Fotoboeken - confronteren of niet?

12-05-2025 21:38 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een dilemma waar ik al een aantal weken mee rondloop en misschien kunnen jullie mij advies geven.

Ik ben 4 jaar getrouwd en ken mijn man al 11 jaar. Hij heeft een aantal goede vrienden die elkaar ook al zo lang kennen en ze gaan nog altijd 5-6 keer per jaar stappen en dan blijven ze vaak ergens slapen, bij één van hen thuis of in een hotel.

Nu hebben ze in de afgelopen jaren ook al een aantal keer bij ons geslapen omdat we in een stad wonen. Ze zijn inclusief mijn man met zijn vieren en twee ervan lagen toen in onze logeerkamer/kledingkastkamer en eentje in de woonkamer en mijn man bij mij in bed in de slaapkamer.
Ik heb nadat we getrouwd zijn een paar keer een 'zeer privé fotoshoot zonder kleding' laten maken en heb daarvan twee fotoboeken laten maken voor mijn man. Die lagen altijd boven op de kledingkast en vanuit de kamer kon je een beetje zien liggen.

Een paar weken terug vertelde een vriendin van mij (ze is de vriendin van één van de twee die op de logeerkamer sliep) dat ze al een tijdje daarvoor in zijn telefoon een gesprek had gelezen tussen haar eigen vriend en de vriend die in de woonkamer lag. Ze had het gesprek gevonden omdat ze even op mijn naam zocht om even een gesprek met mij terug te vinden en toen kwam ook dit gesprek naar boven omdat mijn naam in een bericht werd genoemd. Daar hadden ze het erover dat ze het wel wilden weten of ik nog nieuwe foto's had gemaakt en of wij thuis nog meer boekjes verstopt hadden en dat ze de volgende keer weer bij ons wilden blijven slapen als ze zouden gaan stappen en nog wat opmerkingen. Dus weet ik genoeg.

Nou twijfel ik wat ik moet doen. Ik vind het natuurlijk niet de bedoeling en ook gewoon ongemakkelijk want we zien ze allemaal regelmatig en maar het is nu ongeveer 6 maanden geleden dat ze hier voor het laatst waren blijven slapen en ze hebben los van het appgesprek (voor zover ik weet) er verder nooit iets over gezegd en naar mij en ik denk ook naar mijn man nooit iets laten blijken. En ze weten ook niet dat mijn vriendin het gesprek heeft gelezen.

Als ik ze nu hiermee zelf confronteer of het tegen mijn man zeg ben ik bang dat het juist allemaal ongemakkelijk gaat worden terwijl mijn man er nu niet eens van weet en het zijn al lang vrienden die er altijd voor elkaar zijn. En dan wordt het wel weer groot, ook omdat ze nog niet weten dat mijn vriendin het wel weer aan mij heeft verteld maar nog niet aan haar eigen vriend. En hoewel ik het niet leuk vindt dat ze zomaar in die boeken hebben gekeken heb ik er ook niet aan gedacht om ze weg te halen en ik zou het eerlijk gezegd zelfs nog een beetje kunnen begrijpen dat ze die boeken hebben bekeken toen ze ze zagen liggen (ook al moest je ze van de kast af pakken om te kunnen zien wat voor fotoboeken het waren). Maar ik kan het ook weer niet loslaten dat ze mijn foto's hebben gezien en ik moet ik steeds net moet doen of ik dat niet weet als ik we elkaar zien zoals afgelopen weekend als ze hier allemaal komen bbqen.

Hoe kan ik dit loslaten of moet ik toch iets doen?
Leg een nieuwe leeg boek neer op plek van die andere
Mer een briefje er in: niet gluren, privé foto's
Wat onbeleefd.
Droeftoeters.
Niet meer binnenlaten in je huis.

Als jouw man op de bank bij vriend slaapt, kan hij 's nachts de laden opentrekken en soa-testuitslagen, dagboeken en salarisstroken gaan inzien.
-- tijdelijk mottoloos --
Explorista schreef:
12-05-2025 22:09
Wat onbeleefd.
Droeftoeters.
Niet meer binnenlaten in je huis.

Als jouw man op de bank bij vriend slaapt, kan hij 's nachts de laden opentrekken en soa-testuitslagen, dagboeken en salarisstroken gaan inzien.
Dank je voor je reactie, maar dan spreek je het motto van zweinstein wel een beetje tegen :-)
Lila-Linda schreef:
12-05-2025 22:06
Leg een nieuwe leeg boek neer op plek van die andere
Mer een briefje er in: niet gluren, privé foto's
Goed idee! Dan weten ze ook niet precies hoe ik het weet... Maar dan wel even mijn naam eronder, anders beginnen ze er tegen mijn man misschien over.
Misschien een stockfoto van een full frontal bevalling op de eerste pagina van een dummy plakken voor de volgende keer 8-)

Maar even serieus. Ik zou mijn man niets zeggen maar die twee zou ik wel de volgende keer apart nemen en zeggen dat ze in het vervolg een andere slaapplek moeten regelen omdat ik geen zin heb om alles waar normale mensen fatsoenshalve gewoon vanaf/uitblijven, te moeten wegleggen vanwege dat onbehouwen kleutergedrag van hen.

Ik snap die vriendin ook niet goed. Als ik op zoiets uitkwam, dat mijn man zoiets had gedaan, dan was daar het laatste woord nog niet over gesproken. Maar ik kan mij ook niet voorstellen dat mijn man zomaar in andermans spullen gaat zitten neuzen.
Weer een reden om zeer voorzichtig met bloto's om te gaan. Nooit op toegankelijke plekken leggen en helemaal nooit op internet zetten !
creativeguy schreef:
12-05-2025 22:26
Weer een reden om zeer voorzichtig met bloto's om te gaan. Nooit op toegankelijke plekken leggen en helemaal nooit op internet zetten !
Kom op zeg, lag in haar eigen huis nota bene bovenop een kast! Wie doet zoiets in andermans huis? Na de leeftijd van 5 jaar? Ik heb alleen kleintjes over de vloer gehad die laatjes opentrokken of in een kast doken. Echt nog nooit een volwassene meegemaakt die dat deed. Zelfs de meest nieuwsgierige aagjes vragen eerst als iets hun interesse heeft gewekt.
LemoosGaatDoor schreef:
12-05-2025 22:28
Kom op zeg, lag in haar eigen huis nota bene bovenop een kast! Wie doet zoiets in andermans huis? Na de leeftijd van 5 jaar? Ik heb alleen kleintjes over de vloer gehad die laatjes opentrokken of in een kast doken. Echt nog nooit een volwassene meegemaakt die dat deed. Zelfs de meest nieuwsgierige aagjes vragen eerst als iets hun interesse heeft gewekt.
Misschien heeft meneerTO tijdens het stappen wel per ongeluk verklapt dat er foto's zijn en waar ze liggen?
Ik zou dat niet op een forum plaatsen maar het aan mijn man vertellen en aan hen. Hoezo zou je daar eerst over gaan nadenken.

Je maakt niks groter. Het is er al, en jij zit er mee.
Zij hebben iets verkeerd gedaan, niet jij. Maar maak geen slachtoffer van jezelf. Berg alles nog beter op, en verder niet teveel aandacht aan schenken. Doe het desnoods af met een grap 'zo komen jullie weer boekjes zoeken' of 'doet jullie vriendin zoiets niet?'

Natuurlijk mag je het niet leuk vinden, praat er desnoods met je man over, maar maak het ook niet groter dan het is. Hij is verantwoordelijk voor zijn vrienden, dus hij mag het met ze bespreken (als dat beter voelt).
Ze had het gesprek gevonden omdat ze even op mijn naam zocht om even een gesprek met mij terug te vinden

Goh, dat heb ik nou nooit, dat ik in de telefoon van mijn man een gesprek moet opzoeken dat ik met een vriendin had. Die gesprekken staan gewoon op mijn eigen telefoon.
toulouse_74 wijzigde dit bericht op 12-05-2025 22:55
10.16% gewijzigd
LemoosGaatDoor schreef:
12-05-2025 22:22

Maar even serieus. Ik zou mijn man niets zeggen maar die twee zou ik wel de volgende keer apart nemen en zeggen dat ze in het vervolg een andere slaapplek moeten regelen omdat ik geen zin heb om alles waar normale mensen fatsoenshalve gewoon vanaf/uitblijven, te moeten wegleggen vanwege dat onbehouwen kleutergedrag van hen.
Dit is precies wat ik ook dacht na het lezen. Je maakt het niet te groot, zij hebben de gastvrijheid om zeep geholpen.
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
JJ91 schreef:
12-05-2025 22:20
Goed idee! Dan weten ze ook niet precies hoe ik het weet... Maar dan wel even mijn naam eronder, anders beginnen ze er tegen mijn man misschien over.

Nee, ik zou ze laten zweten. Ze weten dan dat iemand het weet, maar wie...
Such fun!1
Je nieuwsgierigheid niet kunnen beteugelen is éen ding. De manier waarop deze mannen er vervolgens mee omgaan, totaal respectloos. Daar had ik wel wat van gezegd, want ongemakkelijk is het nu toch al voor jou.

Dingen die je als zeer privé beschouwt zou ik overigens echt ergens anders opbergen. Je wilt niet dat dit in de verkeerde handen valt (weer).
Ik zou er geen woorden aan vuilmaken maar er een boek in de plaats leggen met foto's van de bevalling van een koe of iets dergelijks.

Veel plezier en have fun.

Wat betreft de volgende privé-boek zou ik zorgen dat die écht privé blijft en dus minstens in jouw slaapkamer ligt. Bij voorkeur nog in een gesloten kast.
Snuffelen op de plek / kamer waar ze slapen ... daar schrik ik niet extreem van, maar 's nachts door jouw slaapkamer gaan dwalen op zoek laten ze hopelijk wel uit.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik vind de suggestie om een boek neer te leggen met niets of iets héél anders erin en een boodschap wel een goede, haha, ik zie het helemaal voor me.
Verder niet te moeilijk over doen, raad ik aan. Ik snap dat je je vervelend voelt en ik vind het ook echt heel onbeleefd van de heren om zomaar een fotoboek te pakken als je ergens te gast bent, en er dan ook nog verder in te gaan kijken du moment dat je ziet dat het echt privéfoto's betreft. Maar je zet ze flink op hun nummer door die truc met het lege boek etc. Doen!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb geen geheimen voor mijn vriend dus ik zou dit beslist wel met hem delen. Hij mag best weten dat zijn vrienden op snor gaan in ons huis naar zaken die hen absoluut niet aangaan.

De fotoboeken zou ik vanzelfsprekend weghalen, ik zou me idd nog voor kunnen stellen dat ik een geinige kaart neerleg met een tekst, dan weten zij genoeg en hopelijk gaan ze zich dan wel een ietsje schamen voor hun snuffelgedrag.

Daar zou ik het bij laten. Het is een stomme, nieuwsgierige actie en de conversatie per WA die erop volgt verdient geen schoonheidsprijs maar persoonlijk zie ik het niet als een halsmisdaad.
.
Lila-Linda schreef:
12-05-2025 22:38
Misschien heeft meneerTO tijdens het stappen wel per ongeluk verklapt dat er foto's zijn en waar ze liggen?
Dit is precies wat ik ook denk
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik vind zulke foto's maken/afdrukken/plaatsen sowieso riskant. Je weet nooit of het in handen van een ander komt.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik zou deze mensen meteen zeggen dat ze niet meer welkom zijn en ook waarom. Wat mijn vriend daar van vindt en hoe dat hun vriendschap beïnvloedt maakt me niet uit. Onbeschofte snuffelaars. Al was het een fotoboek van het trouwfeest van oma, je gaat niet zomaar als gast fotoboeken doorbladeren.

Ik vind mensen die zomaar kerstkaarten van de schouw pakken om te lezen al te ver gaan.
pina schreef:
12-05-2025 23:55
Ik zou deze mensen meteen zeggen dat ze niet meer welkom zijn en ook waarom. Wat mijn vriend daar van vindt en hoe dat hun vriendschap beïnvloedt maakt me niet uit. Onbeschofte snuffelaars. Al was het een fotoboek van het trouwfeest van oma, je gaat niet zomaar als gast fotoboeken doorbladeren.

Ik vind mensen die zomaar kerstkaarten van de schouw pakken om te lezen al te ver gaan.
Ik heb zo het vermoeden dat niet iedereen het ermee eens is dat het lezen van kerstkaarten te ver gaat.

En daar ga je al. Niet iedereen staat er hetzelfde in.
creativeguy schreef:
12-05-2025 22:26
Ik vind het anders ronduit onbeschoft gedrag. Ik slaap vrij regelmatig ergens anders, omdat vrienden van mij door heel Nederland wonen en er is nog nooit ook maar 1 seconde iets in mijn hoofd gekropen om dingen te gaan bekijken, waarvan ik weet dat het privé is. Als ik al met interesse kijk naar iemands boekenkast, kijk ik vooral naar titels van boeken of beeldjes die erin uitgestald staan. Het komt niet in mijn hoofd op om er iets ongevraagd uit te trekken of vanaf te halen. Het idee, wat een aso's. Ik zou ze niet meer in mijn huis hoeven als ze de regels van fatsoen en respect niet kennen. En ik zou ze er zeker op aanspreken.
Paradise schreef:
13-05-2025 00:10
Ik heb zo het vermoeden dat niet iedereen het ermee eens is dat het lezen van kerstkaarten te ver gaat.

En daar ga je al. Niet iedereen staat er hetzelfde in.
Natuurlijk is het lezen van andersmans kaarten not done. De post was toch niet aan jou gericht? Of lees jij altijd andermans post?
Echt een staaltje van flink gebrek aan opvoeding dit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven