Einde vriendschap?

22-11-2009 19:24 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:

Ik ben een man, 32 jaar, single. Heb een hele goede vriendin, nu al 4,5 jaar, waarmee ik dacht een hele hechte band te hebben. Ik noem haar gemakshalve A. A is 30 jaar en heeft een relatie met een vrouw, hier B genoemd. Zij is 29.

Er gaat een heel verhaal aan vooraf, maar ik wil het nu even hebben over een situatie waarin ik verkeer en me werkelijk geen raad weet.

A heeft momenteel geen baan. Zij en B hebben het financieel erg zwaar en ik heb aangeboden wat verlichting te geven. Dit in de vorm dat ik elke maand haar een bedrag van 150 euro zou geven, zodat ze in ieder geval haar betalingsregeling met een schuldeiser kon nakomen. Anders kwamen daar weer extra kosten bij.

Goed, ik ben zelf ook geen financiele instelling, maar ik kon het missen. Heb geen vrouw of kinderen, anders was het voor mij echt anders geweest. Nu blijkt dat A heeft gesolliciteerd en een grote kans heeft op die baan. Geweldig natuurlijk, dus ik stuurde een sms waarin ik ook gelijk zei dat ik dan dat bedrag niet meer hoefde te geven aan haar.

En toen begon het. Kreeg een boos en gefrustreerd smsje terug, waarom ik zoiets besliste zonder te overleggen met haar en dat ze echt teleurgesteld was. Dat juist ik zou moeten weten dat ze het hard nodig heeft en dat ze altijd van op aan kon. En ik stond echt perplex. Ik heb wat smsjes teruggestuurd en daarin getracht één en ander uit te leggen en dat het van mijn kant toch logisch was. Ik wil er wel even bij zeggen dat ik liever niet sms, maar zij neemt geen telefoon op en heeft dan geen behoefte aan praten.

Er is heel veel voorbij gekomen via de sms. Uitspraken dat ik onbetrouwbaar ben, niet stabiel, dat ze niet met mij getrouwd is, en nog veel meer. Dit is niet de vriendin waarmee ik een vriendschap had en het is ook gewoon voorbij. Dat denk ik dan. Het maakt me ook boos. Door zoiets als geld? Ze had toch ook kunnen aangeven dat ze graag wat langer had gehad?

Ik weet ook niet meer wat ik moet doen. Snap er werkelijk niets meer van. Misschien dat ik niet helemaal volledig ben geweest, excuses, maar als er opmerkingen zijn, zal ik ze beantwoorden.
Geld doet dat met mensen. Jammer maar waar.

Wat mij betreft heb je gelijk dat je die maandelijkse bijdrage stopt en ik vind echt dat ze achterlijk reageert.

Dat soort mensen ben je beter kwijt dan rijk, al snap ik best dat het pijn doet.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Ik zou in ieder geval de betaling acuut stopzetten, wel of geen baan. Ze beschuldigt je van vanalles, onbetrouwbaar ed. Ze moet zichzelf dan maar leren bedruipen van het salaris van haar vriendin.
quote:Muis66 schreef op 23 november 2009 @ 08:01:

Onvoorstelbaar, Logitech. Als ik lees wat jij voor haar doet....

Heel fijn dat je dat voor haar doet en ik beschouw het als bijzonder dat iemand dat doet.

Het is heel fijn als je iemand kunt helpen, maar als het een vast patroon is, dan is het niet alleen maar nobel. Het geeft ook macht. Niet alleen als jij geld hebt en zij niet, maar ook als jij dingen voor haar regelt die zij niet voor elkaar krijgt, jij evenwichtig bent en zij labiel, jij haar uit de brand en uit de put helpt en zij er telkens weer in dondert. Dat is een heel vervelend patroon, waar ik zelf niet in zou willen zitten, aan geen van beide kanten. Niet aan de afhankelijke kant, omdat je door die hulp ook op een bepaalde manier klein gehouden wordt. En niet aan de machtige kant, omdat je jezelf isoleert en dom houdt als je denkt dat jij alles altijd kunt of moet oplossen voor een ander.

Ik weet niet of dit het patroon is waar jullie vriendschap in zit. Wat ik alleen wil zeggen, is dat er ook een nare, dwingende kant kan zitten aan 'helpen'.
Hi Logitech, als ik je relaas zo lees dan mag je vriendin in haar handjes knijpen met zo'n goede vriend als jij.

Ik sluit me aan bij Feeks, Hoipippilangkous, Muis en de andere sprekers. Er zijn grenzen aan het gedrag dat je van haar hoeft te accepteren en die grens is naar mijn mening al lang bereikt. Ze neemt jouw hulp ''for granted''. De sms-jes die ze jou stuurt zijn beneden alle peil; grof, ronduit bot, respectloos en ondankbaar. Ze zou zich dood moeten schamen en een blik in de spiegel moeten werpen.

Laat haar haar eigen boontjes maar doppen, da's volgens mij een hele gezonde les die je haar kunt leren. Als iemand je zo onheus behandelt, zou voor mij deze ''vriendschap'' klaar zijn. Wat mij betreft ligt de bal volledig bij haar. Met zulke vrienden (lees: vriendinnen) heb je geen vijanden nodig.

Sterkte Logitech !
eens met Korenwolf.
Hey Logitech,

Dat zij boos wordt is -ondanks jou botte reactie misschien, maar dat kan ik niet beoordelen- niet helemaal terecht in mijn ogen.

Dat smsje wat ze jou stuurde, dat ze teleurgesteld was omdat je niet overlegd had, geeft aan dat het voor haar vanzelfsprekend is. En blijkbaar wil zij ook bepalen dat jij haar geld geeft ? Jij bepaald dat helemaal zelf. Ze mag blij zijn dat je zoveel voor haar gedaan hebt, maar ze lijkt steeds meer van je te vragen.

Het is ook wel te mooi voor woorden als ze je even kan 'gebruiken' wanneer het haar uitkomt. Wanneer zij steeds geen zin heeft om te praten (en als ik jou verhaal zo lees is dat eigenlijk nooit) mag je lekker het veld ruimen. Is dat niet bot dan??
anoniem_80436 wijzigde dit bericht op 23-11-2009 12:31
Reden: woord vergeten
% gewijzigd
Logitech ik kende er ook zo een, iemand die wanneer je haar hielp en tegemoet kwam lief en aardig doet (want ze heeft er iets aan) maar wanneer ze merkt dat er niets meer bij je te vangen valt ineens dr ware gezicht laat zien.

Het is heel frustrerend om door je eigen goedheid gepakt te worden maar dit is gewoon een slang, en wees blij dat je ervanaf bent.

Het was een gift van jou naar haar en zij kan niet eens het respect opbrengen om de telefoon voor je op te nemen.

Ik zou haar nog 1 sms sturen dat je haar door hebt en blij bent haar ware gezicht te hebben gezien en dat ze het voortaan kan schudden bij je. Of je gaat bij dr langs en zegt het recht in dr gezicht, nog beter.
quote:Noa_73 schreef op 23 november 2009 @ 12:54:

Het was een gift van jou naar haar en zij kan niet eens het respect opbrengen om de telefoon voor je op te nemen. Ze kon wel het respect opbrengen om voor het geld bij Logitech schoon te komen maken, maar dat wilde Logitech dan weer niet, het moest een gift zijn waar niets tegenover stond. Die logica begrijp ik niet.
.
quote:loomii schreef op 23 november 2009 @ 12:57:

[...]

Ze kon wel het respect opbrengen om voor het geld bij Logitech schoon te komen maken, maar dat wilde Logitech dan weer niet, het moest een gift zijn waar niets tegenover stond. Die logica begrijp ik niet.

Tegenover een gift staat altijd iets: respect. Iemand die dat niet geven kan aan notabene een echte vriend, is gewoon een serpent.

Ze wist donders goed dat hij haar schoonmaak-aanbod niet zou aannemen!! Kom op zeg.
.
quote:Noa_73 schreef op 23 november 2009 @ 13:17:

Ze wist donders goed dat hij haar schoonmaak-aanbod niet zou aannemen!! Kom op zeg.Char....ben jij het?
quote:qwertu schreef op 23 november 2009 @ 13:14:

Waarom behandel je zelf iemand zo, terwijl je diegene als goede vriendin beschouwt? Zie ook wat Korenwolf schrijft.Ook mee eensch. Vandaar dat ik ook aangeef Logitech niet te snappen wanneer hij het voorstel van A, om bij hem te komen schoonmaken, afslaat. Tenzij het fijn voelt om de Big Kahuna te zijn, maar in hoeverre is er dan sprake van echte vriendschap...
quote:loomii schreef op 23 november 2009 @ 13:43:

[...]

Char....ben jij het?

Haha nee, maar kom op, zou jij het aannemen als een vriendin bij je wil schoonmaken in ruil voor een gift? Dat aanbod neemt toch niemand aan. Ja een non-friend die zou het aannemen.

Kom met iets anders bijvoorbeeld een keer mee uit eten nemen whatever, maar een sloof-wederdienst neemt geen enkele goedlievende vriend aan, wat heeft CHAR daarmee te maken?
quote:qwertu schreef op 23 november 2009 @ 13:41:

Noa, ik vind je erg fel. Vooral als je bedenkt dat het continue geven van giften ook opgevat kan worden als een uiting van disrespect naar de ontvanger ervan.

ze ging er toch zelf mee akkoord? Als je het disrespect naar jezelf toe vind, dan neem je het niet aan en praat je er verder niet over .

Voorbeeldje: ik kan door ziekte niet werken. Wij doen het dus op één inkomen. Dat werd door iemand uit mijn omgeving zielig gevonden. Eerlijk is eerlijk, we hebben het in het begin héél krap gehad. Echt heel krap. Zo krap dat ik heel blij was met de tas met boodschappen die deze persoon af en toe voor me meebracht. Ik stond op andere fronten klaar voor haar, dus dat voelde verder prima in balans.

Intussen hebben we een inkomen waarvan we -binnen de grenzen van het redelijke- kunnen doen wat we willen. Toch betaalt deze persoon nog steeds de gezamenlijke etentjes. Als ik eens wil betalen, wordt dat afgeslagen. Ik vind dat vernederend.

Dan moet je dat zeggen, daar is niks mis mee, je vriend(in) denkt nog steeds jou zo haar vriendschap te betuigen, het is jouw eigen perceptie dat je hierin vernedering ziet.

Ik heb er moeite mee om daar dankbaar voor te zijn. Voor mij voelt die gift namelijk als een uiting van disrespect. Ik weet dat het uit liefde gegeven wordt, dus ik weet dat disrespect het laatste gevoel is dat ik deze persoon zou kunnen toedichten, maar toch voelt het zo. Alsof deze persoon mij nog steeds niet in staat acht om mijn eigen broek op te houden.

Zie je zegt het zelf, het is jouw eigen perceptie, dan moet je dat aan je goede vriend (want dat is t) aangeven hoe jij je eronder voelt, dan weet ik zeker dat dit in 1x is opgelost

Ben ik een serpent omdat ik niet volcontinue dankbaar ben? Ik denk dat dat veel, maar dan ook echt véél genuanceerder ligt.Nee je bent geen serpent, jij jaagt je goede vriend niet weg, keert je rug niet toe, weet hem wel te waarderen toch?
quote:Noa_73 schreef op 23 november 2009 @ 13:50:

Haha nee, maar kom op, zou jij het aannemen als een vriendin bij je wil schoonmaken in ruil voor een gift? Dat aanbod neemt toch niemand aan. Ja een non-friend die zou het aannemen.

Kom met iets anders bijvoorbeeld een keer mee uit eten nemen whatever, maar een sloof-wederdienst neemt geen enkele goedlievende vriend aan, wat heeft CHAR daarmee te maken?

Hoe kun je nou iemand mee uit eten nemen, als je van diegene geld krijgt om je grootste financiële problemen op te lossen. Dan is er toch helemaal geen geld om van uit eten te gaan?

Ik zie niet in wat er minderwaardig is aan schoonmaakwerk.
Het is voor mij makkelijk genoeg om iemand neer te zetten als één of ander mormel wat misbruik maakt van iemand en alleen maar voor zijn of haar centen bevriend is. Het is wel ontzettend moeilijk om haar zo te zien nu. Ondanks haar gedrag, kan ik me er niets bij voorstellen dat dit haar ware karakter is. Dat is het meisje is wat ik veel heb bijgestaan. Nimmer is geld een issue geweest in onze vriendschap en er zijn tijden geweest waarin ik helemaal niets hoefde te doen, of iets te horen kreeg over geldproblemen. Er is een hele tijd geweest waarin ze het zelf voor elkaar kreeg.

En als ik haar smsjes nog eens na lees zie ik ook wel dat het niet eens om geld gaat, maar om het feit dat ik een beslissing neem, zonder haar er bij te betrekken en dus de gevolgen van die beslissing bij haar neer leg. En dat is lomp. Daar word ik boos van. Sinds wanneer ben ik een verklaring schuldig over mijn eigen geld? Waarom kan zij wel zonder overleg met mij beslissen dat ze er op rekent het geld te behouden, ondanks een baan? En het feit dat ze het zelf wel egoistisch vond, want dat kwam naar voren in een eerder gesprek, is ook even genegeerd.

Dan wordt mijn boosheid ook nog eens gevoed, omdat zij conclusies trekt en daarbij alle schuld bij mij neerlegt. Ik heb in een ellelang smsje uitgelegd dat ze niet zo moet denken over mij, want ik ben niet onbetrouwbaar of onstabiel. Snap ook werkelijk waar niet waarom ze daar opeens mee komt.

En daardoor ken ik haar ook niet in deze. Ja, ze heeft wel eens buien gehad, waarbij ze wel eens bot deed. Die heb ik ook soms. Een ochtendhumeur, maar dan is ze op zich snel bijgedraaid en zegt ze dat het niet aan mij ligt.

Op dit moment bel ik het liefst op en word ik eens een keer goed kwaad. Bereik er niets mee en dat stopt me dan ook.

Haha als ik dit soort dingen in mijn leven had gewild, was ik wel getrouwd :-)
iemand die iets van een vriend als gift ontvangt hoeft ook niet voor de rest van haar leven door het stof voor hem te kruipen.

Maar respect is wel iets wat ze mag tonen. Hij heeft zijn excuses al aangeboden, wat kan hij nog meer doen?

Wanneer je eigen goedheid je zo voor je voeten geworpen wordt, dat is gewoon ondankbaar.
quote:loomii schreef op 23 november 2009 @ 13:54:

[...]

Hoe kun je nou iemand mee uit eten nemen, als je van diegene geld krijgt om je grootste financiële problemen op te lossen. Dan is er toch helemaal geen geld om van uit eten te gaan?

Later als er sprake is van een eigen baan en inkomsten, daar doelde ik op. Anders is het natuurlijk een sigaar uit eigen doos. Maar een etentje thuis geven kan altijd toch, dat hoeft niet duur te zijn, gaat om het gebaar, creatief zijn is toch niet teveel gevraagd om een goede vriend te laten zien wat het voor je betekent? Als je niet om kan gaan met een gift en moeite hebt met dankbaarheid te tonen en dit meteen als denigrerend ervaart moet je in mijn ogen ook geen gift aannemen

Ik wel, ik zou een vriendin nooit bij me schoon laten maken.
quote:loomii schreef op 23 november 2009 @ 13:54:

[...]

Ik vind het ook geen probleem dat ze bij mij wilt komen schoonmaken. Alleen, niet vanwege wat ik nu geef. Ik heb dat met haar afgesproken zo. Ik geef dat uit liefde en niet om er wat voor terug te krijgen.

Als ze komt schoonmaken uit zichzelf, omdat ze net zoveel om mij geeft als ik om haar, is ze welkom. Als ze wilt komen schoonmaken om wat bij te verdienen, is ze welkom. Alleen niet vanwege een gift die een gift is. Anders had het wel een andere naam gehad. Is het zo begrijpelijk?
quote:Logitech schreef op 23 november 2009 @ 13:54:

Haha als ik dit soort dingen in mijn leven had gewild, was ik wel getrouwd :-)Ja joh, het huwelijk suckt big time.
quote:Logitech schreef op 23 november 2009 @ 13:59:

Is het zo begrijpelijk?Technisch wel. Maar verder vind ik het een nodeloos ingewikkelde manier van met elkaar omgaan.
Dit moet je uitpraten onder vier ogen, obv smsjes kun je een vriendschap eventueel niet afsluiten hoor. Je kan dat alleen besluiten als je iemand ook echt ziet.

Wat er daarna uitkomt, wel of niet verder, dat moeten beide partijen dan accepteren.
Ik heb het idee dat er in deze vriendschap een rollenpatroon is geslopen, waarbij vriendin A. bij TO aanklopt om haar te helpen haar financiële problemen op te lossen en in ruil daarvoor biedt ze haar vriendschap aan.

Het lijkt hierbij dat TO de macht in handen heeft doordat hij degene is die het geld en het advies geeft en ook zijn leven in orde heeft, maar feitelijk is het de vriendin die die de macht in handen heeft, want als iets haar niet zint wordt ze bot en boos tegen TO en geeft ze emotioneel niet thuis.

TO is emotioneel afhankelijk van deze vriendschap, dus daarom gaat hij mee in deze vorm van vriendschap, maar ook hij is natuurlijk niet geheel belangenloos in dit geheel, want het geeft hem een goed gevoel om haar "redder in nood" te zijn.

Nu hij opeens eenzijdig de financiele steun heeft introkken heeft hij opeens de macht in deze vriendschap in handen genomen en dat zint deze vriendin natuurlijk niet en daarom reageert ze met het machtmiddel dat zij heeft, namelijk haar vriendschap intrekken.

Ze weet dat TO hiervoor gevoelig is en ze rekent erop dat hij op zijn knietjes bij haar terug komt om de vriendschap te herstellen en om de geldregeling weer in ere te herstellen en haar haar machtspositie weer terug te geven.

Eerlijk gezegd lijkt me dit een behoorlijk scheefgegroeide "vriendschap" en deze vriendin lijkt me ook geen lieve of aardige vrouw, dus het lijkt me een goed idee dat TO eens goed gaat nadenken over hetgeen deze vriendschap hem oplevert en of het al deze "drama" waard is.
EENS

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven