dronken vriend hoe mee om te gaan

14-12-2008 15:55 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als mijn vriend met vrienden weg gaat komt hij steevast straalbezopen thuis. Niet gezellig aangeschoten maar vallen, tegen muren lopen in vechtpartijen belanden, politie uitdagen. Gister was het weer zover en dacht hij dat mijn kledingrek de wc was. Gewoon helemaal onder gepist. Nou hebben we er wel veel over gesproken: ik denk dat hij een probleem heeft aangezien hij als hij eenmaal drinkt niet kan stoppen tot ie compleet van de wereld is, hij vindt het normaal dat doet ie al jaren en zijn vrienden doen het toch ook. Soms geeft het ook problemen bij uitgaan veel bars en disco´s laten hem niet naar binnen omdat hij al zoveel gedronken heeft en daarnaast schaam ik me gewoon als ik zo met hem op straat moet lopen. Ik wil hem wel helpen (vermoed dat het een achterliggende reden heeft) maar hij ziet het probleem niet. Hij doet het nu niet meer elke week maar wel altijd als hij uitgaat. Ik hou elke keer mijn hart vast dat er niet weer iets gebeurd. Het is wel al een stuk minder dan eerst (blowde hij ook nog elke dag maar is daar gelukkig mee gestopt) maar het blijft dus een probleem ( voor mij) heb hem vandaag gezegd dat ik niet met hem verder wil op deze manier. Minderen werkt niet. Het werkt alleen als hij niet uitgaat en dat wil ik weer niet van hem vragen. Ik hou echt zoveel van hem maar zie op deze manier geen toekomst samen. Stel dat we een baby hebben en hij piest in de wieg omdat hij weer zo bezopen is. Hoe zouden jullie het aanpakken. en zien jullie het ook als een probleem?
Ok, sec gezien heb je er geen last van als hij elders z'n roes uit ging slapen na z'n zuipfestijnen, in die zin dat je er dan iiig niet mee geconfronteerd wordt. Maar wil je een relatie, een kind zelfs (!!!) met een "man" die zichzelf niet in de hand heeft, een kwade dronk heeft, daar geen probleem in ziet en als reden opgeeft 'dat z'n vriendjes het allemaal ook doen'??

En dan, dan kan je 'm straks een keer van het politiebureau afhalen omdat 'ie met z'n zatte kop iets of iemand vernield heeft, of nog erger: het loopt een keer dusdanig uit de hand dat een ander zwaargewond of zelfs dood raakt omdat jouw vriend een beetje doorslaat in z'n delirium, nou, zit je daar op te wachten? Lekker voorbeeld ook, voor een kind... NOT
MM je gaat goed he? Heerlijk die vechtlust

TO: je grens is duidelijk voor jezelf. Nu nog duidelijk(ER) maken naar je vriend. Zoals de rest zegt: als hij het niet ziet als probleem dan heb je 3 keuzes: accepteren, zelf veranderen of weglopen. Wat het beste is, weet alleen jij.

Sterkte!
quote:karin1982 schreef op 14 december 2008 @ 15:55:

Als mijn vriend met vrienden weg gaat komt hij steevast straalbezopen thuis. Niet gezellig aangeschoten maar vallen, tegen muren lopen in vechtpartijen belanden, politie uitdagen. Gister was het weer zover en dacht hij dat mijn kledingrek de wc was. Gewoon helemaal onder gepist. Nou hebben we er wel veel over gesproken: ik denk dat hij een probleem heeft aangezien hij als hij eenmaal drinkt niet kan stoppen tot ie compleet van de wereld is, hij vindt het normaal dat doet ie al jaren en zijn vrienden doen het toch ook. Soms geeft het ook problemen bij uitgaan veel bars en disco´s laten hem niet naar binnen omdat hij al zoveel gedronken heeft en daarnaast schaam ik me gewoon als ik zo met hem op straat moet lopen. Ik wil hem wel helpen (vermoed dat het een achterliggende reden heeft) maar hij ziet het probleem niet. Hij doet het nu niet meer elke week maar wel altijd als hij uitgaat. Ik hou elke keer mijn hart vast dat er niet weer iets gebeurd. Het is wel al een stuk minder dan eerst (blowde hij ook nog elke dag maar is daar gelukkig mee gestopt) maar het blijft dus een probleem ( voor mij) heb hem vandaag gezegd dat ik niet met hem verder wil op deze manier. Minderen werkt niet. Het werkt alleen als hij niet uitgaat en dat wil ik weer niet van hem vragen. Ik hou echt zoveel van hem maar zie op deze manier geen toekomst samen. Stel dat we een baby hebben en hij piest in de wieg omdat hij weer zo bezopen is. Hoe zouden jullie het aanpakken. en zien jullie het ook als een probleem?

..of hij struikelt over de wieg, veroorzaakt brand,laat jullie kind op de grond vallen of jullie kind wordt ermee geconfronteerd dat papa in de lampen hangt of kotsend in de badkamer ligt...

Iemand die zo dronken is dat hij een wasrek onderplast omdat hij denkt voor de WC-pot te staan had ik de rest van de nacht in de schuur laten slapen en volgende dag eenmalig gewaarschuwd dat nooit meer te doen. Ik zou zeer zeker niet gaan bedenken hoe ik die persoon zou moeten helpen. Wat is dat toch dat sommigen bij wangedrag steeds weer een passend excuus vinden: "Hij is niet asociaal; hij heeft een probleem en daarom plast hij mijn wasgoed onder en raakt hij in vechtpartijen verzeild. Maar ik zal hem van dat probleem afhelpen. Ook al wíl hij helemaal niet geholpen worden. Ik ga hem redden!"

Natuurlijk.
quote:Sensy12 schreef op 14 december 2008 @ 18:54:

MM je gaat goed he? Heerlijk die vechtlust

Als ik té bitchy word, fluit je me wel terug hè?
MM ik ga jou zeker niet terugfluiten. Leer er veel van en houdt ook mijn vlammetje brandend. Assertief zijn met terugwerkende kracht...kan nog een tijdje duren voordat ik in balans ben. Eerst even de schade inhalen

MM wat dacht je van een middagje de meest gemene wraakacties bedenken? Kledingkasten vol piesen o.i.d.:)
Bedankt voor alle reacties. Mijn vriend wilde net praten. Hij was geschrokken door dat ik had gezegd dat ik zo niet verder wil gaan met hem. Hij zegt dan maar helemaal niet te drinken omdat hij mij niet kwijt wil. Na een tijdje praten over of hij zich niet doodschaamt en waarom hij het doet begon ie te huilen . Hij ziet wel degelijk in dat het fout is maar weet niet hoe er mee te stoppen. Hij wil het wel maar kent de grens niet. Zeker nu hij niet meer zo vaak drinkt. Voor volgende week gaan we uit. Hadden eral kaartjes voor. Ben dus benieuwd of hij het echt doet. Ik las trouwens iets over een cursus om je drink gedrag onder de loep te nemen. Waarvan is dat dan? misschien een extra hulp voor hem. En ja ik wil hem wel helpen omdat ik van hem hou en voor dit gedoe echt een leuke toekomst voor ons zag. Ik wil het iedergeval proberen mocht het weer mis gaan dan kijk ik weer verder.
quote:karin1982 schreef op 14 december 2008 @ 20:11:

Bedankt voor alle reacties. Mijn vriend wilde net praten. Hij was geschrokken door dat ik had gezegd dat ik zo niet verder wil gaan met hem. Hij zegt dan maar helemaal niet te drinken omdat hij mij niet kwijt wil. Na een tijdje praten over of hij zich niet doodschaamt en waarom hij het doet begon ie te huilen . Hij ziet wel degelijk in dat het fout is maar weet niet hoe er mee te stoppen. Hij wil het wel maar kent de grens niet. Zeker nu hij niet meer zo vaak drinkt. Voor volgende week gaan we uit. Hadden eral kaartjes voor. Ben dus benieuwd of hij het echt doet. Ik las trouwens iets over een cursus om je drink gedrag onder de loep te nemen. Waarvan is dat dan? misschien een extra hulp voor hem. En ja ik wil hem wel helpen omdat ik van hem hou en voor dit gedoe echt een leuke toekomst voor ons zag. Ik wil het iedergeval proberen mocht het weer mis gaan dan kijk ik weer verder.Dan heb je nog zeven dagen om een droger aan te schaffen.

Bedankt voor alle reacties. Mijn vriend wilde net praten. Hij was geschrokken door dat ik had gezegd dat ik zo niet verder wil gaan met hem. Hij zegt dan maar helemaal niet te drinken omdat hij mij niet kwijt wil. Na een tijdje praten over of hij zich niet doodschaamt en waarom hij het doet begon ie te huilen . Hij ziet wel degelijk in dat het fout is maar weet niet hoe er mee te stoppen. Hij wil het wel maar kent de grens niet. Zeker nu hij niet meer zo vaak drinkt. Voor volgende week gaan we uit. Hadden eral kaartjes voor. Ben dus benieuwd of hij het echt doet. Ik las trouwens iets over een cursus om je drink gedrag onder de loep te nemen. Waarvan is dat dan? misschien een extra hulp voor hem. En ja ik wil hem wel helpen omdat ik van hem hou en voor dit gedoe echt een leuke toekomst voor ons zag. Ik wil het iedergeval proberen mocht het weer mis gaan dan kijk ik weer verder.Kijk eens hier of hier. Het gaat dus om de leefstijltraining. Mijn man heeft een serie van 10 individuele gesprekken gehad.

Het klinkt iig positief dat hij er zo van geschrokken is. Succes ermee!
.
quote:mastermind schreef op 14 december 2008 @ 18:41:

Ok, sec gezien heb je er geen last van als hij elders z'n roes uit ging slapen na z'n zuipfestijnen, in die zin dat je er dan iiig niet mee geconfronteerd wordt. Maar wil je een relatie, een kind zelfs (!!!) met een "man" die zichzelf niet in de hand heeft, een kwade dronk heeft, daar geen probleem in ziet en als reden opgeeft 'dat z'n vriendjes het allemaal ook doen'??

En dan, dan kan je 'm straks een keer van het politiebureau afhalen omdat 'ie met z'n zatte kop iets of iemand vernield heeft, of nog erger: het loopt een keer dusdanig uit de hand dat een ander zwaargewond of zelfs dood raakt omdat jouw vriend een beetje doorslaat in z'n delirium, nou, zit je daar op te wachten? Lekker voorbeeld ook, voor een kind... NOT

Karin heeft overduidelijk niet de intentie om te stoppen met deze man. We kunnen haar wel allerlei adviezen geven over uit elkaar gaan, wegrennen bij deze jongen enzovoort maar wij zijn Karin niet, wij hoeven niet met haar vriend te leven en zij beschrijft hem als 'bijna de perfecte man', op dat ene probleem na. Iets waar hij nu zelf aangeeft, aan te willen gaan werken. Iets zegt mij dus overduidelijk dat ze hem niet snel aan de kant zal zetten.

Mocht hij dan alsnog weer eens bezopen raken, dan is het misschien slimmer als hij elders gaat pitten en zijn roes uit gaat slapen.

Na een tijdje praten over of hij zich niet doodschaamt en waarom hij het doet begon ie te huilen .

Ach ja. De kater, hè? Zorgt ervoor dat je lekker labiel bent en de tranen sneller stromen.

Laat hem nou eerst maar eens laten zíen dat hij het meent. En dan niet met tranen maar met daden. Dus jíj gaat niet zoeken naar cursussen, híj gaat zoeken naar cursussen. Gaat naar de huisarts voor een verwijzing naar de verslavingszorg of weet ik veel wat. Het is zíjn probleem waarvoor híj een oplossing moet zoeken.
.

En ja ik wil hem wel helpen omdat ik van hem hou en voor dit gedoe echt een leuke toekomst voor ons zag. Ik wil het iedergeval proberen mocht het weer mis gaan dan kijk ik weer verder.

Je helpt hem het meest door het hem zelf uit te laten zoeken met het zoeken en vinden van zo'n cursus. Het is zijn probleem, hij wil er iets aan doen, jij kunt luisteren, hem moed inspreken maar je bent niet zijn moeder en niet zijn therapeut.

Ik ben benieuwd of hij het gaat doen, zo'n cursus en of hij het vol gaat houden, zo niet, laat hij het slabakken of ziet hij er na drie keer geen gat meer in omdat hij over de schrik van jouw reacie heen is en denkt hij dat het wel los zal lopen, dan weet jij waar je aan toe bent tenminste. Hij kan het je laten zien, hopelijk grijpt hij die kans.
quote:lindy schreef op 14 december 2008 @ 21:00:

Op het over de garderobe heen zeiken na is het inderdaad vast de ideale man.

*zet cynisme modus weer uit*Aaaah laat nou ff aanstaan, is leuk
En waar komt dat excuus- De achterliggende reden- vandaan?

Je vergoeilijkt een hoop meid.
Zo herkenbaar die tranen en dat spijt. Ik heb het wel tien keer meegemaakt met mijn ex. Hij heeft die cursus ook gedaan, maar hij hem heeft het in ieder geval niks geholpen. Ik weet niet of jou vriend een volhouder en gedisiplineerd is.
quote:telief schreef op 14 december 2008 @ 21:18:

Zo herkenbaar die tranen en dat spijt. Ik heb het wel tien keer meegemaakt met mijn ex. Hij heeft die cursus ook gedaan, maar hij hem heeft het in ieder geval niks geholpen. Ik weet niet of jou vriend een volhouder en gedisiplineerd is.Precies, dat moet hij dan ook maar eens gaan bewijzen en daarom denk ik dat Karin er goed aan doet het hem, wat het doen van die cursus betreft, he-le-maal zelf moet laten uitzoeken. Zijn probleem, zijn cursus, zijn zelfdiscipline. Nu zijn het alleen nog woorden en beloftes. Daden, daar gaat het om.
Ja en hij moet van erg goede huize komen om het te kunnen volhouden. Of je moet hem voortaan altijd binnen opsluiten. Mijn ex is in ieder geval zijn gezin kwijt geraakt door de drank.
Mijn ex was een heel eind op weg om dit explosieve en destructieve drankgedrag onder controle te houden, maar door alles wat er gebeurd is en omdat ik niet met de eeuwige angst wil blijven leven tot het weer mis gaat, is het nu dus mijn ex...

Karin, hij heeft verslavingstherapie gehad, wij hebben gezamenlijk in therapie gezeten om te proberen de kapotgemaakte vertrouwensband weer te herstellen, maar na 5 jaar heb ik er alsnog de brui aangegeven: voor mij is het sprookje kapot en net wat jij zegt: zo iemand wil ik niet als vader van mijn kinderen.

Ik wil niet zeggen dat ik het makkelijk heb, maar het voelt we;l als de juiste beslissing.

Sterkte!
quote:eleonora schreef op 14 december 2008 @ 20:56:

[...]

Karin heeft overduidelijk niet de intentie om te stoppen met deze man. We kunnen haar wel allerlei adviezen geven over uit elkaar gaan, wegrennen bij deze jongen enzovoort maar wij zijn Karin niet, wij hoeven niet met haar vriend te leven en zij beschrijft hem als 'bijna de perfecte man', op dat ene probleem na. Iets waar hij nu zelf aangeeft, aan te willen gaan werken. Iets zegt mij dus overduidelijk dat ze hem niet snel aan de kant zal zetten.

Mocht hij dan alsnog weer eens bezopen raken, dan is het misschien slimmer als hij elders gaat pitten en zijn roes uit gaat slapen.Dat was ook mijn gedachte. Als je niet al bij voorbaat hard hollend wegrent bij zo'n man, dan kun je in ieder geval duidelijk maken dat je dit soort gedrag in jouw huis niet tolereert.

Voor hulp bij verslavingszorg in jouw regio kun je kijken op de site van het Trimbos instituut. Dat hij zelf inziet dat hij een probleem heeft onder druk van jouw vertrek, geeft in ieder geval al een ingang. Geef hem de contactadressen voor verslavingszorg die MissMara gaf of die van het Trimbos instituut en laat hem zelf actie ondernemen. Dan weet je meteen of hij het meent of niet.

In de tussentijd zou ik hem in deze toestand gewoon niet in mijn huis tolereren. Hij moet weten dat hij bij jou dan een grens overschrijdt en dit is in ieder geval een duidelijke grenspaal. Afhankelijk van zijn opstelling kun je later altijd alsnog besluiten om die grenspaal nog verder neer te zetten, dus: bij hem weg te gaan.
Oh, Leo gaf eerder al hetzelfde advies, zie ik nu. Great minds...
quote:mastermind schreef op 14 december 2008 @ 16:03:

Zeer zeker! Jezus, hoe oud is je vriend? Lekker normaal dan, zuipen totdat je niet meer op je benen kunt staan, agressief worden, de boel onderpiesen... Wat nu als het nou eens echt mis gaat, en iemand dankzij zijn dronken kop in het ziekenhuis belandt? (Misschien jij wel... Of is hij naar jou niet agressief?) Rijdt 'ie ook straalbezopen auto, of heeft 'ie dat greintje zelfbeheersing nog net? Sorry, maar ik zou hier echt geen trek in hebben. Voor mij was het heel simpel: of je gaat maar fors minderen met alcohol, en als je dat niet kan dan stop je er maar helemaal mee, of DAAR is het gat van de deur.

Mijn idee.

Ik zou hier echt geen respect voor op kunnen brengen, sorry...
Ik heb weer eens verkeerd geciteerd. Maar "mijn idee" was dus mijn toevoeging.
Begin alsjeblieft niet aan een baby! hier wil je een kind niet mee confronteren.
quote:lindy schreef op 14 december 2008 @ 20:53:

Ach gossie, mannen die na gedane zaken gaan huilen. Trap er toch niet in.

Meid, ik had vroeger ook een vriendinnetje wiens vader precies zo was als jouw vriend. Elke week had die vent een stuk in de kraag en als de rook dan wat was opgetrokken, ging hij zitten huilen. Ik heb hem meerdere keren zo dronken gezien en ik kan je zeggen dat dat voor een kind (en niet alleen voor een kind) zeer bedreigend en eng is.

Ik begrijp best dat jij van die jongen houdt, maar bedenk goed dat dit een heel groot probleem is waar hij ZELF iets aan moet willen doen. Anders verandert er niets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven