Eigenwijze schoonvader.

29-08-2010 08:26 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds januari heeft onze zoon van 7 jaar diabetes. Type 1, hij spuit elke dag 4 keer insuline. En hij volgt een koolhydraat arm dieet. Toen we hoorden dat hij diabetes had zijn we in een soort van achtbaan terechtgekomen waar we niet meer uitkunnen, tenminste zo voelt dat voor mij wel een beetje.

Het nonchalante is ervan af, want we leven nu nog meer op de klok en eten en drinken gebeurt op gezette tijden omdat

je rekening moet houden met zijn spuitschema.

Uiteraard doen we dit met alle liefde voor hem, en we vinden dat het onze plicht is dat we hem hierin een goede basis geven, er komt ooit een tijd (duurt nog lang) dat hij het alleen moet kunnen doen.

We proberen er niet teveel bovenop te zitten maar we moeten of we nu willen of niet met een hoop dingen rekening houden, dat geld dus ook voor de opa's en de oma's als ze eens op moeten passen.

Nu is mijn schoonvader iemand die het iedereen (en vooral de kids) naar de zin wil maken, is niks mis mee op zich maar hij doet dit met eten. Duwt zoonlief regelmatig iets toe zélfs als wij vantevoren hebben gezegd dat dit niet mag. Dan horen we dat sávonds thuis van zoonlief.

Dit kan op de lange termijn complicaties geven wat betreft zijn diabetes. Hij is pas 7 dus nog een héle lange weg te gaan.

Ik heb er over gepraat mijn mijn man en die vindt dat ik wel gelijk heb en hij heeft er ook al vaker met zijn vader over gepraat maar na een paar weken vervalt alles weer in zijn oude patroon.

Vanavond gaat zoon bij opa en oma logeren en ik kán mijn kind niet met een gerust hart achter laten. Ik wil zelf ook nog met mijn schoonvader praten maar ik vind dit moeilijk en ik weet niet goed hoe ik het aan moet pakken omdat ik bang ben dat ik iets té fel ga worden, ik wil gewoon resoluut én duidelijk zijn zonder iemand te kwetsen. Wij als ouders zijnde moeten voor onze zoon opkomen omdat hij dit zelf nog niet kan.

Wie heeft er tips?
Een op een heel duidelijk vertellen wat de consequenties zijn wanneer hij jullie zoon eten/snoep geeft buiten de gebruikelijke tijden.En vragen of hij dat beloofd. Heel kinderachtig maar het is de gezondheid van jullie zoon

Desnoods een briefje maken van wat hij mag en op welke tijden.

Dan kan je ze er op aan spreken als hij toch weer de fout in gaat.

En wil hij jullie zoon verwennen dan kan hij misschien een spelletje of een boekje voor hem kopen.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Geef aan met een uitleg, of hoe noem je dat, van de dokter dat dit echt niet kan en dat dit levensgevaarlijk is.

Je schoonvader doet me aan mijn vader denken, die is ook zo, pas als hij het zwart op wit van een deskundige krijgt, dan pas gelooft hij het en neemt hij het aan.
Misschien folders ed meenemen waarin hij kan lezen wat de gevolgen kunnen zijn? Misschien denkt hij dat het wel meevalt.

Mocht ondanks gesprekken blijken dat schoonvader zich niet aan de regels houdt dan helaas niet oppassen.
Schakel je schoonmoeder in, zij is erbij. En vraag haar of ze op haar man wil letten.
Een goed gesprek met schoonvader aangaan, en uitleggen dat het toestoppen van eten (en dus niet alleen snoep, maar gewoon eten en drinken opzich) levensgevaarlijk kan zijn.

Verder moet je denk ik ook tijd gaan steken in het "weerbaarder"maken van je zoon. Hij moet verantwoordelijkheid leren nemen om bijvoorbeeld op school ook nee te zeggen tegen een traktatie en snoep. En dat is moeilijk en kost tijd en energie. Hoewel hij pas 7 is, kun je daar al heel goed mee beginnen. Een neefje van mij heeft sinds zijn 5de suikerziekte. Hij is nu 8 en ius er heel zelfstandig in. Hij heeft een insulinekastje, waarmee hij alles moet regelen. Maar hij weet zelf wat hij mag en kan eten, hoeveel hij dan moet regelen, wat te doen als hij hoog/laag zit en durft ook nee te zeggen tegen mensen die hem iets lekkers toe willen stoppen.. En hij heeft nu ook het besef om het aan zijn ouders te vragen als hij niet weet of hij iets kan of mag eten. Ik weet dat zijn ouders met hem een soort cursus bij het ziekenhuis hebben gevolgd. Misschien ook iets om na te vragen. Je zoon zal hier zijn hele leven mee om moeten gaan. Beter dat hij zo snel mogelijk zichzelf kan redden, op die manier kan zijn gewone jeugd zoveel mogelijk doorgaan (spelen bij vriendjes, uit logeren, schoolkamp, straks de middelbare school etc).
Ik zou mijn zoon daar dus niet meer laten logeren

Als opa en oma , hoe goed bedoeld het ook moge wezen, niet luisteren naar de door jullie opgelegde restricties omtrent het eten van jullie kind, dan mag hij daar niet meer heen

Hoe leuk het ook kan zijn voor jullie zoon, de nadelen op korte en lange termijn wegen niet op tegen het leuke
Gizz, het beste vriendinnetje van mijn zoon heeft ook zo'n kastje vanaf haar zevende/ achtste zo'n beetje en kan hier goed mee omgaan MAAR is nog steeds een kind ( nu is ze een stuk ouder dus dat scheelt wel ietsje) , en als je een kind een snoepje aanbiedt, dan vind ik dat heel veel gevraagd van een kind om dit te weigeren omdat opa te stom stronteigenwijs is om mee te werken

Vind het echt sneu voor het kind zelf
Weet je wat ook nog is? Hij heeft zelf notabene ook diabetes. Type 2 (ouderdomsdiabetes) en dat is niet helemaal hetzelfde maar toch.

Gisteren verjaardag gehad en zij waren er ook, schoonvader eet gewoon 3 stukken vlaai. Als hij nonchalant met zijn eigen diabetes om wil springen moet ie dat zelf weten, maar niet met mijn kind.
Als hij het nog een keer doet, mag je zoon niet meer bij hem logeren.

Veel te gevaarlijk, het is geen grapje diabetes.

Dan maar ruzie. Ik ben erg van geen ruzie maken, wat maakt het nou uit, die die mensen een plezier, slik je ongenoegen eens een keer in.

Maar in dit geval niet. Het gaat om de gezondheid van je zoon.

Schoonvader is een volwassen man, die zou dat moeten begrijpen.
Ik zou hem echt niet meer laten logeren bij iemand die zo onzorgvuldig met zijn kleinkind omgaat

Hij mag kleinzoon uiteraard nog wel zien, bij jou thuis, of bij hen thuis als jullie er bij zijn maar ik liet hem niet daar zonder mijn of vaders toezicht
quote:dangeensuus schreef op 29 augustus 2010 @ 08:38:

Ik zou mijn zoon daar dus niet meer laten logeren

Als opa en oma , hoe goed bedoeld het ook moge wezen, niet luisteren naar de door jullie opgelegde restricties omtrent het eten van jullie kind, dan mag hij daar niet meer heen

Hoe leuk het ook kan zijn voor jullie zoon, de nadelen op korte en lange termijn wegen niet op tegen het leukeMee eens, verwennen met snoepjes gaat niet meer. Dat is gewoon geen mogelijkheid meer. Als opa zich daar niet aan kan houden dan zou wat mij betreft het logeren/oppassen afgelopen zijn. Ik vind het heel erg respectloos.
Niet meer laten logeren is (nog) niet aan de orde.

Wil eerst zélf met hem praten, tot nu toe heeft man dat gedaan, maar hij is te soft. Blijkbaar moet schoonvader het hard hebben.

Zoonlief staat op de wachtlijst voor de pomp, als alles goed gaat krijgt hij die in november van dit jaar. Hopelijk is dan alles beter te ruguleren.

@Gizz, je hebt gelijk wat betreft het weerbaarder maken maar zoon heeft ook nog adhd en daar heeft hij het ook al zo moeilijk mee. De wisselende bloedsuikers maken het hier niet makkelijker op.

Verder is zoon sinds de diagnose diabetes écht gefixeerd op eten. Hij eet alsof iemand het hem zo weer afpakt.

Goeie tip om eens in het ziekenhuis na te vragen of ze ook een cursus verzorgen.
Kijk en hier zit ik nou echt op te wachten, ongezouten meningen... Dank jullie dames.

Ik probeer altijd de vrede te bewaren maar nu gaat het om mijn eigen kind.....
Dan zou ik wel haast maken met dat gesprek. Vandaag dus. Hij gaat vandaag uit logeren dus kinderen even lekker laten spelen en een goed gesprek aangaan met opa en oma.

Als je de kinderen er niet bij wilt hebben dan zul je eerst even alleen moeten vandaag alvorens ze uit logeren te laten gaan.
quote:muke schreef op 29 augustus 2010 @ 08:50:

Kijk en hier zit ik nou echt op te wachten, ongezouten meningen... Dank jullie dames.

Ik probeer altijd de vrede te bewaren maar nu gaat het om mijn eigen kind.....Maar het gesprek kan toch nog steeds in vrede plaatsvinden. Je hoeft niet boos te worden. Als de consequenties maar helder en duidelijk zijn.
Waarom is niet logeren geen optie?

Je zegt aan de ene kant dat je je zoon weerbaarder wil maken en in de volgende zin zeg je dat hij sinds zijn diabetes eet alsof iemand het zo weer van hem af pakt

Ik vind het ook nogal wat voor een ventje van 7 om ineens heel erg met zijn diëet bezig te moeten zijn en nee te moeten zeggen tegen dingen die hij heel erg lekker vind

Ten eerste moet hij nog heel erg wennen, ten tweede is hij pas 7 en dat vind ik erg jong om hem al zo weerbaar te maken dat hij zelf nee kan zeggen tegen Opa

Maargoed, ik heb makkelijk praten, ik heb geen kind met diabetes en ik reageer puur uit mijn gevoel, ik heb medelijden met het ventje omdat zijn opa hem zo voor het blok zet en hij simpelweg nog te jong is om nee te zeggen want hij vind het zo lekker
Tuorrebout, is ook de bedoeling vandaag.

Gisteren was gewoon de druppel voor mij, op die verjaardag. Vantevoren hadden we al afgesproken dat zoon zou komen logeren. Vanavond gesprek voor we weggaan.
En wat je ook nog kunt doen als het echt niet anders kan met het logeren is eigen snoepjes meegeven en deze aan opa geven, deze mag hij hebben, ik heb ze geteld, meer dan 3 mag hij er niet

Anderen mag hij ook niet, en ik verwacht van je dat je de gezondheid van mijn zoon voorop stelt en je houdt aan de regels die wij stellen
Ik vind het het heel dom van je schoonvader. En onverantwoord. Van mij zou hij de wind van voren krijgen en mijn kind logeert daar dus niet meer.....

Ik herken het wel hoor, liefde willen 'kopen' met eten. Mijn schoonvader zat mijn zoon van 7 maanden tompoucen te voeren.

Sindsdien is de relatie tussen schoonvader en mij danig verstoord. Het zij zo.
Toch dat gesprek met opa nog een keer aangaan lijkt me. Desnoods met confronterende info en foto´s van bijvoorbeeld internet waarmee je laat zien wat de consequenties op lange termijn kunnen zijn als er niet juist met de diabetes om wordt gegaan. En benadrukken dat het nog een kind betreft en als hem nu niet goed wordt aangeleerd hoe hij met zijn voedingspatroon om moet gaan dat hij daar later misschien ook slordig mee om zal springen, met alle gevolgen van dien.

En als hij zich dan weer niet aan de afspraken houdt je kind niet meer naar opa en oma sturen. Heel naar, zowel voor opa en oma als voor je zoon. Maar ik zou er zelf geen risico´s mee willen lopen.

Hoe opa met zijn eigen diabetes omgaat moet hij helemaal zelf weten, maar wanneer hij oppast is hij op dat moment verantwoordelijk voor jullie kind. Als hij daar niet mee om kan gaan dan dus ook niet meer oppassen op jullie zoon.
En er hoeft geen ruzie te komen idd, maar boos worden mag best aangezien opa weet wat diabetes inhoudt, en daarnaast je man al enkele malen eerder een gesprek heeft gehad en hij feitelijk gezien schijt heeft aan jullie ( en de gezondheid van jullie kind)
quote:Tuorrebout schreef op 29 augustus 2010 @ 08:53:

[...]

Maar het gesprek kan toch nog steeds in vrede plaatsvinden. Je hoeft niet boos te worden. Als de consequenties maar helder en duidelijk zijn.Klopt, maar blijkbaar moet hij het héél hard hebben, en dán kan ik weleens uit mijn slof schieten en dán zijn de rapen gaar. We hebben het namelijk al heel vaak vriendelijk gevraagd.
quote:muke schreef op 29 augustus 2010 @ 08:56:

[...]

Klopt, maar blijkbaar moet hij het héél hard hebben, en dán kan ik weleens uit mijn slof schieten en dán zijn de rapen gaar. We hebben het namelijk al heel vaak vriendelijk gevraagd.Dan ben je toch klaar???
quote:muke schreef op 29 augustus 2010 @ 08:56:

[...]

Klopt, maar blijkbaar moet hij het héél hard hebben, en dán kan ik weleens uit mijn slof schieten en dán zijn de rapen gaar. We hebben het namelijk al heel vaak vriendelijk gevraagd.

Dan zou ik er consequenties aan verbinden. Behandel hem maar als een kind dat opgevoed moet worden.

Niet luisteren? Dan komt hij niet meer logeren. Simpel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven