Gaat dit te ver?

13-05-2020 13:35 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zet met iets in m'n maag. Heb sinds een jaar een relatie met m'n vriend. Ik ben begin 20, hij eind 20. Hij kan jammer genoeg niet zo goed tegen alcohol. Is in het begin een paar keer vervelend geweest. Heeft geen schokkende dingen gezegd, maar heb toen wel gezegd dat ie er mee moest oppassen. In de maanden daarna lette hij er inderdaad op en ging alles goed.

Tot 1,5 week terug. We zaten bij vrienden. Deden een drankspelletje. Hij drinkt normaal alleen bier, maar heb er niet bij stilgestaan dat hij hiervan zo erg van de kaart zou kunnen raken. Was heel gezellig in ieder geval. Hij wilde op den duur wel naar huis, want hij was moe. Ik niet, want het was gezellig. Uiteindelijk toch op zijn aandringen meegegaan en heb ook nog wel wat doorgezeurd dat ie nog wel kon blijven, omdat ie er nog wel helder uit zag.

Thuis barstte de bom en moest ik maar "godverdomme ophouden met zeuren, oprotten naar huis (wonen niet samen), een jongere vent zoeken die wel lang wil blijven en ook nog even de tering krijgen". Ik ben toen idd boos naar huis gegaan.

Volgende dagen is ie wel diep door het stof gegaan. Hij zegt zich niks ervan te herinneren en schaamt zich kapot. Hij is ook een superlieve jongen die verder geen vlieg kwaad doet. Hij is ook erg onzeker geworden door dit incident. Hij wil zelfs in therapie omdat ie zo'n piekeraar is, dus de wil om aan zichzelf te werken is er wel.

Toch blijf ik er mee zitten. Heb al moeite met vertrouwen en dit is wel een barst. Ben wel bang om weer gekwetst te worden. Ben sowieso wel een twijfelaar dus ik zie nu steeds meer de mindere kanten van hem. Zou dit voor jullie al een incident zijn om de relatie te verbreken?
Ik vind een man met een slechte dronk echt heel vervelend. Ik vind drankspelletjes ontzettend puberaal en ik vind zeuren dat iemand moet blijven heel onaardig.

Ik zou deze avond snel achter je laten en bedenken tot hoever jij bereid bent je aan te passen zodat je niet met zijn slechte dronk geconfronteerd wordt.
Sjulia schreef:
13-05-2020 15:48
Nou... Je partner de tering wensen en echt schreeuwen, daar zou ik toch ook wel even alles van gaan overdenken. Ik drink zelf nooit dus ik weet niet in hoeverre zoiets kan voorkomen (een kwade dronk) maar ik snap wel heel goed dat je hier gekwetst van bent TO. Het was trouwens de laatste druppel in de relatie met mijn ex. Het ging al niet zo lekker en toen hadden we een soortgelijk moment ook met alcohol in het spel. Liefde was echt weg. Als de relatie verder wel heel goed is en hij niet zulke uitbarstingen heeft zou ik het misschien nog even aankijken.
Nou dat, maar daarna “ het zich niet meer kunnen herinneren” vind ik vooral heel discutabel. Dus weg willen, daarna eenmaal thuisje uitschelden en het huis uit jagen, vervolgens niks meer kunnen herinneren en het slachtoffer spelen vol goede bedoelingen en berouw. Meh.
Luci_Morgenster schreef:
13-05-2020 15:48
Hij kon prima naar huis volgens TO.
Eh.. nee, want zij had geen sleutels bij zich. Dus al was ue weggegaan, dan had ie thuis moeten wachten en wakker blijven om voor haar de deur open te doen.

Hij heeft ook allang zijn excuses aangeboden voor zijn uitval van die nacht. Lijkt me toch voldoende. Volgende keer moet TO gewoon zorgen dat ze zelf sleutels bij zich heeft. En gewoon lekker naar haar eigen huis gaan na zo’n zuippartij waar vriend eerder is vertrokken.

En niet voor hem bepalen dat ie best nog wel meer kan drinken als hij aangeeft dat ie genoeg heeft gehad.
Poezewiets schreef:
13-05-2020 15:52
Nou dat, maar daarna “ het zich niet meer kunnen herinneren” vind ik vooral heel discutabel. Dus weg willen, daarna eenmaal thuisje uitschelden en het huis uit jagen, vervolgens niks meer kunnen herinneren en het slachtoffer spelen vol goede bedoelingen en berouw. Meh.
Hij zegt dat de klap waarschijnlijk binnenkwam toen ie op stond om weg te gaan. Daarvoor wist ie alles nog. Ik vind het ook bijzonder en moeilijk om te geloven. Maar ik heb hier dus ook nooit last van.
En je schrijft ‘hij kan HELAAS niet tegen alcohol. Wat betekent dat? Dat hij na 3 bier dronken en agressief is, of dat hij geen 18 bier kan wegwerken zoals sommige anderen?

Niemand kan tegen alcohol, dat moet je namelijk trainen. Meer dan drie glazen drinken en nog nergens last van hebben is eerder een slecht dan een goed teken.

Speelt alcohol bij jou zo’n grote rol dat je het jammer vindt dat hij er niet tegen kan? Ook omdat je per se wilt blijven bij zoiets stoms en kinderachtig als een drankspelletje? Volwassenen spelen dat soort spelletjes toch helemaal niet? Dat is iets voor 16/17/18 jarigen die stoer doen. Maar toch geen gezellig avondje uit voor twee stelletjes van ruim 20+?

Geen drankspelletjes meer doen. Samen uit samen thuis (ik vind ‘hij kan toch alleen naar huis zo’n stom voorstel, je laat elkaar toch niet halverwege zo’n avond in de steek?’
En hij gewoon niet meer drinken dan 2 glazen. Jij zijn grenzen respecteren en een beetje aanpassen en klaar
In hoeverre is dat echt zo, dat alcohol amnesie kan veroorzaken? Mijn ex zei dat toen ook, vond ik ook moeilijk te geloven.
Sjulia schreef:
13-05-2020 15:58
In hoeverre is dat echt zo, dat alcohol amnesie kan veroorzaken? Mijn ex zei dat toen ook, vond ik ook moeilijk te geloven.
Dat kan echt. Alcohol is gif. Als je er genoeg van drinkt kun je heel goed een black out krijgen

https://www.vnn.nl/wat-is-een-black-out-door-alcohol

Vooral bij snel veel drinken dus, waarbij je niet het effect voelt van de drank tot het te laat is. Bij bijvoorbeeld, jawel, een drankspelletje.

Zegt niets over iemands persoonlijkheid. Wel als het aan de lopende band gebeurd uiteraard. Dan kent iemand z’n grenzen niet
anoniem_395148 wijzigde dit bericht op 13-05-2020 16:01
36.03% gewijzigd
Tja, waar je zin in hebt.
Th∅rdis schreef:
13-05-2020 15:57
En je schrijft ‘hij kan HELAAS niet tegen alcohol. Wat betekent dat? Dat hij na 3 bier dronken en agressief is, of dat hij geen 18 bier kan wegwerken zoals sommige anderen?

Niemand kan tegen alcohol, dat moet je namelijk trainen. Meer dan drie glazen drinken en nog nergens last van hebben is eerder een slecht dan een goed teken.

Speelt alcohol bij jou zo’n grote rol dat je het jammer vindt dat hij er niet tegen kan? Ook omdat je per se wilt blijven bij zoiets stoms en kinderachtig als een drankspelletje? Volwassenen spelen dat soort spelletjes toch helemaal niet? Dat is iets voor 16/17/18 jarigen die stoer doen. Maar toch geen gezellig avondje uit voor twee stelletjes van ruim 20+?

Geen drankspelletjes meer doen. Samen uit samen thuis (ik vind ‘hij kan toch alleen naar huis zo’n stom voorstel, je laat elkaar toch niet halverwege zo’n avond in de steek?’
En hij gewoon niet meer drinken dan 2 glazen. Jij zijn grenzen respecteren en een beetje aanpassen en klaar
Ik ben wat jonger dan hij. Zo bijzonder was het ook niet met dat spel. Echt niet heel veel gehad. De anderen bleven er ook normaal onder. Zal bij hem verkeerd gevallen zijn omdat ie normaal alleen bier drinkt. En we waren al gestopt met dat spel toen ie zei dat ie moe was en naar huis wilde.
Suus99 schreef:
13-05-2020 16:02
Ik ben wat jonger dan hij. Zo bijzonder was het ook niet met dat spel. Echt niet heel veel gehad. De anderen bleven er ook normaal onder. Zal bij hem verkeerd gevallen zijn omdat ie normaal alleen bier drinkt. En we waren al gestopt met dat spel toen ie zei dat ie moe was en naar huis wilde.
Wat is ‘echt niet heel veel’? En wat drinken jullie? En je weet niet of de anderen er normaal onder bleven. Je was toen al naar huis. Daarbij zegt dat helemaal niets.
Th∅rdis schreef:
13-05-2020 15:59
Dat kan echt. Alcohol is gif. Als je er genoeg van drinkt kun je heel goed een black out krijgen

https://www.vnn.nl/wat-is-een-black-out-door-alcohol

Vooral bij snel veel drinken dus, waarbij je niet het effect voelt van de drank tot het te laat is. Bij bijvoorbeeld, jawel, een drankspelletje.

Zegt niets over iemands persoonlijkheid. Wel als het aan de lopende band gebeurd uiteraard. Dan kent iemand z’n grenzen niet
Een black out krijgen zegt misschien niet iets over iemands persoonlijkheid, maar een agressieve dronk hebben dan?
Sjulia schreef:
13-05-2020 15:58
Het kan zeker, maar daar moet je best heel veel voor drinken. Ik denk dat meer mensen veinzen dat ze zich niets meer herinneren omdat ze zich schamen voor hun gedrag.
Sjulia schreef:
13-05-2020 16:04
Een black out krijgen zegt misschien niet iets over iemands persoonlijkheid, maar een agressieve dronk hebben dan?
Ook niet per se denk ik. Al moet je je afvragen wat het over iemands persoonlijkheid zegt als hij weet dat hij agressief wordt van drank en gewoon blijft drinken. Om daarna de drank de schuld te geven. Alcohol verlaagt remmingen en mensen reageren impulsiever en primitiever. Snel huilen, lachen, boos worden.

Maar als iemand herhaaldelijk zoveel drinkt en dan agressief wordt zou ik ervoor passen. Een keer de fout in zoals bij de vriend van to, tja, als hij in het dagelijks leven normaal en beleefd en vriendelijk is en dit is een Incident dan zou ik er niet te moeilijk over doen.
Th∅rdis schreef:
13-05-2020 16:03
Wat is ‘echt niet heel veel’? En wat drinken jullie? En je weet niet of de anderen er normaal onder bleven. Je was toen al naar huis. Daarbij zegt dat helemaal niets.
Paar shotjes sambuca en voor de rest is er alleen bier/wijn gedronken. Laten we het er op houden dat we deze aantallen normaal makkelijk drinken.
Sjulia schreef:
13-05-2020 16:04
Precies.

Ik snap TO ook niet met domme drankspelletjes..
Maar ik snap dat goedpraten ook niet. Of mensen die dat gedrag van hem niet als een rode vlag of afknappunt zien.
Th∅rdis schreef:
13-05-2020 16:06
Ook niet per se denk ik. Al moet je je afvragen wat het over iemands persoonlijkheid zegt als hij weet dat hij agressief wordt van drank en gewoon blijft drinken. Om daarna de drank de schuld te geven. Alcohol verlaagt remmingen en mensen reageren impulsiever en primitiever. Snel huilen, lachen, boos worden.

Maar als iemand herhaaldelijk zoveel drinkt en dan agressief wordt zou ik ervoor passen. Een keer de fout in zoals bij de vriend van to, tja, als hij in het dagelijks leven normaal en beleefd en vriendelijk is en dit is een Incident dan zou ik er niet te moeilijk over doen.
Ja, ik voelde me ook niet bedreigd hoor. Hij was gewoon erg boos. Dat zag ik ook in z’n ogen. Maar niet echt agressief ofzo.

Is idd een incident, maar dus al wel een paar keer “vervelend” geweest dat ik me ook aan m ergerde. Daarna heeft ie het dus wel goed opgepakt tot 1,5 week terug.
To dit gaat niets worden puberaal drankspelletjes doen..
misschien passen jullie niet bij elkaar maar jij klinkt zo ook niet echt volwassen.
Suus99 schreef:
13-05-2020 16:10
Ja, ik voelde me ook niet bedreigd hoor. Hij was gewoon erg boos. Dat zag ik ook in z’n ogen. Maar niet echt agressief ofzo.

Is idd een incident, maar dus al wel een paar keer “vervelend” geweest dat ik me ook aan m ergerde. Daarna heeft ie het dus wel goed opgepakt tot 1,5 week terug.
Goh.
Luci_Morgenster schreef:
13-05-2020 16:08
Precies.

Ik snap TO ook niet met domme drankspelletjes..
Maar ik snap dat goedpraten ook niet. Of mensen die dat gedrag van hem niet als een rode vlag of afknappunt zien.
Ja, eens.
Luci_Morgenster schreef:
13-05-2020 16:11
Goh.
Ja. Ik vind het toch een rode vlag.
Het is echt je eigen schuld. Hij gaf op tijd aan dat hij weg wilde en jij zeurt door dat hij moet blijven en er nog helder uitziet.
Hij gaf duidelijk de grens aan.
Als jij niet van hem kan accepteren dat hij niet veel kan (wil) drinken omdat hij er niet tegen kan, en dat ook niet respecteert wordt het niks tussen jullie.
Hij moet leren om bijtijds op te stappen en het niet van jou af te laten hangen, al zeur jij nog zoveel.

Neem voortaan allebei een sleutel mee.
Ga naar huis als het genoeg is.
Zeur niet dat de ander moet blijven.
pipootje schreef:
13-05-2020 16:25
Het is echt je eigen schuld. Hij gaf op tijd aan dat hij weg wilde en jij zeurt door dat hij moet blijven en er nog helder uitziet.
Hij gaf duidelijk de grens aan.
Ja dan heb je het recht je partner uit te schelden en toe te schreeuwen.
Suus99 schreef:
13-05-2020 16:07
Paar shotjes sambuca en voor de rest is er alleen bier/wijn gedronken. Laten we het er op houden dat we deze aantallen normaal makkelijk drinken.
Dan kan het normaal best normaal zijn, maar misschien viel het nu gewoon verkeerd. Dat kan ook gewoon hè, dat het nu gewoon teveel was.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Sjulia schreef:
13-05-2020 16:32
Ja dan heb je het recht je partner uit te schelden en toe te schreeuwen.
Jij bent in je leven nog nooit onredelijk boos geworden? Nog nooit moe of chagrijnig tegen iemand uitgevallen?

De vriend van TO heeft voor die woede aanval zijn excuses aangeboden. Dus nee “ het recht” om te schreeuwen en schelden had ie niet” , maar ik denk dat iedereen wel eens zijn zelfbeheersing verliest, zeker als je al meerdere keren hebt aangegeven moe te zijn en je partner daar overheen walst en blijft zeuren. En daar hoef ik niet eens dronken voor te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven