Eerst trouwen, dan kinderen. Ouderwets?

16-07-2008 13:46 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het eigenlijk al: ik wil eerst graag trouwen voordat ik aan kinderen begin. Ik vind dat gewoon een logische volgorde, het is eigenlijk puur gevoelsmatig dat ik dat graag wil. Volgens mij is het tegenwoordig wel een beetje ouderwets, zoveel mensen om me heen trouwen als ze al zwanger zijn/kinderen hebben of gewoon helemaal niet. Ben ik nou zo ouderwets? Wat was bij jullie de volgorde en hoe denken jullie daarover?
Hier eerst geworpen. We wilden wel trouwen voor de bevalling, maar er kwam iets tussen. Nu zijn we nog steeds niet getrouwd.
Ik ben nooit getrouwd geweest en ik zal ook nooit gaan trouwen,wel heb ik 2 kinderen

Ik vind dat iedereen het gewoon moet doen zoals hij/zij dat zelf wil..

Als voor jou eerst trouwen en dan pas kinderen krijgen beter voelt dan andersom dan zou ik het gewoon zo doen..
Ik doe het ook het liefst zo. Is trouwens juridisch gezien wel zo praktisch om (als je toch wilt trouwen) dat voor de bevalling te doen.
Iedereen moet doen wat hij of zij zelf prettig vindt. Mijns inziens is er geen logische volgorde, da's meer een maatschappelijk verantwoorde logica wat in deze tijd niet meer als norm geldt. En gelukkig maar.
Iedereen moet doen wat hij zelf wil en waar hij/zij zich prettig bij voelt...

Persoonlijk vind ik het niet ouderwets, wel een beetje romantisch trouwens.

Al moet ik ook eerlijk bekennen dat vrienden van mij pasgeleden zijn getrouwd (hebben al 2 kinderen) en dat was zo'n groot feest met die kinderen erbij..

Dus allebei erg leuk...doen wat jezelf wilt....dat is te allen tijde de beste keuze....

Have fun!
Ik kon niet wachten met het krijgen van kinderen, dus heb er eerst eentje gekregen en ben toen pas getrouwd. :-)

Als jij kunt wachten en lekker de tijd wil nemen voor het plannen van je bruiloft, moet je het zo doen.
Dank voor jullie reacties! Ik ga ook zeker doen waar ik me zelf goed bij voel hoor, maar was benieuwd want anderen ervan vinden en wat blijkbaar tegenwoordig normaal is. Mijn vrienden vinden mij hopeloos ouderwets en vriend heeft zich geloof ik al in zijn lot geschikt .
Ik wil graag kinderen maar ben niet getrouwd. Op zich lijkt trouwen me wel leuk hoor, maar waar haal je al dat geld vandaan? Het is zo ontzettend duur! (Okee, je kan het zo gek maken als je zelf wilt, maar toch kost het dan nog steeds gemiddeld 10.000 euro...)

We hebben het er wel vaak over. Over bijvoorbeeld op maandagochtend trouwen... Alleen lijkt dat me jammer, je trouwt als het goed is maar 1 keer en ik zou als ik het doe gewoon een hele dag feest willen. Maar kinderen staan toch hoger op onze prioriteitenlijst dan trouwen. Ik vind er niks mis mee als je het andersom doet. Het is gewoon een keuze die je maakt.
Nou ouderwets vind ik het zeker niet, het is gewoon een keuze.
Wat maakt het ui? Als jij het prettiger vindt doe je het zo, dan maar ouderwets. Daarbij is het niet ouderwets, er zijn genoeg mensen die eerst trouwen.

Ik ben eerst getrouwd en toen heb ik kinderen gekregen, maar aangezien in ongepland zwanger ben geworden had het ook heel goed andersom gekunt. Ik was vroeg met trouwen, 21, dus nog eerder zwanger worden had ik geen goed idee gevonden.
10.000 euro?! dan heb je echt een enorme bruiloft hoor!

mijn bruiloft koste 5000 (jurk heb ik gekregen) en we zijn getrouwd in de dierentuin, met zo'n 150 gasten en alles er op en er aan!

ik was trouwens 3 maanden zwanger; over ouderwets gesproken: weet je hoe vaak er gevraagd is (aan mijn zussen en ouders) of het een 'moetje' was!
Ja dat financiële is een puntje dat vriend ook vaak noemt... Daarbij komt dat het wat hem betreft ook heel bescheiden mag: op maandag, en dan een dineetje met 20 intimi ofzo. Ik heb persoonlijk toch wel iets grootsters voor ogen, haha. Je trouwt inderdaad maar 1x en dan moet het dus helemaal geweldig zijn! Maar we zijn nog jong, dus er is tijd om centjes te sparen.
Heb wel een kind maar ben niet getrouwd. Wil ook niet trouwen dus voor mij was het sowieso geen issue.

Maar als jij eerst wilt trouwen en dan kinderen dan is dat toch prima? Kan me voorstellen dat het handiger is om het zo te doen of misschien vind je het wel romantischer. Gewoon doen wat jij wilt!
Gigaluilak: dat valt me niet tegen, 5000. Wat irritant dat mensen dat weer meteen hun oordeeltje klaar hebben. Komen moetjes nog voor?!
Ik wil het liefst ook eerst trouwen, maar de gigantisch hoge kosten van een bruiloft zullen er misschien voor zorgen dat ik eerst zwanger word. Ach ik trouw hoe dan ook met de man van mijn dromen, dus ik lig er verder niet wakker van haha.
quote:marietje85 schreef op 16 juli 2008 @ 14:03:

Gigaluilak: dat valt me niet tegen, 5000. Wat irritant dat mensen dat weer meteen hun oordeeltje klaar hebben. Komen moetjes nog voor?!Je wilt het niet weten... Op de Veluwe echt nog wel hoor. En ik vermoed dat het in de hele 'Bible Belt' nog wel gebeurt.
voor 5000 euro trouwen lukt ons echt niet hoor. En dan hebben wij nog geen 150 gasten... Alleen al voor de kleding en het stadhuis samen zijn we zoiets kwijt (oké, natuurlijk kun je het simpeler doen, maar ik heb echt geen extreem dure trouwjurk uitgezocht).

Maar hier een kleintje van bijna een jaar en wij gaan over een paar weken trouwen. Ik merk wel dat ik minder hoog gespannen verwachtingen heb dan de meeste mensen die eerst gaan trouwen. Het is minder heftig en minder 'de dag van mijn leven' oid, want we hebben zoon al. Vind ik persoonlijk wel prettig als ik dat gestress van collegas zie om alles perfect te maken. Ligt natuurlijk ook deels aan hoe je als persoon bent, maar ik denk wel dat het voor de meeste mensen wel uit maakt of je al kinderen hebt of niet hoe je zo'n huwelijksdag beleeft.

Reden hier om eerst zoon te krijgen was eigenlijk gewoon dat we graag een kindje wilden. We wilden ook wel trouwen, maar ik zag het niet zitten om zwanger en al te trouwen; vooral ook omdat ik net een nieuwe baan had en dus al genoeg aan mijn hoofd had. Juridisch gezien maakt het trouwens weinig uit hoewel sommigen anders beweren. Kost je 1 keer naar het gemeentehuis en 1 keer een formulier naar de rechtbank, en dan is alles wat het huwelijk regelt qua kinderen ook geregeld. Natuurlijk maakt het voor de partners onderling juridisch nog wel uit of je trouwt of niet, maar dat staat los van de kinderen.
Als je het me nu zou vragen, zou ik ook zeggen: eerst trouwen en dan pas kinderen krijgen. Maar wie weet wat het leven me nog allemaal brengt!
quote:marietje85 schreef op 16 juli 2008 @ 14:03: Komen moetjes nog voor?!

Ja hoor! Wij waren ook een "moetje". Volgens onze zeer christelijke en bijna bejaarde buurvrouw (niet dat dat er nou perse wat mee te maken hoeft te hebben)

Ik was een week of 11 zwanger toen we gingen trouwen.

En 10.000 euries hoeft een bruiloft écht niet te kosten hoor! Wij hadden ook niet veel geld en zijn toch getrouwd. Mét jurk, pak, taart, band én feest. We hebben alleen die mensen uitgenodigd die we er echt bij wilden hebben. Dit leidde wel tot meerdere scheve gezichten in familiaire kringen. Eerst vond ik dit lastig, maar ja het is ons feest en wij moeten het betalen!

Je moet gewoon doen wat jullie het prettigst vinden!
Leuke reacties, dank jullie wel allemaal!

Blijkbaar komen moetjes nog voor dus, niet alleen in de zin dat andere mensen dat zo noemen omdat je toevallig zwanger bent, maar zelf mensen die écht trouwen VANWEGE de zwangerschap. Schokkend eigenlijk...
Ik vind een huis samen kopen ook een enorme verbintenis. En dat is wat tegenwoordig ook vaak gebeurt; huis kopen, kinderen krijgen en misschien trouwen. Dus in die zin is er al voor een verbintenis gekozen en is trouwen leuk als kers op de taart. Een kind krijgen is een nóg grotere verbintenis, vind ik tenminste. En trouwen is dan hetgene wat het compleet maakt, immers de echt grote stappen zijn al gezet.

Eerst een tijd samenwonen, elkaar goed leren kennen als je altijd samen bent en verantwoordelijkheden moet delen, is mi het allerbelangrijkste. Als dat allemaal goed gaat, dan kun je aan een stap verder denken; kind/trouwen, of trouwen/kind.

Eerst trouwen om er dan achter te komen dat het samenwonen met elkaar een hel is, schiet ook niet zo op.

Ik ga niet trouwen, met huidige vriend iig niet want die wil persé niet. Vind dat persoonlijk best jammer, want heb ook dat plaatje in mijn hoofd, romantiseer het nogal. En dan denk ik, we hebben al samen een huis. Het is volges mij meer rompslomp om dat te ontbinden dan een huwelijk. Maar ja, als iemand echt geen meerwaarde ziet is dat ook een goed recht.
Ben eerst getrouwd, toen pas kinderen gekregen. In onze vriendenkring is dat blijkbaar achterhaald, want we zijn ongeveer de enige die getrouwd zijn.

Maar ik ben met mijn man getrouwd, omdat we bij elkaar wilden horen en dat met iedereen wilden vieren. De latere keuze voor de kinderen stond dus eigenlijk los van de keuze voor ons huwelijk.

Overigens was onze bruiloft ook niet heel duur. Zo'n 6000 euro schat ik voor 100 mensen, met alles erop eraan. Heb er nog steeds geweldige herinneringen aan. Ik ben heel blij dat mijn man het bijzondere van een bruiloft ook kon inzien.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
In mijn omgeving is het vrij normaal om eerst te trouwen en dan pas aan kinderen te beginnen. Maar ik ken ook genoeg mensen die wel kinderen hebben maar niet getrouwd zijn.
Een huis kopen is zeker een enorme verbintenis! Maar net als trouwen is dat iets dat je eventueel weer "ongedaan" kunt maken. Dat is nadrukkelijk niet de bedoeling natuurlijk, maar het kán. Een kind is wel even iets anders, door een kind zul je altijd verbonden blijven met je (ex-)partner. Dat speelt bij mij geloof ik ook wel mee dat dat als laatste in het rijtje staat.

Samenwonen vind ik heel fijn en ook heel belangrijk om dat te doen voordat je gaat trouwen. Mijn ouders hebben dat overigens niet gedaan en dat vind ik ook wel weer iets romantisch hebben: dat je dat bewaart voor degene met wie je echt voor altijd wilt zijn.

De bedragen die ik hier lees voor een bruiloft vallen me niet tegen trouwens. Ik was zelf toch ook bang voor 10.000 euro, maar misschien is dat dus niet nodig. Komt tegen die tijd wel, ik heb nog geen aanzoek gekregen, haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven