Geld vragen voor boodschappen?

24-01-2021 23:17 232 berichten
Ik heb nu een tijdje een latrelatie en mijn vriend slaapt een paar keer per week bij mij. Bij hem thuis is nu niet handig. Buiten de deur daten doen we nu natuurlijk niet i.v.m. corona.

Echter ik betaal alle boodschappen. Dit begin ik nu behoorlijk in mijn portemonnee te voelen. Ik verwen gasten graag met lekker koken, borrelen, luxe ontbijtje etc. Dit is mijn eigen keus, maar hij neemt daarentegen ook ruim, terwijl ik dus alles betaal.

Ik heb er onlangs serieus met hem over gesproken en hij zei er niet bij stilgestaan te hebben. We zouden de kosten van onze logeerpartijtjes gaan delen. Om en om het eten betalen. Dit is 1x gelukt. En hij mompelde een keer iets over dat ik nadien wel een tikkie mag sturen...

Tja, dat tikkie is een hele praktische oplossing, maar heeft iemand een idee hoe ik dit wat charmanter kan oplossen, dat het iets meer vanzelf geven en nemen is i.p.v. dat ik als een soort hotel de rekening moet opmaken? Doe ik te moeilijk en moet ik gewoon assertief telkens geld vragen per logeerpartij, of word ik hier nu voor de gek gehouden en laat ik iemand profiteren? Alvast bedankt voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
25-01-2021 21:38
Kom nou toch. Een vent (en zeker 1 die op zichzelf woont) kan toch zelf bedenken dat zij alles doet en hij niets? Waarom accepteren we zo makkelijk van een man dat hij totaal niets doet in het huis waar hij meerdere dagen per week verblijft, zelfs niet eens wat boodschappen meeneemt? Terwijl in een ander topic een vrouw die zelfs nog korter een relatie heeft ongeveer het complete huishouden doet in zijn woning, waar zij net zo weinig is.
Waarom is de verwachting over mannen zo laag? Waarom zou je accepteren dat hij 'het nou eenmaal niet ziet'?
Persoonlijk zou ik het heel gek en ook wat aanmatigend vinden als een man in mijn huis ineens ongevraagd het huishouden gaat doen. Doe dat even lekker in je eigen huis en blijf van mijn beddengoed af, zeg. Dus het hoeft niet te betekenen dat hij het niet ziet maar het kan ook gewoon zo zijn dat hij dat niet nodig vindt of niet onbeleefd wil zijn ofzo.
Ik zou dan weer wel al lang gewoon om geld gevraagd hebben of een Tikkie gestuurd hebben.

Die vrouw uit dat andere topic vind ik knettergek, je gaat toch niet een huis waar je niet woont schoonmaken en andermans was doen. Doei, hij heeft toch zelf handen?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Dus het gaat niet om het geld? Het gaat eigenlijk erom dat je vriend een vrij passief karakter heeft. Het probleem is dus zijn persoonlijkheid en jij gaat nu weer in jullie gesprek vragen hoe hij zijn persoonlijkheid gaat repareren? Ik vind dat je eigenlijk heel onduidelijk communiceert en ik krijg de indruk dat je zijn lakse bijdrage in de financiën gebruikt als een soort boom om je ‘echte’ issues met de relatie achter te verbergen. Het gaat dus niet (alleen) om het geld. Er speelt meer.

Jullie latten. Hoe is je vriend in zijn eigen huis? Is het pizza-central, drie dagen lang dezelfde joggingbroek aan en een boterham met ei is ook wel prima als avondeten? Of heeft hij thuis wel de energie en inspiratie om luxe kaasplankjes neer te zetten, rozen te kopen en speurtochten te plannen? En hoe schoon houdt hij het? Dat zegt ook heel veel over welke verwachtingen je bij zo’n jongen kan hebben. Als hij zich thuis heel erg anders gedraagt dan wanneer hij bij jou op ‘visite’ is, dan moet je hem inderdaad maar eens streng toespreken. Maar als hij zijn passieve gedrag thuis naadloos meebrengt naar jouw huis... dan weet ik eigenlijk niet hoe je dit niet had kunnen zien aankomen.
Alle reacties Link kopieren
littlepinkdress schreef:
25-01-2021 17:09
Precies dat, ik voel me in het beste geval een hotel en in het slechtste geval een prostituee als ik de rekening op moet maken zodra hij de auto weer in stapt.

Beetje proactief zijn. Daten lukt nu niet, maar voor elkaar koken, leuk spelletje kopen, bij wijze van spreken eens een speurtocht plannen of sushi laten bezorgen. Iets anders dan mijn kast leeg eten op mijn kosten. Doet me aan de puber van een vriendin denken. Ik ben in eerdere relaties wel erg verwend hoor met stedentrips, sieraden en etentjes. Hoefde niet, bood aan te betalen en deed ook veel terug. Maar dit is wel omgekeerde wereld.

Hoe verzin je het. Besef je wel dat dat vooral veel zegt over hoe je naar jezelf kijkt? Je vindt jezelf blijkbaar waardeloos, en jouw vriend moet waarde aan je toevoegen.

Je bent eigenlijk manipulatief bezig. Nu ga je weer met hem praten omdat hij moet zorgen dat jij je om zoiets onzinnigs geen prostituee voelt. Je kan beter een goed gesprek met een therapeut hebben. Dit is vast niet je eerste relatie die zo gaat.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
25-01-2021 21:38
Kom nou toch. Een vent (en zeker 1 die op zichzelf woont) kan toch zelf bedenken dat zij alles doet en hij niets? Waarom accepteren we zo makkelijk van een man dat hij totaal niets doet in het huis waar hij meerdere dagen per week verblijft, zelfs niet eens wat boodschappen meeneemt? Terwijl in een ander topic een vrouw die zelfs nog korter een relatie heeft ongeveer het complete huishouden doet in zijn woning, waar zij net zo weinig is.
Waarom is de verwachting over mannen zo laag? Waarom zou je accepteren dat hij 'het nou eenmaal niet ziet'?
Omdat zij degene is die hem behandelt als een gast en niet duidelijk erover is dat ze dat eigenlijk niet wil.

Ik geef toe, toen een ex na de eerste keer dat hij bleef slapen wat langer in mijn huis bleef dan ik, was ik blij verrast toen ik 's avonds thuis kwam en de hele afwas was gedaan en de keuken spic en span was. Dat is wel wat ik wil in een relatie, dat iemand uit zichzelf dingen doet en ziet.

Maar als ik mijn vriendje alles uit handen neem, hem verwen met lekkere dingetjes, steeds opspring om iets voor hem uit de kast te halen, en mijn vriendje is wat gemakzuchtiger en laat het zich graag aanleunen, dan is het niet meteen een slappe zak maar dan ligt het toch echt aan mij dat ik niks van hem verwacht. Ik ga zo niet met mijn partners om, maar ik zou ook NOOIT het hele huishouden doen zoals in het topic dat jij aanhaalt, echt ondenkbaar.
Het lijkt me echter wel goed als mensen (en deze TO in het bijzonder) eerlijk kijken naar hun eigen bijdrage en houding EN naar hun manier van communiceren over een probleem waar ze mee zitten.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
25-01-2021 17:46
Hij heeft toch al aangegeven welke oplossing hij voor zich ziet. Hij wil dat je een tikkie stuurt.

Dus gaan klagen tegen hem dat jij alles betaald heeft totaal geen zin. Hem vragen welke oplossing hij voor zich ziet ook niet want dat heeft hij al gezegd.

Ik ben bang dat jij denkt dat je duidelijk en helder communiceert maar dat doe je niet.
Als je het gesprek wil aangaan op de manier die je nu aangeeft vindt hij jou een zeur.

Zeg wat je echt dwars zit

Zeg Henk het voelt voor mij niet goed dat ik een tikkie moet sturen aan jou om er voor te zorgen dat ik geld krijg voor de boodschappen.

Het voelt voor mij dan dat ik alleen moeite doe. Ik haal al de boodschappen, ik kook al dat kost mij tijd en moeite. Ik zou graag zien dat jij ook moeite voor mij doet.

Ik krijg het gevoel dat ik niet belangrijk voor je ben want geld overmaken via een tikkie kost een paar seconden. Naar de winkel gaan en boodschappen doen laat zien dat jij ook tijd en moeite wil investeren in mij.

Dat jij niet uit je zelf hebt voorgesteld mee te betalen geeft mij het gevoel dat ik wordt gebruikt om goedkoop te kunnen eten.

Dan maak je pas echt duidelijk hoe jij je voelt. Het kan maar zo zijn dat hij er geen idee van heeft.

Hij denkt misschien wel ik ben niet zo'n moeilijke man die perse een bepaald soort drinken wil. Ik ben makkelijk. Als mijn favoriete drankje er niet is nou dan drink ik toch gewoon wat anders .

Of little pinkdress is zo goed in koken dat is echt haar hobby. Dus ik laat haar zich lekker uitleven en laat mij maar niet zien in de keuken.

Och nee toch. Ga je een vrouw adviseren om haar vriend verantwoordelijk te houden voor haar lage zelfbeeld?
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
25-01-2021 22:38
Omdat zij degene is die hem behandelt als een gast en niet duidelijk erover is dat ze dat eigenlijk niet wil.

Ik geef toe, toen een ex na de eerste keer dat hij bleef slapen wat langer in mijn huis bleef dan ik, was ik blij verrast toen ik 's avonds thuis kwam en de hele afwas was gedaan en de keuken spic en span was. Dat is wel wat ik wil in een relatie, dat iemand uit zichzelf dingen doet en ziet.

Maar als ik mijn vriendje alles uit handen neem, hem verwen met lekkere dingetjes, steeds opspring om iets voor hem uit de kast te halen, en mijn vriendje is wat gemakzuchtiger en laat het zich graag aanleunen, dan is het niet meteen een slappe zak maar dan ligt het toch echt aan mij dat ik niks van hem verwacht. Ik ga zo niet met mijn partners om, maar ik zou ook NOOIT het hele huishouden doen zoals in het topic dat jij aanhaalt, echt ondenkbaar.
Het lijkt me echter wel goed als mensen (en deze TO in het bijzonder) eerlijk kijken naar hun eigen bijdrage en houding EN naar hun manier van communiceren over een probleem waar ze mee zitten.

Eens!
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
littlepinkdress schreef:
25-01-2021 16:10
Sorry ik krijg zoveel reacties, had jouw reactie overgeslagen om op te reageren.

Ik had ook het idee dat er in jouw geval wel een basis van gelijkheid zit. Mijn relatie trekt scheef, merk ik. Dat is misschien mijn gevoel maar wij moeten het toch samen doen. Het wordt overall toch minder leuk als ik steeds in mijn achterhoofd ergernis over ongelijkwaardigheid heb zitten. Ik moet telkens vragen. Hoe meer ik erover typ, hoe minder zin ik heb om hem te zien o_o.

Maar goed, later deze week een update over gesprek #3.
Heb je al een update?
Klaar mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven