Ga ik te ver met mijn verliefde gevoelens?

23-09-2019 21:16 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Sinds juli van dit jaar ben ik enorm verliefd geworden op een vriend die ik dagelijks spreek via whatsapp en bellen en hem wekelijks ook zie. Ik heb zelf autisme dus het is voor mij al moeilijk om vriendschappen aan te gaan en bij deze jongen gaat het toch ver omdat ik verliefd ben op hem. We spreken vaak af in het weekend als hij en ik niet hoeven te werken. Hij weet dat ik verliefd op hem ben. Hij geeft aan dat er wel een mogelijkheid kan zijn dat hij ook verliefd op mij wordt. Hij zegt in ieder geval geen nee en wilt het aanzien. Voor zover gaat zit het dus oké.

Nu komt het probleem: Hij zegt wel dat hij ben bijna niemand dagelijks praat en intresse toont. Nou gaat het contact etc wel prima allemaal. Maar hij heeft mij verteld dat hij veel berichten op instagram krijgt van andere jongens. Hij geeft daar wel aan dat hij geen intresse besteed aan die mensen behalve alleen om te chatten. Hij zegt dat hij een fetisj heeft en wel actief aan het kijken is naar iemand die ook dezelfde fetisj hebben om te ontdekken. Hij gaf aan het met mij ook te willen doen, wat ik overigens prima heb gevonden. Maar hij gaf aan het ook met andere te willen proberen. Ik weet niet wat ik hiervan van moet vinden. We appen dagelijks, hij zegt dat ik speciaal ben in het contact, maar verliefd is hij niet zegt hij eerlijk.

Ondertussen zit hij wel op instagram en geeft hij zijn nummer aan mensen die hem wel aanspreken voor die fetisj. Ik merk dat ik tegenwoordig vaker de alcohol pak, omdat ik bang ben dat de verliefdheid eenzijdig is. Soms zijn de gedachtes zo erg dat ik zelfs een wijnfles mee naar mijn werk neem. En vooral als hij mij verteld hoe lijk hij het had met een fetisj date van hem. Ik kan er niet tegen, maar kan het hem niet verbieden omdat we geen relatie hebben. Dus dan pak ik vaak de alcohol om het maar weg te drukken.

Wat zouden jullie in deze situatie doen of hebben jullie tips voor mij?
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
10-10-2019 17:10
Maar dit klinkt toch allemaal heel obsessief en een tikkeltje ongezond hoor. Is het echt niet de bedoeling dat je meer met jezelf aan de slag gaat? Die man heeft je een lift gegeven en nu is hij alles waar je aan kan denken lijkt het wel en hij vervangt daarmee de obsessie met je ex.

Ik snap wel dat je dit zegt vanuit een niet-autistisch perspectief, maar denk dat TO in de hoofdzaak probeert manieren te vinden om intermenselijke relaties op te bouwen. Ik snap ook dit voor de niet-autistische mens overkomt als obsessief, maar wat voor jou en mij heel soepel en normaal is (van small talk naar meer, al dan niet in gradaties) is voor iemand voor wie elke stap er één is op een onbekend, angstig, pad, heel lastig. Waardoor het obsessief lijkt te zijn.

Voordeel is, de TO weet dit allang van zichzelf. Door bekendheid met zijn stoornis, diverse therapieën en trainingen. Hij toont zich daarin kwetsbaar en eerlijk en vraagt feitelijk puur om advies hoe hij praktisch intermenselijke reacties het best kan aanpakken.

Dat is iets waar veel forumers van kunnen leren. De 'autist' Eric kent zichzelf vele malen beter dan de meesten hier. Ik vind hem daarom een Koning die een prijs verdient. Hij is al geregeld op zijn gezicht gegaan en erkent dat ook! Hij vraagt concrete tips hoe hij zijn sociale leven makkelijker kan maken. Geen oordelen, diagnoses, enz.

Dus misschien moet ieder die dit leest daarop ingaan, in plaats van iets anders.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
eric1993 schreef:
10-10-2019 16:55
Bedankt voor uw lange uitleg!

Graag gedaan Eric. Ik heet trouwens geen 'u', dan voel ik mij zo oud ;-)

Ik moet wel zeggen dat dit bij mijn beperkingen komt. Het aanvoelen via whatsapp of hij interesse heeft of niet. Ik kan dat niet aanvoelen heb ik het idee. Het is heel moeilijk voor mij, daarom als ik app dan hou ik het vaak kort om de ander niet ten last te zijn. Maar ik heb gemerkt dat ik soms dus ook het geapp afkap als die persoon tegenover mij juist wel de interesse heeft. Het komt erop neer dat ik dat dus eigenlijk gewoon niet weet.

Ik herken dit wel van een autistische vriend. Hij weet eenvoudig niet wat hij moet zeggen, terwijl ik dan net denk: 'hallo, geef hierop eens antwoord!' Een voorbeeld: er waren nogal wat dingen in wederzijdse vriendenkring. Er was door allerlei omstandigheden geen gelegenheid dit rustig te bespreken. Daarom stelde ik per app voor samen ergens heen te gaan, b.v. iets eten, om het rustig met elkaar te bespreken. Geen antwoord. Ik voelde mij enorm afgewezen. Toen ik er nadien naar vroeg zei de vriend: 'Ik wil best met jou ergens eten, maar begreep niet waarom dat elders moet. Daarom heb ik niet gereageerd.' Hij zei dus niet: 'ik snap dat je met mij alleen wilt praten in een wat rustiger omgeving, Wat is er aan de hand Argentovivo?' Het was geen kwaadheid, hij begreep het gewoon echt niet. Hij legde geen link tussen alle gebeurtenissen, ofschoon hij van alle getuige was(!) Hij snapte oprecht niet dat ik alles bijeen genomen even een rustig moment wilde dit met hem te bespreken. Zei letterlijk: 'ik heb daar dus geen antennes voor.' Zo sneu achteraf ook voor hem. Pas later begreep hij de 'botheid' van zijn niet reageren op mijn uitnodiging voor dat etentje.

Ik heb hem sinds dinsdag niet meer geappt. Morgen heb ik gesprek met mijn behandelaar, dus dan wil ik dit ook met haar bespreken.

Ik zit te denken om hem morgenavond een app te sturen als: "Joo Tom, ik wens je een heel fijn weekend! Ik zie je dinsdag weer". Is dit dan wel mogelijk om het naar hem te appen? Dan hebben we geen lang contact, maar we hebben dan wel mekaar even gesproken op app.

Ik zou zeggen: 'Joo Tom, ga je nog iets leuks doen dit weekend? Zie je dinsdag weer.' Een vraag nodigt de ander uit daarop te antwoorden. 'Ik wens je een fijn weekend' is meer gesloten en impliceert geen antwoord. Dat deel was ik absoluut met viva-amber eens!


Er schijnt hier in Breda een AB-cafe te zijn voor mensen met autisme heb ik gehoord vorige week in de groep. Ik ben aan het onderzoeken of het ook iets is voor mij, maar gamers komen daar niet volgens mij. Dat is dan wel een minpunt.

Je kunt toch autisten naast gamers hebben? Misschien is het ook niet verkeerd voor jou met beiden om te gaan?
argentovivo wijzigde dit bericht op 11-10-2019 01:41
1.92% gewijzigd
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
10-10-2019 21:07
Yes.
Maar gelukkig krijgt ie nu forumtherapie :P

Dat zouden meer mensen moeten doen!
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Argentovivo schreef:
11-10-2019 01:31
Dat zouden meer mensen moeten doen!

Vind je? Ik vind het nogal gevaarlijk.
Wat mij betreft valt het zelfs onder medisch advies.
Alle reacties Link kopieren
Argentovivo...jij hebt al een heel stuk geschreven over een geïnteresseerde conversatie...blijkbaar komt jouw advies ook niet aan.
To kent die ander helemaal niet en is ook niet vol van de ander.

Hij wil graag vrienden net als iedereen. Een vriendschap bouw je niet op met obsessief contact dat alleen over jezelf gaat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Argentovivo schreef:
11-10-2019 01:31
Dat zouden meer mensen moeten doen!
Geven of krijgen?

Want beiden moet je niet willen.
Lucifer2018 schreef:
11-10-2019 07:37
Geven of krijgen?

Want beiden moet je niet willen.

Precies. Ik moet er niet aan denken dat mijn autistische kind zo'n type treft op een forum. Voor het zelfde geld zit je een fiep te voeden of een maandenlange therapie te verkloten.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
10-10-2019 23:35
Dus 2 weken later ben je volledig verliefd op iemand anders...
Ik denk niet dat het verliefdheid is wat jij voelt.

En hij doet gewoon vriendelijk, zoals normale mensen doen en hoeft verder niets van je.
Nogmaals, het gaat hier niet om verliefdheid. Die jongen is gewoon hetero en het is niet eens mijn type. Het gaat om de vriendschap die ik dus met hem wil opbouwen. Alleen loop ik hier tegen mijn beperking aan, want hoe bouw je een vriendschap op en hoe onderhoudt je dat?

Dat is zeker vriendelijk geweest van hem. Maar vergeet niet dat ik afgelopen dinsdag ook zijn nummer heb gekregen. Dus blijkbaar wilt hij ook wel aantasten of het een vriendschap kan worden of niet. Hij hoeft verder niks van je, gaat hier niet op.
Alle reacties Link kopieren
Argentovivo schreef:
11-10-2019 01:25
Dat is heel aardig! Volgens mij ben jij ook één van de weinige die mij begrijpt op dit forum. Ik neem het de andere mensen ook niet kwalijk, ze proberen een betekenis te geven aan de input die ik hier op het forum doe. Maar dingen als: Je hebt geen interesse in hem of hij hoeft verder niks van je, vind ik wel heel kwalijk en dat doe mij veel verdriet. Vooral omdat het dus helemaal niet zo is. Als ik geen interesse heb in een persoon, dan ga ik niet zijn nummer vragen. En ga ik al helemaal niet lopen stressen over hoe ik een vriendschap met hem kan krijgen. Dus je hebt geen interesse zeggen is gewoon flauwekul vind ik.

Ik heb over 2 uur gesprek met mijn behandelaar. Ik ga het met haar bespreken. En dan zal ik Tom vanavond is een app sturen wat hij in het weekend gaat doen. Kijken hoe het gesprek gaat lopen.
eric1993 schreef:
11-10-2019 15:05
Nogmaals, het gaat hier niet om verliefdheid. Die jongen is gewoon hetero en het is niet eens mijn type. Het gaat om de vriendschap die ik dus met hem wil opbouwen. Alleen loop ik hier tegen mijn beperking aan, want hoe bouw je een vriendschap op en hoe onderhoudt je dat?

Dat is zeker vriendelijk geweest van hem. Maar vergeet niet dat ik afgelopen dinsdag ook zijn nummer heb gekregen. Dus blijkbaar wilt hij ook wel aantasten of het een vriendschap kan worden of niet. Hij hoeft verder niks van je, gaat hier niet op.
Een vriendschap gebeurt. Dat dwing je niet af, dat kan je niet plannen of regisseren, dat ontstaat omdat je gedeelde interesses hebt.

Een nummer geven betekent niet direct dat iemand een vriendschap wil. Zoveel mensen met mijn nummer die geen vrienden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-10-2019 15:55
Een vriendschap gebeurt. Dat dwing je niet af, dat kan je niet plannen of regisseren, dat ontstaat omdat je gedeelde interesses hebt.

Een nummer geven betekent niet direct dat iemand een vriendschap wil. Zoveel mensen met mijn nummer die geen vrienden zijn.
En dat is nou net wat ik ook bedoel :P. Ik wil geen vriendschap met hem forceren, want ik heb vanuit het verleden geleerd dat dat niet werkt. Ik heb hem ook dinsdag gezegd dat als hij het toch niet vind klikken, hij dat altijd met mij mag bespreken. Ik wil dit contact zo open en eerlijk houden. Dus als het niet werkt, dan werkt het niet.

Wat ik probeer te zeggen is, dat ik niet de vriendschap wil forceren. Het lijkt mij alleen wel zo nuttig om wel heen en weer te appen af en toe met hem. Zo kunnen we kijken of er een klik is of niet.

Ik denk dat ik vooral gewoon bang ben om fouten te maken of om hem te verliezen, dat zorgt voor veel vragen in mijn hoofd heb ik het idee.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft je toestemming niet nodig om zijn mening te mogen geven.
viva-amber wijzigde dit bericht op 11-10-2019 17:32
34.00% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
eric1993 schreef:
11-10-2019 17:17
En dat is nou net wat ik ook bedoel :P. Ik wil geen vriendschap met hem forceren, want ik heb vanuit het verleden geleerd dat dat niet werkt. Ik heb hem ook dinsdag gezegd dat als hij het toch niet vind klikken, hij dat altijd met mij mag bespreken. Ik wil dit contact zo open en eerlijk houden. Dus als het niet werkt, dan werkt het niet.

Wat ik probeer te zeggen is, dat ik niet de vriendschap wil forceren. Het lijkt mij alleen wel zo nuttig om wel heen en weer te appen af en toe met hem. Zo kunnen we kijken of er een klik is of niet.

Ik denk dat ik vooral gewoon bang ben om fouten te maken of om hem te verliezen, dat zorgt voor veel vragen in mijn hoofd heb ik het idee.
Dit is dus niet go with the flow.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-10-2019 17:26
Dit is dus niet go with the flow.
Hmmm, maar weetje, elkaars nummer vragen en dan helemaal niet appen gaat toch ook niet werken? Of snap ik het nou niet :frusty:
eric1993 schreef:
11-10-2019 19:04
Hmmm, maar weetje, elkaars nummer vragen en dan helemaal niet appen gaat toch ook niet werken? Of snap ik het nou niet :frusty:
Gebeurt ook wel eens. Kijk eens of hij appt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem dit avond geappt. Heb hem een fijn weekend gewenst, en gevraagd wat hij gaat doen dit weekend. Hij vertelde dat hij morgen gaat volleyballen en zondag zijn ouders terugkomen van vakantie. Toen gevraagd waar zijn ouders op vakantie zijn en hij af wel antwoord.

Daarna gezegd dat "het mij wel gezellig leek om af en toe zo te appen over hoe het gaat en of er nog wat leuks te doen is etc. En als we allebei er klaar voor zijn om ook af te spreken ergens". Heb daarbij wel aangegeven dat als het contact voor hem teveel wordt hij het laat weten, ik respecteer je grenzen, gaf ik daarbij aan.

Hij zei: "Laten we eigk niet te snel gaan, we zien wel".

Daarna gezegd "is goed en zie je dinsdag weer! :)"

Hieruit maak ik op dat ik voorzichtig moet zijn en niet te snel over zijn grenzen moet gaan mocht het ooit een echte vriendschap worden.
Dit is eigenlijk al te veel van het goede. Bij een gewone beginnende vriendschap hou je het luchtig en is grenzen vragen of aangeven helemaal niet relevant.
eric1993 schreef:
11-10-2019 17:17
Ik denk dat ik vooral gewoon bang ben om fouten te maken of om hem te verliezen, dat zorgt voor veel vragen in mijn hoofd heb ik het idee.
Wat vind je zo bijzonder aan hem dat je bang bent om hem te verliezen dan?
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
11-10-2019 21:10
Wat vind je zo bijzonder aan hem dat je bang bent om hem te verliezen dan?
Het is tenslotte iemand waar ik goed mee kan opschieten. En hij is één van de weinige die mij geen schade wil toebrengen. Het is gewoon een goed en gezond contact. Het zou jammer zijn als ik hem kwijt raak door mijn fout. Het is denk ik mijn onzekerheid.
eric1993 schreef:
08-10-2019 22:20
Nou ik heb het niet zo verteld eigenlijk. Ik heb alleen gezegd dat we altijd zo leuk kunnen praten en dat ik het heel fijn vond dat hij mij vorige week nog bij het station afzette, en daarbij gezegd dat er wel een klik is volgens mij. Geen bijzondere klik ofzo.

Hij zei zelf dat er voor hem nog geen klik was. Hij zag mij zoals de andere mensen van de groep. Alleen ik heb een "voorsprong" omdat hij mij nog van de andere cursus kende. Hij gaf wel aan dat hij het moeilijk vond om erover te praten en niet zijn gevoelens goed kon uiten. Ik heb het onderwerp verder zo gelaten. Maar iemand vragen of hij mee wilt rijden naar het station is voor mij toch wel een bijzonder iets. Dat doet iemand niet zomaar. Kan het zijn dat er wel een klik is maar dat hij dan niet kan vertellen/uiten?
Hier schrijf je dat hij geen klik voelt.
Je wil zo graag en daardoor ben je zo kwetsbaar voor iedereen die misbruik van een ander wil maken.

Jullie zijn nu nog vage kennissen. Meer niet, hoe graag jij ook wil van wel. Er valt dus ook niet zo veel te verliezen als hij geen contact meer wil. Behalve jouw hoop en dromen.

Laat het rusten. Jij hebt jouw intenties duidelijk gemaakt. Laat het nu aan hem.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-10-2019 22:04
Hier schrijf je dat hij geen klik voelt.
Je wil zo graag en daardoor ben je zo kwetsbaar voor iedereen die misbruik van een ander wil maken.

Jullie zijn nu nog vage kennissen. Meer niet, hoe graag jij ook wil van wel. Er valt dus ook niet zo veel te verliezen als hij geen contact meer wil. Behalve jouw hoop en dromen.

Laat het rusten. Jij hebt jouw intenties duidelijk gemaakt. Laat het nu aan hem.
Dat klopt. Ik wil het te graag. Moet ik hem dan ook niet meer appen en wachten tot hij iets appt naar mij?
eric1993 schreef:
11-10-2019 22:27
Dat klopt. Ik wil het te graag. Moet ik hem dan ook niet meer appen en wachten tot hij iets appt naar mij?
Ja, kijk maar eens of hij uit zichzelf contact zoekt. En als hij dat niet doet dan laat je het.
Heb je al eens op contactsites voor mensen met ASS gekeken?
In veel steden heeft de ggz ook een inloopcafé. Misschien leuk om daar vrijblijvend mensen te leren kennen en met praatjes te oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-10-2019 22:29
Ja, kijk maar eens of hij uit zichzelf contact zoekt. En als hij dat niet doet dan laat je het.
Heb je al eens op contactsites voor mensen met ASS gekeken?
Hmm, maar is het wel slim om dat zo te doen? Want stel dat hij misschien niet durf te appen, of het gewoon eng vindt... dan wordt het contact verbroken omdat ik dan denk dat hij geen interesse heeft.

Maar denken jullie dat het dan geen vriendschap gaat worden?
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-10-2019 22:30
In veel steden heeft de ggz ook een inloopcafé. Misschien leuk om daar vrijblijvend mensen te leren kennen en met praatjes te oefenen.
Ik ben met mijn behandelaar bezig om mij in te schrijven voor zo’n cafe, dus dat komt nog!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven