Geregistreerd partnerschap

14-11-2019 19:16 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond!

Ik lees echt al jaren mee maar reageer of post eigenlijk nooit. Nu zit ik met het volgende: vriend en ik zijn nu 1,5 jaar samen. Wonen in (zijn koophuis) nu zou ik graag geregistreerd partnerschap willen zodat mocht hij overlijden of iets anders ik ook recht heb op deze woning. En dat we ook gewoon officieel een stel zijn.
Vriend wilt dit niet en kan niet uitleggen waarom niet.
Ben ik onredelijk en moet ik het zo laten.. of?
Betaal Je mee aan het huis? Zit jouw geld erin? Waarom vind je dat je er recht op hebt?
Je kan ook vastleggen dat je er bv een jaar na overlijden mag blijven wonen, zonder het gelijk te erven.
Ja ik betaal alles mee, 50/50
Maar jullie hebben gelijk, ik moet me niet zo druk maken en het gewoon nog een aantal jaar zo laten :) Worst case scenario ga ik gewoon huren.
xbeyourself schreef: ↑
14-11-2019 19:36
Maar jullie hebben gelijk, ik moet me niet zo druk maken en het gewoon nog een aantal jaar zo laten :) Worst case scenario ga ik gewoon huren.
Ik verbaas me er nogal over dat je niet voor het samenwonen al afspraken hebt gemaakt over het financiële.
14-11-2019 19:36
50/50 van wat? Normale gezamelijke kosten of ook huiseigenaarskosten?

Als je ook hypotheek en rente en onderhoudskosten en eigenaarsbelasting mee betaald... Dan daar mee stoppen. Echt.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 19:41
22.18% gewijzigd
1. Is een samenlevingscontract niet iets meer voor de hand liggend in jullie situatie?
2. Wat wil je precies met zijn huis? Dat zijn erfgenamen je een paar weken/maanden/jaren in het huis laten logeren?
Weet hij ook dat je bij de notaris (bij welke het Overeenkomst dan ook) er heel veel te regelen is?
Wat hij al in het huis heeft gestoken voor jij er bij kwam bijvoorbeeld, welke spullen van wie zijn en hoe het geregeld wordt als jullie uit elkaar gaan of een van jullie komt te overlijden.

Het is geen standaard verhaaltje.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lucifer2018 schreef: ↑
14-11-2019 19:40

Als je ook hypotheek en rente en onderhoudskosten en eigenaarsbelasting mee betaald... Dan daar mee stoppen. Echt.
^^ dit
Betaal jij mee aan de hypotheekaflossing of aan de rente of alleen de gebruikelijke kosten als g/w/l, tv, internet, verzekering, gemeentelijke lasten zonder woz?

Mocht je meebetalen aan de aflossing dan ben je verkeerd bezig.

Blijf overigens ingeschreven staan voor een huurwoning. Sta je niet ingeschreven, schrijf je dan meteen in. Je weet nooit of het goed blijft gaan. Mocht het uitraken en jij staat nergens ingeschreven heb je een groot woonprobleem.

Verder: natuurlijk wil hij dat niet, veel te snel. Wacht nog maar even hoe het gaat en regel dan evt de erfenissen.
14-11-2019 19:40

Dit dus.
En zeker niet financieel investeren in het huis. (bv aankoop nieuwe keuken ect.)
Gezamenlijke kosten is normaal, maar je hoeft toch niet te betalen aan een huis wat niet van jou is en je vriend niks voor wil regelen?
Dat is nogal makkelijk voor hem dan zeg!
Het kan ook zijn dat hij er gewoon nog niet klaar voor is . Niet meteen het ergste denken .
Maar ik geef lucifer wel gelijk , niet meebetalen aan het huis . Het is nu niet van jou , dus dat moet hij dan echt alleen betalen .
Daar zullen jullie toch eens een serieus gesprek moeten over hebben .
LAgirl82 schreef: ↑
14-11-2019 19:47
Dit dus.
En zeker niet financieel investeren in het huis. (bv aankoop nieuwe keuken ect.)
Gezamenlijke kosten is normaal, maar je hoeft toch niet te betalen aan een huis wat niet van jou is en je vriend niks voor wil regelen?
Dat is nogal makkelijk voor hem dan zeg!
Ik betaal inderdaad gewoon aan écht alles 5/50 vve hypotheek gas wat licht echt alles, wat ik ook niet erg vind omdat ik er ook woon.
Ik ga hier nog eens goed over na denken
14-11-2019 19:28
Je wilde iets waarvan je blijkbaar niet eens wist wat het was en vind het gek dat vriend je niet kan vertellen waarom hij het niet wilde? Serieus?

Waarom wil je na net 1,5 jaar relatie dit soort dingen al op papier hebben?
Kan ook nog over een jaar of 2/3/5 toch?

Ik vind het niet zo gek dat je wat op papier wil zetten als je gaat samenwonen. Wat ik inderdaad niet zo goed begrijp is dat de eerste gedachte meteen gaat naar trouwen (wat een geregistreerd partnerschap gewoon is). TO, verdiep je eens in de mogelijkheden en wat de consequenties daarvan zijn. Dan snap je misschien ook beter waarom je vriend niet meteen stond te springen toen je een geregistreerd partnerschap voorstelde. En dan kun je ook meteen uitleggen waarom een samenlevingscontract wel een goed idee kan zijn.
14-11-2019 19:52
Ik betaal inderdaad gewoon aan écht alles 5/50 vve hypotheek gas wat licht echt alles, wat ik ook niet erg vind omdat ik er ook woon.

Waarom betaal je aan de hypotheek van een huis waarvan niks van jou is? Dat geld ben je nu dan kwijt.
Je woont er maar je hebt nergens recht op momenteel maar betaald wel mee aan de hypotheek die alleen op zijn naam staat?
Dit is niet normaal en jij bent goed gek!

Dat je w/g/l, internet, boodschappen ect. betaald is logisch, de rest is NIET voor jou! Zeker niet als je zegt dat het hem niet boeit dat het in jouw nadeel is. Wat een maf!
Dubbel
phloxx wijzigde dit bericht op 14-11-2019 19:57
97.38% gewijzigd
-
14-11-2019 19:23
Bedankt voor de snelle reacties. Hij durft het inderdaad niet en het boeit hem vrij weinig dat het in mijn nadeel is. Notaris is inderdaad te overwegen, alleen voelt het voor mij alsof hij niet zeker van zijn zaak is.
Lijkt me logisch, dat je na 1.5 jaar nog niet zeker van je zaak bent.
Je kent elkaar net.
-
Ik zou meteen stoppen met betalen aan zijn hypotheek.
LAgirl82 schreef: ↑
14-11-2019 19:57
Ik zou meteen stoppen met betalen aan zijn hypotheek.
Dit! En zorg eens dat je wat beter geïnformeerd bent over financiële zaken, en wat voor zaken je voor een veilige toekomst moet regelen. Je vriend lijkt nogal “gebruik” te maken van het feit dat jij weinig kennis hebt van hoe zaken werken en wat eerlijk is.

Overigens begrijp ik wel dat hij je niet perse al na 1,5 erfgenaam wil maken.
tiswa wijzigde dit bericht op 14-11-2019 20:14
9.39% gewijzigd
Ik zou stoppen met mee betalen aan het huis. En een samenlevingsovereenkomst willen voor de rest.

Ik snap dat hij geen reg partnerschap wil na 1,5 jaar of je mede-eigenaar of een aandeel in zijn huis wil geven. Dat is echt niet raar..

Maar dan had hij ook alleen voor de hypotheek en onderhoudskosten moeten opdraaien. En had jij wat kunnen sparen om ook wat achter de hand te hebben mocht het mis gaan en je moet zelf kopen of huren.

Dit is echt niet oke van hem.
nerdopviva schreef: ↑
14-11-2019 19:53
Ik vind het niet zo gek dat je wat op papier wil zetten als je gaat samenwonen. Wat ik inderdaad niet zo goed begrijp is dat de eerste gedachte meteen gaat naar trouwen (wat een geregistreerd partnerschap gewoon is). TO, verdiep je eens in de mogelijkheden en wat de consequenties daarvan zijn. Dan snap je misschien ook beter waarom je vriend niet meteen stond te springen toen je een geregistreerd partnerschap voorstelde. En dan kun je ook meteen uitleggen waarom een samenlevingscontract wel een goed idee kan zijn.
Eens hoor.
kindrebel schreef: ↑
14-11-2019 19:19
Nee je bent niet onredelijk. Zorg voor je eigen toekomst, niemand anders doet dat voor je.
Dit!!!
14-11-2019 19:52
Zo niet eerlijk! Samen betalen is samen delen. Jij betaald nu het huis af wat dan straks naar zijn ouders zou gaan? Bizar.
Weet je TO... ik zou als ik jou was eerst alleen naar de notaris gaan. Voor informatie/advies.

Voor jou alleen. Je kan het sowieso gebruiken, haal je samenlevingsovereenkomst en reg.partnerschap niet meer door de war ( dat idee heb ik nu) en je weet wat voor jou 'eerlijk' zou zijn in deze situatie.

En wat er mogelijk is. Als wel meebetaald wat je dan per se geregeld wil zien en als je niet meebtaald wat je dan verder op papier kan of moet zetten voor later.

Die kan je ook meteen goed vertellen waarom dat zo is en dat zo aan je vriend kunnen melden. :-D
Het geld dat je tot nu toe gestort hebt in zijn hypotheek zou hij je terug moeten geven TO, dit is niet oké. Waarschijnlijk betaal jij nu ook mee aan het bruto bedrag terwijl hij zometeen weer teruggave van de belastingdienst krijgt. Wat eerlijk zou zijn is dat jij de helft van de netto rente overmaakt aan hem en dat de rest van de hypotheek en het onderhoud voor je vriend is. Op die manier kun jij goed sparen voor een eigen huisje als de relatie uit zou gaan.

Je kunt mij trouwens niet wijs maken dat je vriend niet weet hoe oneerlijk hij bezig is. Ik zou mijn relatie heroverwegen. Het heeft er alle schijn van dat jij er alleen maar bent om zijn financien minder zwaar te maken, want als jij berooid op straat komt te staan interesseert hem dat geen zier.
Als je een huis huurt dan betaal je toch ook de hypotheek van een ander? Ik snap dat argument dus niet zo goed. Straks noemen jullie die vriend ook nog een profiteur!

Mag TO dan helemaal geen woonlasten hebben? Dat is ook oneerlijk. Haar vriend draagt dan in zijn eentje alle woonlasten en risico’s.
kadanz schreef: ↑
14-11-2019 20:27
Als je een huis huurt dan betaal je toch ook de hypotheek van een ander? Ik snap dat argument dus niet zo goed. Straks noemen jullie die vriend ook nog een profiteur!

Mag TO dan helemaal geen woonlasten hebben? Dat is ook oneerlijk. Haar vriend draagt dan in zijn eentje alle woonlasten en risico’s.
Betaald ze mee aan de netto rente. Dat is normaal.

Niet dat je aan de hypotheek en andere eigenaarskosten meebetaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven