familie troubles
zaterdag 6 december 2008 om 16:57
Mijn zus heeft een erg slechte relatie en de invloed die dat op de rest van de familie heeft begint me zo langzamerhand de keel uit te hangen. Ze is al jaren getrouwd en heeft 1 kind. In het begin was het allemaal rozegeur en maneschijn en zag ze ook niet 1 verkeerd ding aan haar vriend. Als wij haar wezen op dingen die volgens ons niet helemaal klopten werd dat gewoon opzij geschoven, ok het is haar leven dus als zij gelukkig is so what. Maar naarmate ze langer bijelkaar waren stapelden de problemen zich op. Hij was getrouwd geweest en had 1 kind die bij zijn ex is. Hij heeft het kind nog nooit gezien omdat hij daar geen behoefte aan heeft, wat genoeg zegt over hem. Wel moest er behoorlijk allimentatie betaald worden en ook had hij in zijn vorige leven een behoorlijke schuld opgebouwd die is afbetaald met het spaargeld van mijn zus. Nu vele jaren en 1 kind verder is het huwelijk dus niks meer. Ze praten nauwelijks tegen elkaar. Mijn zus is veranderd in een verbitterd mens die ziet dat anderen het zowel financieel als in de liefde het beter hebben als haar. Ze loopt er als een slons bij omdat ze wel wil dat haar kind niks tekort komt. Ik denk ook min of meer als goedmakertje want een leuk gezinsleven kan ze hem niet geven. Het kind is sowieso al de dupe want omdat ze het nergens over eens zijn, ook niet over de opvoeding, is hij vaak het middelpunt van vele ruzie's. Wat van de 1 mag verbiedt de ander en dat is iets wat een kind niet begrijpt. Ik zie hem dan ook veranderen van een lief en spontaan kind in een onuitstaanbaar joch. Hij speelt mensen tegen elkaar uit en is soms gewoon onhandelbaar en heeft totaal geen respect meer voor iemand. Dit alles heeft ook zo zijn weerslag op de rest van de familie. De familiedagen zoals Sinterklaas en Kerst zijn dus een jaarlijks terugkerende ellende. Zij en haar man zitten met chagerijnige gezichten erbij de rest loopt op de tenen omdat er gewoon een spanning voelbaar is. Mijn zus loopt steeds haar ellende te spuien maar verder komt het niet. Een scheiding durft ze om wat voor reden dan ook niet aan zodat deze situatie nu al jaren duurt en ook wel zal blijven duren. Het is haar leven maar ze verpest het leven van haar kind en het leven van haar ouders (door daar steeds te komen klagen) en anderen ook. Ik probeer me er van af te sluiten maar als ik met de feestdagen thuis wegblijf om haar valt dat bij de rest van de familie ook niet goed. Wel heb ik de neiging om het contact met haar te verbreken. De negativiteit van haar op alles en iedereen kan ik niet meer aan en het doet me pijn om te zien hoe haar kind van deze situatie de dupe wordt. Wie heeft iets dergelijks meegemaakt en hoe ben je er mee omgegaan?
zaterdag 6 december 2008 om 17:01
Ik zou het niet accepteren van 'n familielid of vriend(in) dat ze elke keer alleen maar chago zijn en komen klagen. Ze kunnen mijn hulp krijgen bij het aanpakken van hun probleem (in dit geval dus gaan scheiden) en anders zijn ze niet welkom. Probeer je ouders zover te krijgen dat ze ook een hardere instelling krijgen. Als ze op gezamenlijke feestdagen wil komen zorgt ze maar dat ze 'n goed humeur meebrengt en haar man thuis laat en anders blijft ze maar weg.
zaterdag 6 december 2008 om 17:08
Hallo,
Ik heb alleen ervaring met het stukje kerst, en dan wel ook met familieleden die een stempel op de avond drukken.
Ik heb met dit jaar gezegd dat ik niet kom. Ik heb geen zin om aan tafel te zitten onder het mom van gezelligheid terwijl ik het helemaal niet gezellig vind.
Mijn familie is geschrokken en hebben mij in het begin geprobeerd over te halen, te bemiddelen enz. Ik ben heel duidelijk geweest. Ik vind het niet gezellig , ik kijk er niet naar uit, maar ik kijk er tegen op en daar heb ik dit jaar geen zin in.
Ik zeg niet dat ik nooit meer kom. Maar dit jaar sla ik over en ga ik lekker alleen iets doen met mijn man.
Het voelt heerlijk van die verplichting af te zijn.
groetjes
Ik heb alleen ervaring met het stukje kerst, en dan wel ook met familieleden die een stempel op de avond drukken.
Ik heb met dit jaar gezegd dat ik niet kom. Ik heb geen zin om aan tafel te zitten onder het mom van gezelligheid terwijl ik het helemaal niet gezellig vind.
Mijn familie is geschrokken en hebben mij in het begin geprobeerd over te halen, te bemiddelen enz. Ik ben heel duidelijk geweest. Ik vind het niet gezellig , ik kijk er niet naar uit, maar ik kijk er tegen op en daar heb ik dit jaar geen zin in.
Ik zeg niet dat ik nooit meer kom. Maar dit jaar sla ik over en ga ik lekker alleen iets doen met mijn man.
Het voelt heerlijk van die verplichting af te zijn.
groetjes
zaterdag 6 december 2008 om 17:18
Als iemand altijd alleen maar klaagt en verder niets doet om zijn of haar situatie te verbeteren, dan vraag ik op een gegeven moment om er over op te houden. Of aktie en dan heb je al mijn steun, of stoppen met klagen en zeuren.
De verplichte dagen zou ik, net als Liselore, ook (een keer) overslaan en duidelijk maken dat je ook wel eens zin hebt in een gezellige kerst.
Het lijkt me wel de moeite waard om toch een keer het gesprek met je zus aan te gaan. Niet alleen voor haar, maar zeker ook voor dat arme kind. Misschien wil ze er wel uit, maar weet ze niet hoe? Is ze bang voor het leven na de scheiding? Veel vrouwen zijn bang dat ze het niet zullen redden alleen met kind(eren). Vooral voor het kind vind ik dit een vreselijke situatie, die kan er niks aan doen. Misschien kun je haar wakker schudden door te zeggen dat ze de jeugd van haar zoon verkloot als ze hem in deze situatie laten zitten....
De verplichte dagen zou ik, net als Liselore, ook (een keer) overslaan en duidelijk maken dat je ook wel eens zin hebt in een gezellige kerst.
Het lijkt me wel de moeite waard om toch een keer het gesprek met je zus aan te gaan. Niet alleen voor haar, maar zeker ook voor dat arme kind. Misschien wil ze er wel uit, maar weet ze niet hoe? Is ze bang voor het leven na de scheiding? Veel vrouwen zijn bang dat ze het niet zullen redden alleen met kind(eren). Vooral voor het kind vind ik dit een vreselijke situatie, die kan er niks aan doen. Misschien kun je haar wakker schudden door te zeggen dat ze de jeugd van haar zoon verkloot als ze hem in deze situatie laten zitten....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
zaterdag 6 december 2008 om 17:27
Ik heb haar gezegd dat ze met zeuren niks oplost en als ze geen actie onderneemt de situatie blijft voortduren en ik er daarom verder van haar niks meer over wil horen. Wel komt ze er nog steeds mee bij mijn ouders die er dan op hun beurt weer met mij over beginnen, zij moeten hun verhaal ook kwijt, dat begrijp ik wel. Het is inderdaad het kind waar ik moeite mee heb. Ik neem hem nu nog geregeld een dagje mee naar pretpark oid om even uit de ellende thuis te zijn. Maar ik denk als ik de banden met haar en haar man verbreek ik haar zoontje ook niet meer mee krijg. Ze heeft wel eens gezegd niet te gaan scheiden omdat het kind dan de stempel krijgt als kind van gescheiden ouders. Maar welke stempel ze nu zelf op haar kind drukt heeft ze niet door.
zaterdag 6 december 2008 om 18:09
Euhm stempel als kind van gescheiden ouders?? Dus je zus blijft getrouwd voor de schijn 'keeping up appearances'? Zo erg, dat maakt het zoveel erger voor het kind. En daarbij nog, wie kijkt er nog tegenwoordig op van het feit dat je ouders zijn gescheiden? Ik zou eens dringend praten met je zus, want hier klopt iets niet... Succes!
zaterdag 6 december 2008 om 19:39
Waarom nodig je bijvoorbeeld zelf je ouders niet uit voor één kerstdag ? Grote kans dat de rest van het gezin zich ook loopt op te vreten van ergenis .... is misschien voor je ouders ook minder stressvol ; die zien heus wel dat jij het niet écht gezellig vindt .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 6 december 2008 om 20:00
BGB daar heb ik wel al aan gedacht. Maar als gezin van zus niet uitgenodigd wordt betekent dit dat neefje beide dagen met alleen zijn "gezellige" ouders door moet brengen. Het jochie geniet er juist van als iedereen bij elkaar is en dat er ook eens op een normale manier tegen elkaar gepraat wordt en niet zoals thuis met alleen maar gesnauw en gescheld. Het liefst nam ik hem één dag mee om iets leuks met hem te doen zodat hij even uit de ellende thuis is. Ik heb dat al eens eerder geprobeerd maar op feestdagen hoort hij "gezellig" bij pappa en mamma te zijn.