Genderverwarring

27-07-2022 14:28 1473 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in mijn omgeving wat mensen die zich identificeren als non-binair. Voorheen gingen zij door het leven als lesbische vrouwen. Ik probeer er nu zoveel mogelijk op te letten dat ik hen goed benoem, de juist voornaamwoorden gebruik, maar ze zijn niet echt genegen om een uitleg te geven over waarom deze omslag (dat is hun goed recht natuurlijk, maar we zijn wel dermate verwant dat ik dacht daar iets over te mogen vragen). Ik doe dus mijn best, maar het is wel lastig. Voor een feestje kleden ze zich in een mooie jurk en zijn opgemaakt, maar een van de mensen wil benoemd worden als ‘hij’ (de ander hen/hun). Gender bepaalt niet je kleding en vice versa, maar ik vraag me dan toch af wat het ‘nut’ is.
Zijn hier mensen die er meer verstand van hebben? Waarom is er de wens om een non-binaire gender te hebben, terwijl je ongeacht je geslacht kunt leven zoals je wenst, houden van wie je wilt en al dan niet een jurk of een tuinbroek te dragen?
Ik vind het vermoeiend, die discussies erover.
Om mensen niet voor het hoofd te stoten zeg ik maar je/jij of de voornaam.
Ik ga echt geen mensen “hen” noemen. Je bent nog steeds 1 individu.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
27-07-2022 15:32
Ik heb juist het idee dat ze zelf hun hokjes verzinnen, of zelf de hokjes krapper maken, zelf een hokje willen dat precies bij hen past. Het wordt ze echt niet van buitenaf opgelegd, ze gaan zelf op zoek. Bijna niemand verwacht een ander hokje dan m/v, dat is voor de meeste mensen veel te veel gedoe.

Anders gezegd: ze hechten zoveel meer waarde aan hun hokje dan de gemiddelde mens.
Dat denk ik ook eigenlijk. Onder mensen die al wat langer meedraaien speelt dat helemaal niet. Ik heb een collega (v) die al 30 jaar met een vrouw is, type houthakkershemden en spijkerbroek, stekeltjeshaar en één oorbel. Maar identificeert zich gewoon als vrouw, niet in de zin dat ze zich de hele dag vrouw loopt te voelen, maar het is gewoon niet zo’n issue.
Alle reacties Link kopieren Quote
montblanc schreef:
27-07-2022 15:18
Per week een andere naam? Bijzonder. Is dat verbonden aan hun genderidentificatie of aan hun humeur?
Ik ken dus wel iemand die inderdaad andere voornaamwoorden wil op basis van de stemming. Dus als voorbeeld, soms voelt hij zich meer "man", en dan is het hij/hem, soms meer vrouw en dan is het zij/haar. En als je het niet goed doet, dan krijg je een preek. Nou, dit is natuurlijk niet bij te houden voor mensen en je moet van tevoren gaan raden in wat voor stemming hij/zij/hen is want anders krijg je een snauw. Als resultaat heeft deze persoon niet veel vrienden meer over. Ik kan me niet voorstellen dat iemand hier zelf wel gelukkig van wordt. :| De naam blijft wel gewoon hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben ook stiekem wel blij dat een nonbinair persoon die ik ken het niet erg vindt als ik zij zeg. In de praktijk komt het eigenlijk niet echt voor trouwens waar ze bij is, ze heeft een naam en verder is het je/jij natuurlijk.

Dit is iemand aan wie je niet direct ziet of het qua geslacht een man of vrouw is, ze draagt ook al haar hele leven geen jurken of make-up en meer mannelijke kleding. Maar identificeerde zich voorheen als vrouw en nu nonbinair, met een genderneutrale naam, die ik ook wel beter vind passen eigenlijk. Voor mij verandert diegene als persoon hierdoor helemaal niet, juist alsof ze meer zichzelf is eerder.

Maar ik ken ook iemand die hier heel anders in staat en vooral zelf in de war lijkt, dat was daarvoor eigenlijk ook al zo en die heeft al meerdere fases gehad, autistisch, aseksueel, hoogsensitief, heks en nu dan dit, daar heb ik persoonlijk meer moeite mee. Ook omdat we hij moeten zeggen terwijl hij er meer vrouwelijk uitziet en daarvoor ook hetero vrouw was. Niet iemand die dicht bij mij staat gelukkig, voelt voor mij niet als iemand die zich gelijkwaardig kan opstellen in het contact met anderen vanwege al die identiteitskwesties.

Ik ben geneigd te denken dat dit deels wel een trend is waar bepaalde mensen op aanhaken, maar die ook wel weer deels overwaait. Voor het overige deel van de mensen is het werkelijk bevrijdend en doet het meer recht aan wie ze zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
27-07-2022 14:39
Kun je non-binair zijn en toch hij genoemd willen worden? :confused:
Volgens mij snap je het dan zelf niet. Het hele punt van non-binair is toch juist dat je je man noch vrouw voelt?


Overigens is het geslachtsaanduiding. Gender is geen woord.
Of juist allebei een beetje.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien kun je diegene met "gij" aanspreken..
Alle reacties Link kopieren Quote
Vazig schreef:
27-07-2022 15:36
Ik ken dus wel iemand die inderdaad andere voornaamwoorden wil op basis van de stemming. Dus als voorbeeld, soms voelt hij zich meer "man", en dan is het hij/hem, soms meer vrouw en dan is het zij/haar. En als je het niet goed doet, dan krijg je een preek. Nou, dit is natuurlijk niet bij te houden voor mensen en je moet van tevoren gaan raden in wat voor stemming hij/zij/hen is want anders krijg je een snauw. Als resultaat heeft deze persoon niet veel vrienden meer over. Ik kan me niet voorstellen dat iemand hier zelf wel gelukkig van wordt. :| De naam blijft wel gewoon hetzelfde.
Ik dacht eerst ook dat dat een grap was maar als je naar informatie zoekt over dit onderwerp dan kom je ook op officiële kanalen filmpjes tegen van non-binaire mensen die zich de ene dag man voelen en de andere dag vrouw. Of weer wat anders naar gelang hun 'mood'.

Leuk voor ze, maar daar kunnen we toch helemaal niks mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou schreef:
27-07-2022 15:42
Of juist allebei een beetje.
Ik vraag me nog steeds af hoe een vrouw (of man) zich dan voelt. Wat maakt dat je je vrouw of man voelt? Of juist allebei wel/niet?
Ben al 51 jaar vrouw maar ik heb nog geen idee hoe ik me zou moeten voelen. 30 jaar lang wist ik alleen 1 week per maand dat wat ik voelde iets was wat alleen weggelegd was voor vrouwen maar de rest van de maand voelde ik me gewoon ..... (geen flauw idee)
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
27-07-2022 15:48
Ik vraag me nog steeds af hoe een vrouw (of man) zich dan voelt. Wat maakt dat je je vrouw of man voelt? Of juist allebei wel/niet?
Ben al 51 jaar vrouw maar ik heb nog geen idee hoe ik me zou moeten voelen. 30 jaar lang wist ik alleen 1 week per maand dat wat ik voelde iets was wat alleen weggelegd was voor vrouwen maar de rest van de maand voelde ik me gewoon ..... (geen flauw idee)
geen idee.. ik voel me niet perse vrouw .. ik kan me soms storen aan wat vrouwelijke dingen die me in de weg zitten. Maar verder sta ik zelden stil bij mijn geslacht. Ben wie ik ben.. mens..
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
27-07-2022 15:34
nou ja dit dus.. ik heb ook nooit gestuurd .. en het laten gaan. jongste is dus als enige enorm bezig met waar die thuishoort.. Terwijl ik denk.. joh.. laat het los.. wordt verliefd op IEMAND en who cares welke hokje daar dan bij hoort..

Iemand uit mijn vriendenkring zegt altijd dat hij toevallig nu op een man valt en dan dus zich schaart onder de homo kant maar het kan zomaar zijn dat ie morgen op een vrouw valt, dan zou het hetero kant zijn.. Kortom..hij stelt dat iedereen bi sexsueel is en dat het onnodig is om je vast te leggen in welke orientatie dan ook..
Maar in genderrollen gaat het niet op wie je valt, maar wie je bent of wil zijn.

Iemand die non-binair is voelt zich ánders dan het geboortegeslacht en voelt zich beperkt in die rol. Dat heeft niet zozeer met geaardheid en/of seksualiteit te maken.

Ik las net ook iets over genderneutraal opvoeden: dat is dus niet meisjes nooit meer rokjes aantrekken omdat dat te rolbevestigend zou zijn. Maar wel ook een jongen de keus geven om een rokje aan te mogen. Of meisjes én jongetjes de keuze geven tussen een gereedsschapskistje en een poppenwagen. Dat gaat er juist over dat genderrollen die in de loop der jaren zijn ingesleten worden losgelaten. ‘Nee, dat is niks voor meisjes’, ‘dat is echt een mannentaak’.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
27-07-2022 15:07
Mij lijkt het logisch om dan voor 'het' te kiezen.
Dit vind ik dus ook. “Het” is toch het onzijdige woord Nederlands?
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn talen waarin er niet eens verschillende pronouns zijn, alles en iedereen is onzijdig.

(Dan snap je gelijk waarom een gebrekkig Nederlands sprekende Antilliaan zonder blikken of blozen kan zeggen'Die meisje zijn tas')


Ik vraag me af on een non-binair zich in zo'n land nog wel gezien voelt. Als iedereen non-binair aangesproken wordt, zijn ze dan blij, of gaan ze dan juist op zoek naar een manier om hun anders-zijn te benadrukken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat maar
corriecorina wijzigde dit bericht op 27-07-2022 20:15
97.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
27-07-2022 15:59
Er zijn talen waarin er niet eens verschillende pronouns zijn, alles en iedereen is onzijdig.

(Dan snap je gelijk waarom een gebrekkig Nederlands sprekende Antilliaan zonder blikken of blozen kan zeggen'Die meisje zijn tas')

Ik vraag me af on een non-binair zich in zo'n land nog wel gezien voelt. Als iedereen non-binair aangesproken wordt, zijn ze dan blij, of gaan ze dan juist op zoek naar een manier om hun anders-zijn te benadrukken?
Waarschijnlijk juist blij. Mensen willen meestal niet hun anders zijn benadrukken, maar vinden het vervelend te worden aangesproken met hoe zij zich niet voelen.

Als jij altijd door iedereen wordt aangesproken met zij en mevrouw terwijl je een meneer bent, ben je dat wss ook wel beu.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier non-binair. Klinkt voor geen meter in het Nederlands, inderdaad, maar het is wat het is (no pun intended). In sommige dingen is Nederland al vrij ver, open en accepterend en in andere dingen nog niet. Met gender loopt Nederland best achter als ik praat over de acceptatie bij het 'gemiddelde volk'. Dat is jammer.
Alle reacties Link kopieren Quote
kerst71 schreef:
27-07-2022 15:46
Misschien kun je diegene met "gij" aanspreken..

Gij !
Gij kan voor iedereen.

( en nu die regenboog ook voor allemaal samen )
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
27-07-2022 15:59
Er zijn talen waarin er niet eens verschillende pronouns zijn, alles en iedereen is onzijdig.

(Dan snap je gelijk waarom een gebrekkig Nederlands sprekende Antilliaan zonder blikken of blozen kan zeggen'Die meisje zijn tas')


Ik vraag me af on een non-binair zich in zo'n land nog wel gezien voelt. Als iedereen non-binair aangesproken wordt, zijn ze dan blij, of gaan ze dan juist op zoek naar een manier om hun anders-zijn te benadrukken?
https://deepbaltic.com/2018/03/20/being ... -estonian/
Alle reacties Link kopieren Quote
Het blijft toch paradoxaal. Aan de ene kant benadruk je juist als non-binair de genderverschillen en aan de andere kant doe je alsof het er eigenlijk niet toe doet.

Als je zegt dat je je vandaag vrouw voelt maar morgen man, dan impliceer je dat de rest van de maatschappij daar niets over te zeggen heeft en dat het niet uitmaakt wat je bent. Maar daarmee geef je juist aan hoe belangrijk gender is. Voor jou én voor de maatschappij.


Stel je raakt zwanger, hoe lang ga je dan nog volhouden dat je de vader van het kind bent? Hoe graag wil je dat volhouden? En waarom precies?
Maar gij is gewoon een ander woord voor u/jij, niet de derde persoon enkelvoud.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou schreef:
27-07-2022 15:56
Maar in genderrollen gaat het niet op wie je valt, maar wie je bent of wil zijn.

Iemand die non-binair is voelt zich ánders dan het geboortegeslacht en voelt zich beperkt in die rol. Dat heeft niet zozeer met geaardheid en/of seksualiteit te maken.

Ik las net ook iets over genderneutraal opvoeden: dat is dus niet meisjes nooit meer rokjes aantrekken omdat dat te rolbevestigend zou zijn. Maar wel ook een jongen de keus geven om een rokje aan te mogen. Of meisjes én jongetjes de keuze geven tussen een gereedsschapskistje en een poppenwagen. Dat gaat er juist over dat genderrollen die in de loop der jaren zijn ingesleten worden losgelaten. ‘Nee, dat is niks voor meisjes’, ‘dat is echt een mannentaak’.
Je hoeft mij echt niet uit te leggen hoe of wat rondom non binair.. Het (deels) ook te maken met seksualiteit en dat zeg ik niet, dat zegt mijn kind.. het is meer dan alleen maar hoe/wie je je voelt.. het is ook tot wie je je aangetrokken voelt.. en ook dat staat in diens beleving weer los van gender..

En het genderneutraal opvoeden gaat idd over meer dan kleding en speelgoed.. maar dat lijkt me evident.. en hoef ik niet hier voor de 100e keer te benoemen.. Ik vind het allemaal veel te veel in your face.. te overdreven.Ik zie oprecht het nut niet van gender neutrale scholen,

Kijk naar je kind en laat het zijn/haar gang gaan.. en stop met het zoeken naar hokjes.. En die ouders die roepen nee jantje dat is iets voor meisjes.. tja.. die hou je altijd..

Ik ben een 50-er en heb mijn kinderen nooit op die manier opgevoed en dat doen mijn kinderen op hun beurt ook niet (ik heb 1 kleinkind)..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp er ook niet zoveel van. We leven in een vrij land gelukkig zodat iedereen het zelf mag bepalen. Ik ken ook iemand en die voelt zich meer hond dan vrouw dus daar blaf ik dan tegen omdat ze dat fijner vind. Prima hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Reisverslaafde schreef:
27-07-2022 15:58
Dit vind ik dus ook. “Het” is toch het onzijdige woord Nederlands?
dat dekt de lading niet aldus mijn kind. Maar non-binair is niet man niet vrouw.. dus onzijdig toch ? maar dat doet het dus tekort aldus mijn kind
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb de docu gezien: Sarah in Genderland (vrt nu)Heb toen niks opgemerkt over het ‘hen’ gebruik. Of is het in Nederland dan weer anders dan in België?
Alle reacties Link kopieren Quote
Onzijdig is geslachtloos, dat lijkt me niet non-binair.

Ik ben wel voorstander van de taal zoals bijvoorbeeld het Fins zoals in het artikel hierboven geschreven. Kan een hoop gedoe voorkomen. Maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat mij de laatste tijd wel opvalt dat er bij vacatures staat : m/v/x gevraagd.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven