egoistisch?

19-11-2018 21:06 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een heldere blik nodig.
Vriend en ik hebben al wat dingen gepland voor december. Nu belde ik broer (die hebben zoontje van 6) wanneer ze Sinterklaas vieren. Wist ie nog niet. Moesten ze mog overleggen. Ik heb vervolgens gezegd dat ik 1 dec er niet ben en zojuist uitnodiging heb aangenomen voor feestje op 2 dec.
Gevolg: broer boos, want Sinterklaas kwam 2 dec beste uit. Broer opa en oma gebeld. Ik ben de boosdoener. Ik zie het even niet meer helder. Inmiddels ingestemd met Sint 2 dec, maar wachten is op oudere zoon van broer of ie dan kan, anders wordt het 1 dec. waarop ik dus ook niet kon....
lila01 schreef:
19-11-2018 22:12
Klinkt misschien raar, maar dit raakt me zo. Dit is natuurlijk een patroon wat al jaren zo gaat. Ik kan er niet tegenop. De schuld wordt naar mij geschoven en broer krijgt altijd zijn zin. Ouders durven er niet tegenin te gaan vanwege de lieve vrede.
Misschien tijd om de schuld van je af te schuiven? Ik ging al helemaal niet meer als afspraken zo tot stand moeten komen.
impala schreef:
19-11-2018 22:07
Helemaal eens. Maar je weet als 'vriendin' wel meteen je plaats. Ergens onder een neefje en Sinterklaas. Pijnlijk maar helder.
Nee hoor. Zo voelt vriendin dat niet. We hebben het hier alover gehad en ik ben er aldoor voor haar geweest de afgelopen tijd. Zij heeft haar eigen ' familiegedoe'.
JollyRider schreef:
19-11-2018 22:16
:there: ouders hadden natuurlijk ook moeten stoppen na één kind, vraag maar aan Redbulletje.
Dat zeker! Dan had je al dit gezeik tenminste niet gehad! ;-D

Ik ben serieus geschokt door de verhalen die ik hier op het forum regelmatig lees van (kindvrije) volwassenen die door hun ouders nauwelijks meer gezien worden doordat die ouders hysterisch idolaat zijn van hun kleinkinderen.
JollyRider schreef:
19-11-2018 22:12
:popcorn: mooi hoor, zo’n stap voor stap live-verslag van onzinnig gezeik.

En dan lilaLinda die met oplopende wanhoop probeert te adviseren, een top-topic!
Echt?
lila01 schreef:
19-11-2018 22:17
Ik wil Sinterklaas vieren met dat kleintje, dat is het probleem niet. Ik ga dus 2 dec en dan kijken of ik 'avonds laat nog naar vriendin kan. Het gaat erom dat broer eerst vroeg wat ik dan ging doen op 2 dec en vervolgens die datum koos. Ik wil er ool voor mij vriendin zijn, maar zij weet al van dit gezeik. Met haar en mij komt het wel goed.
Waarom ga je dan niet 's middags een uurtje naar dat neefje? Dan heb je je plicht gedaan en kun je gewoon op tijd naar je vriendin.
Conclusie: ik ben een overgevoelige deurmat. En ik maar denken dat ik egoistisch was. Er kan een slotje op.
lila01 schreef:
19-11-2018 22:23
Conclusie: ik ben een overgevoelige deurmat. En ik maar denken dat ik egoistisch was. Er kan een slotje op.
Je bent ook egoistisch. Omdat jij geen gezeik wil met je familie (over iets futiels) laat je je vriendin op een voor haar erg belangrijk en hopelijk eenmalig moment zitten. Je kiest voor je eigen gemak dus.
.
lila01 schreef:
Nee hoor, dat kan niet :) tenzij je over de vrienden van Sinterklaas begint
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
De muziekinstrumenten voor kids zijn in de aanbieding bij Lidl. Ik zou een blokfluit voor neefje kopen. Dat zal je broer leren ;-)
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

lila01 schreef:
Tja, het draait ook om jou. Hoeveel negatieve uitlatingen over je familieleden heb je hier zelf gepost? Gaat het om tijd met je familie of is het om te tonen welke inspanning je levert om een toffe tante te zijn?
lila01 schreef:
Nee hoor. Ik ken het gevoel! Ik had zo’n schoonfamilie... Zelf heb ik geen kinderen en ben heel actief met sport (ook wedstrijden), met commissies, vrijwilligerswerk en heb ik veel vrienden waarmee ik afspreek. Drukke agenda dus. Als er dan iets aankwam (verjaardag, Sinterklaas) probeerde ik dat weekend zo lang mogelijk vrij te houden om kort tevoren te vragen wat de planning was (want: ze hielden niet van plannen). En dan wisten ze het niet of ze wijzigden de datum op het laatste moment. Met mij werd geen enkele rekening gehouden en gezegd ‘familie eerst’ of ‘ach, dat is niet zo belangrijk, dat kun je zo verzetten’. Ik snap best dat het jou het gevoel geeft dat je niet belangrijk bent: niet belangrijk genoeg om wat ruimer vooruit te plannen zodat je er rekening mee kunt houden, niet belangrijk genoeg om samen met je naar een datum te kijken (bij familiefeesten of Kerst), maar je moet er wel bij zijn (want je eigen plannen zijn ook niet belangrijk genoeg). En je gevoelens erover zijn ook niet belangrijk (die worden zo weg gewuifd). Het gaat vast niet alleen om dit Sinterklaas feest toch? Het is vast een patroon, dus ja, ik begrijp je wel☺️ Het is gevoel van onbelangrijk gevonden te worden én het feit dat een ander meent jouw agenda te kunnen bepalen. Althans, zo heb ik het ervaren.
Ik snap niet goed waarom het voor je oudste broer wel geoorloofd is om niet te kunnen op 2 december en voor jou niet. En waarom jij dus eigenlijk wordt geacht dat hele weekend vrij te houden.

Maar goed, je kunt je eigen plan trekken en hun boosheid op de koop toe nemen of je kunt slikken en gaan. Meer smaken zijn er denk ik niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Waarom probeer je geen compromis te sluiten qua tijdstip, als het echt die dag gevierd moet worden? Is dat geen idee?
Wij vierden Sinterklaas altijd 's middags. Is voor een kind ook veel fijner, dan hoeft het niet de hele dag te wachten en is ook niet oververmoeid.
Kun jij 's avonds gewoon naar je feestje.
Ik heb sinterklaas altijd alleen maar gevierd met mijn ouders en broer. Wat een onzin dat de hele familie daar bij moet zijn.
Het zou een ander verhaal zijn als ze al weken wat proberen af te spreken met je en jij ineens gauw een afspraak maakt. In dit geval hebben ze zelf pech. Je leert ze nu zelf dat het ok is om jou zo te behandelen en je zet het belang van je familieleden boven dat van jezelf. Ze kunnen net zo goed rekening houden met jou als jij met hen. Dit soort dingen moet je gewoon ruim van te voren afspreken.
Vivavandaag schreef:
20-11-2018 09:45
Nee hoor. Ik ken het gevoel! Ik had zo’n schoonfamilie... Zelf heb ik geen kinderen en ben heel actief met sport (ook wedstrijden), met commissies, vrijwilligerswerk en heb ik veel vrienden waarmee ik afspreek. Drukke agenda dus. Als er dan iets aankwam (verjaardag, Sinterklaas) probeerde ik dat weekend zo lang mogelijk vrij te houden om kort tevoren te vragen wat de planning was (want: ze hielden niet van plannen). En dan wisten ze het niet of ze wijzigden de datum op het laatste moment. Met mij werd geen enkele rekening gehouden en gezegd ‘familie eerst’ of ‘ach, dat is niet zo belangrijk, dat kun je zo verzetten’. Ik snap best dat het jou het gevoel geeft dat je niet belangrijk bent: niet belangrijk genoeg om wat ruimer vooruit te plannen zodat je er rekening mee kunt houden, niet belangrijk genoeg om samen met je naar een datum te kijken (bij familiefeesten of Kerst), maar je moet er wel bij zijn (want je eigen plannen zijn ook niet belangrijk genoeg). En je gevoelens erover zijn ook niet belangrijk (die worden zo weg gewuifd). Het gaat vast niet alleen om dit Sinterklaas feest toch? Het is vast een patroon, dus ja, ik begrijp je wel☺️ Het is gevoel van onbelangrijk gevonden te worden én het feit dat een ander meent jouw agenda te kunnen bepalen. Althans, zo heb ik het ervaren.
Dit, helemaal!
Emn inderdaad, net als bij jou, Vivavandaag, houden zij ook niet van plannen. :|
lila01 schreef:
22-11-2018 00:37
Emn inderdaad, net als bij jou, Vivavandaag, houden zij ook niet van plannen. :|
Op een gegeven moment kreeg ik gewoon een hekel aan alle feestdagen. Het kon nooit ontspannen, gezellig en in overleg worden gepland. Ik kreeg zelfs al een vervelend gevoel als ze belden, want dat betekende negen van de tien keer dat we te horen kregen waar we wanneer we (op heel korte termijn) verwacht zouden worden (film, etentje, tentoonstelling), reservering was voor ons gedaan, het werd gebracht alsof het een cadeautje was... Je eigen plannen moest je dan wel even afzeggen... (En als niet enthousiast die plannen af wilde zeggen, deden ze teleurgesteld. Alsof je ondankbaar was geweest)...

Helpt om te zeggen: ‘wat leuk, ik ben er graag bij. Ik kom graag rond (of tot) x uur. (Na of voor je eigen plannen). Of om als eerste een voorstel te doen (bijvoorbeeld met Feestdagen)? Dat probeerde ik om nog enigszins wat regie te houden. Of één keer flink de strijd aangaan. Even heel vervelend, maar dan kunnen ze niet meer om je heen. Of schrijf een brief waarin je uitlegt hoe je je voelt op deze manier. Waarschijnlijk hebben zij geen idee omdat het voor hen heel normaal is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven