Fotoboeken - confronteren of niet?

12-05-2025 21:38 166 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een dilemma waar ik al een aantal weken mee rondloop en misschien kunnen jullie mij advies geven.

Ik ben 4 jaar getrouwd en ken mijn man al 11 jaar. Hij heeft een aantal goede vrienden die elkaar ook al zo lang kennen en ze gaan nog altijd 5-6 keer per jaar stappen en dan blijven ze vaak ergens slapen, bij één van hen thuis of in een hotel.

Nu hebben ze in de afgelopen jaren ook al een aantal keer bij ons geslapen omdat we in een stad wonen. Ze zijn inclusief mijn man met zijn vieren en twee ervan lagen toen in onze logeerkamer/kledingkastkamer en eentje in de woonkamer en mijn man bij mij in bed in de slaapkamer.
Ik heb nadat we getrouwd zijn een paar keer een 'zeer privé fotoshoot zonder kleding' laten maken en heb daarvan twee fotoboeken laten maken voor mijn man. Die lagen altijd boven op de kledingkast en vanuit de kamer kon je een beetje zien liggen.

Een paar weken terug vertelde een vriendin van mij (ze is de vriendin van één van de twee die op de logeerkamer sliep) dat ze al een tijdje daarvoor in zijn telefoon een gesprek had gelezen tussen haar eigen vriend en de vriend die in de woonkamer lag. Ze had het gesprek gevonden omdat ze even op mijn naam zocht om even een gesprek met mij terug te vinden en toen kwam ook dit gesprek naar boven omdat mijn naam in een bericht werd genoemd. Daar hadden ze het erover dat ze het wel wilden weten of ik nog nieuwe foto's had gemaakt en of wij thuis nog meer boekjes verstopt hadden en dat ze de volgende keer weer bij ons wilden blijven slapen als ze zouden gaan stappen en nog wat opmerkingen. Dus weet ik genoeg.

Nou twijfel ik wat ik moet doen. Ik vind het natuurlijk niet de bedoeling en ook gewoon ongemakkelijk want we zien ze allemaal regelmatig en maar het is nu ongeveer 6 maanden geleden dat ze hier voor het laatst waren blijven slapen en ze hebben los van het appgesprek (voor zover ik weet) er verder nooit iets over gezegd en naar mij en ik denk ook naar mijn man nooit iets laten blijken. En ze weten ook niet dat mijn vriendin het gesprek heeft gelezen.

Als ik ze nu hiermee zelf confronteer of het tegen mijn man zeg ben ik bang dat het juist allemaal ongemakkelijk gaat worden terwijl mijn man er nu niet eens van weet en het zijn al lang vrienden die er altijd voor elkaar zijn. En dan wordt het wel weer groot, ook omdat ze nog niet weten dat mijn vriendin het wel weer aan mij heeft verteld maar nog niet aan haar eigen vriend. En hoewel ik het niet leuk vindt dat ze zomaar in die boeken hebben gekeken heb ik er ook niet aan gedacht om ze weg te halen en ik zou het eerlijk gezegd zelfs nog een beetje kunnen begrijpen dat ze die boeken hebben bekeken toen ze ze zagen liggen (ook al moest je ze van de kast af pakken om te kunnen zien wat voor fotoboeken het waren). Maar ik kan het ook weer niet loslaten dat ze mijn foto's hebben gezien en ik moet ik steeds net moet doen of ik dat niet weet als ik we elkaar zien zoals afgelopen weekend als ze hier allemaal komen bbqen.

Hoe kan ik dit loslaten of moet ik toch iets doen?
Lila-Linda schreef:
13-05-2025 12:17
niet in volwassen relaties hoor
Als dit een volwassen relatie was, hadden die vrienden niet in die boeken gekeken en er zeker niet over geappt zoals ze deden.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Paradise schreef:
13-05-2025 14:34
Ja, dat is waar.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deuren niet platloop bij mensen en ook niet vaak boeken uit kasten trek. Mensen waar ik kom die ken ik goed. Ik heb wel vaak mensen over de vloer en vind het zelf geen punt als het bij mij gebeurt.

Maar dat is inderdaad niet universeel.

Ik moet erbij zeggen dat ik mijn huis weleens verhuur ivm Airbnb. Ik maak zelf ook gebruik van Airbnb. In dat geval ga ik er van uit dat boeken bekeken (of gelezen) mogen worden.
Het was geen boekenkast. Het was ook geen Airbnb appartement. Maak er toch geen situaties van die allemaal niet aan de orde zijn!
Wombat schreef:
13-05-2025 14:54
Het was geen boekenkast. Het was ook geen Airbnb appartement. Maak er toch geen situaties van die allemaal niet aan de orde zijn!
Andere mensen maken hier die situatie van.

Ik reageerde op opmerkingen als:

"Je boekenkast thuis is geen openbare bibliotheek."

"Je leest ook geen kerstkaarten die op de schouw staan."

Dus ik ben het volledig met je eens. Het heeft er niets mee te maken en is off topic. Maar anderen hier vinden het blijkbaar net zo verwerpelijk.
Lila-Linda schreef:
13-05-2025 13:51
maar het punt is: ik weet niet waar jouw grens ligt, dus is het beleefd om even te vragen: mag ik even jouw telefoon gebruiken? Of mag ik even een boek uit je kast pakken?

Je kunt er niet vanuit gaan, dat jouw grens een universele grens is, dus vraag het gewoon even. En doe mensen die even aftasten waar een grens ligt, niet af met "krampachtig"
Soms lijkt het wel of mensen vinden dat hun leven een soort geplaveide weg met rozenblaadjes moet zijn, waar alles makkelijk moet zijn en een doodnormale vraag als "is dit ok?" al teveel moeite, gedoe en een hinderlijk obstakel is.
Ik vind TO opmerkelijk mild. Ik zou woest zijn geweest.

TO, ben je er nog?
Of reageren we hier op een reactie-uitlok-topic?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Overigens zou ik de vriendin niet perse uit de wind houden. Ze heeft het je vertelt, ik neem aan dat ze daarbij ook heeft ingecalculeerd dat dit op de een of andere manier uit zou komen. Kennelijk vond ze het zelf ook dusdanig ernstig, dat ze dit aan jou wilde vertellen. Lijkt me niet dat ze dan kan verwachten dat jij vervolgens je mond houdt en je dan maar de hele tijd ongemakkelijk voelt in hun bijzijn en zoiets ter kennisgeving aanneemt. Als ze niet wil dat je er iets mee doet, maar het wel doodleuk bij je over de schutting werpt, is dat óók nogal merkwaardig.
Sierlijk schreef:
13-05-2025 15:37
Ik vind TO opmerkelijk mild. Ik zou woest zijn geweest.

TO, ben je er nog?
Of reageren we hier op een reactie-uitlok-topic?
Nee hoor ik ben er nog en lees mee alleen ik moest vandaag ook maar gewoon werken :-) En ineens staan er 100 reacties!

Maar ik denk dat ik wel een manier zoek om te laten weten dat ik ervan weet zonder er een grote ruzie mee te veroorzaken maar wel met de boodschap dat ik het niet op prijs stel. Ik ben niet per se woest maar wil er wel iets mee en niet blijven doen of ik van niets weet, dus het fotoboek met foto's van een koe of misschien van henzelf en een briefje vind ik een goed idee en ik vertel het ook aan mijn man zodat hij het ook nog tegen ze kan zeggen. De suggestie hier dat mijn man ze expres op het boek heeft gewezen is echt niet zo hoor, dat weet ik wel zeker.
meisje85 schreef:
13-05-2025 13:30
Waar ik ook trouwens echt niks van snap, is dat die mannen zich een beetje zitten te verlekkeren aan foto's van de vrouw van hun vriend. In mijn wereld is dat (naast dat neuzen in andermans spullen) ook echt geen normaal gedrag.
Dit. Buitengewoon ongepast en ook vernederend voor TO. Want zij heeft een tijd niet geweten dat die 2 gasten weten hoe zij er zonder kleding uitziet en zij hebben elkaar misschien wel blikken toegeworpen tijdens het ontbijt de volgende ochtend / de eerstvolgende verjaardag / het volgende moment dat ze bij elkaar waren en waar TO bij was. En er is zéker over gesproken want er is dus ook over geappt, zelfs nog met de 3e persoon die in de woonkamer lag.

Los van het feit dat ze in jouw spullen hebben zitten neuzen en ik het vernederend voor jou vind, vind ik het ook ronduit asociaal naar jouw partner. Zijn vrienden hebben zich misschien wel zitten opgeilen aan jouw foto's of hebben je in het ergste geval misschien wel afgezeken.

Ik zou er dan ook zeker wat van zeggen, want het feit blijft dat zij met hun handen aan spullen gezeten hebben die niet van hen waren. En boeken die op een kast liggen, daar zit je niet toevallig ineens met je neus in, die moet je pakken. Alle verwijten dat ze ze daar niet had moeten neerleggen vind ik onzin. Het is geen voor de hand liggende plek en een ander heeft gewoon met zijn handen van je spullen af te blijven.

Maar goed en nu. Je kan inderdaad een ander boek neerleggen en dan zou ik er een stock-foto op de 1e pagina in plakken van een oude verlepte oma, maar ik zou denk ik eerder nog gewoon de confrontatie met ze aangaan en je man erover vertellen.
meisje85 schreef:
13-05-2025 15:43
Overigens zou ik de vriendin niet perse uit de wind houden. Ze heeft het je vertelt, ik neem aan dat ze daarbij ook heeft ingecalculeerd dat dit op de een of andere manier uit zou komen. Kennelijk vond ze het zelf ook dusdanig ernstig, dat ze dit aan jou wilde vertellen. Lijkt me niet dat ze dan kan verwachten dat jij vervolgens je mond houdt en je dan maar de hele tijd ongemakkelijk voelt in hun bijzijn en zoiets ter kennisgeving aanneemt. Als ze niet wil dat je er iets mee doet, maar het wel doodleuk bij je over de schutting werpt, is dat óók nogal merkwaardig.
Nee dat klopt want uiteindelijk gaat het om mijn foto's en niet die van haar. Ze zat er zelf dus ook wel mee dus daarom wilde ze het wel vertellen maar vond het ook lastig om er zelf meteen haar vriend mee te confronteren dus daar moeten we het wel nog over hebben.
JJ91 schreef:
13-05-2025 16:07
Nee hoor ik ben er nog en lees mee alleen ik moest vandaag ook maar gewoon werken :-) En ineens staan er 100 reacties!

Maar ik denk dat ik wel een manier zoek om te laten weten dat ik ervan weet zonder er een grote ruzie mee te veroorzaken maar wel met de boodschap dat ik het niet op prijs stel. Ik ben niet per se woest maar wil er wel iets mee en niet blijven doen of ik van niets weet, dus het fotoboek met foto's van een koe of misschien van henzelf en een briefje vind ik een goed idee en ik vertel het ook aan mijn man zodat hij het ook nog tegen ze kan zeggen. De suggestie hier dat mijn man ze expres op het boek heeft gewezen is echt niet zo hoor, dat weet ik wel zeker.
Beide heren gewoon aanspreken en vragen of hun moeders ze geen manieren heeft geleerd. Dan weten ze vast al genoeg….
En dan de mededeling dat het bij jou in huis manieren wel op prijs gesteld worden en dat wanneer zij zich hier niet aan kunnen houden ze niet meer welkom zijn.

Man (vooralsnog) niets zeggen.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Moiren schreef:
13-05-2025 16:25
Beide heren gewoon aanspreken en vragen of hun moedersvaders ze geen manieren heeft geleerd. Dan weten ze vast al genoeg….
En dan de mededeling dat het bij jou in huis manieren wel op prijs gesteld worden en dat wanneer zij zich hier niet aan kunnen houden ze niet meer welkom zijn.

Zolang we vrouwen verantwoordelijk houden voor de opvoeding van mannen...
Lila-Linda schreef:
13-05-2025 16:26
Zolang we vrouwen verantwoordelijk houden voor de opvoeding van mannen...
Moeders aanspreken is altijd wel een dingetje. Dus als je ze even de pin op de neus wil zetten vraag je naar de moeders.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
JJ91 schreef:
Maar ik denk dat ik wel een manier zoek om te laten weten dat ik ervan weet zonder er een grote ruzie mee te veroorzaken maar wel met de boodschap dat ik het niet op prijs stel.
Dan ben je bijzonder mild, want dit zou bij mij zoveel kwaad bloed zetten, dat ik me afvraag of ik dit type man ooit nog in mijn huis wil. Je zit in een lastig parket dat dit vrienden zijn van je partner. Maar ik weet vrij zeker dat mijn man dit ook absoluut niet zou kunnen waarderen van vrienden als die met hun poten aan spullen zitten waar ze helemaal niks mee van doen hebben. Ongeacht wat ze zouden aantreffen. En dan dat bijzonder kinderachtige gedrag erbij zou ook mijn man heel slecht trekken.
Heb gewoon het fatsoen. Dit zou bij ons beiden zodanig over fatsoens -en respectregels heengaan, dat ze waarschijnlijk een degradatie krijgen van vrienden naar kennissen en niet meer in ons huis hoeven slapen.
JJ91 schreef:

Die ruzie veroorzaken ze zelf met hun gedrag.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Je hebt van die geluidskaartjes waar je zelf een bericht kan inspreken. Die kaartjes worden geactiveerd door licht, beweging of een drukknopje. Mijn berichtje zou dan zijn dat hij per direct het huis moet verlaten. Ik denk dat jij wat milder bent. Je kan ook kiezen voor een hard geluid, zodat je zelf hem kan confronteren om het moment dat je het hoort. Een glitterbom zou ook kunnen als je de troep niet erg vindt. Of een combinatie van alledrie.
TO, ik mag toch hopen dat je man er ook wat van vindt als hij weet dat zijn vrienden naaktfoto's van jou hebben gezien. Het zouden mijn vrienden niet meer zijn i.i.g.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
13th_Star schreef:
13-05-2025 17:58
TO, ik mag toch hopen dat je man er ook wat van vindt als hij weet dat zijn vrienden naaktfoto's van jou hebben gezien. Het zouden mijn vrienden niet meer zijn i.i.g.
Dit dus, mijn man zou echt vreselijk hard afknappen op dergelijk gedrag van vrienden. A al aso dat je met je poten aan andermans spullen zit, terwijl je in goed vertrouwen wordt ontvangen en B: dat je dan nog het gore lef hebt om zo'n boek helemaal door te bladeren en daar whatsapp gesprekjes over te voeren over notabene je eigen partner. Mijn man zou echt klaar zijn met dat soort kansloze figuren.
Safrat schreef:
13-05-2025 17:54
Je hebt van die geluidskaartjes waar je zelf een bericht kan inspreken. Die kaartjes worden geactiveerd door licht, beweging of een drukknopje. Mijn berichtje zou dan zijn dat hij per direct het huis moet verlaten. Ik denk dat jij wat milder bent. Je kan ook kiezen voor een hard geluid, zodat je zelf hem kan confronteren om het moment dat je het hoort. Een glitterbom zou ook kunnen als je de troep niet erg vindt. Of een combinatie van alledrie.
Wat kinderachtig allemaal zeg... het gaat om volwassen kerels die godbetert willens en wetens naaktfoto's hebben bekeken. Die krijgen van mij een berichtje per SMS/WA dat ze nooit meer een voet over mijn drempel hoeven te zetten. En dat ze voortaan met hun gore poten van andermans privé moeten blijven.

Daarbij zou ik me achter de oren krabben als mijn partner die kansloze figuren nog wel zou willen zien.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
Nou ja, dat ook ja. Wat je verder kan vinden van of die fotoboeken anders opgeruimd hadden kunnen worden, als mijn vrienden dat soort foto’s van mijn vrouw zien doen ze het boek direct dicht en zwijgen als een Egyptische mummie. Anders kunnen ze een tik met de hoefjes krijgen
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
Lila-Linda schreef:
13-05-2025 13:37
over je eigen boeken, weet je wat mag en niet-mag. En in mijn kast mogen mensen ook neuzen.
Maar bij een ander vraag ik toch even of ik het mag. Gewoon voor de zekerheid.
Er is echt niks mis met communiceren
Dit. Bovendien nog nooit meegemaakt dat bezoek gaat neuzen bovenop mijn boekenkast of vraagt naar boeken/dozen op de kast.
Prikkels schreef:
13-05-2025 16:18
Dit. Buitengewoon ongepast en ook vernederend voor TO. Want zij heeft een tijd niet geweten dat die 2 gasten weten hoe zij er zonder kleding uitziet en zij hebben elkaar misschien wel blikken toegeworpen tijdens het ontbijt de volgende ochtend / de eerstvolgende verjaardag / het volgende moment dat ze bij elkaar waren en waar TO bij was. En er is zéker over gesproken want er is dus ook over geappt, zelfs nog met de 3e persoon die in de woonkamer lag.

Los van het feit dat ze in jouw spullen hebben zitten neuzen en ik het vernederend voor jou vind, vind ik het ook ronduit asociaal naar jouw partner. Zijn vrienden hebben zich misschien wel zitten opgeilen aan jouw foto's of hebben je in het ergste geval misschien wel afgezeken.

Ik zou er dan ook zeker wat van zeggen, want het feit blijft dat zij met hun handen aan spullen gezeten hebben die niet van hen waren. En boeken die op een kast liggen, daar zit je niet toevallig ineens met je neus in, die moet je pakken. Alle verwijten dat ze ze daar niet had moeten neerleggen vind ik onzin. Het is geen voor de hand liggende plek en een ander heeft gewoon met zijn handen van je spullen af te blijven.

Maar goed en nu. Je kan inderdaad een ander boek neerleggen en dan zou ik er een stock-foto op de 1e pagina in plakken van een oude verlepte oma, maar ik zou denk ik eerder nog gewoon de confrontatie met ze aangaan en je man erover vertellen.
Ik heb de hele discussie teruggelezen en bedankt voor de VELE reacties..!!

Dit is het eigenlijk voor mij. Ik ben niet zozeer extreem boos en hoef ook geen grote ruzie te maken of ze uit mijn (ons) leven te verbannen of zoiets. Maar ik vind het eigenlijk vernederend dat ik blijkbaar te kijk sta en ze dit met elkaar bespreken en ondertussen aan mij niets laten blijken. Ik wil op een (volwassen) manier kenbaar maken aan ze hoe ik mij nu erbij voel als we elkaar zien en dat wil ik oplossen. Ik ga er denk ik wel over beginnen door een grapje te maken over in andermans spullen kijken of inderdaad door dat boek met andere foto's neer te leggen maar er daarna wel serieus op terug te komen dat ik het niet oke vindt dat ze dit zomaar hebben zitten bekijken. Dan hoop ik dat ze gewoon toegeven dat het inderdaad niet iets grappigs is en als het een oprechte reactie is is het voor mij dan wel klaar. En door ze op een volwassen manier probeer te confronteren staan ze zelf te kijk en voelen ze dat hopelijk ook. Maar ik maak het wel bespreekbaar met mijn vriendin en ook mijn man zodat die ook nog tegen ze kan zeggen dat dit niet oke is als het nodig zou zijn en ze minder volwassen reageren als ik hoop.

En ja ik vond het ook niet handig om dit zo te laten liggen, heb ik wel van geleerd.
jj91 wijzigde dit bericht op 13-05-2025 20:27
1.41% gewijzigd
Paradise schreef:
13-05-2025 13:49
Nieuwsgierigheid is een vorm van interesse. Je bent als nieuwsgierig mens per definitie geïnteresseerd in de persoon of het object dat je benadert.
Wat een domme reactie. Je hebt toch beheersing? Al zou ik nieuwsgierig zijn en ik loop op een mooie zomerse dag door een straat met huizen en jij hebt je voordeur wagenwijd openstaan om het een beetje door te laten waaien, is dat dan een uitnodiging voor mij om ongenodigd ineens in je woonkamer te staan? Want het is gewoon ordinaire interesse?

Als je ergens nieuwsgierig naar bent en je weet niet hoe je gastheer/vrouw zich ergens bij voelt, dan vraag je het. Als iemand dan zegt, mi casa est su casa of je mag alle laden en deuren opentrekken, dan wéét je dat en heb je het gechecked. Maar je gaat niet zomaar wat doen omdat jij je nieuwsgierigheid niet kan temmen.
Lila-Linda schreef:
13-05-2025 13:51
maar het punt is: ik weet niet waar jouw grens ligt, dus is het beleefd om even te vragen: mag ik even jouw telefoon gebruiken? Of mag ik even een boek uit je kast pakken?

Je kunt er niet vanuit gaan, dat jouw grens een universele grens is, dus vraag het gewoon even. En doe mensen die even aftasten waar een grens ligt, niet af met "krampachtig"
nou dit dus. Honderd procent eens. Je weet niet hoe een ander erin staat, dus check je het.
NomenNesci0 schreef:
13-05-2025 20:17
Wat een domme reactie. Je hebt toch beheersing? Al zou ik nieuwsgierig zijn en ik loop op een mooie zomerse dag door een straat met huizen en jij hebt je voordeur wagenwijd openstaan om het een beetje door te laten waaien, is dat dan een uitnodiging voor mij om ongenodigd ineens in je woonkamer te staan? Want het is gewoon ordinaire interesse?

Als je ergens nieuwsgierig naar bent en je weet niet hoe je gastheer/vrouw zich ergens bij voelt, dan vraag je het. Als iemand dan zegt, mi casa est su casa of je mag alle laden en deuren opentrekken, dan wéét je dat en heb je het gechecked. Maar je gaat niet zomaar wat doen omdat jij je nieuwsgierigheid niet kan temmen.
Volgens mij was het laatste woord hier inmiddels wel over gezegd. Omdat het ook off topic is.

Met je vergelijking die als een tang op een varken slaat. Huisvredebreuk (wat strafbaar is) vergelijken met onbeleefdheid: dan heb je er allemaal niets van begrepen.

Als je een domme reactie zoekt, moet je je eigen bijdrage nog even lezen.
Ik vind je heel mild, TO. Kan zijn dat je het echt niet zo heel erg vindt.
Maar als het is omdat je bang bent om ruzie te creëren: dat is nou precies waarom veel vrouwen veel te veel maar accepteren. Als we het maar gezellig houden. Boos worden is eng want wat vindt een ander daarvan?

Daar mag het wel eens klaar mee zijn. Je hebt net zoveel recht op ruimte als een man. Ook op psychologische ruimte! Ze zijn een grens over gegaan, dat weten ze donders goed, en dat mogen ze ook echt wel horen, op een directe manier.

Ik wil niet beweren dat je voortaan maar scheldend over straat moet, of dat we allemaal een ultrakort lontje moeten krijgen, maar je hebt er nu echt álle reden toe om gewoon boos te zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven