Ex-man terminaal

06-09-2021 11:28 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte situatieschets:
12 jaar getrouwd, 4 jaar gescheiden, 2 kinderen uit dit huwelijk. Gescheiden owv de vele ruzies, geen derde persoon. Na de scheiding nog regelmatig ruzie, maar ook altijd op elkaar kunnen rekenen. Hij heeft sinds 3 jaar een nieuwe relatie, ik sinds een klein half jaar.

Nu weten we sinds enkele weken dat hij kanker heeft en sinds enkele dagen dat er ook uitzaaiingen zijn en dat het ongeneeslijk is en omdat het een heel agressieve tumor is, heeft hij vermoedelijk nog slechts enkel maanden te leven.

Nu vraagt hij me of wij terug een koppel kunnen zijn voor de laatste maanden. Het gaat hierbij niet over sex (is ook onmogelijk), maar over samen zijn als gezin. Hij beweert ook dat hij over zijn gevoelens voor mij al nagedacht had voor hij ziek werd.

Mijn nieuwe relatie is nog pril, maar het is de eerste keer sinds de scheiding 4 jaar geleden dat ik me terug goed voel bij iemand. Een bijkomende complicatie is wel dat de vorige vriendin van mijn huidige vriend 3 jaar geleden gestorven is aan kanker. Hij geeft echt het gevoel voor mij te willen gaan, inclusief lange termijn plannen. Hij is ook een hele steun voor mij. Deze relatie gaat echt perfect, behalve dat ik soms twijfel of hij zijn overleden vriendin wel kan loslaten. Ik weet dat hij altijd van haar zal houden, dat is normaal. Maar zijn huis hangt propvol foto's van haar (echt overal), zijn online profielfoto is nog steeds als koppel met haar, terwijl ik zou willen dat het een foto is van hem alleen.

En dus nu weet ik het allemaal niet meer. Ja, ik hou zeker nog van mijn ex-man. En in het verleden was ik soms verdrietig en vroeg ik me af of we niet langer hadden moeten proberen, maar de laatste 2 jaar niet meer. Sinds hij ziek geworden is, was hij wel terug kalm, terug de man op wie ik oorspronkelijk verliefd geworden was. En misschien zou het voor de kinderen ook geweldig zijn om hun vader bij zich te hebben in zijn laatste maanden.
Maar het is pas sinds kort dat ik terug gelukkig ben met iemand. En die iemand zou er kunnen zijn voor de toekomst.

Ik weet dat ik uiteindelijk degene ben die moet beslissen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen om een beter inzicht te krijgen.
Zonnebloempje schreef:
06-09-2021 11:49
Toen ik het hoorde heb ik inderdaad direct contact opgenomen. We hebben urenlang zitten praten en wenen, zonder de kinderen erbij. Als de kinderen er zijn, probeer ik me sterk te houden en hen te helpen.
Ik wil er wel zijn voor hem en als ik die nieuwe relatie niet had, zou ik wel ja zeggen, daar twijfel ik niet aan.

Je mag natuurlijk ook samen met je kinderen verdrietig zijn. Dit is ook een vreselijk verdrietige situatie. Het is oké om daar samen over te huilen. Als jij je 'sterk houdt' dan nemen je kinderen dat mogelijk onbedoeld over? Terwijl het uiten van emoties heel normaal is, en dit is natuurlijk een extreem verdrietige tijd.
Birdie schreef:
06-09-2021 11:38
Inderdaad. Ben ook benieuwd waar die vrouw is in het hele verhaal.
En voor de vriend van TO ook, en TO, dat betekent ook dat je er (waarschijnlijk) na zijn overlijden weer helemaal alleen voor staat, in een periode waarin jij en je kinderen veel verdriet zullen hebben.

Ik zou er gewoon voor zorgen dat hij de kinderen zoveel mogelijk ziet en dat jullie nog veel leuke dingen doen samen als “gezin” als dat nog kan!? Maar echt terug een relatie aan gaan zou ik niet doen!
Zonnebloempje schreef:
06-09-2021 11:45
Hij zou het inderdaad met haar uitmaken. En ik vind het inderdaad ook wel erg voor haar, want zij wil er wel zijn voor hem.
Wat een eikel. Blijkbaar is zij niet zo belangrijk voor hem. Dus uit egoïsme wil hij het leven van zijn vriendin, jou en jullie kinderen helemaal overhoop halen?
Daar moet je echt niet aan beginnen hoor!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Parella schreef:
06-09-2021 11:45
Maar als het zo simpel is dat jij nog in het oude gezinshuis woont bijvoorbeeld, en hij er bij intrekt... dat zou ik zo doen.
Ik woon met de kinderen inderdaad in het oude gezinshuis en het zou inderdaad zijn wens zijn om terug bij ons in te trekken.
wat een vreselijk nare streek van je ex. Dat kan hij niet maken
Natuurlijk ben je er, voor de kinderen, als hun moeder. Maar wat van je vraagt, is ongepast
Ik zou het misschien wel doen voor de kinderen, mits mijn nieuwe partner dat aan kan. Het is maar een tijdelijke situatie. En dat hij het uitmaakt met zijn nieuwe partner is eerlijk gezegd wellicht wel praktisch voor de erfenis en gedoe na zijn overlijden. Moet hij dat natuurlijk wel allemaal goed vastleggen.
Zonnebloempje schreef:
06-09-2021 11:51
Ik woon met de kinderen inderdaad in het oude gezinshuis en het zou inderdaad zijn wens zijn om terug bij ons in te trekken.
Echt 100% nee.
Nog een ander puntje en ik hoop dat het voor jullie anders gaat, maar kanker is heel onvoorspelbaar. Mijn moeder kreeg de diagnose, was meteen uitbehandeld en er werd gesproken over 'maanden, misschien een half jaar'. Zij is 3 weken later overleden.
Mijn vader kreeg ook kanker, 'enkele maanden' als verwachting, hij overleed een week na de diagnose.

Als er dus echt dingen zijn die jij of je kinderen nog willen doen, of bespreken, stel het dan niet uit.
Woont hij samen met zijn huidige relatie?
Hetismogelijk schreef:
06-09-2021 11:55
Nog een ander puntje en ik hoop dat het voor jullie anders gaat, maar kanker is heel onvoorspelbaar. Mijn moeder kreeg de diagnose, was meteen uitbehandeld en er werd gesproken over 'maanden, misschien een half jaar'. Zij is 3 weken later overleden.
Mijn vader kreeg ook kanker, 'enkele maanden' als verwachting, hij overleed een week na de diagnose.

Als er dus echt dingen zijn die jij of je kinderen nog willen doen, of bespreken, stel het dan niet uit.
Onvoorspelbaar inderdaad. Maar dat kan ook de andere kant op werken. Misschien leeft hij nog wel twee jaar.
lilalinda schreef:
06-09-2021 11:53
Natuurlijk ben je er, voor de kinderen, als hun moeder. Maar wat van je vraagt, is ongepast
+1
Ik zou het niet doen. het is niet voor niets een ex
en daarbij vind ik het een rare vraag , een beetje egoïstisch van ex
lilalinda schreef:
dit dus
Jufjoke schreef:
06-09-2021 11:56
Onvoorspelbaar inderdaad. Maar dat kan ook de andere kant op werken. Misschien leeft hij nog wel twee jaar.
Of inderdaad dit. Iemand in mijn omgeving is uitbehandeld, zou nog maar een paar manden hebben, ondertussen zijn we 2 jaar verder...

Dus TO, het kan ook prima zijn dat je nog heel lang in die 'relatie' gaat zitten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
lilalinda schreef:
Vind ik lastig. Om het een vreselijk nare streek te vinden. Kijk verwachten dat ze haar relatie gaat uitmaken dat kan natuurlijk niet. Maar hij is terminaal. Dat doet wat met je. Dan ga je toch andere afwegingen maken. Kijken wie of wat echt belangrijk is prioriteit geven, misschien eindelijk eens je fouten erkennen en je ego aan de kant zetten en realiseren dat TO toch eigenlijk gewoon de belangrijkste persoon uit je leven was en je de kinderen na de scheiding te weinig hebt gezien. En dat je dat wil goed maken. En bij TO hoor je ook gewoon nog heel veel liefde voor haar ex. Ze konden wellicht niet met elkaar, maar eigenlijk ook niet zonder elkaar. En dan denk ik dat het heel waardevol kan zijn om die laatste maanden in een bepaalde vorm samen te zijn. Dus als gezin. Niet als liefdespartners.
Jufjoke schreef:
06-09-2021 11:56
Goed dat je dat benoemt, dat kan inderdaad ook. En to, neem dat mee voordat je toezeggingen doet voor bijvoorbeeld mantelzorg.
Het is een belachelijk voorstel.

Een goede vriend voor hem zijn en hem ondersteunen daar waar nodig: zeker weten! Misschien zelfs een weekje op pad als "gezin" in een vakantiehuisje voor een mooie laatste herinnering.

Hem in huis nemen: nee, dat nooit.
lilalinda schreef:
Mee eens. Dit is niet in het belang van je kinderen.
Zorg voor een stabiele thuisbasis voor hen en steun hen op die manier.
.
Ik snap dat hij opeens weemoed krijgt en misschien zelfs spijt.
Maar jij zit in een nieuwe relatie en hij heeft een andere vriendin, al jarenlang.

jij gaat je eigen leven niet opnieuw aanpassen aan hem, ik heb zomaar het idee dat dit (hij bepaalt) altijd al deed.

Jullie waren ooit samen. Maar nu niet meer. Jouw rol is eigenlijk al uitgespeeld, hoe erg dat misschien ook voelt. Jouw rol ligt bij de kinderen. Hen voorbereiden op het snelle vertrek van hun vader door deze ziekte. Je moet al je energie op hen richten, zodat zij nog tijd met hun vader hebben. En jij die hen daarin opvangt.

Je aandacht ligt daar. Niet bij hem.
sneeuwwitje80 schreef:
06-09-2021 11:49
Maar dan zou het idee zijn dat ex dus bij jullie intrekt? Dit aangezien de kinderen dus vooral bij jou wonen. En de vriendin van ex, woont die samen met hem?
Nu woont hij alleen, een paar honderd meter van ons vandaan. Hoewel de kinderen dus vooral bij mij wonen, gaan ze wel regelmatig naar hem. Na school bv. gaan eten, maar dan terug thuis slapen. En regelmatig in de weekends.
Zijn vriendin woont op 45 min rijden hiervandaan. Zij stelt voor dat hij bij haar komt wonen en wil ook voor hem zorgen wanneer dat nodig is. Dus die beslissing zou ervoor zorgen dat hij de kinderen juist minder gaat zien, want even snel na school is geen optie meer.
Absoluut niet doen. Als ex en jij geen partner hadden gehad (nu) zou ik het nog een andere zaak vinden, hoewel je ook niet zeker weet of het voor de kinderen wel zo’n fijne situatie zou zijn.

Echt wel een rotstreek van hem om jou zo onder druk te zetten, bah.
Overigens vind ik het feit dat je dit topic opent heel veelzeggend. Hij voelt blijkbaar dat de deur nog op een kier staat bij jou.
FransjeG schreef:
06-09-2021 12:00
Het is een belachelijk voorstel.

Een goede vriend voor hem zijn en hem ondersteunen daar waar nodig: zeker weten! Misschien zelfs een weekje op pad als "gezin" in een vakantiehuisje voor een mooie laatste herinnering.

Hem in huis nemen: nee, dat nooit.
En eens.
Zonnebloempje schreef:
06-09-2021 12:01
Nu woont hij alleen, een paar honderd meter van ons vandaan. Hoewel de kinderen dus vooral bij mij wonen, gaan ze wel regelmatig naar hem. Na school bv. gaan eten, maar dan terug thuis slapen. En regelmatig in de weekends.
Zijn vriendin woont op 45 min rijden hiervandaan. Zij stelt voor dat hij bij haar komt wonen en wil ook voor hem zorgen wanneer dat nodig is. Dus die beslissing zou ervoor zorgen dat hij de kinderen juist minder gaat zien, want even snel na school is geen optie meer.
Dus jij wilt zo voorkomen dat de kinderen hem minder zien? Dus dat jij al die zorgtaken op je gaat nemen? Heeft hij al zoveel zorg nodig dan?

Alternatief, dat of zijn vriendin bij hem gaat wonen (zodra hij meer hulp nodig heeft) of dat zij dat niet doet en jullie de zorg afwisselen. Halló, zij is al jaren zijn vriendin, ongelofelijk dat hij haar zo makkelijk buiten spel wil zetten.
Zonnebloempje schreef:
06-09-2021 12:01
Dat is minder natuurlijk. Kan zij niet (tijdelijk) bij hem intrekken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven