Ex partner is moeder met borderline

22-08-2017 19:14 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn ex partner en moeder van ons 2 jarige zoontje heeft het onlangs uitgemaakt omdat zij "ongelukkig" was. Dat kan en ik vond dit wel moeilijk maar je kan iemand niet dwingen om te blijven. Gelukkig heb ik gezamenlijk gezag dus wist ik dat ik het recht had om hem te blijven zien. Dit gezag heb ik op een goed moment bij haar neergelegd onder het mom "stel dat er iets met jou gebeurt" vanwege haar borderline. En nou zullen sommige van jullie denken daar heb je weer zo'n iemand die van labels houd, maar deze keer is het echt zo. Ik ben zelfs mee gegaan naar therapie sessies in het verleden en ze slikte risperidon vanwege haar woede aanvallen. Nu zijn we iets meer als een maand verder en ben ik er twee weken geleden achter gekomen dat ze mij heeft verlaten voor een jongen die ze net een weekje kende. Dit deed heel zeer, een relatie weggooien van 5 jaar, met een kind van 2 ertussen.

Nu zijn er inmiddels gesprekken geweest bij de advocaten en er is een co-ouderschap voorgesteld door haar en daar hebben we samen regels voor opgesteld met de advocaten. Er is nog niets getekend maar het concept staat wel op papier, ze heeft in net iets over 1 week, ALLE regels die er zijn opgesteld al overtreden! Puur om te treiteren en een reactie uit te lokken natuurlijk, die ze overigens nooit gaat krijgen. Nu ben ik voornemens om haar uit het ouderlijk gezag te plaatsen vanwege haar psychische gesteldheid, wie is hier bekend mee en ik weet dat dit niet zo een twee drie gaat lukken, maar tips zijn ook welkom. Moeder wilt overigens geen hulp zoeken omdat zij dit niet nodig acht...
MoirenPhae schreef:
23-08-2017 00:09
Ook als je niet op goede voet uit elkaar gaat. Ze zijn beide volwassen, dan leg je elkaar geen regels op.
Die hebben ze samen op papier gezet. :lightbulb:
Gezien het minimum krediet TO zijn ex geeft denk ik eerder aan een eisenlijst dan regels.
Lorum_Ipsem schreef:
23-08-2017 00:08
Maar er staat nog niets op papier. Er is een kladblaadje, maar nog geen echte regels. Dus niets om te verbreken.

En al helemaal niets om iemand uit de ouderlijke macht te ontzetten. Ik begrijp niet dat dat idee in je* opkomt. To kan geen enkele slechte eigenschap opnoemen, dus waarom zou dat kind dan een ouder moeten missen?

*de JE was algemeen bedoeld, voordat iemand zich beledigt voelt.
Het is geen kladblaadje. Zoals TO het beschrijft hebben ze samen met hulp van hun advocaten de regels opgesteld en ligt het concept er. Er is een intentie.
Het is dan toch raar als het gedrag van zijn ex nu al in strijd is met hetgeen ze samen hebben besproken en opgeschreven.
Bobby-Pin schreef:
23-08-2017 00:15
Gezien het minimum krediet TO zijn ex geeft denk ik eerder aan een eisenlijst dan regels.
Dan heeft TO's ex een andere advocaat nodig.
tampontouwtje schreef:
23-08-2017 00:02
Fijn dat je als ervaringsdeskundige reageert. Hier heeft TO misschien wat aan. TO ben je er nog?

Is het niet zo dat je verschillende gradaties hebt van Borderline?

https://www.youtube.com/watch?v=rSaC-YbSDpo
Ik heb je linkje nog niet bekeken, dat zal ik morgen eens doen. Eigenlijk moet ik al lang in bed liggen :-)

Als kind had ik niet door dat mijn moeder borderline had. Ze had dus wel altijd professionele hulp, maar er is geen enkele situatie die ik uit mijn vroegere jaren kan bedenken.
Als tiener was ik moeilijker. De jongste, rijke familie en een voorliefde voor badboys. Ik had al snel door dat mijn pubergedrag geen invloed had op mijn vader, maar een grote invloed had op mijn moeder. Toen hebben mijn ouders het verteld en ben ik een paar keer meegegaan naar de psychiater van mijn moeder. Hoe moeilijker ik deed, hoe erger het werd voor mijn moeder. En als puberellaqueen heb ik dat destijds ook gebruikt om mijn zin te krijgen.
De laatste 10 jaar zou je ook nooit aan borderline denken wanneer je mijn moeder ontmoet. Is het de leeftijd van mijn moeder, of het feit dat ik niet steeds opzettelijk de verkeerde knopjes induw, geen idee.

Mensen met borderline zijn heus geen onbekwame mensen.
Mijn oudere sibling wist het dus ook pas op latere leeftijd. Mijn puberellagedrag zorgde ervoor dat ik haar steeds uitdaagde. En dan nog heeft dat eigenlijk weinig met haar ziekte te maken. Ik denk dat niemand hier mij als puber in huis wilde hebben :-D
Altijd handig als zo'n TO ook nog even wat komt toelichten.

Als ik alle diagnoses die mijn ex mij heeft toebedeeld ook daadwerkelijk zou hebben kon ik in mijn eentje een psychiatrische inrichting vullen trouwens, dus dat zegt me ook al niet zoveel :-)
Perzina schreef:
22-08-2017 23:18
Natuurlijk is dit geen goed idee. Maar dat weet je zelf waarschijnlijk ook al.

Vecht je frustratie en gekwetste gevoelens ten aanzien van je ex-vrouw niet uit over het hoofdje van je kind.

Een kind heeft zijn/haar moeder nodig en ouders die in harmonie met elkaar door 1 deur kunnen. Je ex is labiel, dus des te stabieler moet jij zijn. En de wijste. Dat is moeilijk, en ze haalt je het bloed onder de nagels vandaan, maar je hebt een kind met haar gekregen, dus deal er maar mee. Ga het niet op de spits drijven, maar probeer haar goede kanten als moeder te zien. Die heeft ze vast.

Pas als jullie kind in gevaar is, dan is het een ander verhaal, maar ik lees hier voornamelijk jouw gekrenkte egootje.
+1
Lorum_Ipsem schreef:
23-08-2017 00:23
Ik heb je linkje nog niet bekeken, dat zal ik morgen eens doen. Eigenlijk moet ik al lang in bed liggen :-)

Als kind had ik niet door dat mijn moeder borderline had. Ze had dus wel altijd professionele hulp, maar er is geen enkele situatie die ik uit mijn vroegere jaren kan bedenken.
Als tiener was ik moeilijker. De jongste, rijke familie en een voorliefde voor badboys. Ik had al snel door dat mijn pubergedrag geen invloed had op mijn vader, maar een grote invloed had op mijn moeder. Toen hebben mijn ouders het verteld en ben ik een paar keer meegegaan naar de psychiater van mijn moeder. Hoe moeilijker ik deed, hoe erger het werd voor mijn moeder. En als puberellaqueen heb ik dat destijds ook gebruikt om mijn zin te krijgen.
De laatste 10 jaar zou je ook nooit aan borderline denken wanneer je mijn moeder ontmoet. Is het de leeftijd van mijn moeder, of het feit dat ik niet steeds opzettelijk de verkeerde knopjes induw, geen idee.

Mensen met borderline zijn heus geen onbekwame mensen.
Mijn oudere sibling wist het dus ook pas op latere leeftijd. Mijn puberellagedrag zorgde ervoor dat ik haar steeds uitdaagde. En dan nog heeft dat eigenlijk weinig met haar ziekte te maken. Ik denk dat niemand hier mij als puber in huis wilde hebben :-D
Dat geldt toch niet voor alle borderliners? Een studievriend van mij heeft toen hij jonger was een tijdje gedate met een meisje met borderline. Dat was echt drama. Ze stond elke keer op zijn vm met de meeste vage berichten. Was om de zoveel tijd een nacht zoek, had ze er op los geneukt met verschillende mannen/vrouwen terwijl ze in en relatie zaten, dreigde met zelfmoord. Gingen we met zijn allen naar een concert was ze op het podium geklommen stond ze ruzie te maken met de bandleden. Jantje lacht Jantje huilt was het met haar. Heel heftig allemaal. Ik was blij toen het uit was.
Slaap lekker LI.

Die link is trouwens meer een luchtig tussendoortje.
Lorum_Ipsem schreef:
22-08-2017 23:41
Een Belgische site, maar:
Tegelijk wordt de diagnose ‘borderline’ vaak erg snel gesteld bij mensen die moeilijk doen, lastig of veeleisend zijn. Adolescenten die met identiteitsproblemen worstelen, kunnen typisch borderlinegedrag vertonen, maar dit kan van voorbijgaande aard zijn. Dat je een tijdje op zoek bent naar een opleiding, een relatie of baan die jou goed past, wil nog niet zeggen dat je een borderlinepersoonlijkheid hebt.

60.000 tot 80.000 mensen in Vlaanderen kampen met een borderlinestoornis. Bij veel mensen nemen de verschijnselen na hun dertigste of veertigste jaar geleidelijk af.

http://www.geestelijkgezondvlaanderen.be/borderline
Het neemt de scherpe randjes ervan af na je 30e. Maar je raakt de ziekte nooit kwijt. Was het maar waar, dan sprong ik een gat in de lucht van blijdschap.
tampontouwtje schreef:
23-08-2017 00:18
Het is geen kladblaadje. Zoals TO het beschrijft hebben ze samen met hulp van hun advocaten de regels opgesteld en ligt het concept er. Er is een intentie.
Het is dan toch raar als het gedrag van zijn ex nu al in strijd is met hetgeen ze samen hebben besproken en opgeschreven.
Ik heb ook de intentie om hier lid te worden van de plaatselijke muziekgroep. Ik heb die intentie al 5 jaar. Ik ben nog steeds geen lid.
Ik heb ook de intentie om oud te worden met mijn partner. Tijdens ons 5jarig jubileum hebben we dat schattig op een papiertje geschreven. Maar die intentie alleen is niet goed genoeg. Als hij me morgen bedriegt, héél veel schulden krijgt, opeens gekke politieke ideeën krijgt,... Een intentie betekent helemaal niets. Zolang het niet zwart op wit staat, heb je geen poot om op te staan.

En zeker niet wanneer je iemand uit de ouderlijke macht wilt ontzetten. Ik kan het me niet inbeelden, een ouder moeten missen.
Dit gaat niet om bedrog of over het feit dat zijn partner binnen 1 week een nieuwe vlam vond. Dit gaat over het kind. En waarom zou dat kind zijn moeder moeten missen? Want buiten de TO's gekrenkte ego heb ik nog geen enkele reden gezien ;-)
tampontouwtje schreef:
23-08-2017 00:32
Dat geldt toch niet voor alle borderliners? Een studievriend van mij heeft toen hij jonger was een tijdje gedate met een meisje met borderline. Dat was echt drama. Ze stond elke keer op zijn vm met de meeste vage berichten. Was om de zoveel tijd een nacht zoek, had ze er op los geneukt met verschillende mannen/vrouwen terwijl ze in en relatie zaten, dreigde met zelfmoord. Gingen we met zijn allen naar een concert was ze op het podium geklommen stond ze ruzie te maken met de bandleden. Jantje lacht Jantje huilt was het met haar. Heel heftig allemaal. Ik was blij toen het uit was.
Maar dan zit je dus weer aan dat linkje dat ik net plaatste ;-)

Ze strooien nogal snel met termen. Niet iedereen die niet het maatschappelijk gewenst pad volgt heeft meteen een etiketje nodig.

Mijn moeder is meerdere malen met borderline gediagnosticeerd. Maar die heeft nooit met andere mannen geslapen, gedreigd met zelfmoord,...

Het gedrag wat jij omschrijft heb ik vaak genoeg gezien tijdens mijn studentenjaren. Dat waren geen borderliners, dat waren gewoon geen leuke mensen, zowel mannen als vrouwen.
emmetje2 schreef:
23-08-2017 00:35
Het neemt de scherpe randjes ervan af na je 30e. Maar je raakt de ziekte nooit kwijt. Was het maar waar, dan sprong ik een gat in de lucht van blijdschap.
Heb je het zelf of heb je een familielid met borderline?
Lorum_Ipsem schreef:
23-08-2017 00:36
Ik heb ook de intentie om hier lid te worden van de plaatselijke muziekgroep. Ik heb die intentie al 5 jaar. Ik ben nog steeds geen lid.
Ik heb ook de intentie om oud te worden met mijn partner. Tijdens ons 5jarig jubileum hebben we dat schattig op een papiertje geschreven. Maar die intentie alleen is niet goed genoeg. Als hij me morgen bedriegt, héél veel schulden krijgt, opeens gekke politieke ideeën krijgt,... Een intentie betekent helemaal niets. Zolang het niet zwart op wit staat, heb je geen poot om op te staan.

En zeker niet wanneer je iemand uit de ouderlijke macht wilt ontzetten. Ik kan het me niet inbeelden, een ouder moeten missen.
Dit gaat niet om bedrog of over het feit dat zijn partner binnen 1 week een nieuwe vlam vond. Dit gaat over het kind. En waarom zou dat kind zijn moeder moeten missen? Want buiten de TO's gekrenkte ego heb ik nog geen enkele reden gezien ;-)
Je maakt steeds van die vergelijkingen die nergens op slaan. Op die manier kan je alles belachelijk maken.

Ze komt denk ik niet betrouwbaar over als ze op papier in concept het een zegt te willen en in de praktijk het andere doet. Volwassen gedrag zou dan zijn, dat ze eerst op hetgeen ze in concept hebben opgeschreven terugkomt nadat ze overleg heeft gehad met haar advocaat en dat ze dan (over een tijd) opnieuw samen komen om het opnieuw te proberen eens te worden.
Een advocaat is meestal ook niet blij met zulk gedrag van een client.
Lorum_Ipsem schreef:
23-08-2017 00:43
Maar dan zit je dus weer aan dat linkje dat ik net plaatste ;-)

Ze strooien nogal snel met termen. Niet iedereen die niet het maatschappelijk gewenst pad volgt heeft meteen een etiketje nodig.

Mijn moeder is meerdere malen met borderline gediagnosticeerd. Maar die heeft nooit met andere mannen geslapen, gedreigd met zelfmoord,...

Het gedrag wat jij omschrijft heb ik vaak genoeg gezien tijdens mijn studentenjaren. Dat waren geen borderliners, dat waren gewoon geen leuke mensen, zowel mannen als vrouwen.
Jaja nu ga je er een romantisch verhaal van maken terwijl het weldegelijk een serieuze persoonlijkheidsstoornis is. Daar kan ik echt niks mee. Succes.

Borderline personality disorder (BPD), also known as emotionally unstable personality disorder, is a long-term pattern of abnormal behavior characterized by unstable relationships with other people, unstable sense of self, and unstable emotions.[3][4] There is often an extreme fear of abandonment, frequent dangerous behavior, a feeling of emptiness, and self-harm. Symptoms may be brought on by seemingly normal events.[3] The behavior typically begins by early adulthood, and occurs across a variety of situations.[4] Substance abuse, depression, and eating disorders are commonly associated with BPD.[3] BPD increases the risk of self-harm and 10% of people affected die by suicide.[3][4]
Lorum_Ipsem schreef:
23-08-2017 00:44
Heb je het zelf of heb je een familielid met borderline?
Ik heb het zelf in ernstige mate al is het na mijn 30e wel minder heftig geworden.
En inderdaad soms denk ik wel eens, dat bij iedereen die moeilijk in het leven staat meteen die etikette krijgt terwijl ik de inrichtingen van binnen en buiten allemaal gezien heb. Dan heb ik ook mijn twijfels. En bij die categorie moeilijke mensen gaat het wel over ja, als het al borderline was. Sorry dat ik hard klink. Misschien ben ik stiekem wel jaloers op die mensen.
tampontouwtje schreef:
23-08-2017 00:32
Je beschrijft hoe ik was voor mn dertiger jaren. Al doe ik nog steeds de stomste dingen en haal van alles aan de hand.
Maar TO reageert niet meer denk ik. Bedtijd voor dit wijf. Trusten allemaal.
emmetje2 schreef:
23-08-2017 01:02
Je beschrijft hoe ik was voor mn dertiger jaren. Al doe ik nog steeds de stomste dingen en haal van alles aan de hand.
Vreselijk voor je. Het heeft destijds zo een indruk gemaakt, ik kan er daardoor niet luchtig over doen of er iets zinnigs over zeggen helaas, ben daardoor nogal uitgesproken als het hierover gaat. Hopelijk heb je steun en zijn er medicijnen voor zodat je je toch naar omstandigheden goed voelt.
emmetje2 schreef:
23-08-2017 01:04
Maar TO reageert niet meer denk ik. Bedtijd voor dit wijf. Trusten allemaal.
Ja idd hier ook. Trusten. :zzz: :zzz:
tampontouwtje schreef:
23-08-2017 00:44
Je maakt steeds van die vergelijkingen die nergens op slaan. Op die manier kan je alles belachelijk maken.

Ze komt denk ik niet betrouwbaar over als ze op papier in concept het een zegt te willen en in de praktijk het andere doet. Volwassen gedrag zou dan zijn, dat ze eerst op hetgeen ze in concept hebben opgeschreven terugkomt nadat ze overleg heeft gehad met haar advocaat en dat ze dan (over een tijd) opnieuw samen komen om het opnieuw te proberen eens te worden.
Een advocaat is meestal ook niet blij met zulk gedrag van een client.
Een advocaat is net wel blij, dat betekent meer geld :)

Ze hebben nog niets op papier, en ze heeft 1 (!!!) week zich niet aan de afspraken die geen afspraken zijn gehouden.
1 Week. Tijdens de zomermaanden. Zonder een plan. Zonder regels.

Als TO raad vroeg om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet meer zou gebeuren, zou ik veel tips geven.
Maar haar uit de ouderlijke macht oid ontzeggen?

Haar "ziekte" , dat ik maar tussen aanhalingstekens plaats omdat we geen bewijs hebben en ik dat zelf geen zwaarwegende reden vind, heeft hier helemaal niets mee te maken.
Er zijn geen afspraken, maar TO wil een ouder alle rechten afpakken omdat...

Hij dat wil.
Hij kleinzerig is omdat ze een ander slachtoffer gevonden heeft.
Omdat ze ooit iets gezegd heeft.

De ex is tot nu toe nog geen slechte moeder. Ze heeft enkel sneller een nieuw leven opgenomen.
En ja, niet leuk. Maar geen reden om een kind van een ouder te ontvreemden.
tampontouwtje schreef:
23-08-2017 00:50
Jaja nu ga je er een romantisch verhaal van maken terwijl het weldegelijk een serieuze persoonlijkheidsstoornis is. Daar kan ik echt niks mee. Succes.

Borderline personality disorder (BPD), also known as emotionally unstable personality disorder, is a long-term pattern of abnormal behavior characterized by unstable relationships with other people, unstable sense of self, and unstable emotions.[3][4] There is often an extreme fear of abandonment, frequent dangerous behavior, a feeling of emptiness, and self-harm. Symptoms may be brought on by seemingly normal events.[3] The behavior typically begins by early adulthood, and occurs across a variety of situations.[4] Substance abuse, depression, and eating disorders are commonly associated with BPD.[3] BPD increases the risk of self-harm and 10% of people affected die by suicide.[3][4]
Romantisch verhaal? Waar?
Allereerst bedankt voor de reacties, ik had niet verwacht dat het er zoveel zouden zijn in zo'n korte tijd. Als eerste: nee niet uit wraak, ik haat de moeder van mijn kind niet! Ik gun haar het allerbeste. Ze kan een goede moeder zijn, op het moment van behandelen en met medicijnen ging alles prima. Ze is daarmee gestopt en het ging gelijk berg afwaarts. Is ze een gevaar voor het kind? Als ze mij bedreigd met een broodmes terwijl ik ons zoontje van 11 maanden toen op mijn arm heb, ben je dan een goed bezig? Het komt er nu gewoon op neer dat de moeder meer bezig is met korte termijn plannen om zichzelf zo gelukkig mogelijk te laten voelen. Waardoor de kleine op de 2e plek komt. Alles wat ik doe en hier schrijf is voor de bestwil van mijn zoontje, niet om zijn moeder een poot uit te draaien. Al heeft ze mij diep gekwetst, misschien deels mijn eigen schuld. Ik had beter moeten weten
Ik snap nooit dat je dan wel een gezin begint met iemand die zo is als jij beschrijft

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven