Een relatie met meer dan 1 persoon...

24-06-2020 10:51 390 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een polyamoreuze relatie... het lijkt er bij ons op dat wij die kant langzaam op gaan.
En dat terwijl ik altijd heel hard riep 'dat kan niet, dat is gedoemd om te mislukken', en zie ons nu :proud:

Wij kennen beiden onze 'andere' (vrienden) goed, delen mooie momenten veel en hebben diepgaande gesprekken en vriendschappen waarbij respect richting elkaars partner bovenaan staat. Het is bijzonder.
Voor ons is de seks geen doel, dan keken wij wel naar een seksmaatje, wij voelen echt de behoefte om liefde te delen.

Wij (ik en mijn partner) zijn en blijven de basis, dat weten we alle 4.
De behoefte om een voltijd relatie te hebben geldt niet voor onze 'vrienden' en dat maakt het allemaal wat makkelijker. Als dat nl wel zo was dan is het voor ons onbespreekbaar.

Maar anno 2020... is de maatschappij hier klaar voor?
Hoe gaat er tegenaan gekeken worden?
Hoe open kan/mag je zijn in de liefde voor meerdere personen?
Waarom wel/niet doen?
En... hoe ziet je toekomst eruit als we er alle 4 vol voor gaan?

Ik ben benieuwd naar ervaringen van personen die ook in een polyamoreuze relatie hebben gezeten, of die er eentje van dichtbij hebben meegemaakt.
Gewoon ervaringen, geen oordelen daar kan ik niets mee.

Voor ons is dit niet ineens...dit is iets waar wij al veel langer over praten.
Onze relatie is stabiel en heel erg fijn, juist omdat wij over alles kunnen praten.
Geen wens/verlangen kan niet besproken worden.
En vreemdgaan is bij ons echt over en uit!
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
24-06-2020 11:00
Ik ken alleen een stel met een inwonende ‘huisvriend’. Denk dat als de ‘huisvriend’ niet inwonend was geweest, niemand er iets van had geweten buiten het eigen gezin (en een oplettende/nieuwsgierige buur).

Bij hen zijn er weinig reacties vanuit de buitenwereld. Gaat om drie ruimschoots volwassen mensen. Ze worden alledrie uitgenodigd bij familiefeesten voor zover ik weet.
Ik heb zo’n collega dus. Maar dan semi-inwonend bij een stel met kinderen. Wat hij doet in zijn privéleven moet hij zelf weten, boeit me ook totaal niet. Zolang hij zijn werk maar goed uitvoert. Echter is hij is zéér open over alle details. Dat hoeft voor mij dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Relaties met meer dan 1 persoon komen veel voor, bijvoorbeeld een relatie met 2 personen.
Ken ook wel iemand die dit had. Heb er geen problemen mee. Maar liep al snel stuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het in mijn schoonfamilie meegemaakt, een 'huisvriend' erbij. Zorgde voor rare momenten. Vooral voor de kinderen. Het ging dan ook na een aantal jaren mis.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Zijn zij ook een stel?

Ik zou er niets van vinden en jullie alle 4 uitnodigen voor een verjaardag ofzo. Ik weet niet of de wereld er klaar voor is, maar hoe makkelijker jij doet hoe soepeler mij dat lijkt gaan.
Dit deel van de maatschappij kijkt er niet “tegenaan”. Als jij er blij mee bent, gefeliciteerd. Maar waarom moet ik er iets van vinden?
Wat verwacht je precies van “de maatschappij”/buitenwereld?

Wil je gezien worden als volwaardige partners, dus inderdaad met zijn vieren uitgenodigd worden op feestjes etc? Dat +1 in jullie geval +3 is? In dat geval weet ik niet of de volledige buitenwereld daar aan toe is inderdaad ;)

Zolang jullie niet teveel verwachten van de buitenwereld, zal het geen probleem zijn. Hoe jullie je relatie indelen is aan jullie, daar hoeft verder niemand iets van te vinden.

Je geeft aan dat vreemdgaan voor jullie einde is, maar wat is voor jullie vreemdgaan dan? Sex met iemand buiten jullie vier? Sex met iemand anders zonder medeweten? Dit is overigens uit belangstelling, deze uitspraak viel me op :)
Tja, de maatschappij is er nog niet aan toe: je kunt niet trouwen, geen geregistreerd partnerschap aangaan, het erfrecht is niet automatisch geregeld en mochten er kinderen van komen, dan is het ook een heel gedoe om daar van alles voor vast te leggen.

Een open relatie valt wat mij betreft gewoon onder slaapkamergeheimen en die gaan niemand anders dan de betrokkenen wat aan.
Geen ervaring, en ook geen mening.

Als jullie het willen, dan maakt het toch niet uit wat anderen ervan vinden?

En zolang je de aanhang-partners niet meeneemt naar de kerst-gourmet, de buurt bbq en de personeelsfeestjes dan hoef je het er toch niet over te hebben?
Leuk toch juist? Fijn als jullie liefhebben.

Ik ken een situatie in mijn eigen omgeving waar meerdere kinderen uit zijn voortgekomen en het gaat al jaren super goed. Het is vast niet voor iedereen, en in het begin stond ik er ook wel even van te kijken. Dat was voornamelijk nieuwsgierigheid over hoe dat nou praktisch in zijn werk ging.

Ik zou er niemand om veroordelen. En wie dat wel doet, hun probleem. Ik zie ook niet in waarom je het geheim zou moeten houden. Alsof je je ervoor zou moeten schamen.
als het niet om seks gaat en het gaat niet om een volwaardige relatie dan is het toch gewoon een ordinaire vriendschap? Daar heb ik er zoveel van. Potje jeu de boules, bij elkaar op visite en af en toe een dagje naar het strand met zijn allen. Ik snap niet waarom de jeugd daar zulke moeilijke woorden voor bedenkt
S-Meds schreef:
24-06-2020 13:27
als het niet om seks gaat en het gaat niet om een volwaardige relatie dan is het toch gewoon een ordinaire vriendschap? Daar heb ik er zoveel van. Potje jeu de boules, bij elkaar op visite en af en toe een dagje naar het strand met zijn allen. Ik snap niet waarom de jeugd daar zulke moeilijke woorden voor bedenkt
Wat ik uit de OP begrepen heb, is dat de seks geen doel is.
Niet dat er geen seks aan te pas zal gaan komen.
Alleen TO kan ons wijzer maken.
Kom je nog terug in je eigen topic TO?
Alle reacties Link kopieren
Of dit gaat werken, heeft helemaal niks te maken met of de buitenwereld er klaar voor is. Een oom en tante van me hebben in de jaren '70 een tijd met zijn vieren gewoond en eind jaren '80 maakte ik kennis met mijn drie schoonouders. Zolang je zorgt dat iedereen tevreden blijft en er geen onderling ongenoegen speelt, kan het best leuk zijn. Maar van wat ik heb gezien, is elke persoon die erbij komt een extra uitdaging. Geen van beide relaties heeft stand gehouden.
Alle reacties Link kopieren
TO.... UitKomen!!!!
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
24-06-2020 12:30
Zijn zij ook een stel?

Ik zou er niets van vinden en jullie alle 4 uitnodigen voor een verjaardag ofzo. Ik weet niet of de wereld er klaar voor is, maar hoe makkelijker jij doet hoe soepeler mij dat lijkt gaan.
Zij zijn geen stel maar kennen elkaar wel, niet op romantisch gebied

Ik denk dat je idd een punt hebt, ik moet het voor mijzelf niet zo moeilijk maken dan dat het eigenlijk voor ons is.
Velen in onze omgeving kennen de personen ook al, komen al op verjaardagen etc.
Alle reacties Link kopieren
Nooitverwacht69 schreef:
24-06-2020 14:51
Zij zijn geen stel maar kennen elkaar wel, niet op romantisch gebied

Ik denk dat je idd een punt hebt, ik moet het voor mijzelf niet zo moeilijk maken dan dat het eigenlijk voor ons is.
Velen in onze omgeving kennen de personen ook al, komen al op verjaardagen etc.
ik heb een bepaalde openheid in mijn relatie, maar heb afgeleerd het er met mensen over te hebben
Veel vooroordelen
en een groep mannen die denkt, dat als je open denkt over seks en relaties, dus ook wel met hen wil, je neemt het tenslotte niet zo nauw
Alle reacties Link kopieren
hannaa46 schreef:
24-06-2020 13:46
Wat ik uit de OP begrepen heb, is dat de seks geen doel is.
Niet dat er geen seks aan te pas zal gaan komen.
Precies

Welk naampje je er ook aanhangt, iedereen heeft zijn eigen uitleg, is voor ons niet belangrijk.
Wat voor ons telt is dat we met onze nr2, ik noem het maar even zo, warmte en liefde voelen.
We willen samen zijn en het leven delen.
Alle reacties Link kopieren
Nooitverwacht69 schreef:
24-06-2020 14:56
Precies

Welk naampje je er ook aanhangt, iedereen heeft zijn eigen uitleg, is voor ons niet belangrijk.
Wat voor ons telt is dat we met onze nr2, ik noem het maar even zo, warmte en liefde voelen.
We willen samen zijn en het leven delen.
en waar liggen voor jullie de grenzen?

Ik heb juist altijd bij Verliefdheden, afstand genomen, want dat wordt zo verrekte lastig
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-06-2020 14:54
ik heb een bepaalde openheid in mijn relatie, maar heb afgeleerd het er met mensen over te hebben
Veel vooroordelen
en een groep mannen die denkt, dat als je open denkt over seks en relaties, dus ook wel met hen wil, je neemt het tenslotte niet zo nauw
Die snap ik heel erg goed en misschien is dat voor ons ook verstandiger.
Tja mannen (nee niet allemaal)...die denken idd dat je, als je zo'n leven lijdt, je het met iedereen wel wil doen :facepalm:
Ene oor in en andere oor uit.
Ik denk dat je niet kan vragen om "geen oordelen" en "is de maatschappij er klaar voor?". Die oordelen zijn namelijk je antwoord op die vraag.

Zelf ben ik de derde persoon die date met een stel. Daarnaast date ik ook met anderen. Ik identificeer me het meest als single omdat ik mijn levenskeuzes niet baseer op mijn relaties, maar identificeer me niet alsof ik geen relatie met mijn koppel heb. Mijn vrienden weten ervan, maar ik heb dan ook bijna alleen non-monogame vrienden dus die vinden niks gek. Dat is fijn, want ik krijg bijvoorbeeld de vraag "wil je een/meerdere partners meenemen naar mijn verjaardag? ", en kan dus wel relatie dingen doen met de dates in mijn leven. Het is fijn dat dit geen geheim hoeft te zijn en ik iedereen gewoon een kus kan geven of hand vasthouden in het openbaar. Ik denk dat veel mensen niet begrijpen dat als "het niet draait om seks", het nog steeds fijn is om affectie te kunnen tonen in het openbaar. Er is een hele relatieregenboog van geuren, kleuren en smaken tussen monogame relatie en vriendschappen in. Op het werk ben ik dan weer een stuk minder open.

Veel plezier, ik wens je het beste. En ik raad aan om de poly podcast te luisteren als je verhalen van anderen wil horen en hoe zij met dit soort vragen om gaan als ik dat mag zeggen zonder dat het op reclame lijkt. Anders haal ik het weer weg.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-06-2020 14:54
ik heb een bepaalde openheid in mijn relatie, maar heb afgeleerd het er met mensen over te hebben
Veel vooroordelen
en een groep mannen die denkt, dat als je open denkt over seks en relaties, dus ook wel met hen wil, je neemt het tenslotte niet zo nauw
Ja dit idd. Je hoeft niet alles met iedereen te delen. Vaak beter van niet.

Is het de bedoeling dat jullie dan gaan samenwonen, als koppel van 4 naar sociale gelegenheden gaan etc?
Dan ontkom je er niet aan om meer naar buiten toe te treden, iig binnen je sociale kring.

Zelf denk ik dat dat niet vol te houden is, maar ik vind samen leven met één persoon al bijna onmogelijk.
Zie er dan ook geen enkel voordeel of plezier in om 3 personen in mijn dagelijks leven in relationele sfeer te moeten vermaken.
Zou stapel mesjokke worden.
Alle reacties Link kopieren
Shedevil85 schreef:
24-06-2020 12:42
Wat verwacht je precies van “de maatschappij”/buitenwereld?

Wil je gezien worden als volwaardige partners, dus inderdaad met zijn vieren uitgenodigd worden op feestjes etc? Dat +1 in jullie geval +3 is? In dat geval weet ik niet of de volledige buitenwereld daar aan toe is inderdaad ;)

Zolang jullie niet teveel verwachten van de buitenwereld, zal het geen probleem zijn. Hoe jullie je relatie indelen is aan jullie, daar hoeft verder niemand iets van te vinden.

Je geeft aan dat vreemdgaan voor jullie einde is, maar wat is voor jullie vreemdgaan dan? Sex met iemand buiten jullie vier? Sex met iemand anders zonder medeweten? Dit is overigens uit belangstelling, deze uitspraak viel me op :)
Nee hoor dat is niet wat wij voor ogen hebben.

Vreemdgaan is voor ons seks hebben zonder dat iemand er iets vanaf weet, stiekem dus.
Alle reacties Link kopieren
ZetHetRaamOpen schreef:
24-06-2020 14:59
Ik denk dat je niet kan vragen om "geen oordelen" en "is de maatschappij er klaar voor?". Die oordelen zijn namelijk je antwoord op die vraag.

Zelf ben ik de derde persoon die date met een stel. Daarnaast date ik ook met anderen. Ik identificeer me het meest als single omdat ik mijn levenskeuzes niet baseer op mijn relaties, maar identificeer me niet alsof ik geen relatie met mijn koppel heb. Mijn vrienden weten ervan, maar ik heb dan ook bijna alleen non-monogame vrienden dus die vinden niks gek. Dat is fijn, want ik krijg bijvoorbeeld de vraag "wil je een/meerdere partners meenemen naar mijn verjaardag? ", en kan dus wel relatie dingen doen met de dates in mijn leven. Het is fijn dat dit geen geheim hoeft te zijn en ik iedereen gewoon een kus kan geven of hand vasthouden in het openbaar. Ik denk dat veel mensen niet begrijpen dat als "het niet draait om seks", het nog steeds fijn is om affectie te kunnen tonen in het openbaar. Er is een hele relatieregenboog van geuren, kleuren en smaken tussen monogame relatie en vriendschappen in. Op het werk ben ik dan weer een stuk minder open.

Veel plezier, ik wens je het beste. En ik raad aan om de poly podcast te luisteren als je verhalen van anderen wil horen en hoe zij met dit soort vragen om gaan als ik dat mag zeggen zonder dat het op reclame lijkt. Anders haal ik het weer weg.
Ik vraag ook niet om geen oordelen, ik weet dat die er zijn en dat mag.

Jij omschrijft het erg mooi zoals jullie/jij de relatie voelt.
Wij tonen ook onze affecties in het openbaar, juist omdat wij van mening zijn niets fout te doen als we worden gezien door bekenden.
En dat is ook al eens gebeurd toen ik ergens met hem op stap was. De persoon in kwestie is net als wij een non- monogaam.

De poly podcast ken ik idd ;-)
Alle reacties Link kopieren
Rachmaninoff schreef:
24-06-2020 10:59
Was er tijdens je vorige topic bij één van jullie beiden toch al iemand anders in beeld?

Wat fijn voor jullie dat jullie er beide zo in staan.
Nee hoor, toen hadden wij niemand anders in beeld.

En idd wij staan er beiden zo in en als de een het niet meer prettig vindt zal er een aanpassing gaan/moeten komen.
Ik ben van mening dat je dit enkel kunt doen vanuit een stabiele relatie en dat hebben wij.
Met kinderen hebben wij niets van doen, die zijn al lang en breed het huis uit. Zij kennen de personen wel goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven