Foute exen

28-09-2009 20:23 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoevaak ik hier op het forum niet de uitdrukking *foute ex* tegenkom. Wat een lul. Niet te geloven dat het bestaat, zo n man.

Ik vraag me dan altijd af> vanaf wanneer is hij fout geworden? Had je niet gelijk door dat hij foute boel was? Of is hij tijdens jullie relatie fout geworden?

En in het verlengde daarvan vraag ik me af> als jij zijn splinter ziet, ben je je dan eigenlijk wel bewust van de balk in je eigen oog? Want ik vind het maar moeilijk te geloven dat het altijd en alleen maar aan de Foute Ex ligt.

Mijn vraag aan dames met foute exen hoe dit zit. Uit nieuwsgierigheid.
quote:sprankelend schreef op 29 september 2009 @ 09:40:

Je maakt een uitzondering voor de man die zijn vrouw mept. Wellicht cru, maar wanneer dat soort situaties lang stand houden vind ik juist wèl vaak dat er sprake is van een balk. Niet omdat een vrouw OOIT schuld heeft als een man haar slaat. Maar wel omdat ze niet heeft gezien dat de sleutel om de situatie te doorbreken bij haar lag.Dat heeft ze dus uiteindelijk wél gezien, aangezien het hier om exen gaat. De ene vrouw doorbreekt de situatie na een paar maanden en de ander na heel veel jaar, maar als het om een ex gaat, betekent dat dat de situatie uiteindelijk is doorbroken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dat ontken ik toch ook niet?

Ik weet niet zo goed wat je met je reactie wilt zeggen.
sprankelend wijzigde dit bericht op 29-09-2009 10:01
Reden: onnodige quote verwijderd
% gewijzigd
Jij beweert dat die vrouw niet heeft gezien dat die sleutel om de situatie te doorbreken bij haar lag, maar dat heeft ze dus wél gezien, dat is wat ik ermee wil zeggen. Ze heeft het alleen niet metéén gezien.
Ja, maar dat is zo'n beetje de centrale stelling. Zag je wel of zag je niet de balk in je eigen oog. Nijn zegt dat ze een uitzondering maakt voor deze situaties, ik ben het daar niet in alle gevallen mee eens.

In al deze verhalen gaat het om exen. Dus éérst was er een relatie (zag men het kennelijk niet) en toen was die voorbij (zag men het kennelijk wel).

Ik krijg een beetje het gevoel dat mijn post je tegen de haren instrijkt. Klopt dat?
Ik heb iets soortgelijks wel meegemaakt, dat klopt wel.

Ik denk trouwens wel dat ik al heel lang wíst dat ik zelf de stap moest zetten om de situatie te beëindigen, maar op de een of andere manier lukte het steeds niet om de stap ook daadwerkelijk te zetten, om een achteraf totaal onbegrijpelijke reden, want toen het eenmaal uit was heb ik nooit een moment overwogen om terug te gaan.

Ik denk dat ik ergens het idee had dat ik er nou eenmaal aan begonnen was en dat het zwak was om weg te lopen, dat ik alles geprobeerd moest hebben, et cetera, iets wat ik nu soms in topics lees van anderen die ongelukkig zijn in hun relatie en waar ik dan altijd tegenin ga. Als het zo duidelijk is dat een relatie je doodongelukkig maakt moet je voor jezelf kiezen en gaan, je hebt niet de verplichting om alles te doen om te zorgen dat het werkt of om die ander te 'redden', dat was iets wat ik toen helemaal verkeerd zag, want ik wilde wél alles proberen, tegen beter weten in en hoe ongelukkig ik er ook mee was.
Carolien Roodvoets beschrijft in het boek "het Monsterverbond" niet alleen de verschillnde types "foute mannen"maar ook per type het soort vrouw wat valt voor een dergelijke man. En uiteindelijk zou je kunen stellen dat het gedrag van die vrouw net zo goed "fout" is, al is het doorgans wel zo dat in relatie de vrouw het meest last heeft van haar eigen "fout".
Ik heb een hele dierbare ex, die nog altijd een van mijn beste vrienden is omdat hij zo attent en hartelijk en gastvrij is, alles voor je overheeft.

Maar voor een van zijn latere vriendinnen bleek hij de meest foute ex te zijn die er bestaat. Blijkbaar haalde zij (ongewild en onbewust) het slechtste in hem naar boven. Niet dat hij gewelddadig was, maar hij heeft wel op een zeer kwetsende manier gelogen en bedrogen.

Ik ben er nog altijd beduusd van wat hij haar heeft geflikt. Soms heb ik wel gedacht de vriendschap om die reden met hem te moeten verbreken, maar ik probeer hem zoals hij nu is los te zien van die zwarte periode toen hij met haar was.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Mijn post was niet bedoeld om jou, of wie dan ook, tegen de haren in te strijken. Maar de boodschap doet dat nou eenmaal. Alleen, dat maakt de boodschap niet minder valide.

Mijn (ex)man heeft één keer gedreigd me te slaan. Toen heb ik de kinderen opgepakt en ben ik anderhalve maand naar familie in het buitenland gegaan. Maar je bent deel van een gezin, die man is de vader van je kinderen, en tegen de tijd dat de stap naar fysieke dreiging wordt gezet ben je met miniscuul kleine stapjes al zó ver over je eigen grenzen heen. Probleem is dat je vooruit kijkt en veel te weinig achterom . Uiteindelijk kwam ik terug. Twee maanden later had ik prijs. Ik heb hem meteen de deur uit gezet. Maar toen hij een paar weken later weer thuis was om de kinderen te zien en hij me omdat ik huilde in zijn armen nam wist ik dat hij de enige persoon op aarde was die ooit de wond die hij zelf gemaakt had bij mij zou kunnen helen. En dus dat ik zou er bewust voor zou moeten kiezen om verder te leven met een wond die voor altijd zal blijven bestaan. Dat is bijna een tegennatuurlijke keuze. Dus alle begrip voor vrouwen die moeite hebben om hem te maken. In alle eerlijkheid weet ik niet wat in dat moment mijn balans heeft laten doorslaan naar weggaan. Het was 49,999 tegen 50,001. Meer geluk dan wijsheid dat het lukte dus.

Maarrrrrrr... had ik een balk in mijn oog? Ja.
Wow dejavu,een man die je dierbaar is, één van je beste vrienden, attent, hartelijk en gastvrij, iemand die alles voor je over heeft. Wow meid, geef mij zo'n ex!

Waarom is het tussen jullie dan misgegaan? Als mijn ex zo was geweest, dan had ik nooit een scheiding aangevraagd. Willen we niet allen een man die je dierbaar is, één van je beste vrienden, attent, hartelijk en gastvrij. Zo eentje die alles voor je over heeft. Ik teken daar voor.
Naast een foute ex, staat altijd een andere ex die net zo goed fout kan zijn geweest, maar misschien ook niet.

Maar hoe fout kan het gaan, en wie is dan de hoofdschuldige dat het fout ging, dat is iets wat we stiekem allemaal willen weten. We denken dat er altijd schuldigen moeten zijn, want hoe kan het anders fout lopen?

Maar zo simpel ligt het niet altijd. Bijvoorbeeld:

Een foute ex kan een persoonlijkheidsstoornis/contactstoornis hebben die nooit gediagnosticeerd is en die pas goed tot uiting komt als er extreme spanningen in huis zijn. Probeer dan maar eens in alle redelijkheid van zo iemand te scheiden, dat gaat je niet lukken omdat je tegen een onvermogen aan botst.

Dat is niemands schuld. De foute ex heeft zichzelf ook niet gemaakt, en de partner heeft part noch deel aan het ontstaan van de stoornis/beperking van de ander.

Soms lees ik op dit forum verhalen waar de persoonlijkheidsstoornis/contactstoornis van de (a.s). ex van het scherm af spat en nog twijfelt de topic opener dan aan zichzelf.
Tjah ik heb er twee. Maar of ze echt " fout" waren dat weet ik zo niet. Maar ze pasten iig totaal niet bij mijn persoonlijkheid en mijn toekomst dromen.

Mijn ene ex kon zijn ex weer niet los laten en is nooit vol voor onze relatie gegaan. Elke keer weer dat gezeur van ja maar met haar dit met haar dat. En ik liet het maar toe omdat ik hem niet kwijt wilde raken. Niet echt de perfecte basis voor een relatie. Eigenlijk zaten we beide fout. Hij door zijn ex niet los te laten en ik door niet voor mezelf te kiezen.

Mijn andere ex loog veel. Geen grote leugens gelukkig over drugs ofzo, dat moest er ook nog eens bijkomen. Maar hij voelde zich te min voor mij. Ik woon al jaren op mezelf en hij heeft altijd thuis gewoond. Hij schaamde zich daarvoor dus ging hij dingen verzinnen dat hij ook had samengewoond etc. Ik had wel door dat er dingen niet klopten maar heb maanden oogkleppen op gehad omdat ik het niet wilde zien. Eigenlijk zat ik dus ook in deze relatie fout door niet voor mezelf te kiezen.

Een echte foute man is voor mij een relatie waarin ik wel mezelf ben en blijf maar dat de foute man me probeert te veranderen, vreemd gaat terwijl ik het niet door heb, en gewoon heel sneaky is.

Mijn huidige vriend is geen van dat alles. Het is een lieverd, soms met gebruiksaanwijzing maar die heb ik zelf ook .
Nell, je hebt gelijk dat dat vreemd is. Maar al die leuke karaktertrekken bleken niet voldoende voor een gezonde relatie op de lange termijn. Ik heb het na een paar jaar uitgemaakt omdat ik het gevoel had dat er iets wezenlijks miste: echte liefde, het honderd procent voor iemand gaan ondanks alles. Je kwetsbaar opstellen. Dat kon hij niet. Dat is later op een keiharde manier wel gebleken toen die andere ex dat wel van hem verlangde.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Ja Dejavu, het komt wat vreemd over, maar zoals je het beschrijft snap ik het wel.

Eigenlijk zat er toch iets fundamenteel fout, maar omdat hij best aardig is kon je daar niet de vinger op leggen.

Nu wel, omdat het zo openlijk tot uiting is gekomen. Vroeger of later was je daar hoe dan ook tegenaan gelopen, dus ja, goed dat je het tijdig hebt uitgemaakt, nu heb jij niet al die ellende.

Tja, toch een beetje een foute ex (met vertraging) misschien wordt een ex fouter naarmate je de relatie langer laat ontsporen. Als je tijdig opstapt heb je niet zoveel nare herinneringen aan die persoon, en lijkt die ex ook minder 'fout'.
Oh, ze zijn er echt wel hoor foute exen! En ook ik heb er 1, de enige fout die ik heb gemaakt (in mijn ogen dan) is dat ik er niet veel eerder een punt achter heb gezet.

Ik kende mijn charmante ex al een paar jaar. Na een paar weken om elkaar heen draaien werden we een stel. Omdat ik e.e.a. gehoord had over zijn gokverslaving heb ik hem daar direct naar gevraagd. Hij gaf aan onwijs veel spijt te hebben, had zijn relatie en huis vergokt en had daar veel van geleerd. Alle schulden waren afbetaald en hij wilde met een schone lei beginnen.

Ik was 19 jaar en zat erg met mijzelf in de knoop (was erg onzeker omdat al mijn vrienden mij hadden laten vallen doordat ik lichamelijke klachten had, waar ik overigens na een operatie weer redelijk goed van hersteld bent) en mijn eigenwaarde was tot onder 0 punt gedaald.

Al snel merkte ik dat er dingen niet klopten maar omdat ik mijzelf weinig waard vond stak ik mijn kop in het zand. Uiteindelijk hebben we bijna 2 jaar een knipperlichtrelatie gehad en kwam voor mij de omslag toen hij me belazerde voor maar liefst 10 GULDEN.

Niet was meneer nog steeds zwaar gokverslaafd (wat ik inmiddels wel doorhad) hij bleek ook te snuiven, dealde zelfs om aan geld te komen, was vreemd gegaan etc..... (dit heb ik allemaal pas gehoord in de maanden nadat het uit was).

Dus ja ik ben naief geweest en het was heel stom om bij hem te blijven, maar ik ben ik daardoor een fout persoon, is hij daardoor minder fout? Ik vind van niet.
Ik gebruik de term 'foute ex' eigenlijk nooit. Ik stel me er iemand bij voor die totaal anders is dan hij voor deed komen en daardoor een ex is.

Foute mannen... daar heb ik genoeg ervaring mee. En dan op het vlak van het niet zo serieus omgaan met relaties enzo. Uitwisselingsstudenten die weer naar huis gaan, mannen die erom bekend staan veel vriendinnen te hebben, die zocht ik uit! Ik denk dat ik dat deed om de genoegdoening te willen voelen als zo'n man tegen alle verwachtingen in voor míj anders zou worden. Niet voor al die meiden die me voorgingen, maar voor míj. Stom, het is alsof je vraagt om een knal voor je kop, maar toch kun je niet 100% bepalen voor wie je valt en voor wie niet.

Maar: ben uiteindelijk met de laatste 'foute man' enorm gelukkig, al 5 jaar! Het is me gelukt, hahaha.
quote:Susan schreef op 29 september 2009 @ 10:29:

Ik denk dat ik ergens het idee had dat ik er nou eenmaal aan begonnen was en dat het zwak was om weg te lopen, dat ik alles geprobeerd moest hebben, et cetera, iets wat ik nu soms in topics lees van anderen die ongelukkig zijn in hun relatie en waar ik dan altijd tegenin ga. Als het zo duidelijk is dat een relatie je doodongelukkig maakt moet je voor jezelf kiezen en gaan, je hebt niet de verplichting om alles te doen om te zorgen dat het werkt of om die ander te 'redden', dat was iets wat ik toen helemaal verkeerd zag, want ik wilde wél alles proberen, tegen beter weten in en hoe ongelukkig ik er ook mee was.Yep yep, helemaal mee eens
quote:Dejavu schreef op 29 september 2009 @ 11:11:

Nell, je hebt gelijk dat dat vreemd is. Maar al die leuke karaktertrekken bleken niet voldoende voor een gezonde relatie op de lange termijn. Ik heb het na een paar jaar uitgemaakt omdat ik het gevoel had dat er iets wezenlijks miste: echte liefde, het honderd procent voor iemand gaan ondanks alles. Je kwetsbaar opstellen. Dat kon hij niet. Dat is later op een keiharde manier wel gebleken toen die andere ex dat wel van hem verlangde.Ik denk dat hier de meeste 'normale' relaties om uitgaan. Op zich is er niet iets heftigs voorgevallen (geweld, vreemdgaan etc) en daarom moddert het vaak toch nog lange tijd aan. Of aanmodderen... op zich zullen beiden zich redelijk gelukkig zien, of wellicht 1 v/d 2, maar toch mist er iets essentieels wat nooit komen zal.
Ik denk dat mannen of vrouwen iemand een foute ex gaan noemen omdat hij/ zij ook de kans heeft gehad zich fout te gedragen. Een gebrek aan eigenwaarde misschien ook van beide kanten en een relatie die al lang niet leuk meer is omdat de grenzen worden overschreden maar niemand gooit het bijltje erbij neer. (door gewenning of een soort van verslaving)

Inderdaad de kop in het zand steken.

Door niet te accepteren vanaf het aller eerste moment dat iemand je slecht behandelt en te weten wat je wil in een relatie zorgt ervoor dat je jezelf en een ander niets meer hoeft te verwijten omdat je jezelf goed gaat behandelen en dan bepaalde dingen misschien ook sneller doorziet en al niet eens met mensen die jou niet goed behandelen in zee gaat.
quote:Paekzwart schreef op 28 september 2009 @ 22:19:

Ik vond dat vorige verhaaltje wat ik typte meer slaan op het gehele topic maar daar reageer je dan weer niet op, jammer.

Het verhaal daaronder geeft nog eens aan dat het raar is om te denken dat iemand het zelf wel oproept en dus ook fout is. En dat ik het eigenlijk heel gevaarlijk vind om te roepen dat áls iemand eindelijk het lef heeft om te zeggen dat zijn of haar partner fout zit je het bij voorbaat naast je neerlegt als zijnde niet waar.

Dan moet je gaan kijken naar de redenen waarom iemand dat zegt, hoe de situatie precies is!

En dat mensen die in een relatie zitten en zelf zeggen er tevreden mee te zijn of die andere gelijkwaardige relaties uit het eerder topic, zoals jij, misschien wel helemaal niet zo gelijkwaardig zijn. Als iemand er trouwens gelukkig mee is, soi.

Als je offtopic reageert dan is het niet vreemd dat een andere forummer om verduidelijking vraagt.

Het gaat in dit topic niet om "waar" of "niet waar". Het punt is nou juist dat er twee nodig zijn voor een relatie en dat er ook twee nodig zijn voor een slechte relatie. Ik ben het met TO en anderen eens dat het niet aangaat de volledige verantwoordelijkheid voor het falen van een relatie op andermans bord te leggen. It takes two to tango, ook in slechte relaties.

Wat de eventuele gelijkwaardigheid binnen mijn relatie of die van anderen met dit topic van doen heeft zie ik niet.
quote:wuiles schreef op 29 september 2009 @ 22:54:

[...]

Als je offtopic reageert dan is het niet vreemd dat een andere forummer om verduidelijking vraagt.

Als ik het off-topic had gevonden had ik het niet gepost. Zie eerdere uitleg waarom ik het postte.

Het gaat in dit topic niet om "waar" of "niet waar".

Naar mijn idee gaat dit topic over het feit dat er geen foute exen zijn (niet waar) of wel foute exen zijn (waar). De stelling luidt dat het "niet waar" is en TO opent het om te vragen of men vindt dat men er zelf een aandeel in zit. Mijn stelling is dat er geen eigen aandeel in hoeft te zitten.

Het punt is nou juist dat er twee nodig zijn voor een relatie en dat er ook twee nodig zijn voor een slechte relatie.

Het gaat hier om EXEN. Dus dat betekent dat de relatie inmiddels is beëindigd. Er is er maar één nodig voor een slechte relatie en als je dat niet pikt wordt het dientengevolge een ex. Zie volgende zin van mij.

Ik ben het met TO en anderen eens dat het niet aangaat de volledige verantwoordelijkheid voor het falen van een relatie op andermans bord te leggen. It takes two to tango, ook in slechte relaties.

Mijns inziens begint elke relatie in principe leuk en ga je er op dat moment vanuit dat de ander het beste met jou voorheeft. Op een dag begint er een probleem (zie mijn voorbeelden wat er allemaal mis kan gaan). Je probeert ze eerst nog op te lossen en uiteindelijk blijkt het onoplosbaar, dat is niet de ene dag prima relatie en de volgende is het je foute ex. In de tussentijd heb je een mindere tot slechte relatie of je hebt altijd een slechte relatie gehad maar wist het niet. Zoals voor sommigen vreemdgaan als een klap aankomt terwijl hij dat altijd zo afkeurde.

Wat de eventuele gelijkwaardigheid binnen mijn relatie of die van anderen met dit topic van doen heeft zie ik niet.

Ik vind een foute ex vaak voortkomen uit dat die ex de ongelijkwaardigheid zocht. En dat probeer ik hier ook weer aan te geven. Maar ook hier zeg jij weer dat slechte relaties aan alletwee liggen en je gelooft dus niet in ongelijkwaardigheid, ongelijkwaardigheid is juist als het aan maar één iemand ligt.

quote:Phiep schreef op 28 september 2009 @ 22:25:

Een foute ex is een ex die ofwel een foute man is (niet oprecht en vragen om problemen) ofwel in combinatie met jou tot een foute man wordt. Wanneer je dus niet het beste in de ander naar boven haalt, wanneer je dus blijkbaar niet voor elkaar gemaakt bent, en dan x100, dan heb je een foute ex.

Zo iemand aan wie je vast zit omdat je m niet los kan laten. Als een schok waarbij je spieren verkrampen en je dus niet los kan laten. Dan heb je een foute ex te pakken.Wat een onzin. Vooral dat niet kúnnen.
quote:Daffodil schreef op 29 september 2009 @ 02:46:

Hij loog, hij manipuleerde.

Ik accepteerde. Tja.

Maakt mij dat net zo fout als hem? Nee (vind ik).

Maakt mij dat stom dat ik het zo lang volhield? JA!

Is het goed dan? Is het niet goed, dan is het fout. In ieder geval net zo fout als hij zich gedroeg.

Wel denk ik dat die "foute man" een vrouw waar hij oud en grijs mee wil worden heel anders zal behandelen dan hij jou heeft behandeld. Gewoon een slechte combinatie dus.
Kunnen het ook gewoon een man met fouten noemen.

Net als ieder ander eigenlijk (in meer of mindere mate)
Doubt kills more dreams than failure ever will
quote:Madhe schreef op 30 september 2009 @ 19:03:

[...]

Is het goed dan? Is het niet goed, dan is het fout. In ieder geval net zo fout als hij zich gedroeg.

Wel denk ik dat die "foute man" een vrouw waar hij oud en grijs mee wil worden heel anders zal behandelen dan hij jou heeft behandeld. Gewoon een slechte combinatie dus.

Misschien ben ik wel een irritante moraalridder maar ik vind anderen bewust voorliegen en manipuleren behoorlijk onsympathiek en fout. Misschien dat zo iemand met een ander wel gelukkig wordt.

Gelukkig maar voor hem. Als een nieuwe liefde zijn ex vroeger keihard heeft voorgelogen en gemanipuleerd vind ik dat een behoorlijke afknapper want ook al zou zo iemand dat niet bij mij doen; het zit duidelijk wel in zijn karakter. En ja ik doe ook vast veel dingen wel fout maar bewust liegen en manipuleren? Hebben ze geen geweten ofzo?
Ik zeg niet dat het gedrag niet fout is. Ik denk alleen niet dat het perse in het karakter zit. Dus om de hele persoon fout te noemen, terwijl diegene ook anders kan? Nah.

Maar ik had al door dat ik er anders tegenaan kijk. Misschien omdat ik me zelf ook wel "fout" heb gedragen, terwijl ik toch echt niet fout ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven