Ex eist dat ik meer ga werken

18-10-2011 13:29 666 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben bijna vijf jaar gescheiden. Samen hebben we een kind en alles is gegaan via een advocaat en dus via de rechter. In het verleden al problemen met ex gehad mbt tot betalen van KA. Hij vindt dat hij teveel betaald en dus betaalde hij simpelweg niet en verlaagde eigendhandig het bedrag.Via het LBIO toch nog gekregen. Naar de rechter voor vermindering stapt hij niet omdat hij weet dat hij in het ongelijk gesteld wordt omdat er geen enkele reden is om te verlagen. Mijn advocaat die ik ingeschakeld had toen hij achterwege bleef bevestigde dit ook. Ook naar mijn ex toe n.a.l. van zijn inkomstengegevens etc die hij haar had toe gestuurd. Hij heeft die gegevens notabene uitzichzelf zonder dat mijn advocate daarom had gevraagd, naar haar toe gestuurd. Zo was hij ervan overtuigd dat hij teveel betaalde.

Uiteindelijk werd er weer gewoon betaald maar wel op een treiterende manier en gewoon dwars liggen als het gaat om ons kind mbt omgang etc. Hetzij minder, want intussen heeft hij een relatie gehad en even samengewoond. Het was in die periode rustig wat de KA en treiteren aangaat. Maar nu is het inmiddels uit en woont hij weer alleen en begint het weer.

Twee weken terug werd ik wederom door hem gebeld. Hij eiste van mij, dat ik voortaan ons kind kom brengen en halen als het zijn weekend is. Toen hij samenwoonde mocht ik ons kind niet eens brengen of halen omdat zijn huis verhuurt werd en hij bij zijn vriendin woonde. Hij doet dat niet meer dat halen en brengen, zegt hij en hij wilt dat ik voortaan 40 uur per week ga werken want volgens hem is ons kind nu oud genoeg (net 9 jaar) dat ik meer kan gaan werken. Ik werk al drie dagen?? Want hij kon het allemaal niet opbrengen. Ik vroeg hoe moet ik dat doen dan? Dat was mij probleem hoe ik de opvang regelde. Als ik maar meer ging werken zodat de KA naar beneden kan.

De KA van oktober is trouwens ook niet gestort. Meneer moest even zien hoe hij dat ging doen. Ik zou nog horen.

Wat moet ik hier nu mee? Kan dit allemaal zomaar? Kan hij zo blijven treiteren? Kan hij eisen dat ik meer ga ga werken? Wat nu?
quote:Cameron10 schreef op 19 oktober 2011 @ 11:45:

[...]

Avril, ik ben wel met je eens dat elk kind meer of minder behoefte heeft aan een moeder die thuis is om 3 uur. Maar jouw argument van dat 9 jarige kereltje gaat niet op. Als je aan mijn kleuter vraagt wat ze wil eten, dan zegt ze elke dag snoep!Een kind van negen jaar vragen wat hij graag doet na school is iets compleet anders dan een 4 jarig kindje vragen naar wat hij het liefste eet. Als een kind van negen kan uitleggen wat en waarom, dan mag je dat serieus nemen. Als je negen bent ga je twee jaar later naar de middelbare school. En een negenjarige vindt snoep ook lekker en zal vast ook elke dag pizza willen eten, als je daar naar vraagt. Je maakt nu een hele scheve vergelijking.quote:Ik bedoel maar, een kind heeft begeleiding nodig. Je kan een kind toch niet zomaar vrij laten lopen de hele dag, zodat ze maar kunnen doen waar ze zin in hebben.Nee, een kind heeft niet 24/7 begeleiding nodig, afhankelijk van de leeftijd. In mijn tijd had je geen BSO. Ik fietste zelf of met vriendinnen naar huis, ging thuis piano oefenen, naar balletles, de tuin in, in de buurt spelen.quote:Mijn moeder was aan tbm, voor mij was het helemaal goed. Ik kon altijd mn verhaal kwijt, vond een stukje gezelligheid thuis.Daar maak je al een denkfout, het feit dat je niet direct moeders thuis aantreft na school, wil niet zeggen dat je niet je verhaal bij haar kwijt kunt. En gezelligheid thuis is er ook zonder moeder de hele tijd thuis.quote:Even beetje bijkomen van de schooldag.Daar heb je geen moeder bij nodig 24/7quote:Ik had een buurmeisje wat wij sleutelkind noemden. Zij zwierf tot 6 uur altijd maar op straat, wachten op haar ouders. Dat vonden wij erg sneu.Ik was dus ook een 'sleutelkind' maar was geen zwerver. Raar verhaal, slecht voorbeeld dat meisje.
quote:wynette schreef op 19 oktober 2011 @ 13:35:

Elnonjoo, we leven in een vrij land waarin moeders zelf hun kinderen mogen opvoeden en niet ondergeschikt zijn aan andere vrouwen die kwaken dat moeder hup moet werken zodat zij hup de centjes van vader kunnen uitgeven.

Je snapt toch wel dat dit puur een geldkwestie is.

een hoop gemoraliseer maar de enige belangen die werkelijk verdedigd worden is de portemonee van de man.De man zou idd wat beter na moeten denken voor ie zich in zo'n situatie terecht laat komen. Het is in mijn ogen niet fair dat de man vrijwel in z'n eentje voor de ex en de kinderen op moet draaien na einde relatie. Volwassen personen (m/v) zoudenfinancieel zelfstandig moeten kunnen zijn, ongeacht of ze besluiten 'n kind te nemen.
quote:elninjoo schreef op 19 oktober 2011 @ 13:38:

[...]

Volwassen personen (m/v) zoudenfinancieel zelfstandig moeten kunnen zijn, ongeacht of ze besluiten 'n kind te nemen.Al is de vrouw miljonair, als de man miljardair is, moet hij alsnog KA betalen. Uitgangspunt is de levensstandaard van een kind tijdens het huwelijk.
Overigens in familierechtzaak wordt er wel naar achterliggende zaken gekeken.

Wat betrekking heeft tot een kind dan wel.

Mijn ex werd de rechtzaal uitgeveegd toen hij met droge ogen ging beweren er eerst een uitspraak moest komen over geld en dat dat pas de communicatie ten goede zou komen.

Rechter merkte op, is uw kind niet het belangrijkste om nu al een goede communicatie tot stand te brengen?

Hup naar de mediator!, maar ex zegt buiten de rechtbank, dat doe ik niet..

Dus hup weer terug naar de rechtbank. Kan je zeggen,dan zijn ze not amused daar.
En terecht.
@Marahbloem, en zo zijn er tig verschillende verhalen, en daarom is er rechtspraak zoals Iry het mooi verwoord.

Ligt de KA bij jullie vast in een convenant, anders zou ik er heel snel werk van maken.
Zoals ik Ilkido lees valt zij over de PA. Niet over de KA.

Mag ik vragen (heul erug brutaal, maar 30- is nieuwsgierig) wat de verhouding in % is van KA/PA?

Let trouwens op dat hier allemaal bruto bedragen genoemd worden, één en ander is ook nog af te trekken van de belasting of moet opgegeven worden aan de belasting (in geval van PA)
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:Cameron10 schreef op 19 oktober 2011 @ 12:17:

nou elninjoo, datvind ik maar raar.

Is je moeder dan inwisselbaar voor de eerste de beste oppas?

En op welk vlak maakt het dan wel uit voor jou?Het feit dat je een oppas zou hebben, maakt nog niet dat je dan de ouders daarmee vervangt. Het gevoel dat je ouders er voor je zijn, dat je bij ze terecht kunt, dat zij de opvoedrol (hoofdrol) hebben betekent niet automatisch dat een van hen er dus altijd moet zijn. Altijd fysiek aanwezig hoeft te zijn. Een oppas vervangt hen niet. Het maakt je gewoon als kind niet altijd uit, of als je thuis komt persoon a of b er is. Je gaat ook gewoon je eigen gang en dan doet het er gewoon even niet toe. Een stabiele thuisbasis is een gevoel, niet alleen iets wat je creëert door er altijd maar te zijn.
Ach weet je, boos zijn is zo'n verspilde energie.

Hij beweert ook met droge ogen in de rechtbank, de tijd met mijn kind is mij zo kostbaar. maar laat gerust twee weken niets van zich horen aan mijn zoon als hij een weekend overslaat omdat hij met liefje weg gaat.

Ook zal hij nooit een keer bellen in de vakantie om een keer zijn kind extra te hebben.

Mijn persoonlijke regel is, als het kan en zoon wil het graag staan alle optie's open maar als je ze niet grijpt, ja... daar gaat je kostbare tijd dan.

Ah ja, kan er boeken over schrijven.
quote:Marahbloem schreef op 19 oktober 2011 @ 13:35:

[...]

En ik heb een compleet omgekeerd voorbeeld: vrouw vertrekt na 20 jaar huwelijk en laat man en drie kinderen achter. De kinderen wonen bij de man die ervoor zorgt. Zien moeder overigens nog wel.

En zelf: ex wilde co-ouderschap en warempel kreeg nieuwe vriendin en ineens wilde hij maar liefst 2 hele dagen in de maand kind zien. En niet betalen natuurlijk...Ik ken een voorbeeld van een man die voor co-ouderschap ging totdat hij hoorde dat hij evengoed KA moest gaan betalen. Toen werd het opeens een ouderwetse weekendregeling. Schiet mij maar lek, waar gaat het om?
Je kan toch moeilijk stellen dat vrouwen in hun eentje en kostwinner en verzorger/opvoeder MOET zijn zodat de man geen centjes kwijt is.

Ik kan zo moe worden van dat mannen naar de mond praten.

Kijk ook eens naar die ene persoon(moeder) die na een scheiding vrijwel altijd in financiele problemen komt of ze nu wel of niet werkt.

Die 24/7 alleen verantwoordelijk is voor de kinderen overdag en s'nachts.

Die de trauma's van de kinderen moet opvangen.

Geld is maar geld dat ongemak van alimentatie betalen valt in het niet vergeleken met de verantwoordelijkheden die de moeder meestal heeft.
Dertigmin, als ik het goed heb onthouden uit een ander topic is de PA 200¤ (aftrekbaar van de belasting).
Ga in therapie!
en dan zeg ik: amen
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Dus stel dat de PA 200 bruto per maand is en daar moet je 34% over betalen, dan is dat netto ¤ 132??
Aan beide kanten is er altijd wel wat, je denkt ook vanuit je eigen kader.

Mijn ex zit ook te konkelen over geld, dweept met oh mijn kind is zo belangrijk naar de buitenwereld.

Ik laat het lekker gaan.

80% van de zorg komt op mijn conto en dan ook echt zorg, geen leuke uitjes ondernemen naar weet ik veel waar.

Hij vindt mij een heks en ik hem een zak hooi.

En de meeste tranen laat ik over het feit dat een 6 jarig ventje daar de dupe van is.Al zal ik hem daar zoveel mogelijk in ontzien, praat nooit slecht over zijn vader etc.

Maar meer dan dat gaat er niet in zitten.

Triest triest triest.
Gelukkig kan het ook anders.

Met andere x is er aan beiden kanten niets, gewoon respect en samen ouders zijn.

Weeeereld van verschil.
quote:dertigmin schreef op 19 oktober 2011 @ 13:57:

Dus stel dat de PA 200 bruto per maand is en daar moet je 34% over betalen, dan is dat netto ¤ 132??Soms is het fiscaal ook handiger om meer PA dan KA te betalen, dit wordt dan onderling geregeld. Het is allemaal niet zo zwart-wit dus...maar daar gaat geloof ik wel het eea in veranderen.
quote:wynette schreef op 19 oktober 2011 @ 13:47:

Je kan toch moeilijk stellen dat vrouwen in hun eentje en kostwinner en verzorger/opvoeder MOET zijn zodat de man geen centjes kwijt is.

Kijk ook eens naar die ene persoon(moeder) die na een scheiding vrijwel altijd in financiele problemen komt of ze nu wel of niet werkt.

Geld is maar geld dat ongemak van alimentatie betalen valt in het niet vergeleken met de verantwoordelijkheden die de moeder meestal heeft.Dit dus...
quote:dertigmin schreef op 19 oktober 2011 @ 13:46:

[...]

Ik ken een voorbeeld van een man die voor co-ouderschap ging totdat hij hoorde dat hij evengoed KA moest gaan betalen. Toen werd het opeens een ouderwetse weekendregeling. Schiet mij maar lek, waar gaat het om?Jee, dat hoor je idd ook vaker. Triest he. Sorry, paps wil je niet meer zo vaak zien, want het kost me evenveel. Inderdaad om te huilen.

[...]

Ik ken een voorbeeld van een man die voor co-ouderschap ging totdat hij hoorde dat hij evengoed KA moest gaan betalen. Toen werd het opeens een ouderwetse weekendregeling. Schiet mij maar lek, waar gaat het om?Je kunt daar als vrouw ook vanaf zien. Mijn vriendin heeft co-ouderschap maar ontvangt geen alimentatie voor kind en haarzelf omdat ze dat zelf niet wil. Ex betaalt zo nu en dan wat meer kosten voor de dure hobby van dochter, omdat hij meer verdient, maar dat alles gaat gewoon in overleg.

[...]

Ik ken een voorbeeld van een man die voor co-ouderschap ging totdat hij hoorde dat hij evengoed KA moest gaan betalen. Toen werd het opeens een ouderwetse weekendregeling. Schiet mij maar lek, waar gaat het om?OMG!
quote:wynette schreef op 19 oktober 2011 @ 13:47:

Geld is maar geld dat ongemak van alimentatie betalen valt in het niet vergeleken met de verantwoordelijkheden die de moeder meestal heeft.Dan moet er 'n verplichting tot co-ouderschap komen, dan zijn de lasten voor beide ouders gelijk.
quote:elninjoo schreef op 19 oktober 2011 @ 14:04:

[...]

Je kunt daar als vrouw ook vanaf zien. Mijn vriendin heeft co-ouderschap maar ontvangt geen alimentatie voor kind en haarzelf omdat ze dat zelf niet wil. Ex betaalt zo nu en dan wat meer kosten voor de dure hobby van dochter, omdat hij meer verdient, maar dat alles gaat gewoon in overleg.

Afzien van KA?

En hij verdient meer?

Of hebben ze gewoon een andere regeling van gezamelijk kosten dragen.

Neem aan dat er financieel bijgedragen wordt.
Bah, ik heb serieus een nare smaak in mijn mond van dit verhaal.

Hoewel ik niet bijster veel weet over hoe het wettelijk geregeld wordt en hoe de afspraken precies liggen, weet ik wel dat jij geen gesprek verschuldigd bent over jouw uitgave- en werkpatroon. Dus elk gesprek hierover kun je afkappen, en vriendelijk melden dat als hij toch iets wil wijzigen hij contact kan opnemen met je advocaat (of zijn eigen) om te kijken naar mogelijkheden, en jij dan wel weer hoort daarover via jullie juristen. Weiger dit op een andere manier aan te pakken. Redenen hiervoor hoef je niet eens te geven, maar je kan zeggen dat je geen onnodige ruzies of discussies wilt over dit onderwerp terwijl wettelijk ligt vastgelegd hoe de zaken geregeld moeten worden, en elke vraag alleen goed beantwoord kan worden door een advocaat die meer weet over familierecht.

Blijf zulke gespreksonderwerpen afkappen en blijf aan je eigen plicht voldoen: hem op de hoogte houden van ontwikkelingen m.b.t. jullie kind en zijn tijd met het kind nakomen en laten nakomen. Meer kun je niet doen, en minder mag je niet doen.
quote:iry schreef op 19 oktober 2011 @ 13:41:

Overigens in familierechtzaak wordt er wel naar achterliggende zaken gekeken.

Wat betrekking heeft tot een kind dan wel.

Mijn ex werd de rechtzaal uitgeveegd toen hij met droge ogen ging beweren er eerst een uitspraak moest komen over geld en dat dat pas de communicatie ten goede zou komen.

Rechter merkte op, is uw kind niet het belangrijkste om nu al een goede communicatie tot stand te brengen?

Hup naar de mediator!, maar ex zegt buiten de rechtbank, dat doe ik niet..

Dus hup weer terug naar de rechtbank. Kan je zeggen,dan zijn ze not amused daar.Ongelofelijk...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven