Eerst trouwen, dan kinderen. Ouderwets?

16-07-2008 13:46 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het eigenlijk al: ik wil eerst graag trouwen voordat ik aan kinderen begin. Ik vind dat gewoon een logische volgorde, het is eigenlijk puur gevoelsmatig dat ik dat graag wil. Volgens mij is het tegenwoordig wel een beetje ouderwets, zoveel mensen om me heen trouwen als ze al zwanger zijn/kinderen hebben of gewoon helemaal niet. Ben ik nou zo ouderwets? Wat was bij jullie de volgorde en hoe denken jullie daarover?
quote:marietje85 schreef op 16 juli 2008 @ 14:31:

Leuke reacties, dank jullie wel allemaal!

Blijkbaar komen moetjes nog voor dus, niet alleen in de zin dat andere mensen dat zo noemen omdat je toevallig zwanger bent, maar zelf mensen die écht trouwen VANWEGE de zwangerschap. Schokkend eigenlijk...

Wat is daar zo schokkend aan? Ik ben ook getrouwd VANWEGE de zwangerschap. Eerst zouden we niet trouwen eigenlijk, maar toen ik de verschillende opties ging vergelijken met betrekking tot de vastlegging van het vaderschap (ouderlijk gezag, erfrecht, etc), kwam ik er toch steeds op uit dat trouwen gewoon het simpelst zou zijn. Met 2 maanden hebben we besloten te gaan trouwen en met 4 maanden stond ik met mijn dikke buik in mijn bruidsjurk op het stadhuis.

Een tante sprak me trouwens aan op mijn zwangerschap, waar ik mee liep te pronken, dat dat vroeger wel anders ging. Zij moest dus ècht, terwijl het voor mij gewoon één van de keuzes was. En volgens mij geldt het in de huidige maatschappij voor iedereen: trouwen is één van de opties, niet meer de enige optie.
Ik bedoelde meer dat ik het schokkend vind dat mensen trouwen omdat ze ongepland zwanger raken en dan door hun omgeving worden gepusht om te trouwen zodat het kind niet buitenechtelijk is. Dus de echte moetjes.

Dat je om praktische redenen gaat trouwen als je zwanger raakt, of om gewoon het "gezinnetjes-gevoel" en dezelfde achternaam enzo te hebben, dat vind ik volkomen normaal hoor. Dan is je zwangerschap meer de aanzet of inspiratie tot trouwen en is er geen sprake van dwang.
Ik wil ook graag eerst trouwen en dan pas aan kinderen beginnen. Gevoelsmatig inderdaad. Maar ik moet er bij zeggen dat het ook niet erg is als het in een andere volgorde allemaal gebeurd. Niks is zo onvoorspelbaar als het leven
Grappig, het lijkt erop dat de meesten alleen maar trouwen omdat ze samen kinderen willen of hebben. Omdat het wel handig is en een leuke gelegenheid voor een feestje.

Maar trouwen doe je toch in de eerste plaats uit liefde voor elkaar? Omdat je je leven met elkaar wilt delen? Een bruiloft staat voor mij echt los van die eventuele kinderen.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
wij zijn niet getrouwd voor de 'moet' hoor

wel zijn wij getruwd vanwege de aankomende kinderen. niet romatisch maar ik kom uit nogal een verknipte familie en mijn angst was dat er dingen compleet uit de hand zouden lopen zou met trouwen verdwijnen.

het was wel leuk en we wilde er ook echt wat van maken, dat hebben we ook gedaan. (als je het doet doe het dan goed )

gewoon samen leven, in ons huis met onze kinderen zegd mij veel meer dan trouwen
quote:Dejavu schreef op 16 juli 2008 @ 17:13:

Grappig, het lijkt erop dat de meesten alleen maar trouwen omdat ze samen kinderen willen of hebben. Omdat het wel handig is en een leuke gelegenheid voor een feestje.

Maar trouwen doe je toch in de eerste plaats uit liefde voor elkaar? Omdat je je leven met elkaar wilt delen? Een bruiloft staat voor mij echt los van die eventuele kinderen.Maar bijvoorbeeld ik wil graag kinderen met de persoon met wie ik mn leven wil delen, dus dan hangt het weer wel samen.
Wij zijn eerst getrouwd, daarna een kind gekregen.

We wilden graag trouwen en ik had het idee dat als je eenmaal kinderen hebt, het er toch minder snel van komt (van trouwen dus). Ook wilde ik graag ver weg met huwelijksreis, een paar weken. Lekker samen. Dat zou ik (maar da's natuurlijk persoonlijk) niet doen nu er een kind is. Zou hem niet zolang kunnen missen en meenemen is toch weer heel anders.

Overigens vind ik het niet ouderwets hoor, die volgorde.
Ik vind je niet ouderwets hoor!!!!!

Mijn man hebben het zo gedaan: verliefd, verloofd, getrouwd, één jaar later is onze zoon geboren.

Ik wilde het zo en niet eerst een kind en daarna trouwen.
quote:Dejavu schreef op 16 juli 2008 @ 17:13:

Maar trouwen doe je toch in de eerste plaats uit liefde voor elkaar? Omdat je je leven met elkaar wilt delen? Een bruiloft staat voor mij echt los van die eventuele kinderen.Ja duhuh, in de eerste plaats ben ik met Qlief getrouwd omdat ik van hem hou, omdat ik oud met hem wil worden en omdat hij de liefde van mijn leven is. Maar al die dingen zijn en waren er ook zonder contract hoor. Dáár hoefde ik dus niet voor te trouwen. Trouwen heb ik gedaan om de juridische consequenties van het contract in kwestie. Niet omdat ik uit gekkigheid van liefde voor mijn man niet meer wist wat ik moest doen (en trouwen als enige optie overbleef).
quote:[message=1676961,noline]marietje85 schreef op 16 juli De bedragen die ik hier lees voor een bruiloft vallen me niet tegen trouwens. Ik was zelf toch ook bang voor 10.000 euro, maar misschien is dat dus niet nodig. Komt tegen die tijd wel, ik heb nog geen aanzoek gekregen, haha

Dan vraag je hem toch?

Helemaal niet ouderwets!
quote:Ring1981 schreef op 16 juli 2008 @ 14:07:

[...]

Je wilt het niet weten... Op de Veluwe echt nog wel hoor. En ik vermoed dat het in de hele 'Bible Belt' nog wel gebeurt.Pfoeh, echt wel.....
Marietje85: ik geef je helemaal gelijk. Voor mij voelt die volgorde ook het meest logisch aan. Maar dan wel eerst samenwonen voor het huwelijk. Ik noem het dan liever niet 'ouderwets' maar 'traditioneel'. Zo wil ik bijvoorbeeld ook voor de kerk trouwen terwijl ik daar buiten Kerstmis om nooit kom. Hoort er bij, toch?

Nog zoiets: mijn vriend moet míj vragen, ik zal echt niet door m'n knieën gaan! En trouwen in het wit!

...maar dat duurt allemaal nog ff...
.
In dat idee van een veilige wereld voor je kinderen zit wel iets in... Dan hebben paps en mams toch echt voor elkaar gekozen... Maar kan ook zijn dat ik dat maar zo voel hoor. Doe gewoon wat voor jou het beste voelt.
Ik ben ook niet getrouwd, we hebben wel een kleintje van bijna 2.

Vroeger had ik ook altijd het plaatje van eerst samenwonen, dan trouwen en dan kindjes in mijn hoofd. Het is iets anders gelopen dan ik in mijn hoofd had, maar ik ben heel gelukkig.

We voelen ons enorm met elkaar verbonden en daar heeft een papiertje en een ring geen invloed op. Een kind is de sterkste verbintenis die je maar kunt hebben.

We gaan binnen 5 jaar wel trouwen en dan zal ons meisje het bruidsmeisje zijn. En daarna natuurlijk heerlijk op vakantie met zijn allen.
It's your party, dus wat maakt het uit of het ouderwets is.

Bij ons was de eerste baby de reden voor ons trouwfeest. Helaas werd de baby een miskraam en zijn we alsnog braaf eerst getrouwd en daarna pas kinderen.

Vind dat geen moetje trouwens. We waren beiden zielsgelukkig met de zwangerschap en trouwen wilde ik ook al een tijdje, hij was er wat minder snel aan toe.
.
tessaa wijzigde dit bericht op 24-07-2010 19:47
Reden: privacy
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven