Geroddel in mijn vriendinnengroep.
dinsdag 8 januari 2019 om 22:32
Met zijn viertjes zijn we al een jaar of tien een hecht groepje. Vroeger waren we ieder weekend samen, tegenwoordig iets minder maar nog steeds regelmatig contact. Ook wel één op één.
Toch erger ik me aan het geroddel binnen het groepje. Als er één van de 4 niet bij is dan wordt er altijd wel over die persoon geroddeld, en dat vind ik toch steeds vervelender worden.
Hoe kan ik aankaarten dat ik dit vervelend vind? Iemand ervaringen met zoiets binnen hun vriendinnengroep?
Toch erger ik me aan het geroddel binnen het groepje. Als er één van de 4 niet bij is dan wordt er altijd wel over die persoon geroddeld, en dat vind ik toch steeds vervelender worden.
Hoe kan ik aankaarten dat ik dit vervelend vind? Iemand ervaringen met zoiets binnen hun vriendinnengroep?
dinsdag 8 januari 2019 om 22:41
Niet mee doen en je ongenoegen laten blijken.
En is het inderdaad naar geroddel of is het gewoon praten over.
Ik praat ook wel eens over iemand tegen een ander. Dat is vaak als er wat is. Maar niet per se negatief. Kan ook over leuke dingen gaan of over verdrietige dingen ect.
Is het naar geleuter had ik allang wat gezegd.
En is het inderdaad naar geroddel of is het gewoon praten over.
Ik praat ook wel eens over iemand tegen een ander. Dat is vaak als er wat is. Maar niet per se negatief. Kan ook over leuke dingen gaan of over verdrietige dingen ect.
Is het naar geleuter had ik allang wat gezegd.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 08-01-2019 22:42
75.87% gewijzigd
dinsdag 8 januari 2019 om 22:41
Dit, en dan meteen over een ander positief onderwerp beginnen.appeltje78 schreef: ↑08-01-2019 22:34Volgende keer zeggen 'zullen we het niet over vriendin X of Y hebben als ze er niet is?' en dan een ander onderwerp starten.
Dus niet verder gaan met roddelen over de bakker oid.
dinsdag 8 januari 2019 om 22:51
Klopt! En soms zelfs erger.
En lesbisch worden was ook maar een geintje. Dat mag niet meer van de dominee..... en Kees
jouw leven is een keuze
dinsdag 8 januari 2019 om 22:59
dinsdag 8 januari 2019 om 23:11
Als je dat lastig vindt, kan je:Stephje123 schreef: ↑08-01-2019 22:59Het zijn geen nare/valse meiden die elkaar expres de grond in trappen. Maar soms, verbazen we ons over de keuzes die anderen maken, en dan kan het weleens overgaan in geroddel wat gewoon niet meer leuk is. Maar het is super lastig om daar echt iets van te zeggen!
"Okay, misschien lijkt het niet zo'n slim plan van Agatha om opeens naar Kroatie te verhuizen, maar ze wilde altijd een andere Europese taal leren, dus dat is dan weer goed. Weet je? Mijn moeder's vriendin heeft een bedrijfje daar en ik mag een keer langskomen. Leuk he?"
Zo ben je opeens op een heel ander onderwerp. Desnoods vraag je wat aan een ander. "Oh jouw broer was daar ook pas geweest. Hoe vond hij het?"
Dan geef je een positieve draai en hoef je ook geen punt ervan te maken.
dinsdag 8 januari 2019 om 23:13
Misschien moet je het daar eens met z’n vieren over hebben. Als je goede vriendinnen bent moet dat kunnen.Stephje123 schreef: ↑08-01-2019 22:59Het zijn geen nare/valse meiden die elkaar expres de grond in trappen. Maar soms, verbazen we ons over de keuzes die anderen maken, en dan kan het weleens overgaan in geroddel wat gewoon niet meer leuk is. Maar het is super lastig om daar echt iets van te zeggen!
Over elkaar praten is ok, en zelfs niet te vermijden. Soms kan jet ook goed zijn om met elkaar te praten over een issue waar de afwezige vriendin mee worstelt, om te kijken hoe je daar zelf in staat en hoe je je zelf of met elkaar, je vriendin daarin kan ondersteunen.
Als het roddelen wordt, dan kun je elkaar toch een halt toeroepen? Hee joh, zo willen we niet met elkaar omgaan. Ofzo.
dinsdag 8 januari 2019 om 23:17
Werd er 10 jaar geleden ook al geroddeld of is dat iets van de laatste tijd?
Wanneer er in mijn omgeving geroddeld wordt over iemand die ik mag probeer ik me vaak afzijdig te houden en me te beperken tot uitspraken waar ik me prettig bij zou voelen als de persoon in kwestie ook aanwezig zou zijn.
En inderdaad gewoon over iets anders beginnen denk ik.
Wanneer er in mijn omgeving geroddeld wordt over iemand die ik mag probeer ik me vaak afzijdig te houden en me te beperken tot uitspraken waar ik me prettig bij zou voelen als de persoon in kwestie ook aanwezig zou zijn.
En inderdaad gewoon over iets anders beginnen denk ik.
woensdag 9 januari 2019 om 01:15
Gewoon niet aan meedoen, natuurlijk. Blijkbaar deed je dat tot nu toe wel. Dan zou ik gewoon tegen iedereen afzonderlijk zeggen dat je daarmee gaat stoppen. Omdat het je tegenstaat. Precies zoals je het hier zegt. En het dan ook echt niet meer doen. Voortaan alleen op een positieve/neutrale manier over een ander praten. Minder positieve dingen bespreek je met de persoon zelf.
Ik heb 6 goede vriendinnen. Zij zien elkaar eigenlijk alleen op mijn verjaardag. Omdat ik één op één met ze omga. Op twee na, zij zijn ook bevriend met elkaar. We ontmoetten elkaar jaaaaaren geleden tijdens het eerste jaar van onze studie. We spreken meestal met z’n drieën af, maar ik spreek ook weleens afzonderlijk met vriendin A of vriendin B af. En zij ook weleens zonder mij als het zo uit komt. Dat gaat prima.
Ik praat abslouut niet negatief over de één tegen de ander. Ze maken beide weleens (levens) keuzes die ik zelf niet zou maken. Maar ik voel totaal niet de behoefte om dat vervolgens met de ander te gaan bespreken. Dat komt ten eerste omdat wij alledrie onze keuzes zélf al uitgebreid en gezamenlijk bespreken. En omdat we naar elkaar luisteren en elkaar steunen. Aangezien mijn vriendinnen en ik eind 20 en dus ruim volwassen zijn, acht ik ze heel goed in staat om hun eigen keuzes en overwegingen te maken. En ze overzien zelf ook heus wel de eventuele consequenties. Ook al doen ze iets wat ik zelf echt nóóit zou doen, ik veroordeel niet. Wanneer ze ernaar vragen, geef ik mijn mening/advies, maar aangezien iedereen nu eenmaal anders is, probeer ik hun keuzes vanuit hun eigen referentiekader te bekijken. Mijn referentiekader vinden ze overigens ook interessant om te horen hoor. Die kennen ze grotendeels ook al. Maar ik verwacht niet dat zij de dingen hetzelfde zien/benaderen/aanpakken.
Uit principe praat ik over geen van mijn vriendinnen slecht tegen een andere vriendin. En ik praat zeker niet over privé zaken. Met mijn beste vriendin bespreek ik hooguit weleens een ergernis over een ander. Maar ook dat liever niet. Soms probeert een van mijn vriendinnen weleens iets negatiefs uit mij te krijgen over een andere vriendin, maar daar ga ik niet op in of ik kap het gelijk af. Ik hou daar gewoon echt niet van, ik vind het niet loyaal.
Ik heb 6 goede vriendinnen. Zij zien elkaar eigenlijk alleen op mijn verjaardag. Omdat ik één op één met ze omga. Op twee na, zij zijn ook bevriend met elkaar. We ontmoetten elkaar jaaaaaren geleden tijdens het eerste jaar van onze studie. We spreken meestal met z’n drieën af, maar ik spreek ook weleens afzonderlijk met vriendin A of vriendin B af. En zij ook weleens zonder mij als het zo uit komt. Dat gaat prima.
Ik praat abslouut niet negatief over de één tegen de ander. Ze maken beide weleens (levens) keuzes die ik zelf niet zou maken. Maar ik voel totaal niet de behoefte om dat vervolgens met de ander te gaan bespreken. Dat komt ten eerste omdat wij alledrie onze keuzes zélf al uitgebreid en gezamenlijk bespreken. En omdat we naar elkaar luisteren en elkaar steunen. Aangezien mijn vriendinnen en ik eind 20 en dus ruim volwassen zijn, acht ik ze heel goed in staat om hun eigen keuzes en overwegingen te maken. En ze overzien zelf ook heus wel de eventuele consequenties. Ook al doen ze iets wat ik zelf echt nóóit zou doen, ik veroordeel niet. Wanneer ze ernaar vragen, geef ik mijn mening/advies, maar aangezien iedereen nu eenmaal anders is, probeer ik hun keuzes vanuit hun eigen referentiekader te bekijken. Mijn referentiekader vinden ze overigens ook interessant om te horen hoor. Die kennen ze grotendeels ook al. Maar ik verwacht niet dat zij de dingen hetzelfde zien/benaderen/aanpakken.
Uit principe praat ik over geen van mijn vriendinnen slecht tegen een andere vriendin. En ik praat zeker niet over privé zaken. Met mijn beste vriendin bespreek ik hooguit weleens een ergernis over een ander. Maar ook dat liever niet. Soms probeert een van mijn vriendinnen weleens iets negatiefs uit mij te krijgen over een andere vriendin, maar daar ga ik niet op in of ik kap het gelijk af. Ik hou daar gewoon echt niet van, ik vind het niet loyaal.
woensdag 9 januari 2019 om 04:53
Je doet dus zelf ook mee? Waarom?Stephje123 schreef: ↑08-01-2019 22:59Het zijn geen nare/valse meiden die elkaar expres de grond in trappen. Maar soms, verbazen we ons over de keuzes die anderen maken, en dan kan het weleens overgaan in geroddel wat gewoon niet meer leuk is. Maar het is super lastig om daar echt iets van te zeggen!
woensdag 9 januari 2019 om 05:10
Dit is niet iets wat jou overkomt hè, je doet er zelf aan mee en je houdt het zelf in stand. Als je wil dat het stopt is het enige wat je kan doen jouw aandeel hierin stoppen. Dus niet meegaan in het roddelen, aangeven dat je je er aan stoort en dan de gevolgen aanvaarden.
Hou er wel rekening mee dat het kan zijn dat het groepje hierna uit elkaar valt. 10 jaar is meestal een tijd waarin iedereen veel veranderd en het kan zijn dat dit het niet overleeft.
Hou er wel rekening mee dat het kan zijn dat het groepje hierna uit elkaar valt. 10 jaar is meestal een tijd waarin iedereen veel veranderd en het kan zijn dat dit het niet overleeft.
woensdag 9 januari 2019 om 06:41
Waarom mag je je niet verbazen over de keuzes die andere maken? Zolang je niet zegt wat je ook niet zou zeggen als de ander erbij is maakt het toch niets uit?
Naar praten, als in echt afkraken zou ik niet accepteren. Maar als jij daar zelf altijd aan meedeed is dat tij moeilijk te keren. Toch maar eens het gesprek met de groep aan? Of je terug trekken. Ze praten dan vast ook lelijk over jou als je er niet bij bent.
Naar praten, als in echt afkraken zou ik niet accepteren. Maar als jij daar zelf altijd aan meedeed is dat tij moeilijk te keren. Toch maar eens het gesprek met de groep aan? Of je terug trekken. Ze praten dan vast ook lelijk over jou als je er niet bij bent.
woensdag 9 januari 2019 om 07:38
Dat vraag ik me af. Het is wel een goede stelregel waaraan ik me zelf graag houd: pas eventueel bespreken met anderen als ik het ook aan diegene heb gezegd.SjakS schreef: ↑09-01-2019 06:41Waarom mag je je niet verbazen over de keuzes die andere maken? Zolang je niet zegt wat je ook niet zou zeggen als de ander erbij is maakt het toch niets uit?
woensdag 9 januari 2019 om 07:44
Probeer ik ook wel, maar als het eens anders loopt doordat ik een ander eerder spreek dan degene over wie het gaat kan het best zijn dat ik mij verwonder. Dus dan is mijn stelregel: zeg niets wat je niet letterlijk tegen degene zou (durven) zeggen. Werkt prima.vivautrecht85 schreef: ↑09-01-2019 07:38Dat vraag ik me af. Het is wel een goede stelregel waaraan ik me zelf graag houd: pas eventueel bespreken met anderen als ik het ook aan diegene heb gezegd.
Veroordeel zelden maar verwonder mij met enige regelmaat. Zullen andere ook over mij doen.