Een beetje hulp gevraagd...

12-10-2009 19:49 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Voor de gelegenheid heb ik even een nieuwe nick aangemaakt... Vriend lees soms nog wel eens mee nml.

Het zit als volgt, vriend en ik zijn al bijna 6 jaar samen. Vriend heeft een eigen bedrijf en ik werk voor een baas. Het salaris van vriend is sinds de start van zijn eigen bedrijf nogal wisselend geweest, dan weer wel wat (nooit veel) dan niets. Dat breekt me nu best op. Vooral omdat ik steeds de klappen kan opvangen (auto kapot etc.)

Verder is het zo dat zodra hij belangrijke/moeilijke beslissingen moet nemen hij makkelijk z''n kop in het zand steekt. Niet alleen wat werk betreft. Ik vind het heel erg moeilijk om hier mee om te gaan, juist omdat je met doorzetten volgens mij meer bereikt. Hij verlamd zichzelf dan doordat hij maar blijft malen in zijn hoofd. Dat vind ik denk ik nog het moeilijkste...

Ik wil hem heel graag helpen, maar ik weet niet hoe... Hebben jullie misschien tips?
Doordat hij zo maalt raakt hij verlamd en stopt z''n hoofd (iets netter) in het zand...

En verder ben ik het helemaal met je eens.... Het is nu wel genoeg denk ik. Ik vind het alleen zo eng om dat te zeggen... Het voelt dan echt alsof ik hem af val, terwijl als ik jullie reacties lees dit echt niet gezond is... En we hebben het er ook regelmatig over en hij is het ook met me eens alleen de verandering komt maar niet.

En dan komt het dus weer dat ik hem niet kan/mag/wil veranderen, maar wel een grens wil trekken.
quote:Chocokoffie schreef op 12 oktober 2009 @ 20:08:

Nu al bedankt voor jullie reacties. Fijn om er weer op een andere manier tegenaan te kijken. Als ik zeg hem te steunen dan kies ik er idd voor dat ik ook voor de gevolgen opdraai.Je kunt hem ook steunen zonder zijn risico's over te nemen. Wuilesman en ik steunen elkaar op vele manieren maar niet door garant te staan voor elkaars financiële risico's. Ik krijg de indruk dat jullie geen concrete afspraken hebben over bijvoorbeeld de terugbetalingsregeling, de termijn waarbinnen de onderneming financieel gezond zou moeten zijn, etcetera. Klopt dat?
Klopt...
quote:Chocokoffie schreef op 12 oktober 2009 @ 20:31:

Doordat hij zo maalt raakt hij verlamd en stopt z''n hoofd (iets netter) in het zand...

En verder ben ik het helemaal met je eens.... Het is nu wel genoeg denk ik. Ik vind het alleen zo eng om dat te zeggen... Het voelt dan echt alsof ik hem af val, terwijl als ik jullie reacties lees dit echt niet gezond is... En we hebben het er ook regelmatig over en hij is het ook met me eens alleen de verandering komt maar niet.

En dan komt het dus weer dat ik hem niet kan/mag/wil veranderen, maar wel een grens wil trekken.

Gelukkig, ik dacht even dat je bewust wilde negeren wat er nu werkelijk is en dan maar door zou gaan accepteren.

Die laatste zin klopt als een bus. Je kan/mag en hoeft hem niet te veranderen. Je geeft hem slechts zijn verantwoording terug. That's it. En daar hoef je ook niet uren over te praten, dat kan je vertellen in een gesprek en vervolgens doen. Reken maar dat dat overkomt. Je hoeft niet te zeuren, je hoeft niet te veranderen, je laat hem inderdaad zijn eigen leven leiden.
quote:Madhe schreef op 12 oktober 2009 @ 20:04:

[...]

Daarnaast is het niet zo slim om een andere nick aan te maken om deze reden. Je bespreekt het met anderen, dat is je eigen keuze natuurlijk. Maar je doet het stiekem. Dat is minder.

Iedereen zit hier toch stiekem...ik vind je reactie inderdaad pinnig, vol aannames en niet ter zake doende.

TO: hier kunnen wij je amper bij helpen, je zult het gewoon echt met je vriend op moeten lossen en je wist waar je aan begon qua financien. Gaat hij in de toekomst niet meer verdienen dan?
quote:Chocokoffie schreef op 12 oktober 2009 @ 20:35:

Klopt...Waarom beginnen jullie daar niet nu mee? Ga desnoods samen met een accountant om de tafel zitten en laat je adviseren over de huidige stand van zaken en hetgeen je kunt verwachten op basis van wat nu bekend is. Dan kun je daarna een plan maken hoe jullie het komende jaar verder gaan en aan welke eisen na dat jaar moet zijn voldaan om de onderneming voort te zetten. Als het nodig is dat jij hem financieel steunt (en je staat daar volledig achter) leg dan rechtsgeldig vast hoe hoog jouw vordering op hem persoonlijk is en wanneer hij dat zal terugbetalen.
Jullie hebben al geholpen . Dit maakt het voor mij echt weer wat helderder, want net als vriend soms was ik het nu even kwijt... Nu ik er goed over nadenk moet ik hem echt zijn verantwoordelijkheden terug geven. Hij zoekt maar uit hoe hij dat regelt, het is slimmer als ik daarmee stop. Onze relatie raakt anders ook uit verhouding.

Dankjulliewel!
quote:Chocokoffie schreef op 12 oktober 2009 @ 20:35:

Klopt...Gaat dat even snel regelen! Door grenzen te stellen aan de eindeloosheid van je vriend, val je hem heus niet af. Schrijf de belangrijke punten voor jezelf op papier, ga met hem om tafel, leg het mes erop (op tafel) en maak die punten kenbaar en baken je grenzen af.
quote:paloma schreef op 12 oktober 2009 @ 20:48:

[...]

Gaat dat even snel regelen! Door grenzen te stellen aan de eindeloosheid van je vriend, val je hem heus niet af. Schrijf de belangrijke punten voor jezelf op papier, ga met hem om tafel, leg het mes erop (op tafel) en maak die punten kenbaar en baken je grenzen af.Jaaaa komt in orde!
quote:Chocokoffie schreef op 12 oktober 2009 @ 20:51:

[...]

Jaaaa komt in orde!Bedoel je jaaaa, als in een enthousiaste jaaaa of in jaahhaaa met daarbij een diepe zucht ?
Enkel enthousiasme Ik heb weer nieuwe energie om aan te geven wat ik wil! Dat voelt best goed... En dat binnen een uur hihi.
quote:Chocokoffie schreef op 12 oktober 2009 @ 20:46:

Nu ik er goed over nadenk moet ik hem echt zijn verantwoordelijkheden terug geven.Ik meen dit echt. Ik vind dit dan toch wel zo'n briljante uitspraak. Iemand z'n verantwoordelijkheden teruggeven. Heel goed!
quote:Chocokoffie schreef op 12 oktober 2009 @ 21:01:

Ik heb weer nieuwe energie om aan te geven wat ik wil! Dat voelt best goed...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven