen krijgen dan wanneer je verbiedt.
Ik heb een dochter die 15 was toen ze haar eerste vaste vriend kreeg, die knul was 6 jaar ouder, maar hee ze was verliefd en we hebben hem binnen gelaten,hij blowde regelmatig maar gebruikte niet tot nauwelijks alcohol hij kwam hier regelmatig tot elke dag en zij ook weer bij hem thuis, ze hebben 2 jaar verkering gehad en toen ze het uitmaakte is ze pas flink uit haar dak gegaan wat betrefd uitgaan en drank,ik heb ze daarin met rust gelaten en ik zal je wat moois vertellen ze heeft nooit geblowd en drank?, ach heel af en toe neemt ze een biertje maar meer dan 3 worden het er niet omdat het van haar gewoon niet hoeft.

Als het niet in je kind zit om te blowen of te drinken gebeurd het echt niet.
Praat er eens met je dochter over? Wat vind je dochter van de pil, is ze er al aan toe?

Ik vind het leeftijdsverschil zeker niet te groot. Bovendien moet ze toch echt zelf uitzoeken of het gaat werken tussen hen.

Probeer de lijn open te houden met je dochter. Geef zo min mogelijk je mening (en (voor)oordelen), maar luister! En toon interesse in de relatie die je dochter heeft....

Ik denk dat je vanaf de zijlijn zult moeten toekijken Sturen als daar om wordt gevraagd, maar haar vooral zelf de keuzes laten maken en het laten ontdekken!
quote:Mamasaar schreef op 17 juli 2010 @ 10:11:

[...]

Heel fijn en gelukkig en godzijdank dat je jongens het goed doen, maar dat zal niet door jullie "grenzen" komen.Ben een alleenstaande moeder,die geen druppel drinkt en vanaf mijn 15 niet meer geblowt heeft,en zelfs al 12 jaar niet meer rook(ben 44) dus hoezo oordeel jij over mijn grenzen?????????
verbieden kun je het wel in je eigen huis, natuurlijk.

Eens goed met haar praten, in ieder geval uitleggen dat sex een no-go is en hopelijk vliegt het snel over (zal wel)
quote:Ksenija schreef op 17 juli 2010 @ 17:21:

verbieden kun je het wel in je eigen huis, natuurlijk.

Eens goed met haar praten, in ieder geval uitleggen dat sex een no-go is en hopelijk vliegt het snel over (zal wel)

Waarom uitleggen dat sex een no-go is?

Ik ken heel wat jongeren die zo beschermd zijn opgevoed en van wie de ouders altijd roepen dat "hun kind nou nooit drinkt/blowt/sex heeft" terwijl dat vaak degenen zijn die kneiterhard zuipen zodra ze 1 cm bewegingsvrijheid hebben.

Blijf kalm, wijs op de gevaren van overmatig drank/drugsgebruik en zorg ervoor dat ze de pil slikt. En pak je man/vriend aan.
Ik geloof dat het bij een 16-jarige niet zoveel zin heeft om seks te gaan verbieden, want dan gaan ze het wel stiekem doen. Je kunt beter uitleg geven over veilig vrijen.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Ik neukte vanaf mijn veertiende, blowde vanaf diezelfde leeftijd, slikte op de leefijd van jouw dochter pillen en paddo's en haalde hele nachten door op illegale housefeesten en heb mijn ouders het bloed onder mijn nagels vandaan gehaald (want dit waren géén dingen die zij me hadden meegegeven) en toch ben ik helemaal goed terecht gekomen .

Met andere woorden: maak je niet zo druk. Wat jouw dochter uitvreet is voorkomen normaal.
Hoi, bedankt voor jullie adviezen, ikzelf vindt het leeftijdsverschi ook niet echt groot, maar ja vriendje die denkt er anders over.

En als hij dan dat soort dingen zegt dan kan ik er niet meer met hem over praten, want dat vindt ik gewoon een rare opmerking. Vanmorgen met haar een beetje gepraat en ze vertelde dat iedereen vond dat die jongen anders was geworden nu hij met haar is. Ja ja dacht ik toen dat zal wel. Aan jullie reacties te merken is het verschil dus niet zo groot en kan ik me beter richten op andere dingen zoals drugs en drank en sex. Zal mijn best gaan doen maar ja ook daarin ben ik een groentje want dochter is de oudste, en zal proberen om met mijn vriendje te praten en de jongen in kwestie eens thuis uitnodigen
Heb de andere reacties nog niet gelezen, maar jeetje, met alle respect maar wat ben jij een trutje.

Heb je een boek met one-liners voor de bezorgde moeder uit de provincie erbij gepakt?

"Je houdt ze toch niet tegen"

"Als ze het gaat verbieden doen ze het juist"

"Het is de kat op het spek binden"

Come ooon!! Je mag blij zijn dat je dochter op haar 13e niet allang louche types stond te pijpen in een steegje.
quote:Ste_ schreef op 17 juli 2010 @ 18:37:

Heb de andere reacties nog niet gelezen, maar jeetje, met alle respect maar wat ben jij een trutje.

Heb je een boek met one-liners voor de bezorgde moeder uit de provincie erbij gepakt?

"Je houdt ze toch niet tegen"

"Als ze het gaat verbieden doen ze het juist"

"Het is de kat op het spek binden"

Come ooon!! Je mag blij zijn dat je dochter op haar 13e niet allang louche types stond te pijpen in een steegje.Gaat ie een beetje? :puke:
quote:CoffeePot schreef op 17 juli 2010 @ 18:23:

Ik neukte vanaf mijn veertiende, blowde vanaf diezelfde leeftijd, slikte op de leefijd van jouw dochter pillen en paddo's en haalde hele nachten door op illegale housefeesten en heb mijn ouders het bloed onder mijn nagels vandaan gehaald (want dit waren géén dingen die zij me hadden meegegeven) en toch ben ik helemaal goed terecht gekomen .

Met andere woorden: maak je niet zo druk. Wat jouw dochter uitvreet is voorkomen normaal.

Haha, same here. Ben ook helemaal goed terecht gekomen!

Toen ik nog bij mijn moeder woonde werd er meer over deze dingen gepraat (drank, drugs enz.) en ik moet toegeven dat het toen een stuk minder aantrekkelijk was dan toen wanneer ik bij mijn vader ging wonen. Hier mocht niets meer in mijn ogen, en ja, dan is het natuurlijk allemaal wel veel spannender.

Ik hoor je veel zeggen 'ik denk ...' en meer van dat soort dingen. Vráág haar of ze aan de pil wil. Vráág haar wat ze er van vindt dat haar vriendje blowt, en of ze daar niet naar nieuwsgierig is. Laat haar weten dat áls ze vragen heeft, ze altijd bij je terecht kan.

Het leeftijdsverschil vindt ik ook volkomen normaal.
quote:ronniemitchel schreef op 17 juli 2010 @ 18:38:

[...]

Gaat ie een beetje? :puke:

Ja hoor. Ik druk me misschien niet zo genuanceerd uit, maar ach, heb ik niet een beetje gelijk?

Wake up and smell the coffee TS, je dochter is 16.
quote:Mamasaar schreef op 17 juli 2010 @ 08:36:

[...]

Nee, met een kabouter

Hij was 2 cm kleiner dan ik Ohhhhh jij had met Wes Cabauter!!!!!
Ik kreeg mijn eerste vriendje overigens ook toen ik 16 (bijna 17) was, en hij was 21.

Dus hij was een pedo? Jeetje, ik ga me met terugwerkende kracht misbruikt voelen.
Nodig hem uit, leer hem kennen en vooral: ga in gesprek met je dochter. Je zit zo vol met (voor)oordelen, en ik proef zo weinig vertrouwen in je dochter. Je hebt haar toch zelf opgevoed, dan weet je toch of/dat ze hier goed mee om zal gaan?

Mijn ouders hebben mijn relatie op mijn 30e (!!!!) ook afgekeurd, op basis van hun normen en waarden, zonder met mij in gesprek te gaan. Bijna met opgeheven vinger. Ik heb me nog nooit zo gedebiliseerd gevoeld. En opstandig gevoeld. En dat komt nooit meer goed. Als zij niet op mijn kunnen vertrouwen, waarom zou ik dan nog steun aan ze vragen?

Kortom, ga alsjeblieft het gesprek met je dochter aan, in plaats haar te veroordelen nog voordat ze ook maar iets verkeerd heeft gedaan. Vertrouw haar, en laat haar haar eigen keuzes/fouten maken. Daar leert ze van en komt ze alleen maar sterker uit. Mits jij onvoorwaardelijk achter haar staat!
anoniem_107589 wijzigde dit bericht op 17-07-2010 18:45
Reden: typo
% gewijzigd
quote:knurfje schreef op 17 juli 2010 @ 18:31:

Hoi, bedankt voor jullie adviezen, ikzelf vindt het leeftijdsverschi ook niet echt groot, maar ja vriendje die denkt er anders over.

En als hij dan dat soort dingen zegt dan kan ik er niet meer met hem over praten, want dat vindt ik gewoon een rare opmerking. Vanmorgen met haar een beetje gepraat en ze vertelde dat iedereen vond dat die jongen anders was geworden nu hij met haar is. Ja ja dacht ik toen dat zal wel. Aan jullie reacties te merken is het verschil dus niet zo groot en kan ik me beter richten op andere dingen zoals drugs en drank en sex. Zal mijn best gaan doen maar ja ook daarin ben ik een groentje want dochter is de oudste, en zal proberen om met mijn vriendje te praten en de jongen in kwestie eens thuis uitnodigen

Ben je niet een beetje laat dan, om nu pas sex drank en drugs te willen bespreken met haar? Gewoon laten weten dat je er altijd voor haar bent, dat vond ikzelf altijd heel erg fijn. Kon alles bij mijn moeder kwijt en nog steeds en ze veroordeeld mij of mijn vriendje nooit. (vriendje is een 'doerak' zegt ze) En die pil, ja mijn moeder vond het gewoon doodnormaal dat ik op mijn 16e (of 15e, weet ik niet meer) aan de pil ging, want je weet maar nooit.

Nou ben ik op het gebied van drank en drugs altijd een braaf tutje geweest hoor... (maar wat niet is kan nog komen, ben nu 21)
Vergeet niet eventueel (naast de pil) om je dochter, of die jongen, duidelijk te maken dat hij het ook met condooms moet doen, tenzij je/zij zeker weet dat zij zijn eerste is en hij nooit vreemd zal gaan...
quote:Friia schreef op 17 juli 2010 @ 21:14:

Vergeet niet eventueel (naast de pil) om je dochter, of die jongen, duidelijk te maken dat hij het ook met condooms moet doen, tenzij je/zij zeker weet dat zij zijn eerste is en hij nooit vreemd zal gaan...Ik denk dat die jongen dat zelf ook wel weet. Tegen je dochter kun je dat wel zeggen, maar tegen het vriendje van je dochter...... zou ik niet doen.
Wij hadden het thuis nooit over sex maar des te meer over liefde. Dat het heel normaal is dat 2 mensen elkaar erg lief en aantrekkelijk vinden en dat die mensen dan gaan vrijen, en dat belangrijk is om hier (lees: jongens/mannen) keuzes in te maken. Woorden als pijpen en beffen zijn nooit gevallen. Veilig vrijen daarentegen...toen ik aan de pil ging zijn mijn ouders met vrienden gaan praten die een iets oudere dochter hadden. Toen waren ze blijkbaar iets gerustgesteld.

Mijn ouders zijn na ruim 30 jaar huwelijk nog steeds 'klef'. Hiermee heb ik geleerd dat affectie tonen iets moois is en dat ik mag 'eisen' dat een man mij goed behandeld. Mijn ouders hebben mij ook geleerd dat ik trots moet zijn op mezelf en dat zelfvertrouwen heel belangrijk is. Verder ben ik opgegroeid in een grote stad vol drugs, dus daar moesten we het wel over hebben. Ik heb mijn ouders heel wat uitgelegd over van alles.
anoniem_5603 wijzigde dit bericht op 17-07-2010 21:29
Reden: woordje vergeten
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven