Genderverwarring

27-07-2022 14:28 1473 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in mijn omgeving wat mensen die zich identificeren als non-binair. Voorheen gingen zij door het leven als lesbische vrouwen. Ik probeer er nu zoveel mogelijk op te letten dat ik hen goed benoem, de juist voornaamwoorden gebruik, maar ze zijn niet echt genegen om een uitleg te geven over waarom deze omslag (dat is hun goed recht natuurlijk, maar we zijn wel dermate verwant dat ik dacht daar iets over te mogen vragen). Ik doe dus mijn best, maar het is wel lastig. Voor een feestje kleden ze zich in een mooie jurk en zijn opgemaakt, maar een van de mensen wil benoemd worden als ‘hij’ (de ander hen/hun). Gender bepaalt niet je kleding en vice versa, maar ik vraag me dan toch af wat het ‘nut’ is.
Zijn hier mensen die er meer verstand van hebben? Waarom is er de wens om een non-binaire gender te hebben, terwijl je ongeacht je geslacht kunt leven zoals je wenst, houden van wie je wilt en al dan niet een jurk of een tuinbroek te dragen?
fashionvictim schreef:
28-07-2022 11:40
Ik vind het vooral heel Amerikaans en dus heel conservatief. En ik vind dat wij in Nederland veel meer openminded waren en veel vrijer, maar dat we nu juist al die gekke Amerikaanse conservatieve onzin aan het overnemen zijn en daardoor steeds meer backwards worden.
True.
Wijndruifje schreef:
28-07-2022 10:22
Ben het topic nog aan het doorlezen dus misschien heeft er iemand al op geantwoord en ben ik mosterd.

Dit onderzoek is onzin, aldus mijn prof psychiatrie. Want hoe kent een aap de betekenis van een auto? Ik speelde als kind het ene moment met poppen en het andere moment met auto's.
Het is nog al wat om een internationaal hooggewaardeerde onderzoeker als Frans de Waal zo neer te zetten.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
rosanna08 schreef:
28-07-2022 11:41
Nee dat klopt dat zal het niet zijn, maar dat verandert ook niet als iedereen zich blijft gedragen zoals nou eenmaal verwacht wordt.
Pesten gebeurt en dat is beroerd genoeg, maar is het antwoord daarop echt dat de gepeste dan maar moet veranderen? Serieus?
Ik zat in de jaren 80 en 90 op de middelbare school, een Christelijke school ook nog in een niet al te bruisend deel van Nederland (randje biblebelt), maar ik kan me echt verschillende jongens herinneren die make up droegen en zeer hot gevonden werden, meisjes met jongenskapsels en jongenskleding, jongens met lang haar en vrouwelijk aandoende kleding, mensen met verschillende politieke voorkeuren, etc.
Daar vonden we volgens mij met zijn allen niks van. We hadden toen toch ook The Cure, David Bowie, Henny Vrienten die ook altijd eyeliner en mascara droeg, Freddie Mercury, Michael Jackson, etc? Het was nou niet per se een periode waarin we met zijn allen heel erg afkeurend waren over dat soort dingen, integendeel.
Am Yisrael Chai!
Foechoer schreef:
28-07-2022 11:28
Herkenbaar hoor, dat taalgevoel. Maar het werkt wel twee kanten op. Onze taal dwingt je om bij het spreken over iemand altijd één van de twee binaire geslachtsopties toe te kennen. Iemand die zich niet met een van beide geslachten identificeert voelt dus eigenlijk elke dag meermaals dat ongemak dat jij ervaart bij zulke voor jouw gevoel niet kloppende aanduidingen. Hoewel ik het qua taal ook lastig en ongemakkelijk vindt zie ik dat relatief lichte ongemak dan ook als een overkomelijk ongerief voor de mogelijkheid om iemand anders tegemoet te komen in diens gevoel van mismatch tussen de eigen identiteit en de taal die we hebben om die te beschrijven.
mee eens, ik wil dat ongerief best voorlief nemen, moeten e alleen wel even een sticker op hun hoofd plakken hoe ze zich vandaag voelen en hoe ze vandaag aangesproken willen voelen. ik kan het namelijk niet ruiken.
Hetjuistebesluit schreef:
28-07-2022 11:38
Deze man is joods (vrij conservatief) en ik ben het wel met hem eens dat hij niemand kwaad doet met deze beslissing, laat staan zijn zoon's persoonlijkheid onderdrukt.
Ik vind dit soort dingen niet altijd goed of fout.
Hij laat kind niet kiezen. Hij ontzegt kind iets en benoemd dat dat niet voor hem bedoeld is. En kind zal die cowboyboots vast ook heel leuk vinden. En daarna zegt hij zelf dat ‘the left’ wel gek zullen worden van deze beslissing en dat hij zijn kinds persoonlijkheid zou onderdrukken. Terwijl de meeste mensen het eerder sneu voor kind zullen vinden dat het niet mag kiezen, niet dat er ineens een persoonlijkheid wordt onderdrukt. Het zijn maar schoenen.

Ik zou het niet zo groot maken. Kind vind schoenen van zus leuk, niet meer en niet minder dan dat. Door zelf te benoemen dat er aparte kriteria moéten gelden, werk je pestgedrag in de hand. Want dat kind in de klas dat wel die schoenen van zus aan mag is dan raar, want die draagt meisjesdingen volgens papa.
Wanna grow up to be
Be a debaser
fashionvictim schreef:
28-07-2022 11:46
Ik zat in de jaren 80 en 90 op de middelbare school, een Christelijke school ook nog in een niet al te bruisend deel van Nederland (randje biblebelt), maar ik kan me echt verschillende jongens herinneren die make up droegen en zeer hot gevonden werden, meisjes met jongenskapsels en jongenskleding, jongens met lang haar en vrouwelijk aandoende kleding, mensen met verschillende politieke voorkeuren, etc.
Daar vonden we volgens mij met zijn allen niks van. We hadden toen toch ook The Cure, David Bowie, Henny Vrienten die ook altijd eyeliner en mascara droeg, Freddie Mercury, Michael Jackson, etc? Het was nou niet per se een periode waarin we met zijn allen heel erg afkeurend waren over dat soort dingen, integendeel.
Dat vind ik een van de ergerlijke dingen als ik het er met tieners over heb. Alsof iedereen die ouder is dan 18 zo’n Ben Shappiro is en heel Nederland van die achterlijke denkbeelden had tot 3 jaar geleden. Ik laat ze dan ook artikelen lezen over man-vrouwrollen in de 16e eeuw enzo (dat was echt veel minder rigide dan we denken).
fashionvictim schreef:
Dat ben ik met je eens, in ieder geval in de puberleeftijd. Het is daarna helaas wel weer wat veranderd. En nu vinden sommige mensen als je een beetje buiten de norm valt aanstellerij. Ik vind het straatbeeld eerlijk gezegd enorm opfleuren van allerlei creatieve uitingen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Genderneutrale toiletten zijn per definitie vrouwonvriendeijk. Veel vrouwen hebben te maken gehad met seksueel geweld of ongewenst seksueel gedrag van mannen. Het vrouwentoilet is een veilige plek om je terug te trekken. Een plek waar je bh, ondergoed of makeup goed kan doen/kan bijwerken, zonder vragende of loerende ogen van mannen te krijgen. Vaak zijn toiletruimtes klein en sta je op beperkte afstand van elkaar.

Let wel: dit gaat over toiletten waar de wastafel/spiegels niet in dezelfde ruimte zitten als de toiletruimte.
grenada schreef:
28-07-2022 11:45
Het is nog al wat om een internationaal hooggewaardeerde onderzoeker als Frans de Waal zo neer te zetten.
Dat onderzoek was niet van Frans de Waal.
Wanna grow up to be
Be a debaser
rosanna08 schreef:
28-07-2022 11:21
En dus moet je maar zorgen dat je kind netjes doet wat de rest van de wereld van hem of haar verwacht ook al wil het zelf wat anders?
Je schrijft het alsof dit iets heel raars is.

Waarom leren we onze kinderen dankjewel zeggen, met bestek eten, twee dezelfde schoenen aantrekken, dat je niet mag stelen, dat je niet zomaar alles kan hebben wat je wil?

Of zullen we daar ook maar mee stoppen, want ach die arme kinderen willen zelf heel graag iets anders.

Ik vind dit heel typerend voor deze tijd, de aanname dat kinderen ongelukkig zullen worden als we ze iets ontzeggen of juist opleggen.
Mevrouw75 schreef:
28-07-2022 11:53
Dat vind ik een van de ergerlijke dingen als ik het er met tieners over heb. Alsof iedereen die ouder is dan 18 zo’n Ben Shappiro is en heel Nederland van die achterlijke denkbeelden had tot 3 jaar geleden. Ik laat ze dan ook artikelen lezen over man-vrouwrollen in de 16e eeuw enzo (dat was echt veel minder rigide dan we denken).
Ik vind de jongvolwassenen en pubers van nu echt vele malen preutser, minder ruimdenkend en veel meer in hokjes denken dan wat ik me herinner van toen ik zelf die leeftijd had. Het probleem zit echt in hun eigen hoofd en wordt juist nu gecreëerd voor de rest van de samenleving.
Am Yisrael Chai!
Chienandalou schreef:
28-07-2022 11:54
Dat ben ik met je eens, in ieder geval in de puberleeftijd. Het is daarna helaas wel weer wat veranderd. En nu vinden sommige mensen als je een beetje buiten de norm valt aanstellerij. Ik vind het straatbeeld eerlijk gezegd enorm opfleuren van allerlei creatieve uitingen.
Ik herken dat echt niet in mijn eigen leeftijdscategorie. De meeste mensen die ik ken vinden echt helemaal niks van dat soort dingen. Ik kom uit de tijd dat ik elke dag een man in een gouden glitterstring zag langs skaten en ik ben opgegroeid tussen de dragqueens in de iT, wat kan mij het nou schelen of mijn buurjongen van 18 graag een jurk aan trekt? Hij doet maar lekker en mag er zelfs 1 lenen als hij wil.
Am Yisrael Chai!
Avage schreef:
28-07-2022 11:57
Je schrijft het alsof dit iets heel raars is.

Waarom leren we onze kinderen dankjewel zeggen, met bestek eten, twee dezelfde schoenen aantrekken, dat je niet mag stelen, dat je niet zomaar alles kan hebben wat je wil?

Of zullen we daar ook maar mee stoppen, want ach die arme kinderen willen zelf heel graag iets anders.

Ik vind dit heel typerend voor deze tijd, de aanname dat kinderen ongelukkig zullen worden als we ze iets ontzeggen of juist opleggen.
Je kunt het wel in het belachelijke trekken met je voorbeelden over dingen die gewoon met fatsoen te maken hebben, maar wat is er verkeerd om toe te staan dat je zoon eyeliner wil gebruiken of een prinsessenjurkje aan wil?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Chienandalou schreef:
28-07-2022 11:55
Dat onderzoek was niet van Frans de Waal.
Dan zou ik "Anders, gender door de ogen van een primatoloog" door Frans de Waal eens lezen.

je reageert hieronder met de opmerking dat je het gelezen hebt. Misschien miste je toevallig bladzijde 29?
grenada wijzigde dit bericht op 29-07-2022 14:01
20.30% gewijzigd
grenada schreef:
28-07-2022 12:02
Dan zou ik "Anders, gender door de ogen van een primatoloog" door Frans de Waal eens lezen.
Gelezen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
rosanna08 schreef:
Je kunt het wel in het belachelijke trekken met je voorbeelden over dingen die gewoon met fatsoen te maken hebben, maar wat is er verkeerd om toe te staan dat je zoon eyeliner wil gebruiken of een prinsessenjurkje aan wil?
Sorry hoor, maar dat mochten de meeste jongens in Nederland in de jaren zeventig al als ze dat wilden. Ik kan me er meerdere herinneren, waaronder mijn eigen broertje die op mijn zebralaarzen en met mijn moeders clip-oorbellen naar school ging omdat ie ze mooi vond. Dat soort dingen waren toch doodnormaal, kom op nou.
Am Yisrael Chai!
Na alle reacties mag ik wel concluderen dat een kleine meerderheid nog niet echt genegen is om non-binairen te accepteren dan wel serieus te nemen. Alles leuk en aardig zolang het maar niet te dichtbij komt, en we gaan zeker niet ons taalgebruik erop aanpassen.
Dat hun/hen is maar weinig nodig in de communicatie met hen, dan volstaat jij en een voornaam.
fashionvictim schreef:
Juist omdat er toen meer vrijheid was, hoefde die vrijheid niet per sé geclaimed te worden met een nieuw bedacht hokje.

Ik vergelijk het een beetje met de body positivity movement nu. Ik was in de jaren 90 ook al veel te dik, maar ja ik was gewoon ik en iedereen accepteerde me ook zoals ik was. Blijkbaar is de slinger op een gegeven moment zo doorgeslagen dat je je plek dus als dikkerd tegenwoordig moet verdedigen en komt er nu een nogal heftige (en in mijn ogen ook vaak overdreven) tegenreactie.

Vroeger had je gewoon wat meer "paradijsvogels" in elk dorp - Jambers vulde er hele series televisie mee. Ze waren vreemd maar wel meestal gewoon geaccepteerd als zijnde "zo is Pietje nu eenmaal".

Ik vind het pure armoe dat 90% van alle pubers (meisjes en jongens) er hetzelfde uitziet. Mijn klas was vroeger in de jaren '80 een stuk diverser als de gemiddelde klas nu.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
rosanna08 schreef:
Iemand schrijft hier letterlijk "mijn kinderen zijn dan wel gepest vanwege hun eyeliner maar nu oordelen ze tenminste niet over anderen."

Volgens mij is dat gewoon kindermishandeling en probeer je je kinderen iets te laten oplossen wat feitelijk jouw eigen gevoel of probleem is.

Kinderen hebben grenzen nodig, kinderen hebben normen en richtlijnen nodig. Alles wat stereotype gendergedrag is is tegenwoordig opeens fout. Is dat wel echt zo positief als het lijkt of zit er ook een keerzijde aan?

Ik hoor nu dus alweer mensen praten over de voordelen van schooluniformen. Dan heb je dat gedoe niet meer dat kinderen als glittereenhoorns naar school moeten komen als pronkstuk van hun progressieve ouders.
fashionvictim schreef:
Ik herken dat echt niet in mijn eigen leeftijdscategorie. De meeste mensen die ik ken vinden echt helemaal niks van dat soort dingen. Ik kom uit de tijd dat ik elke dag een man in een gouden glitterstring zag langs skaten en ik ben opgegroeid tussen de dragqueens in de iT, wat kan mij het nou schelen of mijn buurjongen van 18 graag een jurk aan trekt? Hij doet maar lekker en mag er zelfs 1 lenen als hij wil.
Ik herken het in mijn omgeving ook niet. Maar er is (ook in dit topic) nogal wat weerstand tegen, dat heeft denk ik te maken met wat jij eerder ook al aanhaalde: sommige mensen lijken conservatiever te worden.

En Amsterdam is niet een maatstaf voor heel Nederland.
Wanna grow up to be
Be a debaser
rosanna08 schreef:
Vikingen droegen vroeger eyeliner, denk alleen niet dat ze een prinsessenjurkje aan hadden
Avage schreef:
28-07-2022 12:08
Iemand schrijft hier letterlijk "mijn kinderen zijn dan wel gepest vanwege hun eyeliner maar nu oordelen ze tenminste niet over anderen."

Volgens mij is dat gewoon kindermishandeling en probeer je je kinderen iets te laten oplossen wat feitelijk jouw eigen gevoel of probleem is.

Kinderen hebben grenzen nodig, kinderen hebben normen en richtlijnen nodig. Alles wat stereotype gendergedrag is is tegenwoordig opeens fout. Is dat wel echt zo positief als het lijkt of zit er ook een keerzijde aan?

Ik hoor nu dus alweer mensen praten over de voordelen van schooluniformen. Dan heb je dat gedoe niet meer dat kinderen als glittereenhoorns naar school moeten komen als pronkstuk van hun progressieve ouders.
Dan zeg je dus dat het normaal is dat kinderen gepest worden, omdat ze anders dan anderen zijn of er uit zien.
Blijkbaar denk je dat ik vind dat kinderen zich niet naar hun gender mogen gedragen, maar dat is niet wat ik zeg of bedoel.
Ik vind het in 99% van de gevallen narcistisch, al dat publieke navelstaren en zie mij eens een unieke sneeuwvlok zijn, ik pas in geen enkel hokje.

De mensen die op al die plaatjes staan een paar bladzijdes terug zie ik puur als entertainmentindustrie, de zogenaamde influencers in een business waar grof geld in verdiend wordt.

Heeft volgens mij weinig met integriteit en authenticiteit te maken, anders hoefde je niet met je kop in de publiciteit.

Voor de overige 1% waren er stiekem al hokjes zoals androgyn, tweeslachtig of David Bowie.
WeBey schreef:
28-07-2022 12:11
Vikingen droegen vroeger eyeliner, denk alleen niet dat ze een prinsessenjurkje aan hadden
En je punt is?
Het gaat niet om het verleden, het gaat om nu, hoe we nu met dit soort dingen om gaan.
rosanna08 schreef:
28-07-2022 12:11
Dan zeg je dus dat het normaal is dat kinderen gepest worden, omdat ze anders dan anderen zijn of er uit zien.
Ja dat is helaas wat wij mensen doen.

Natuurlijk is het niet goed, maar pesten is van alle tijden en dient ook te allen tijde bestreden te worden. Dat los je niet op door voor elk uniek geval nieuwe hokjes te verzinnen die de massa dan moet integreren in hun denksysteem. Zoals je merkt stuit het op veel weerstand.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven