Geregistreerd partnerschap

14-11-2019 19:16 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond!

Ik lees echt al jaren mee maar reageer of post eigenlijk nooit. Nu zit ik met het volgende: vriend en ik zijn nu 1,5 jaar samen. Wonen in (zijn koophuis) nu zou ik graag geregistreerd partnerschap willen zodat mocht hij overlijden of iets anders ik ook recht heb op deze woning. En dat we ook gewoon officieel een stel zijn.
Vriend wilt dit niet en kan niet uitleggen waarom niet.
Ben ik onredelijk en moet ik het zo laten.. of?
Wat wil hij niet? Dat jij het huis zou erven bij zijn eventuele overlijden of het GP in het algemeen niet?

Want je kan ook veel regelen bij de notaris he.
Nee je bent niet onredelijk. Zorg voor je eigen toekomst, niemand anders doet dat voor je.
Alle reacties Link kopieren
Na 1,5 jaar zou ik een geregistreerd partnerschap of huwelijk ook echt nog te vroeg vinden.
En ipv geregistreed partnerschap alleen naar de notaris gaan? Testament en samenleveingsovereenkomst?

Is duurder maar is net een stapje minder dan reg partnerschap.

Al snap ik dat je vriend niet al na 1,5 samen daar zin in heeft, waarom heb je zo'n haast?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 19:21
21.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En een samenlevingsovereenkomst? Hoef je niet te scheiden, maar kun je wel een aantal belangrijke dingen vast laten leggen.

Snap best dat hij zich niet zomaar een GP op wil laten leggen, komt zo ongeveer neer op trouwen hè?
Drink water. Get sunlight. You're basically a houseplant with more complicated emotions.
Dit soort dingen kun je (ook) met een testament regelen.
Koffiehagedis schreef:
14-11-2019 19:19
Na 1,5 jaar zou ik een geregistreerd partnerschap of huwelijk ook echt nog te vroeg vinden.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt dingen ook op een andere manier regelen he. Ik zou ook geen zin hebben in een geregistreerd partnerschap maar snap ook wel dat jij dingen wil regelen aangezien jullie samenwonen.
Geregistreerd partnerschap staat ook bijna gelijk aan trouwen toch? En als je niet daarna naar de notaris gaat ben je gepartnerd in gemeenschap van goederen.

Hier zelfde situatie. Huis is eigendom vriend.
Wij zijn naar de notaris geweest en daar samenlevingscontract + 2 testamenten laten maken.
Als het uit gaat blijft het huis van hem en als hij eerder dan mij gaat hemelen erf ik alles (en andersom erft hij mijn spaargeld natuurlijk)


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gscontract
anoniem_387962 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 19:24
1.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de snelle reacties. Hij durft het inderdaad niet en het boeit hem vrij weinig dat het in mijn nadeel is. Notaris is inderdaad te overwegen, alleen voelt het voor mij alsof hij niet zeker van zijn zaak is.
PoesinBoots schreef:
14-11-2019 19:22
Geregistreerd partnerschap staat ook gelijk aan trouwen toch? En als je niet daarna naar de notaris gaat in gemeenschap van goederen.

Hier zelfde situatie. Huis is eigendom vriend.
Wij zijn naar de notaris geweest en daar samenlevingscontract + 2 testamenten laten maken.
Als het uit gaat blijft het huis van hem en als hij eerder dan mij gaat hemelen erf ik alles (en andersom erft hij mijn spaargeld natuurlijk)


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gscontract

Beperkte gemeenschap sinds 2 jaar.. Huis blijft dus bij scheiden gewoon van vriend in dit geval..en niet van TO.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 19:24
0.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook voor testamenten en een samenlevingscontract kiezen om alles rondom het huis goed te regelen. En zo’n ‘affectieve relatie’ zoals ze dat zo mooi zeggen in notariële taal is hiermee ook officieel en geldend voor dingen als partnerpensioen en bijzonder verlof in geval van overlijden/trouwen etc van schoonfamilie (bij mijn werkgever althans).

Waarom vind jij een geregistreerd partnerschap zo belangrijk?
handletter-joe wijzigde dit bericht op 14-11-2019 19:42
12.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
14-11-2019 19:22
Geregistreerd partnerschap staat ook bijna gelijk aan trouwen toch? En als je niet daarna naar de notaris gaat ben je gepartnerd in gemeenschap van goederen.

Hier zelfde situatie. Huis is eigendom vriend.
Wij zijn naar de notaris geweest en daar samenlevingscontract + 2 testamenten laten maken.
Als het uit gaat blijft het huis van hem en als hij eerder dan mij gaat hemelen erf ik alles (en andersom erft hij mijn spaargeld natuurlijk)

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gscontract
Dit. Hebben wij ook zo geregeld
Alle reacties Link kopieren
Wist zelf niet dat er meer opties waren. Natuurlijk hoeft het niet gelijk te staan aan trouwen en wil ik alleen dingen geregeld hebben!
xbeyourself schreef:
14-11-2019 19:23
Bedankt voor de snelle reacties. Hij durft het inderdaad niet en het boeit hem vrij weinig dat het in mijn nadeel is. Notaris is inderdaad te overwegen, alleen voelt het voor mij alsof hij niet zeker van zijn zaak is.

Ik ben al 10 jaar met vriend maar wij hoeven beide niet te partnerschappen. En ik ben echt wel zeker van hem hoor.
Alle reacties Link kopieren
xbeyourself schreef:
14-11-2019 19:23
Bedankt voor de snelle reacties. Hij durft het inderdaad niet en het boeit hem vrij weinig dat het in mijn nadeel is. Notaris is inderdaad te overwegen, alleen voelt het voor mij alsof hij niet zeker van zijn zaak is.
Dan lijkt me dat jullie wel grotere problemen hebben dan je vriend die niks vast wil leggen rondom het huis. Dat het hem niet boeit dat jij dakloos achter blijft als hij overlijdt zou voor mij een rode vlag zijn, dat wil je toch niet voor je geliefde?
xbeyourself schreef:
14-11-2019 19:25
Wist zelf niet dat er meer opties waren. Natuurlijk hoeft het niet gelijk te staan aan trouwen en wil ik alleen dingen geregeld hebben!

Je wilde iets waarvan je blijkbaar niet eens wist wat het was en vind het gek dat vriend je niet kan vertellen waarom hij het niet wilde? Serieus?

Waarom wil je na net 1,5 jaar relatie dit soort dingen al op papier hebben?
Kan ook nog over een jaar of 2/3/5 toch?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 19:30
6.84% gewijzigd
xbeyourself schreef:
14-11-2019 19:23
Bedankt voor de snelle reacties. Hij durft het inderdaad niet en het boeit hem vrij weinig dat het in mijn nadeel is. Notaris is inderdaad te overwegen, alleen voelt het voor mij alsof hij niet zeker van zijn zaak is.
Dat kan en daarom is het juist goed om nu geen partnerschap aan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
xbeyourself schreef:
14-11-2019 19:23
Bedankt voor de snelle reacties. Hij durft het inderdaad niet en het boeit hem vrij weinig dat het in mijn nadeel is. Notaris is inderdaad te overwegen, alleen voelt het voor mij alsof hij niet zeker van zijn zaak is.
gezellige vent
xbeyourself schreef:
14-11-2019 19:23
Bedankt voor de snelle reacties. Hij durft het inderdaad niet en het boeit hem vrij weinig dat het in mijn nadeel is. Notaris is inderdaad te overwegen, alleen voelt het voor mij alsof hij niet zeker van zijn zaak is.
Wat is er precies in jouw nadeel?
En misschien niet zo drama maken na net 1,5 jaar relatie.
Lucifer2018 schreef:
14-11-2019 19:24
Beperkte gemeenschap sinds 2 jaar.. Huis blijft dus bij scheiden gewoon van vriend in dit geval..en niet van TO.

Oh ja, je hebt gelijk

Vermogen en bezittingen
Als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt en u maakt geen andere afspraken bij de notaris, dan geldt de wettelijke gemeenschap van goederen. Bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap voor 1 januari 2018 is dat de algehele gemeenschap van
goederen. Alle spullen verkregen voor of tijdens het huwelijk zijn van u en uw partner samen.

Is/wordt het huwelijk of geregistreerd partnerschap op of na 1 januari 2018 gesloten, dan is dat de beperkte gemeenschap van goederen. Alleen de spullen die voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap van u alleen waren, blijven van u alleen.
Erfenissen en schenkingen blijven ook van u alleen. Daarbij maakt het niet uit wanneer deze zijn verkregen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een samenlevingsoverernkomst met testament doen. Een partnerschap is toch veel te definitief na anderhalf jaar... hoe goed ken je elkaar dan? Jullie kunnen over een paar jaar altijd nog trouwen of registreren.
xbeyourself schreef:
14-11-2019 19:16
Goedenavond!

Ik lees echt al jaren mee maar reageer of post eigenlijk nooit. Nu zit ik met het volgende: vriend en ik zijn nu 1,5 jaar samen. Wonen in (zijn koophuis) nu zou ik graag geregistreerd partnerschap willen zodat mocht hij overlijden of iets anders ik ook recht heb op deze woning. En dat we ook gewoon officieel een stel zijn.
Vriend wilt dit niet en kan niet uitleggen waarom niet.
Ben ik onredelijk en moet ik het zo laten.. of?
Kan ook gewoon met een samenlevingscontract en testament he. Je denkt nogal in je eigen belang, je bent net 1,5 jaar samen. Een geregistreerd partnerschap is best een ding financieel gezien qua verbinding die je aangaat. Ik zou zeggen ga naar de notaris samen en laat je goed informeren.
Pil0u schreef:
14-11-2019 19:24
Dit. Hebben wij ook zo geregeld

Haai! Leuk je weer te zien :cat:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven