Eenzaam, geen vrienden, hele weekenden alleen

01-04-2018 17:35 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment ben ik erg ongelukkig en kom ik er zelf moeizaam uit.

Mijn hele leven ben ik op mijzelf en vind ik het moeilijk om contacten te leggen en te onderhouden. Ik ben bang om op iemand af te stappen, heel erg onzeker over mijn lichaam (flink overgewicht), moeite om gesprek te starten + op gang te houden. Door die onzekerheid gaat het te vaak over mijzelf. Ik realiseer me dat ik hierdoor andere mensen afstoot. Omdat ik letterlijk geen vrienden heb kan ik claimend gedrag vertonen als ik dan wel met iemand in contact kom. Al een paar keer ben ik door dit gedrag afgewezen (hoewel dat nooit als argument gebruikt is) en is de drempel om contacten te vinden hoger en hoger geworden.

Ondanks dat ik geen vrienden heb ken ik wel heel veel mensen. Met name door vrijwiliggerswerk wat ik jaren heb gedaan. Sinds dit jaar niet meer en dat komt omdat ik geen zin heb om heel erg mijn best te moeten doen om aardig gevonden te worden/erbij te willen horen. Bij de groepen waar ik vrijwilligerswerk deed zal ik er nooit bij horen op de manier die ik het liefst zou willen.

Heel vaak heb ik gevraagd aan mensen die ik ken om uitjes te plannen. 9 van de 10 keer wordt ik afgewezen. Dat doet pijn. Tevens moet het contact ALTIJD vanuit mij komen. Er is geen sprake van gelijkwaardigheid. Ik heb altijd het idee dat mensen iets met mij willen doen omdat ze me zielig vinden.

Vorige week heb ik mijn facebook vrienden eens doorgenomen. Er stonden 477 mensen in mijn lijst en die heb ik teruggebracht naar 21. Daarbij zitten nog zeker 19 twijfelgevallen. Het liefst verwijder ik Facebook helemaal, maar ik volg nog wat groepen als inspiratie voor mijn werk. Ruim 400 mensen heb ik verwijderd. Waarom: ik wil niet geconfronteerd worden met perfecte leventjes, het zijn mensen die geen interesse in mij hebben (alleen maar omdat ze me zielig vinden) en ik hoef eigenlijk ook geen contact met hun. Liever echt contact dan nep. Hetzelfde geld voor mijn telefoonlijst. Er staan alleen nog collega's en familie in.

Relaties heb ik nog nooit gehad. Zelfs nog niet verliefd geweest. Ik voldoe niet aan het perfecte plaatje of mannen willen mij om verkeerde redenen. Dat doet heel veel pijn.

Het gevolg van dit alles is dat mijn weekenden bestaan uit uitslapen (dat is het enige fijne aan weekend) en verder achter de laptop hangen, soms wat sporten/wandelen en alle stress wegeten. Naarmate het weekend vordert word ik heel erg verdrietig. Ik probeer mezelf op te peppen, maar dat lukt maar zelden. Ook dit weekend is weer verschrikkelijk. Ik hou heel erg van sporten, maar door een blessure van inmiddels drie jaar kan ik dat maar minimaal doen. Afvallen lukt daarom moeizaam. Er zijn periodes dat het wel lukt en periodes van niet. Nu even een periode van niet. Ik ben 3 jaar geleden 45 kilo kwijtgeraakt.

Ik heb me inmiddels aangemeld bij NMLK en ik heb mijn 1e activiteit daar gehad. Een hele grote drempel was het om daar te komen, maar ik heb het gedaan. Dat smaakt naar meer, maar ook dat wil ik rustig opbouwen en tevens bang om dezelfde fouten te maken. Oproepjes hier op het forum heb ik ook wel eens gedaan, maar de drempel was steeds te groot.

Natuurlijk heb ik hier hulp voor gehad. Met mijn huisarts heb ik hier veel over gesproken en ik heb een aantal psychologen gezien, maar daar zijn we steeds tot de conclusie gekomen dat onder de mensen zijn het enige is wat voor mij helpt. Hoe meer ik 'oefen' met sociale contacten, hoe makkelijker het zal gaan. Gesprekken bij een psycholoog helpen daar niet bij. Mijn huisarts vind dat ik heel goed bezig ben en een goede kleine stap heb gezet.

Wie weet hoe ik mijn weekenden weer leuker kan maken? Een hobby heb ik niet echt..

P.S Sorry voor dit wazige verhaal. Ik hoop op wat begrip, zonder vooroordelen. Het kostte me veel moeite om dit berichtje te typen.
vrouw-92 wijzigde dit bericht op 01-04-2018 17:41
4.81% gewijzigd
Dank allemaal weer, door een fulltime job nu even geen tijd om te reageren.
De afgelopen dagen gingen beter dan het weekend. Veel buiten geweest (vandaag 2x een half uur), gisteren tijdens de excursie een uur en 's avonds nog 20 minuten.

Dat helpt al heel veel, net als lekker bezig zijn. Dat haalt mijn problemen niet weg, maar de dagen zijn dragelijker. Aankomende weekenden gelukkig wat meer op de planning.

De tips van jullie waar ik echt wat aan heb zijn:
- mediteren en yoga wil ik weer een beetje gaan oppakken. Gisterenavond een paar yogaoefeningen gedaan voor het slapen. Mediteren wil ik ook eens tussendoor doen.

- Ik heb het boek 'the Woman code' besteld.

- Ik ga proberen alles uit te schrijven voor ik naar de psycholoog ga. Ik kan goed reflecteren, ook wel goed praten, maar bij zenuwen klap ik dicht. Misschien is dat ook de reden waarom ik vroeger bij een psycholoog nooit tot de kern ben gekomen.

- Ik probeer elke week/om de week mee te doen met een activiteit bij NMLK.

Bij de psycholoog wil ik uiteindelijk een plan hebben. Nu heb ik het overzicht niet meer en heb ik soms het idee dat alles er maar bij komt. Zowel werk als privé. Een plan met hele kleine stapjes.

Nogmaals dank.. en blijf vooral doorgaan met tips geven.
Je bent echt hard bezig vrouw! Klinkt goed, fijn dat het buiten zijn je ook goed doet. :thumbsup:

Probeer je pantser af en toe even af te zetten als je naar de psycholoog gaat. Durf te voelen waar de pijnpunten zitten. Je zult zien dat het veel meer in het voelen zit dan in alles uitdenken en snappen.

En schrijf hier gerust mee wanneer het je uitkomt. Er lezen altijd mensen mee die iets herkennen of willen lezen.
Koffiekop schreef:
04-04-2018 19:03
Waarom noem je mindfulness een ‘techniekje’? Zo heb ik het nooit ervaren en zo wordt het ook niet gebracht. Het is een levensstijl die juist diep tot de kern doordringt in mijn ervaring. Mediteer je nog?
Ik mediteer sowieso niet.
En elke therapie die ik gevolgd heb levert 'techniekjes' om door te dringen tot in de kern.
Ik heb mindfulness ervaren als gewoon het zoveelste 'techniekje'.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
.
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 01:03
99.57% gewijzigd
.
anoniem_347523 wijzigde dit bericht op 06-04-2018 14:35
99.23% gewijzigd
Solomio schreef:
04-04-2018 21:29
En elke therapie die ik gevolgd heb levert 'techniekjes' om door te dringen tot in de kern.
Het feit dat je mindfulness een 'techniekje' noemt, zegt al dat je de essentie van mindfulness niet begrepen hebt.
Koffiekop schreef:
04-04-2018 22:04
Eh maar mindfulness is mediteren... dan heb je dus geen mindfulnesstraining gedaan of niet bij een echte trainer?
Als je zoveel techniekjes hebt geleerd, pas je ze dan ook toe? Anders doet het niks natuurlijk.
Ik ben een jaar in therapie geweest bij een heuse mindfulnesstrainer.
En heb daardoor dus geleerd dat ook mindfulness gewoon een techniekje is, een techniek die niet bij mij past.

En je laatste zin snap ik niet. Wat werkt er niet?

David Dunning
OopjenCoppit schreef:
04-04-2018 22:23
Het feit dat je mindfulness een 'techniekje' noemt, zegt al dat je de essentie van mindfulness niet begrepen hebt.
Wat een onzin.
Het feit dat ik het een techniekje noem zegt dat ik zie dat voordat het mindfulness heette het diverse andere benamingen had.
Want de inhoud is niet nieuw, alleen de naam is nieuw.
Wat ik bij mindfulness geleerd heb, heb ik jaren daarvoor ook al geleerd, alleen heette het toen: mediteren, zelfacceptatie, ontspanningoefeningen, enz. enz.

David Dunning
Lil0u schreef:
01-04-2018 19:04
'Heel vaak heb ik gevraagd aan mensen die ik ken om uitjes te plannen.'

Deze zin valt me op in je verhaal. Dus je vraagt aan anderen om uitjes voor jou te plannen ipv zelf een voorstel te doen en de ander uit te nodigen? Zie je zelf in dat dit een beetje gek is?
Begrijpend leren lezen.

Het is ook geen reden om geen vrienden te hebben.
stel eens dat je voortaan minder energie steekt in aardig gevonden willen worden en steeds maar al claimend proberen af te spreken met mensen en dat je die energie vervolgens steekt in een fijn mens worden... dat is misschien een betere investering.

volgens mij ben je al goed op weg, nu nog naar binnen kijken
word wie je wil zijn en dan straalt dat naar buiten toe uit

(zweverigste post sinds 2012 neem me niet kwalijk jongens)
Lorem Ipsum
Solomio schreef:
05-04-2018 07:54
Wat een onzin.
Het feit dat ik het een techniekje noem zegt dat ik zie dat voordat het mindfulness heette het diverse andere benamingen had.
Want de inhoud is niet nieuw, alleen de naam is nieuw.
Wat ik bij mindfulness geleerd heb, heb ik jaren daarvoor ook al geleerd, alleen heette het toen: mediteren, zelfacceptatie, ontspanningoefeningen, enz. enz.
niet met je eens, voor mij is mindfulness toch ook iets anders dan een verzameling aan technieken onder verschillende noemers
Lorem Ipsum
Vajana schreef:
01-04-2018 22:19
Haar verhaal, haar eenzaamheid, hoeft geen relatie te hebben met haar overgewicht.

Omdat de vrouw van de neef van je buurman van je moeder dit ook had, wil dat nog niet zeggen dat iedereen die een vergelijkbaar probleem heeft dat ook heeft. Stop eens met dat gepsycholiseer. Ik denk echt dat je kwaliteiten ergens anders liggen.
Gaan we hier nu doen alsof haar overgewicht geen rol speelt in hoe ze zich nu voelt en gedraagt?

Als het geen issue voor TO was zou ze het niet benoemen. Als iemand zoveel overgewicht heeft is dat natuurlijk wel een erg belangrijke factor.

TO heel vervelend dat je een blessure hebt. De blessure zal niet weggaan als je je lichaam extra belast door overgewicht. Je geniet o.a. van hardlopen maar dat kan je nu niet. Kan je ook niet zwemmen als sport om lekker fysiek bezig te zijn?

Afvallen doe je vooral door je eetpatroon te veranderen.

Dat je veel over jezelf ratelt tegen mensen is geen reden om geen vrienden te hebben. Jij moet het zelf vooral eerst geloven en voor je zien.

Focus je op wie je bent als persoon, de positieve dingen, de kwaliteiten die je hebt. Echt niemand is perfect, heb het over wat je wel kan, heb een geintresseerde onderzoekende houding over wat je (nog) niet kan. Denk aan wat voor jou belangrijk is in het leven, bekijk waar je nu staat en wat je nog wil bereiken. Deel het per onderdeel in kleine stukken. Maak per onderdeel steeds een piep kleine veranderingen die leidt tot een kleine verbetering. Dit doe je door van die piepkleine verandering een routine te maken. Bijvoorbeeld iemand die slordig is kan als routine inbouwen om standaard zijn was in de wasmand te stoppen ipv overal neer te gooien. Dat is iets kleins, maar het zet iets groters in gang. Als de wasmandhandeling er als routine inzit, dan kan hij zijn bed s ochtends opmaken. Enzovoort. Hoe kleiner de handeling hoe makkelijker het is.

Besef je dat iedereen zijn eigen uitdagingen heeft in het leven. Dit zijn jouw uitdagingen, eerlijk of niet hier moet je het mee doen. Besef wat je kan veranderen/beinvloeden en richt je daar op. Misschien kom je erachter dat je boft omdat veel van hetgeen dat je noemt voor jou te bereiken is, of later minder belangrijk voor je gevoel van geluk blijkt te zijn als dat je al die tijd dacht.

Zie je leven als een (bouw)project waar je plannen voor kan maken en aan kan sleutelen. Neem jouw kwaliteiten (hoe klein je ook denkt dat ze zijn) als je positieve basis.
Tampaxropeje schreef:
05-04-2018 08:16
Begrijpend leren lezen.

Het is ook geen reden om geen vrienden te hebben.
Als een kennis van me vraagt of ik een uitje wil plannen, dan zou ik dat een heel gekke vraag vinden. Ik zou niet erg enthousiast zijn eerlijk gezegd.

Beter is het om gewoon zelf iets leuks voor te stellen.
turquasi schreef:
05-04-2018 08:42
niet met je eens, voor mij is mindfulness toch ook iets anders dan een verzameling aan technieken onder verschillende noemers
Ja, voor veel mensen.

Maar dat is altijd zo met hypes: pas achteraf zie je dat het niks nieuws was.

En ja, dat klinkt arrogant en dat is het ook.

Maar ik zie bijv hetzelfde bij schematherapie: toen ik 35 jaar geleden voor het eerst in therapie ging werd er behoorlijk gegraven in het verleden. Dat heeft bij mij heel goed geholpen.
Maar steeds meer werd de tendens om het verleden te laten rusten en alleen nog te kijken naar het hier en nu en hoe je in het vervolg anders met dingen kan omgaan.
Dat werkte voor veel mensen goed, maar toch ook niet optimaal.
Nu is er weer meer de behoefte om te kijken naar waar bepaald gedrag vandaan komt en is de schematherapie in opkomst.
Zeer vergelijkbaar met mijn eerste therapieën, maar het ziet er iets systematischer uit.

Hetzelfde geldt wat mij betreft voor mindfulness: prima voor veel mensen, maar niet een revolutionaire nieuwe aanpak.

David Dunning
Solomio schreef:
04-04-2018 21:29
Hoe je het uitlegt bevestigt alleen dat je er niet veel van hebt begrepen. Als je alles wat anderen aandragen om je te helpen ziet als een techniekje zal niks je helpen. De eerste stap lijkt me voor jou om dan te gaan werken aan je mentaliteit. Waarom ben je zo cynisch? Waarom heb je zoveel weerstand tegen eens iets proberen en veranderen en dan zien welke invloed het op je heeft?

Zoals je het altijd hebt gedaan is natuurlijk veilig voor je, maar je komt er niet echt verder mee.
Lil0u schreef:
05-04-2018 09:10
Als een kennis van me vraagt of ik een uitje wil plannen, dan zou ik dat een heel gekke vraag vinden. Ik zou niet erg enthousiast zijn eerlijk gezegd.

Ik denk eerlijk gezegd dat TO ook dat bedoelt: dat ze iemand vraagt om mee te gaan met een uitje en daar (samen) een tijdstip voor te plannen.
Ik denk niet dat ze bedoelt dat die ander dat voor haar moet plannen, al snap ik dat het zo overkomt door haar manier van verwoorden.

David Dunning
Lil0u schreef:
05-04-2018 09:15
Hoe je het uitlegt bevestigt alleen dat je er niet veel van hebt begrepen. Als je alles wat anderen aandragen om je te helpen ziet als een techniekje zal niks je helpen. De eerste stap lijkt me voor jou om dan te gaan werken aan je mentaliteit. Waarom ben je zo cynisch? Waarom heb je zoveel weerstand tegen eens iets proberen en veranderen en dan zien welke invloed het op je heeft?

Zoals je het altijd hebt gedaan is natuurlijk veilig voor je, maar je komt er niet echt verder mee.
Wauw, wat een aannames.
Ik heb juist heel veel aangepakt en veranderd. En toen de mindfulness kwam herkende ik daar heel veel in van eerdere therapieën en leerde ik dus niks nieuws.

David Dunning
vrouw-92 schreef:
04-04-2018 20:15
Dank allemaal weer, door een fulltime job nu even geen tijd om te reageren.
De afgelopen dagen gingen beter dan het weekend. Veel buiten geweest (vandaag 2x een half uur), gisteren tijdens de excursie een uur en 's avonds nog 20 minuten.

Dat helpt al heel veel, net als lekker bezig zijn. Dat haalt mijn problemen niet weg, maar de dagen zijn dragelijker. Aankomende weekenden gelukkig wat meer op de planning.

De tips van jullie waar ik echt wat aan heb zijn:
- mediteren en yoga wil ik weer een beetje gaan oppakken. Gisterenavond een paar yogaoefeningen gedaan voor het slapen. Mediteren wil ik ook eens tussendoor doen.

- Ik heb het boek 'the Woman code' besteld.

- Ik ga proberen alles uit te schrijven voor ik naar de psycholoog ga. Ik kan goed reflecteren, ook wel goed praten, maar bij zenuwen klap ik dicht. Misschien is dat ook de reden waarom ik vroeger bij een psycholoog nooit tot de kern ben gekomen.

- Ik probeer elke week/om de week mee te doen met een activiteit bij NMLK.

Bij de psycholoog wil ik uiteindelijk een plan hebben. Nu heb ik het overzicht niet meer en heb ik soms het idee dat alles er maar bij komt. Zowel werk als privé. Een plan met hele kleine stapjes.

Nogmaals dank.. en blijf vooral doorgaan met tips geven.
Je wil nu alles tegelijk doen. Straks als de grootste ‘high’ door dit topic uitgewerkt is en je al die dingen niet weet vol te houden voelt het als falen. Focus je op 1 max 2 kleine veranderingen, krijg die als routine ingebakken en richt je dan op de volgende.

Enjoy.
Lil0u schreef:
05-04-2018 09:10

Waarom denk je dat ze dat niet doet? Begrijp je echt niet wat ze schreef?

Nee het is niet bepalend. Als je iemand leuk/interessant vindt is dat geen showstopper. Maar goed je interpreteert het verkeerd.
Lil0u schreef:
05-04-2018 09:15

?

Het zijn toch ook technieken. Met de ene techniek kan je meer dan met de andere.
Solomio schreef:
05-04-2018 09:17
Ik denk eerlijk gezegd dat TO ook dat bedoelt: dat ze iemand vraagt om mee te gaan met een uitje en daar (samen) een tijdstip voor te plannen.
Ik denk niet dat ze bedoelt dat die ander dat voor haar moet plannen, al snap ik dat het zo overkomt door haar manier van verwoorden.
Misschien is het dan een ander dialect ofzo. Of Belgisch?
Lil0u schreef:
05-04-2018 09:36
Misschien is het dan een ander dialect ofzo. Of Belgisch?
Welnee, jouw begrijpend lezen is gewoon niet zo goed.
Geeft niks hoor.

Ik vraag regelmatig aan vriendinnen om iets te plannen.
Dan pakken we allemaal onze agenda's en plannen een afspraak.

David Dunning
Solomio schreef:
05-04-2018 09:20
Wauw, wat een aannames.
Ik heb juist heel veel aangepakt en veranderd. En toen de mindfulness kwam herkende ik daar heel veel in van eerdere therapieën en leerde ik dus niks nieuws.
Je bent dus al 35 jaar in therapie. Ik snap dat je dan wat cynisch kan worden, omdat je alles al wel eerder hebt gehoord en geprobeerd. Lijkt me heel lastig om er dan nog open in te staan.

Het belangrijkste is natuurlijk dat het beter met je gaat en dat je iets hebt aan alles wat je in die 35 jaar is aangedragen. Uiteindelijk moet je het toch zelf doen.
Tampaxropeje schreef:
05-04-2018 09:35
?

Het zijn toch ook technieken. Met de ene techniek kan je meer dan met de andere.
Jij hebt het blijkbaar ook niet begrepen. :roll: :P

David Dunning
Solomio schreef:
05-04-2018 09:37
Welnee, jouw begrijpend lezen is gewoon niet zo goed.
Geeft niks hoor.

Ik vraag regelmatig aan vriendinnen om iets te plannen.
Dan pakken we allemaal onze agenda's en plannen een afspraak.
Zoals jij het schrijft zou ik het alweer anders opvatten. Nou ja, muggenzifterij dit, haha! Ik vatte het gewoon anders op (foutief waarschijnlijk).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven