Eigenwijze schoonvader.

29-08-2010 08:26 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds januari heeft onze zoon van 7 jaar diabetes. Type 1, hij spuit elke dag 4 keer insuline. En hij volgt een koolhydraat arm dieet. Toen we hoorden dat hij diabetes had zijn we in een soort van achtbaan terechtgekomen waar we niet meer uitkunnen, tenminste zo voelt dat voor mij wel een beetje.

Het nonchalante is ervan af, want we leven nu nog meer op de klok en eten en drinken gebeurt op gezette tijden omdat

je rekening moet houden met zijn spuitschema.

Uiteraard doen we dit met alle liefde voor hem, en we vinden dat het onze plicht is dat we hem hierin een goede basis geven, er komt ooit een tijd (duurt nog lang) dat hij het alleen moet kunnen doen.

We proberen er niet teveel bovenop te zitten maar we moeten of we nu willen of niet met een hoop dingen rekening houden, dat geld dus ook voor de opa's en de oma's als ze eens op moeten passen.

Nu is mijn schoonvader iemand die het iedereen (en vooral de kids) naar de zin wil maken, is niks mis mee op zich maar hij doet dit met eten. Duwt zoonlief regelmatig iets toe zélfs als wij vantevoren hebben gezegd dat dit niet mag. Dan horen we dat sávonds thuis van zoonlief.

Dit kan op de lange termijn complicaties geven wat betreft zijn diabetes. Hij is pas 7 dus nog een héle lange weg te gaan.

Ik heb er over gepraat mijn mijn man en die vindt dat ik wel gelijk heb en hij heeft er ook al vaker met zijn vader over gepraat maar na een paar weken vervalt alles weer in zijn oude patroon.

Vanavond gaat zoon bij opa en oma logeren en ik kán mijn kind niet met een gerust hart achter laten. Ik wil zelf ook nog met mijn schoonvader praten maar ik vind dit moeilijk en ik weet niet goed hoe ik het aan moet pakken omdat ik bang ben dat ik iets té fel ga worden, ik wil gewoon resoluut én duidelijk zijn zonder iemand te kwetsen. Wij als ouders zijnde moeten voor onze zoon opkomen omdat hij dit zelf nog niet kan.

Wie heeft er tips?
Ja dat snap ik Muke, daarom zocht ik ook mee naar een andere oplossing want deze opa is niet echt een optie zolang hij zich zo niet aan de door jullie gestelde regels houdt

Succes met het gesprek, wees duidelijk en helder en stel heel duidelijk je grens.

En voer het gesprek als het even kan niet waar zoonlief bij is
quote:muke schreef op 29 augustus 2010 @ 09:20:

[...]

Sinds gisteravond denk ik het eerlijk gezegd niet dat ik hem daarlaat, Mits we vanmiddag een goed gesprek gaan voeren...

Als hij zich niet aan onze regels gaat houden, geen logeerpartijtjes meer.Helemaal goed! Maar waarom laat je het niet aan je man over?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Dat had ze al gedaan maar kennelijk is hij niet duidelijk genoeg Noes
Dank je
Owkee.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Muke - waar is jouw man in dit hele verhaal?
Owkee .
Ik heb het gevoel gezien dat opa zelf diabetes heeft en 3 vlaaien naar binnen werkt dat hij vandaag misschien onder druk zich aan de regels houdt maar of dat de volgende keer ook goed gaat??????

Maar ik zou hem ook nog 1 kans geven omdat het familie is en als hij na een 'dwingend gesprek' het nog niet snapt dan wordt het nooit meer wat.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Dan is man een lapzwans, sukkel niet handig bezig en dan moet Muke maar heft in eigen handen nemen. Zoonlief niet bij schoonvader achterlaten wanneer zij er niet zeker van kan zijn, dat hij in zijn irritante eigenwijsheid haar zoons gezondheid in gevaar brengt.
Samen met je man doen.

Zeg steeds 'wij' (en niet ik) en laat je man steeds driftig meeknikken.

En richt je tot schoonvader én schoonmoeder.

Als je er met nadruk ook haar verantwoordelijkheid van maakt, voelt zij zich hopelijk geroepen haar man te beteugelen als hij toch een 'zonde' wil begaan.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:paloma schreef op 29 augustus 2010 @ 09:31:

Owkee .
Kan ik even in zijn geheel off topic gaan.

Gisteren uitgebreid aanschouwd hoe een moeder lekker met haar 2 zoontjes bezig is; broodje eten, knuffelen, spelen, slaapje doen. En oma continue er maar omheen darren. Moeder geeft zoontje een broodje, nou lekker eten schat. Anderhalve seconde later oma tegen dat kind, nou wel je broodje gaan eten hoor want anders wordt je nooit zo sterk als papa. Mama knuffelt met jongste zoontje en hebben overduidelijk even een moment samen, oma zit maar over dat kind z'n rug heen te aaien en probeert z'n aandacht te trekken. Het is nog wel haar moeder maar ik zag dat ze er hypernerveus van werd maar durfde misschien niets te zeggen (oma is nogal "geleerd" en tegen haar wetenschappelijke kennis kan niemand tegenop)?
quote:nouschi schreef op 29 augustus 2010 @ 09:38:

[...]
Ik lees nu ook in de openingspost dat man al een paar keer met zijn vader heeft gepraat maar dat het na een paar weken weer in het oude vervalt. Ja, nogmaals, dan maar zoon niet meer bij opa en oma alleen laten. Wat ik toch ook opmerkelijk vind is dat oma óf niet weet dat haar man onzorgvuldig is met de voeding van hun kleinkind of dat ze zelf daarin ook argeloos is of dat haar man haar ook niet serieus neemt.
Ik zou idd gewoon dat gesprek aangaan. Maar ik zou ook je schoonmoeder erbij betrekken. Misschien kan zij wat meer op haar man letten?

Ik wil er nog wel even aan toevoegen dat jou schoonvader niet perse onverantwoordelijk met zijn eigen diabetes omgaat ook al ervaar jij dat zo. Mijn vader eet ook rustig drie stukken taart ondanks diabetes. Maar mijn vader, en misschien jou schoonvader ook wel, stemt de hoeveelheid te gebruiken insuline af op wat hij eet en jullie doen het met zoon andersom.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Eens met Suus, Whopper, dr Phil en de rest.

Dit kan echt niet.
Ja, dat vind ik echt.
Het zal aan mij liggen maar ik kan mij niet voorstellen dat oma geen flauw benul heeft wat haar man in de mond van hun kleinzoon stopt. En waarom moet moeder aan schoonmoeder vragen om op eigenwijze schoonvader te letten terwijl vader het allemaal maar op z'n beloop laat? Beetje een omgekeerde wereld, als je het mij vraagt.
Vader laat het niet op zijn beloop, vader heeft al een aantal keer aangegeven dat opa even moet kappen met het verkeerd voeren van zijn zoon, maar opa weigert te luisteren
Bij de Jamin verkopen ze suikervrij snoep e.d wellicht een tip voor opa als hij dan toch zo nodig wil verwennen met snoep..?
Ik zou dus kind ook niet laten logeren vanavond.

Helaas pindakaas, kind zou absoluut belangrijker zijn dan wat dan ook.

En ik bedoel het op precies dezelfde manier als Suus bedoelde.
Ja, dat vind ik echt.
quote:wolkje8 schreef op 29 augustus 2010 @ 10:00:

Bij de Jamin verkopen ze suikervrij snoep e.d wellicht een tip voor opa als hij dan toch zo nodig wil verwennen met snoep..?Daar krijg je echt drama buikpijn van wanneer je daar een beetje gevoelig voor bent.
Ja, dat vind ik echt.
Misschien trouwens ook wel goed om opa direct op de man af te vragen waarom hij jullie zoon dingen geeft waarvan hij weet dat hij ze niet mag.

Laat het hem maar zeggen.

Misschien komt hij met bruikbare aanknopingspunten waarbij je naar alternatieven kan zoeken

(ik verwen hem zo graag -> ga een treinbaan voor hem bij elkaar sparen

ik heb dan zelf zo'n trek in iets lekkers -> eet dat dan maar op zolder of loop een blokje om

etcetera)

En misschien komt dan gewoon op tafel dat hij het allemaal maar overdreven gedoe vindt.

En dat is juist nuttig, want dan kunnen jullie hard en duidelijk stellen dat opa prima recht heeft op zijn mening, maar dat het toch echt aan jullie als ouders is om te bepalen wat goed is voor jullie zoon.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:dangeensuus schreef op 29 augustus 2010 @ 09:58:

Vader laat het niet op zijn beloop, vader heeft al een aantal keer aangegeven dat opa even moet kappen met het verkeerd voeren van zijn zoon, maar opa weigert te luisteren

Maar waarom zou opa dan wel naar schoondochter luisteren?

Ik zou toch man vanmiddag laten praten met schoonouders en er zelf buiten blijven. Man kan toch ook zeggen als jullie je er niet aan houden dan voorlopig geen logeerpartijtjes meer.

Nu lijkt het of TO de kastanjes voor man uit het vuur moet halen.
quote:Saaar schreef op 29 augustus 2010 @ 10:02:

[...]

Daar krijg je echt drama buikpijn van wanneer je daar een beetje gevoelig voor bent.

En ook totaal overbodig. Kind mag gewoon geen snoep klaar.

Er zijn idd genoeg andere dingen om hem mee te verwennen.
Waar je misschien nog voor op moet passen is dat opa niet tegen kleinzoon zegt: "niet tegen mama zeggen dat we hebben gesnoept, anders mag je de volgende keer niet meer komen". Want dan vertelt je zoontje het niet eerlijk (hij wil immers graag bij opa en oma logeren, zeker als hij daar lekkere snoepjes krijgt die hij ergens anders niet zomaar krijgt.).

Wel duidelijk is dat er iets moet gebeuren want het kan zo natuurlijk niet door gaan.

Is het niet zo dat diabetes 1 heel anders is dan diabetes 2? Ik dacht in elk geval dat het medicijngebruik en ook het dieetadvies erg verschillend is. Misschien weet je schoonvader de verschillen niet? Wijs hem er op dat je hoopt dat je zoon net zo oud wordt als je opa maar dat hij wel al die tijd diabetes zal hebben en dus niet zomaar mag smokkelen. Hij heeft nog zo'n 80 jaar te gaan en dat gaat niet lukken met smokkelen. Wijs hem ook op de complicaties (desnoods met beeldende foto's die je natuurlijk niet aan je zoontje moet laten zien!)

Praat inderdaad samen (jij en je man) met opa en met oma. Ze moeten het samen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven