Gebeurtenissen met vader

04-05-2019 20:32 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik ben 28 jaar oud en mijn ouders zijn al 20 jaar gescheiden. Mijn vader was altijd goed voor mij, maar hij behandelde mijn moeder en mijn andere familieleden als vuilnis en hij is ook sinds een paar jaar opgenomen omdat hij psychisch niet in orde is. Ik praat soms nog aan de telefoon met hem en spreek een keer in de 1 a 2 maanden af met hem.

Iedereen haat hem om de dingen die hij heeft geflikt en wil niets met hem te maken hebben. De ene helft heb ik destijds toen mijn ouders bij elkaar waren zelf meegemaakt (veel ruzies en mijn moeder aan het huilen gemaakt) en de andere helft weet ik pas sinds een aantal jaren. Hij heeft tantes en ooms met de dood bedreigd, seksuele toenaderingen gedaan mijn tantes, mijn moeder helemaal gek gemaakt, een vriend neergestoken, er is een rechtzaak geweest en verder heeft hij waanideeën, depressie enzovoort. Zijn moeder had hetzelfde en was ook "gek" en het zit misschien in de familie? Omdat hij een lieve pa was heb ik altijd contact met hem gehouden, zelfs als hij onzin tegen mij zei (hij zei dat hij dingen zag bijvoorbeeld dat ik een prostituee ben achter iedereens rug om) want ik denk altijd terug aan de goede dingen die hij heeft gedaan voor mij en met mij.

Ik merk dat de rest van de familie en mijn ma het liefste zou zien dat ik het contact verbreek en zelf heb ik vooral contact met hem omdat ik het contact hem vooral gun. Hij zit in een psychiatrische inrichting, is zijn huis en familie kwijt, iedereen denkt dat hij gek is (is hij ook wel) en ik denk als ik hem laat vallen dam breekt dat hem echt. Het contact doet hem ook goed maar ik merk dat het mij niet altijd goed doet. Ik heb geen zin om hem te zien eigenlijk en ik hoor steeds maar ergere dingen over hem en wat hij heeft gedaan en echt hele erḡ dingen waarvan ik niet wist dat hij dat had gedaan...ik heb de laatste tijd dus een enorme tweestrijd en dit gedoe met mijn vader houd me erg veel bezig. Ik weet niet of ik hem moet blijven zien eigenlijj na alles wat ik over hem weet.

Ik wil denk ik sowieso naar een psycholoog want ik merk dat ik erg zit met alles wat er is gebeurd. Maar dit topic maakte ik aan om te weten of andere mensen wel eens een soortgelijke situatie hebben gehad. Met hun moeder of vader? Een tweestrijd over een soort gelijke onderwerp?
Een 2 strijd ja maar niet zoals jij het ervaart. Moeilijk en erg rot voor je. Sterkte en ga naar iemand die daar ervaring mee heeft.
Niet helemaal hetzelfde maar 2 mensen dichtbij die psychotische periodes hebben (gehad) 1 laat zich behandelen en gaat naar omstandigheden best goed mee. De ander is nog steeds af en toe goed de weg kwijt. Zo extreem als jouw vader is het nooit geweest maar heftig genoeg om hulp bij te kunnen gebruiken.
Dus het lijkt me inderdaad een heel goed idee als jij er hulp bij zoekt. Vooral omdat het toch je vader is. Je moeder kan van hem scheiden en is dan van haar 'probleem' af. Maar hij zal altijd jouw vader zijn en daarmee is jouw band met hem niet op te heffen. Soms kan het noodzakelijk zijn om uit eigen belang voor jezelf te kiezen. Maar dat is geen gemakkelijke keuze.
Geen kant en klare raad voor je behalve de bevestiging dat je idee om er professionele hulp bij te halen echt een goed idee is. Zeker doen!
Verder alleen een hele dikke knuffel. Dit is niet makkelijk. :hug:
Hij heeft jou moeder gek gemaakt, iemand neergestoken, je fam met de dood bedreigd etc .

Ik zou het als fam ook zeer waarderen dat je deze man op afstand houden van hen Door geen contact meer te hebben.

Beetje vreemd dat jij je fam in gevaar zou kunnen brengen.

Dat je hier nog over na moet denken.
Bij jou is hij anders. Jij bent een uitzondering.
Weet je jij hebt een goede relatie met hem en zolang jouw veiligheid niet in gevaar is zou ik het contact met hem onderhouden. Je familie heeft veel te verwerken en dat zal ook terecht zijn maar het is wel erg naar dat ze jou jouw relatie met je vader niet gunnen door jou allemaal verhalen te vertellen wat voor een vreselijke man het wel niet is. Jij hebt jou eigen herinneringen en ervaringen en daar heb je recht op en je neemt je eigen beslissingen. Ik vind het heel triest dat jouw relatie met je vader wordt kapotgemaakt. Ik zou zeggen, ja ik weet dat jullie vreselijke dingen met hem hebben meegemaakt, voor mij is het allemaal minder erg geweest en ik wil dat contact. Dat betekent niet dat je geen begrip hebt, het niet erg vindt maar je moet nu een 'kant' kiezen en loyaliteit tonen maar je hebt twee ouders en het recht met beiden een verstandhouding te hebben.
keukenstoel schreef:
04-05-2019 21:00
Hij heeft jou moeder gek gemaakt, iemand neergestoken, je fam met de dood bedreigd etc .

Ik zou het als fam ook zeer waarderen dat je deze man op afstand houden van hen Door geen contact meer te hebben.

Beetje vreemd dat jij je fam in gevaar zou kunnen brengen.

Dat je hier nog over na moet denken.
Als er een onderliggende psychische aandoening is, dan is dat toch niet zo gek? Of in ieder geval niet afwijkend met de gedragingen van mensen die hier onder lijden. Hij zit niet voor niets in een inrichting.

Ik denk dat famillie vooral moeite heeft omdat ze gekwetst zijn door je vader, ( ongeacht de psychose en psychische gedragsproblematiek) en dat dus niet los kunnen zien van je vader als mens( die wellicht heel anders zou zijn zonder deze afwijkingen). Mensen kijken er maar al te graag overheen wanneer ze zelf zijn aangetast. En dat is ook begrijpelijk. Maar het is dan alleen maar mooi, dat jij als dochter, wel je vader als mens ziet, en ook inziet dat een psychische aandoening geen excuus is voor zijn gedrag, maar wel een grote invloed heeft gehad. Hij ziet de wereld natuurlijk helemaal niet zoals een gezond, weldenkend mens dat ziet. Daar kun je moeilijk met dezelfde graad over oordelen als iemand die daar geen last van heeft en ook dit soort verkeerde keuzes maakt ( want die zijn er ook genoeg).

Ik denk dat je moet doen wat het beste is voor je vader als mens, en voor jezelf. Je hoeft het ook niet perse te bespreken met je moeder of famillie. Dit is jouw keuze, en iets tussen jou en je vader.
@Socra
@ keukenstoel

dank je voor je reactie allebei! Keukenstoel ik begrijp je helemaal. Het is omdat hij sinds kinds af aan een lieve papa was dat ik hem dus niet zomaar aan kant kan gooien. Maar hij is echt geen goed mens. Vandaar die tweestrijd.
@amy2010 en @universeinmotion
Sorry voor het late antwoord op jullie reacties. Ik zie het ook zo inderdaad. Ik weet dat hij door zijn aandoening niet de wereld ziet zoals anderen dat doen. Hij heeft wel iedereen gekwetst en echt erge dingen gedaan. Daardoor zie ik hem ook als een ander persoon, een gekke of verwarde man. Maar hij is voor mij dus altijd goed en lief geweest en daar wil ik niet ondankbaar voor zijn. Als een papa heeft hij zijn werk goed gedaan. Ik vind het zo lastig. Ik hoor ook steeds meer over hem wat mij opvreet van binnen. Maar goed. Om deze reden wil ik wel naar een psycholoog. Ik zocht alleen een plek zoals viva om het van mij af te schrijven of mensen te vinden die het een beetje begrijpen.
Het is allemaal jouw vader. Die lieve papa, maar ook die verschrikkelijke man. Hij is beide.

Het lijkt me nogal een klap om te ontdekken dat je vader ook een andere kant heeft. Of en hoe je de relatie met hem voortzet is aan jou. Ik denk dat het goed is dat je hierbij hulp gezocht hebt. Ondanks de pijn die het veroorzaakt denk ik ook dat het op een zeker moment goed is als je je vader ziet zoals jij is. Je kan en mag nog steeds van hem houden. Of van zijn lieve kant in ieder geval.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Maar wat heb jij aan het contact dat je met hem hebt? wat haal jij daar uit? wat levert jou dat op??
Het is en blijft je vader en je mag zelf weten welk contact je met hem wenst. Mensen zijn nooit alleen maar slecht. Doe waar jij je goed bij voelt, je hoeft geen verantwoording af te leggen bij anderen.

Als je moeder niet had gewild dat je met deze man omging, dan had ze geen kind van hem moeten krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven