Gelukkig zijn???

28-09-2008 16:53 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geluk kan van alles zijn, dat zijn momenten waarop je denkt: 'het leven is helemaal zo slecht nog niet' .

Gistermiddag in het zonnetje op het terras met vriendinnen een lekker kopje thee met een flink stuk appeltaart erbij. Lekker bijkletsen, gezellig!

Ik heb sinds kort een eigen huisje; klein maar heel fijn! Daarin ben ik gelukkig!

Dat kan voor iedereen verschillend zijn. Het zijn momenten waarop je dat ineens beseft denk ik.... Natuurlijk ben je niet altijd gelukkig, je hebt ook wel eens je rot momenten. Gelukkig zijn dat is volgens mij dat je voor het grootste gedeelte van je leven op dit moment doet waar je zelf achter staat. En niet dat je geleefd word, want dat lees ik een beetje in jouw verhaal...
nvt
voor mij is dat op dit moment....blij zijn met mijzelf en mijn omgeving....
Geluk zit vaak in kleine dingen. Er zullen weinig mensen zijn die zeggen dat ze voortdurend gelukkig zijn, dat schijnt echt onzin te zijn namelijk.

Geluk zit voor mij in kleine dingen. Af en toe kijk ik naar mijn man, en dan besef ik hoeveel ik van hem houd. Een andere: als ik op mijn vrije vrijdag een heerlijke mok thee met melk drink terwijl dezon schijnt, dan voel ik me gelukkgi. Of als ik iets erg lekkers heb verzonnen om te eten, en we eten dat dan ook, dan heb je me ook helemaal gelukkig.
Ik heb een heel fijn leven . Dat weet ik , maar toch erger je je alsnog aan van alles en nog wat , of maak je je zorgen over niet eens zo heel grote dingen , of zo . En af en toe ervaar je echte geluksmomenten ; dan klopt alles en dat schiet dan recht je hart in , zeg maar .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik denk dat je gelukkig bent als je ten minste genoegen neemt met het leven dat je hebt op een bepaald moment... Dan ben je op dat moment gelukkig.

Natuurlijk kun je genoeg hebben maar nog steeds hogere doelen hebben- dan voel je je gelukkig en toch gemotiveerd om je leven nóg beter te maken... Maar als je niet tevreden bent met wat je hebt dan denk ik dat je niet gelukkig bent.

Dus: gelukkig zijn kun je krijgen door alles te krijgen wat je wilt in je leven, of door tevreden te worden met wat je hebt (de lat wat lager te leggen).
nvt
quote:dondersteentje76 schreef op 28 september 2008 @ 17:28:

Is "gelukkig zijn" iets onbewusts? Dat af en toe op een onverwacht moment (als je bv. lekker in het zonnetje zit, of heerlijk tegen je geliefde aan kruipt) boven komt drijven? Is het een soort (intense) tevredenheid?

Hoe weet/merk je of iemand anders gelukkig is?

Als je een relatie hebt, ervaar je dan ook constant geluk, of wordt dat ook "gewoon"?

Wat een "simpele" vraag al niet los kan maken.....Tja, het is natuurlijk een beetje sneu voor al die singles maar een relatie staat inderdaad garant voor nimmer aflatend geluk. En anders kun je altijd nog vreemdgaan (ook weer zoiets dat is voorbehouden aan hen-met-een-relatie).
Ik voel me gelukkig. Een gevoel dat het goed is zoals het is. Dat het leven mooi is. Dat er elke dag momenten zijn dat ik volloop van geluk, momenten dat het me idd recht in mijn hart schiet zoals BGB het zo mooi beschrijft.

Dat betekent niet dat ik nooit pieker of nooit baal, natuurlijk wel. Maar dat is klein vergeleken met dat andere, dat is compleet op de een of andere manier.

Het gaat verder dan tevredenheid. Het is tevreden met wat/veel extra. En hoe je het merkt bij andere mensen? Ik merk zelf dat ik het deel met anderen die het ook vanzelf ervaren. Dus dan weet ik het. En ze zijn positief, ze leven volop, hun ogen stralen.
quote:wuiles schreef op 28 september 2008 @ 17:34:

[...]

Tja, het is natuurlijk een beetje sneu voor al die singles maar een relatie staat inderdaad garant voor nimmer aflatend geluk.
Ik voel me ook gelukkig. Omdat ik ooit een erg ongelukkig huwelijk had, en nu een man heb die zielsveel van me houdt, besef ik heel goed wat ik nu heb, en dat maakt me erg gelukkig. Ik ervaar die liefde als iets zeldzaams en voel me erg rijk daardoor. Zelfs als er tegenslagen in mijn leven zijn (die zijn er zeker), dan nog voel ik me nooit meer écht ongelukkig.

Als mijn man zou sterven, zou ik hem vreselijk missen. Zou ik dan ooit weer gelukkig kunnen worden? Ik weet het niet. Maar mijn herinnering aan hem, de liefde die we gedeeld hebben, en het feit dat ik, door er te zijn, ook bijgedragen heb aan zijn geluk, zou voor mij zeker een grote troost zijn.
Loesje heeft het ooit mooi verwoord;

Geluk is een richting geen punt

Zit je in een stijgende lijn dan kun je spreken van dat je gelukkig bent, ben je echter net over een hoogtepunt heen en dalende dan zou je dus minder gelukkig zijn ook al zit je misschien wel hoger boven de nullijn als toen je stijgende was en je je erg gelukkig voelde. Het leven beweegt zich dus in golven om een nullijn.

Hmz hoop dat jullie het snappen, beetje filosofisch gepraat maar zo denk ik er dus over.
Dewit, voor mij geldt dat niet. Ik heb een 'basisgevoel' van geluk, dat constant blijft op een heel hoog niveau.

Daarnaast heb ik hoogtepuntjes en dipjes (door externe omstandigheden, bijv. als het met een van onze kinderen niet goed gaat) maar het basisgevoel blijft daar doorheen constant heel hoog.
Ik heb dat net zo Reiger. Het is idd mijn basisgevoel.
Fijn dat je dat herkent, Feliciaatje!
Ik heb er weleens over nagedacht waarom dat zo is. Het is niet altijd zo geweest.

Ik heb soms het idee dat als je jarenlang een soort emotionele uithongering meemaakt, alles wat daarna "normaal" is aan geluk en stabiliteit voor de ex-uitgehongerden iets is waar je dankbaar voor blijft. Het is niet vanzelfsprekend. Het wordt voor mij ook nooit vanzelfsprekend.

Dat herken ik in jouw posts over je vorige huwelijk Reiger. "Normaal" is in feite heel luxe en vervullend. Het is precies goed.

Maar goed, da's een nogal persoonlijke insteek.
quote:Reiger100 schreef op 28 september 2008 @ 18:01:

Dewit, voor mij geldt dat niet. Ik heb een 'basisgevoel' van geluk, dat constant blijft op een heel hoog niveau.

Daarnaast heb ik hoogtepuntjes en dipjes (door externe omstandigheden, bijv. als het met een van onze kinderen niet goed gaat) maar het basisgevoel blijft daar doorheen constant heel hoog.

Misschien is het woord nullijn ook niet helemaal goed gekozen. Ik voel me ook gelukkig, maar ben gelukkig als ik merk dat het de goede kant op gaat richting een doel dat ik wil bereiken, beweeg ik verder weg van dat doel dan beïnvloed dat ook mijn mate van gelukkig voelen.

Stel nou dat jouw relatie volgend jaar om een of andere reden toch stuk loopt. Dan zul je je een tijd ongelukkig voelen, maar uiteindelijk verdwijnt dat gevoel ook weer en kom je in een stijgende lijn die maakt dat je je weer gelukkig voelt. En dat terwijl je waarschijnlijk lang niet op hetzelfde hoge basisgevoel zal komen waar je nu op zit.

Zo bekeken zou het dus zo kunnen zijn dat je nullijn verschuift naarmate de situatie waar je in zit. Wanneer je een hoge standaard hebt zal je nullijn hoger liggen als wanneer je met minder tevreden bent. Het woord nullijn is wellicht beter te vervangen door basislijn. Of misschien zelfs helemaal achterwege laten en enkel uitgaan van de golvende beweging waarin een leven zicht voortbeweegt.
"Zo bekeken zou het dus zo kunnen zijn dat je nullijn verschuift naarmate de situatie waar je in zit. Wanneer je een hoge standaard hebt zal je nullijn hoger liggen als wanneer je met minder tevreden bent. "

Dat zou kunnen. Achteraf bekeken, vind ik dat ik in de hele levensperiode voor ik mijn huidige man heb leren kennen (ik was toen 44), op geen enkel moment écht gelukkig geweest ben. Hoewel ik het vroeger wel eens dacht. Dat komt omdat ik mijn vroegere situatie, met hoogstens af en toe een 'geluksmomentje', vergelijk met mijn huidige, constante geluksgevoel. Nu denk ik: wat raar, dat ik ooit gedacht heb dat dát liefde was, dat dát geluk was.

Net zoals iemand die blind is, zich niet voor kan stellen wat voor moois er allemaal te beleven valt als je kunt zien, zo wist ik niet wat echte liefde en geluk is.

Als mijn huidige relatie stuk zou lopen (wat volgens mij niet kan, maar ik wil het best even veronderstellen), dan zou ik weliswaar na enige tijd vast weer een stijgende lijn in mijn humeur merken, maar ik zou het de naam 'geluk' niet meer geven, omdat ik het steeds zou blijven vergelijken met wat ik gekend heb.

Ik geloof dus dat, tenminste voor wat mezelf betreft, die basislijn niet meer naar beneden bijgesteld kan worden.
Dondersteentje, wat vervelend dat je niet weet of je gelukkig bent.

Ik denk dat je dus ook niet gelukkig bent.

Wat is het beeld dat jij krijgt bij de term geluk?

Kun je je iets voorstellen waardoor je gelukkig zou kunnen worden?
quote:Feliciaatje schreef op 28 september 2008 @ 18:18:

Ik heb er weleens over nagedacht waarom dat zo is. Het is niet altijd zo geweest.

Ik heb soms het idee dat als je jarenlang een soort emotionele uithongering meemaakt, alles wat daarna "normaal" is aan geluk en stabiliteit voor de ex-uitgehongerden iets is waar je dankbaar voor blijft. Het is niet vanzelfsprekend. Het wordt voor mij ook nooit vanzelfsprekend.

Dat herken ik in jouw posts over je vorige huwelijk Reiger. "Normaal" is in feite heel luxe en vervullend. Het is precies goed.

Maar goed, da's een nogal persoonlijke insteek.Een persoonlijke insteek die ik wel herken. Mooi beschreven, zoals bv het niet-vanzelfsprekende. De realisatie dat het nu goed is zoals het is en ik daar ongelooflijk van geniet en dankbaar voor ben.
Eigenlijk heb ik het zelfde als Reiger. Na een hele vervelende relatie heb ik nu RUST, iets waar ik eigenlijk al jaren naar verlangd heb. Met een nieuwe liefde, mijn zoontje van acht en nu mét mijn nieuwe lief een dochter erbij geniet ik elke dag.

Eigenlijk heb ik best een saai leven, maar ik ben gelukkiger dan ooit!!!

Carrrie.
anoniem_637566c2a75db wijzigde dit bericht op 28-09-2008 22:31
Reden: sgreifvaud
% gewijzigd
In het bos lopen, iets op een tak zien landen... het blijkt een specht te zijn... en dat je hem dan ongelooflijk druk ziet en hoort zijn met het loskloppen van larfjes uit de dode boom. Daar krijg ik dan even een geluksmomentje van. :-)

Ofwel: daardoor komt er extra serotonine uit mijn pannetje vrij en voel ik me blij.

Vaak zijn dit soort geluksmomenten in de natuur. Het gevoel van samenvallen met de wereld. Bij muziek heb ik dat ook, sex, lekker eten, een mooi gesprek.

Volgens mij zit de trick hem ook in de afwisseling. Altijd helemaal gelukkig zou stomvervelend zijn. Je hebt dalen nodig om pieken te kunnen ervaren, denk ik.
Oh, k*t... zie net dat de meesten hier schrijven over geluk in de relationele sfeer (duh: ik zit ook op het relatieforum), maar aangezien er op dit moment alleen een relatie met mijzelf en vriendinnen is... deel ik mijn natuurgeluk dus maar even
Je kon laatst bij hart en ziel bij de volkskrant een cursus duurzaam geluk volgen. Er stond een artikel bij dat duurzaam geluk iets anders is dan de geluksmomentjes met je kopje koffie in de zon en dat soort dingen.

Ik denk dat als je niet weet of je gelukkig bent, je het waarschijnlijk niet bent. Waarschijnlijk heb je die kleine geluksmomentjes, waarop je echt van het leven geniet. Duurzaam geluk zou volgens dat artikel iets zijn dat je kunt leren. Het heeft met een manier van denken te maken. En het lijkt mij een goede vaardigheid om onder de knie te hebben. :-)
http://geluk.startpagina.nl/

http://www.geluksfabriek.nl/Watisgeluk/ ... fault.aspx
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven